1.8T 20V Kysymyksiä ja mietiskelyjä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Elovena
-

1.8T 20V Kysymyksiä ja mietiskelyjä

ViestiKirjoittaja Elovena » 2.2.2015 8:12

Hei,

Autoni on Leon 20VT vuosimallia 2003.

Siihen on vaihdettu Bypassi motonetin alumiiniseen sekä intakena toimii BSR Optiflow kartiosuodin heatshieldillä.

Kuvittelin auton olevan lastutettu, sen verran pirteästi kun kulkee ja vääntää - kuitenkin nyt BSR:n ahtopainemittarin asennettua tuli huomattua ettei ahdot nouse kuin 0.5 bar eli taitaakin olla täysin vakio ohjelma?

Miten näitä 20VT:itä on viritelty, eli mikä olisi seuraava muutoskohde Intaken, Ohjelmoinnin jälkeen? Saavutetaanko Downpipe+Catback putkistolla tehonlisäystä tai isommalla intercoolerilla?

Nettiautossa näkee monessa leonissa kaupattavan Cupra R:n puskuria, mistä jengi näitä oikein hankkii?

- Mitä ohjelmointia suosittelette? Revotechnik on ainakin monella tutulla toiminut hyvin.

Juzu84
-

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 2.2.2015 8:50

Kylläpä se piristys taitaa olla helpointa alottaa tuolla uudelleen ohjelmoinnilla. Sillä saa ahdetussa koneessa kivasti papua suhteellisen helposti. Mutta ikävin puolihan tuossa on sitten se että ruokahalu kasvaa syödessä ja sitten niitä €uroja alkaa tosissaan palamaan. Mutta lastulla saat kivasti käytännön vääntöä siihen lisää sekä heponeita ettei esim. kytkin vittuunnu kovin helposti.

Jonde
-

ViestiKirjoittaja Jonde » 2.2.2015 11:40

Aloita siitä että heivaa se motonetin DV pois sieltä ja hae alkuperäinen joka toimii.
Vakio ahtopaine on 0,75bar, joten 0.5bar kertoo joko mittarin olevan rikki tai sitten vikaa muualla, ei olisi ensimmäinen mistä huohotinpuolella letkut rikki ja alipaineltkut vuotaa.

Ja revon ohjelmat ei ole oikotie onneen. Laatu on sama kun ladassa.

Mitä curpa r puskuriin tulee niin alkuperäistä saa marmorilta kun pistää 1.2ke tiskiin tai koittaa ebäystä ettiä purkaamoista käytettyä.

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 2.2.2015 11:43

Ai motonetin "Forge Replica" ei olekkaan hyvä?

Oli tuollanen yhdellä kaverilla aikoinaan käytössä ja kaiketi olisi toiminut.

Tarkoitatko alkuperäisellä sitä TT:n pässiä vai alkuperäistä Forgea?

Mitä softaa suosittelet Revon sijasta?

Entä mistä huohotinpuolen letkut löytyy käytännössä jos niitä irroittelisi ja tutkisi?

Kiitoksia.

Mk146
-

ViestiKirjoittaja Mk146 » 2.2.2015 21:25

Motonetin forge replicalla on tullut ajeltua tässä nyt vuosi ja hyvin se on toiminut. Jopa forgen huoltosetti sopii sinne kuin valettu. Tosin ebaystä noita näyttää saavan noin 40€ halvemmalla... Hyvät rasvat vaan kannattaa laittaa ja oikean jäykkyyksinen jousi :)

Itse huomasin ison eron jo pelkästään vaihtamalla "ehkä" vuotavat pikkuletkut uusiin ja ottamalla pari "turhaa" systeemiä pois, oliko tuo nyt sitten N249 nimeltään. Isoin ero vakiossa tuli downpipen ja imuletkun vaihdolla.

Lastutuksesta ei viellä ole kokemuksia, mutta kesällä niitä saadaan :) Näillä bolt on modeilla sai ainakin ihan kivasti lisää vääntöä. Mutta lastutus on varmaan se kaikista kustannustehokkain vaihtoehto, itse ajattelin pistää ensin kaikki bolt on modit ja sitten käväistä rullilla.

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 3.2.2015 7:20

Mistä oot Forgen huoltosetin tilannut? Sisältääkö se tiivisteen ja mitä muuta?

En oikein ymmärtänyt Mk146 että "Ottamalla pari turhaa systeemiä pois", eikai tuolla sellasia olekkaan?

Tällähetkellä minulla on tosiaan BSR:n ahtopainemittari, en ole sitä sähköihin vielä liittänyt mutta kabiiniin vedin bypassin ohjausletkusta T-haaraliittimellä itse mittarin ja tosiaan vasta nelos+vitos+kutosvaihteella nousee 0.5 bariin, muilla vaihteilla 0.4.

Pirteä tuo auto kyllä on...

sambolo
-

ViestiKirjoittaja sambolo » 3.2.2015 19:24

APR softa oli mulla 1.8teessä ja hyvä oli, ahtokohan se muistaakseni jotain 1,2-1,4. Mulla oli myös hetken forgen split r ja eise kyl oikeen fiksusti tuntunu toimivan.

Mk146
-

ViestiKirjoittaja Mk146 » 3.2.2015 19:49

Ebaystä löytää huoltosettejä, ihan hakusanalla "forge service kit". Ja turhat systeemit on joidenkin mielestä turhia ja joidenkin mielestä ei niin turhia, maku-/näkemysasia. Ulkomailla ottavat ainakin tosi paljon noita n249 systeemejä pois. Itse huomasin kyllä moisen poiston jälkeen, että kaasuun reagointi parani huomattavasti ja veto oli tasaisempaa. Voihan sitä testata, ei se tietääkseni kenelläkään sen takia ole räjähtänyt :)

Kyllä intake ja putkisto tekevät jo paljonkin eroa vakioon nähden. Oma ibiza(156hp) vs emännän ocu rs (220hp lastutettu) niin jäin kepeästi ibizalla jälkeen. Putkiston ja intaken vaihdon jälkeen pysyi jo perässä, K03s:n vaihdon jälkeen pääsi ohittekkin jo. Painoeroahan noilla on kyllä, mutta yllättävän paljon teki putkisto ja intake eroa.

Taitaa järkevin olla vaihdella nuo perusjutut ensin ja sitten käyttää lastulla, niin saa sitten vähä paremmat käppyrät :).

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 4.2.2015 7:03

Okei :) Tuo N249 lienee sitten eri asia kuin N75 joka on siinä intaken kulmilla.

Mietin tuossa että jos tuo BSR näyttääkin aivan väärin nuo baarit - mulla on sellainen vanha ebaystä ostettu OBD2-USB konvertter kaapeli, sininen.

Eikö tolla pitäs nähdä myös ahtopaineet? Ilmeisesti jollain VAG-COM ohjelmalla lukemalla tiettyä kanavaa? Taisi olla ko. ohjelmakin maksullinen.

MK146: Mitkä intaken+putkiston itse laitoit ja paljon tuli hintaa? Jäikö vakio katti+downpipe paikoilleen?

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 4.2.2015 7:04

J.S.P
-

ViestiKirjoittaja J.S.P » 4.2.2015 15:16

N249:n poistosta ei kyllä mitään todellista hyötyä ole ja en menisi sitä tekemään ainakaan jos kukaan ei takaa sitä ettei moottorinohjaus käytä sitä myös mahdollisissa yliahtotilanteissa rajaamaan ahtoja koneen suojelemiseksi esim N75:n vikatilanteissa.
Kaasun vastaavuuteen poisto ilemisesti hieman vaikuttaa käytöksen muuttuessa äkkinäisemmäksi, mutta auton suorituskykyynhän tällä ei mitään vaikutusta todellisuudessa ole, bensankulutus ilmeisesti sitten taas saattaa kasvaa.

-Niin ja kerottakoon tietämättömille että N249 on siis venttiili joka pystyy ohjaamaan bypassia auki alipaineakun kautta saatavalla alipaineella ahdoillakin mennessä ECU:n käskystä.

Mk146
-

ViestiKirjoittaja Mk146 » 4.2.2015 20:03

Mulla on miltekin downpipe ja simonsin catback. Intake on creations motorsportin tekemä. Miltekin downpipe on 200 kennosella katilla. Hintaahan dowpipellä oli jotain 600€, teetetty putki olis ollu himpun kalliimpi mitä hintoja kyselin. Catback tais olla 420€, intake oli 90€.

N249:sin poisto ratkaisi mulla ainakin ahtojen seilauksen(vaihteli 0,2bar täyskaasulla kokoajan), kun ei mikään muu konsti/osan vaihto ei tuottanut tulosta ja lukijallakaan ei selvinnyt mitään poikkeavaa. Jokainen tietty tavallaan ja kyllähän se siellä jostain syystä oikeasti on olemassa :).

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 6.2.2015 6:50

Latasin tuollasen VCDS Liten jolla pystyin kattomaan tolla mun cablella vikakoodeja ym. Tolla litelläkö ei pysty lainkaan lukemaan niitä kanavia / tarkistamaan ahtopainetta?[/quote]

pete73
-

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.2.2015 17:53

Kyllä niitä Liten ilmaiversiollakin pystyy katselemaan, ei tosin ihan kaikkia mutta ainaki dieselissä näkyy ahtopaine, MAF-arvo ynnä kaikkea muuta hyödyllistä :)
Viimeksi muokannut pete73, 7.2.2015 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 7.2.2015 9:24

Hei, nyt uutinen josta joku toivottavasti osaa päätelläjotain. Aamulla kun lähdin liikenteeseen, paineet nousi 0.7bar ja kuului ilmanputsarista suhahdua kun olisi päästänyt kaasun ja paineet putosi 0.5bariin eikä noussut enää loppumatkalla. Limp mode? Ajatuksia ideoita?

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 7.2.2015 9:24

Hei, nyt uutinen josta joku toivottavasti osaa päätelläjotain. Aamulla kun lähdin liikenteeseen, paineet nousi 0.7bar ja kuului ilmanputsarista suhahdua kun olisi päästänyt kaasun ja paineet putosi 0.5bariin eikä noussut enää loppumatkalla. Limp mode? Ajatuksia ideoita?

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 11.2.2015 8:51

Anyone? :)

Eli jos kyseessä nyt on Limp mode (Max 0.5bar) - mistä vikaa kannattaisi etsiä? Voiko tuo BSR Optiflow kartiosuodatinlämpöpelti härpäke aiheuttaa ongelmaa?

Elovena
-

ViestiKirjoittaja Elovena » 17.2.2015 6:52

Ongelma ratkesi.

Vaihdoin Audi TT:n bypassin sekä uuden N75 venttiilin ja nyt ahtaa tasaisesti n. 0.6-0.7BAR joka lienee ihan OK vakio AQU;lle

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”