golf iv käyntihäiriö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

golf iv käyntihäiriö

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 9.2.2015 15:32

Tervehdys!
ongelmana on 1.6 74kw AKL koneisen golffin käytihäiriö.

Eli kylmänä käynnistyy hyvin ja toimii hetkeen mutta hieman lämmettyään(n.5min) alkaa kone heilumaan ja tärisemään.
pakoputken päästä pöpöttää ja syö bensaa ihan sikana! ajelin tossa n.35km ja 10litraa meni kakkua! tulpat vaihdoin ja vanhat tulpat oli karstaiset ja nokiset eli kone käy rikkaalla
Jako ei myöskään ole hypännyt.

vaihdettuja osia tähän asti

-puola
-ilmamäärä mittari
-tulpat
kokeilin myös vaihtaa kampiakselin tunnistimen mutta ei vaikutusta(oli siis käytetty osa)
huomenna vaihdan vedenlämpötila anturin.

nyt tarvitaan kipeästi apua!! vikakoodeja yritin lukea tommosella kiinan pulikalla+torgue ohjelmalla mutta ei yhdistynyt ecuun.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2015 15:38

Hyvinkin vois olla toi lämpöanturi. Lämmettyään luulee edelleen olevan kylmä ja antaa bensaa liikaa.

Kun sulla ei ole paikkakuntaa profiilissa, ni eti tuolta jos joku olis lähellä VCDS:n kanssa.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 9.2.2015 16:10

Paikkakunta päivitetty profiiliin =)

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 10.2.2015 16:20

tänään vaihdettiin lämpötila anturi ja varmuudenvuoksi kampiakselin anturi(tällä kertaa uusi=) mutta ei vaikutusta!
Nyt alkoi jo kylmänäkin käymään huonosti.Polkasin pari kertaa kaasua oikeen kunnolla ja sen jälkeen alkoi auto haisemaan todella pahalta(katti varmaan).
On kyllä jännä ettei moottorin vika valo pala missään vaiheessa vaikka otin kampuran johdon irti ja auto lähti silti käymään. Myöskin imuvuodot on tarkistettu

voiko nokkaakselin anturi(hall) aiheuttaa tämän? voiko katti olla rikki? vikakoodit yritetään lukea mahdollisimman pian.

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 10.2.2015 17:52

Emännän Audi (1.8 bensa)i teki sellaista, että kylmänä pelasi mutta lämpimänä alkoi rykimään ja hyytymään jos vähänkään kaasuun koski. Vika paheni päivittäin eli tuohon mainitsemaasi tasoon ei koskaan päästy. Kulutus oli myös aivan posketon, ja syypääksi lopulta paljastui lambda-anturi. Ei antanut vikakoodia kertaakaan, eikä moottorin vikavaloa sytytellyt. Tällä selvennyksellä kyllä tuo lambda-anturi on aika kallis osa kokeiltavaksi, mutta sekin on yksi potentiaalinen vaihtoehto.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 10.2.2015 18:24

en kyllä usko etttä lambda voisi aiheuttaa noin paljon ongelmia mutta pakko kait sitäkin on kokeiltava =)
miten venttiili vika oireilisi? onko vena vika ylipäätänsä mahdollinen?

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 10.2.2015 18:53

löysin tommoisen topicin
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=99436
oli aikalailla samanlaiset viat mutta ymmärsinkö oikein että kampuran anturi on myös käyntinopeus anturi??

tasmania
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.1.2008 23:35

ViestiKirjoittaja tasmania » 10.2.2015 19:19

Itselläni samat oireet.Kylmänä toimii kuin junanvessa mut lämpösenä nykii,kaasuun vastaavuus huonoa..kytkin pohjaan ja kaasua kierroksilla niin sit taas hetken toimii..Kulutus väh 50l/100km.Tussauttelee imupuolelta kuin turbo vehje konsanaan..
Auto seisonnassa niin ei hirveää hätää kulutuksella..

Arpapelillä olen mennyt,kampuran,nokan ja veden lämpö anturit uusittu,tulpat,ilmansuodatin,p-a suodin,imuvuodot tutkinut..seuraavana lambda ja ilmamäärämittari .. Juhannukseen mennessä jos ei kunnossa niin tulee upea kokko !

Auto 1.6 8venanen.

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 10.2.2015 19:29

En itekään uskonut että lambda voisi niin omituisia ongelmia aiheuttaa, ennenkuin osui itselle kohdalle. En tiedä oireileeko venttiiliviat aina samalla tavalla, mutta mitä itelle osunut niin pakoputken päästä kuuluu sellaista "supsutusta", ja käy vajailla pytyillä tottakai, oli kylmä tai lämmin kone. Puristusten mittaamisellahan tuo venttiilivika/muu puristuksiin vaikuttava vika selviäisi aika nopeasti, eikä mittari nyt montaa kymppiä kustanna vrt. yli 100 € lambda. Varmuuden vuoksi, ennenkuin lähtee mitään kalliita varaosia arpapelinä vaihtelemaan, niin varmaan kannattaisi myös vilkaista alipaine- ja huohotusletkut läpi, ettei siellä jossain vain olisi murtunut letku tms. sekä jos kone kuulostaa käyvän vajailla, niin nyppii vaikka tulpanjohtoja yksi kerrallaan irti, ja kuuntelee että jos käynti ei muutu kun johdon nyppää irti niin kohdalla on sylinteri pimeänä. Kuitenkin, tekee ensin nuo halvat/ilmaiset tarkistukset ja korjaukset alta pois, sekä jos on mahdollisuus niin koittaa saada ne vikakoodit luettua, jos sieltä vaikka jotain vihjettä saisi.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 10.2.2015 19:47

auto kyllä käy kaikilla pytyillä mutta putkestä kuuluu semmoinen jännä putputus.voisin ottaa huomenna video kuvaa jos se helpottaisi vian selvittämistä.

Hitto mulla oli jo viime viikonloppuna puristus mittari kädessä mutta sitten en jaksanut mittailla kun ajattelin pääseväni helpolla. No täytyy huomenna mittailla puristukset ja toivoa että puristuksia löytyy. lambdan saan huomenna kyllä lainaan testin ajaksi ja jos vika on siinä nii kyllä oot JKaunisto kaljan ansainnu=).

alipaine letkut sun muut on käyty vesisuihkun kanssa läpi= ei vuotoja. Vaihdoin jopa jarrutehostimen alipaine letkun. Tulpan johdot olis varmaan hyvä vaihtaa samalla tai ainakin mitata yleismittarilla.
Kaasuläppäkotelo oli kyllä aika likaisen näköinen joten sekin puhdistetaan huomenna.

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 10.2.2015 19:57

No jos kerran saat toimivan lambdan lainaksi niin sehän kannattaa tottakai koittaa :) Kunhan muistaa ettei ainakaan tinaa käytä johtoja liitellessä jos on joku yleismallin lambda.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 10.2.2015 20:58

Taitaa tuo puputus olla ihan ominaisuus ainakin näissä 1.6 koneissa...

tasmania
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.1.2008 23:35

ViestiKirjoittaja tasmania » 11.2.2015 3:51

Puristuspaine mittaus kertoo mäntien/renkaiden kunnon.
Ohivuotomittaus taas paremmin venttiilien kunnon,eli sylinteriin paine ja venttiilit kiinni,jos imusarjasta/pakoputkesta kuuluu kohinaa niin venttiilin lautanen kiero,ym

Tuossa omassa epäilen että seos on rikkaalla jatkuvasti,kun auto lämmin ja seos rikkaalla niin putputtaa ja haisee..Lambda vaihtamatta ja sekin on komponentti mikä seoksia säätää..

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 11.2.2015 15:38

nytpä se sit ongelman lykkäs! sain toimivan lambdan(akl koneesta) joka sijaitsi luovuttaja auton pakosarjassa onnellisena avasin golffin luukun ja hieman tutkittuani totesin että autossani ei ole lambdaa pakosarjassa!!

otin vielä tulpat 1 ja 4 pytyistä pois ja katsoin fikkarilla reijästä sisään. Mäntien päällä oli öljyä joten eikös se kieli venavarsien loppumisesta?
No teen kuitenkin puristuspaine mittauksen illalla ja sitten ollaan taas vähän fiksumpia.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 11.2.2015 16:07

paineet mitattu ja tässä tulokset

-1sylinteri 10bar
-2sylinteri 10.5bar
-3sylinteri vähän alta 10bar
-4sylinteri 10bar

imusarja oli irti mittauksen aikana

mitäs lukemat kertovat?
nii ja 2 ja 3 tulpat oli aivan mustat mutta kuivat kun taas 1 ja 4 olivat öljystä märät

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 11.2.2015 17:00

1. ja 4. sylinterissä bensaa öljyn sijaan? Onko kipinää tarkastettu puolan vaihdon jälkeen? Oliko puola uusi vai käytetty?

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 11.2.2015 17:06

kyllä se öljyä oli tai paskasta bensaa =) mut enivei tarkistan asian paremmin huomenissa(kun saan lainaan osteloskoopin tai joku vastaavan niminen)tutkin sillä sylintereiden kunnon.
puola oli uusi ainoo mitä ei syttypuolelta ole vaihdettu niin tulpan johdot.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

ViestiKirjoittaja select » 11.2.2015 17:39

Ihan arvailua mutta tarkista huohotinputket,kampikammion ja venttiilikopan,jos tukossa niin puskee öljyä paineella mihin vaan pääsee ja sylinterissähän sitä tilaa on.voit koittaa käydessä öljykorkkia irti,pitäs tuntua pieni imu...

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 14.2.2015 11:30

taas on tutkittu golffia

katselin kameralla venttiileitä ja mäntiä niin yhdessä sylinterissä oli venttiilit harmaina ja muut oli muuten vaan karstaiset.Eikö tuo harmaus viittaa venttiilin auki jäämiseen?

vikakoodit sain luettua vag 1552 nimisellä laitteella ja lambdasta antoi vikakoodin.
se sit meneekin seuraavaksi vaihtolistalle.

laitoin bensan sekaan semmoisen venttiilien puhdistus aineen mutta tuskin siitä mitään apua on.Ja tulpan reijistä suihkuttelin vähän glygolia jotta pytyt puhdistuisivat.

ja sitte mokasin kunnolla kun otin kaasuläpän piuhasarjan irti auton ollessä käynnissä(kunnon aivopieru) joten auto ei kierrä ollenkaan. kävin ajamassa pienen lenkin ja kyllä oli tuskaista kiihdyttää 60kmh siihen meni varmaa 30min =)
saakohan tolla vag 1552:lla sopeutettua kaasuläppää??

kone käy vieläkin huonosti mutta silti paremmin kuin alussa joten pientä parannusta havaittavissa.

tutkin samalla kaikki huohotin putket ja ne oli ok eli ei tukkeutumia. vinkkejä saa vieläkin antaa.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 14.2.2015 11:43

kokeilehan sopeutuisko se kaasuläppä kun avaat konepellin ja pistät virrat päälle sitten annat pari minuuttia olla. sieltä pitäis surinoita kuulua kaasuläpästä jos se alkaa sitä tekemään.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 15.2.2015 7:35

Lambdasta kun tulee vikakoodi, niin sitä ei kannata ihan suinpäin uusia. Jos on imuvuoto, niin vikakoodi tulee satavarmasti lambdalta.

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 15.2.2015 9:38

Toinen ääripää taas on, ettei lambda anna minkäännäköistä koodia vaikka miten oireilisi. Onko tälle löytynyt mitään sen kummempaa ratkaisua vielä?

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 15.2.2015 9:59

suihkin vettä ympäri konehuonetta ja imuvuotoja ei löytynyt.
Täytyy tänään yrittää sopeuttaa se kaasuläppä ja heittää pieni lenkki autolla.

Lambdan vikakoodia en tajunnut ottaa ylös mutta se meni jotenkin näin "rajaarvo liian korkea"
tai sitten se oli "jännite liian korkea"

alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään kun vikaa ei meinaa löytyä!

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 15.2.2015 12:33

oon käyttäny aina imuvuodon etsimiseen jotakin palavaa spraytä. brakecleaneria tai starttipilottia tmv. palava aine nostaa koneen kierroksia jos jossain on vuoto.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 15.2.2015 12:41

olisin kyllä käyttäny bräkistä mutta sitä ei ollut saatavilla.täytyy tänään hakea purkki jostain ja kokella uudestaan.

Kokeilin myös tota kaasuläpän sopeuttamista mutta ei kuulunut mitään koko laitoksesta eli onko se nyt sitten rikki???

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 16.2.2015 10:34

lambdan vikaa koodin numero on 00537 019 tommosen vikakoodin lukija antoi

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 16.2.2015 13:58

ulkomaansivuilta luettuna ton lambda anturin vois testata kun irrottaa töpselin että käykö paremmin. jos käy niin vika voi olla siinä. ja tuo sopeutus kaasulle ku pitää vähintään 30min akunkenkää irtin, sitten 5min virrat päällä (konepelti ja kuskinovi auki) ja sen jälkeen 5min käynnissä ilman kaasuun koskemista. Pitäneekö paikkaansa?

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 16.2.2015 16:40

Täytyy huomenna kokeilla jos säät sallii ku pihalla joutuu räpeltämään.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 17.2.2015 17:42

No niin otin lambdan piuhan irti ja auto kävi hyvin 15min!! Vika taitaa olla sittenkin lambdassa!!
Mutta kaasuun ei vastaa vieläkään hyvin mutta se taitaa johtua joko lambdasta tai siitä kaasuläpästä.

seuraavaksi lambdan irroitus ja uuden osto.pitäis varmaan ottaa alkuperäis numerot ylös niin saa varmasti oikean osan.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 18.2.2015 17:01

vaihdoin lambdan ja auto käy todellahyvin ja vastaa kaasuun. en tosin käynyt ajelemassa kun takajarru oli jumiutunut ja pakoputki huonosti kiinni. vikakoodit pitää vielä katsoa ja tehdä testilenkki sitten voin sanoa että vika korjattu.

joopajoo84
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.2.2015 15:20

ViestiKirjoittaja joopajoo84 » 22.2.2015 17:35

Ja paskat toimii !! no lambdasta ei tule enää vikakoodia mutta kaasuläppä pitäis vielä sopeuttaa. Jarrut avattu ja ne toimii mutta silti auto ei kulje minnekkään. osaisko joku koodata sen kaasuläpän??


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa