Ahtopaineen säätöventtiili

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

audikettu
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.6.2015 12:08

Ahtopaineen säätöventtiili

ViestiKirjoittaja audikettu » 10.6.2015 12:21

Uusi audilainen täällä taistelee ongelman kanssa.

Kyseessä audi TT quattro 165kw vm 2000. Ostin auton noin pari viikkoa sitten ja auto toimii muuten loistavasti, mutta kun ajaa n. +80 km tunnissa ja painaa kunnolla kaasua, niin tuntuu siltä, että turbo ikäänkuin pätkii tai nyppii juuri niillä kierroksilla kun sen pitäisi alkaa ahtaamaan kunnolla. Ihan kuin päästäisi osan ahtopaineesta ulos ennenaikojaan. Autossa Ei ole ahtopainemittaria. No, kävin luetuttamassa vikakoodit ja sieltähän tuli, että ahtopaineen säätöventtili olisi viallinen, eli johtuu todennäköisesti vaan siitä. Autossa näyttäisi olevan myös forgen hybridi BOV, lastusta en tiedä onko asennettu vai ei..

Uskallanko heittämällä vaihtaa autoon uuden N75:n vaikka en tiedä mitä muuta autoon on tehty esim. ohjelmamuutos tms.?

edit: vikakoodi oli tarkalleen: ahtopaineen säätöventtiili avoin virtapiiri.

olin tarkistavinani eilen kaikki johdot ja liittimet jotka oli näkyvissä, mutta en löytänyt mitään erikoista.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.6.2015 13:04

Uskaltaa vaihtaa. Tarkasta johdot n75 pistokkeen lähimaastosta myös kumitutin alta.

audikettu
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.6.2015 12:08

ViestiKirjoittaja audikettu » 11.6.2015 10:24

Kumitutti? Etsin sellaista pitkään, mutta en löytänyt konehuoneesta mitään, mikä viittaa kumituttiin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.6.2015 10:54

Niin siis tämän n75 litiinrungon vesi/pölysuoja.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 11.6.2015 19:15

Nii ja heitä se foge venttiili jonkkaan.

audikettu
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.6.2015 12:08

ViestiKirjoittaja audikettu » 14.6.2015 21:38

eipä vaikuttanut tuo n75 vaihto kulkuun ollenkaan. edelleen nykii kun kiihdyttää ja ahtopaineet alkaa nousemaan. seuraavaksi kai sitten tullppien ja puolien vaihto..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.6.2015 21:51

Ilmamäärämittari voi tehdä myös. Vaihda tulpat eka. Multa löytyy puolat halvalla. Privaa jos kiinnostuit

_jomppa_
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja _jomppa_ » 15.6.2015 21:30

Mulla oli joskus a6 1.8t kans samaa ongelmaa, korjaantui uusilla tulpilla. Pintakaasulla ja paikallaan kierrättämällä toimi hyvin, mutta kun vääntöä tarvittiin, niin alkasi hillitön nykiminen. Kaverilla vapari pasuunassa sama juttu.

_jomppa_
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja _jomppa_ » 15.6.2015 21:30

Mulla oli joskus a6 1.8t kans samaa ongelmaa, korjaantui uusilla tulpilla. Pintakaasulla ja paikallaan kierrättämällä toimi hyvin, mutta kun vääntöä tarvittiin, niin alkasi hillitön nykiminen. Kaverilla vapari pasuunassa sama juttu.

audikettu
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.6.2015 12:08

ViestiKirjoittaja audikettu » 25.6.2015 12:29

Nyt on vaihdettu ahtopaineen säätöventtiili ja imuilman lämpötila-anturi kun nuo molemmat aiheuttivat vikakoodin. Starttaa nyt kyllä paremmin kylmänä ja kulutus on tippunut noin 1.5 litraa satasella, mutta mitään merkittävää muutosta ei ole tapahtunut tuohon pätkimiseen.

En jaksa oikein usko, että puolissa tai tulpissa olisi vikaa. Tuntuu, että turbo päästää jostain paineita ulos ja pätkiminen johtuu siitä. Aina kun pätkäsee niin kuuluuu pieni suhahdus vähän niinkuin bypassistäkin kuuluu. Bypassihän on säädettävää mallia, ja olenkin kokeillut eri jäykkyyksillä eikä sillä tunnu olevan merkitystä. Kun kaasulla leikittelee vähän eikä pidä pohjassa niin pätkimisen saa pysymään jotenkuten aisoissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa