Countryn päästöongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

Countryn päästöongelma

ViestiKirjoittaja Ande » 7.1.2015 17:09

Country jäi jo kolmatta kertaa päästöistä kiinni katsastuksessa. Kone 1P eli nelipisteruiskulla.

Ekalla kerralla päästöt tälläiset:
Päästöt tyhjäkäynnillä-----Päästöt kieroksilla
CO%:0,39--------------------- CO%O,57
CO2: 13,9--------------------- CO2: 14,2
HC PPM: 64-------------------HC PPM: 64
O2:1,18 ----------------------- O2: 0,76
-----------------------------------Lambda: 1.01

Todetaan että katti aivan palasina, joten vaihdoin uuden katin ja lambdan. (lambda biltemasta mutta kai senkii nyt pari viikkoo täytyis toimii??)

Tokalla kerralla päästöt tälläiset:

Päästöt tyhjäkäynnillä-----Päästöt kieroksilla
CO%:0,48--------------------- CO%O,86
CO2: 9,6---------------------- CO2: 13,6
HC PPM: 86-------------------HC PPM: 64
O2:7,4------------------------- O2: 1,8
-----------------------------------Lambda: 1.06

Tämän jälkee vaihetaan tulpat, pyörijä, pyörijän kansi, Sininen ja musta lämpöanturi ja ilmamassamittari puhistettu. Sytytys säädetty kohdalleen.

Kolmannet päästöt:

Päästöt tyhjäkäynnillä-----Päästöt kieroksilla
CO%:0,63--------------------- CO%O,65
CO2: 13----------------------- CO2: 14,1
HC PPM: 87-------------------HC PPM: 64
O2: 3.01 ---------------------- O2: 1,17
-----------------------------------Lambda: 1.03

Loppuu jo keinot kesken.. ekan testin jälkee otettii ilmanputsari poiis niin tulokset CO huonontu enempi..

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 7.1.2015 18:08

Eli ihan perus hommat, sytkä kohdilleen niinkuin digifant kuuluu, onhan tämä tiedossa että ei tehdä niin kuin normaalisti. Ilma vuodot eli kaikki alipaineletkut, varsinkin se mikä menee jarrutehostajalle. määrämittarilta imusarjaan lähtevä on todennäköisesti halki alapuolen vekeistä. Onko joku roplannut Co säätö ruuvia? eikös toi O2 meinaa ilmavuotoa pakoputkessa.

Käykö muuten hyvin?

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 7.1.2015 18:34

Eli ihan perus hommat, sytkä kohdilleen niinkuin digifant kuuluu, onhan tämä tiedossa että ei tehdä niin kuin normaalisti. Ilma vuodot eli kaikki alipaineletkut, varsinkin se mikä menee jarrutehostajalle. määrämittarilta imusarjaan lähtevä on todennäköisesti halki alapuolen vekeistä. Onko joku roplannut Co säätö ruuvia? eikös toi O2 meinaa ilmavuotoa pakoputkessa. Lambakin näytäis laihalta.
vii ottaa ilmaa myös suuttimien kumitiivisteen väleistä jos ei koskaan vaihdettu.
Käykö muuten hyvin?

Mulla on ollut aina sama homma mutta kyllä se läpi on mennyt. Ilma vuodot in suurin syy digifartin vikoihin ja väärin säädetty sytkä.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 7.1.2015 19:41

sytkän säätö: sininen lämpöanturin liitin irti ja kierokset 2000? näin sen tein. Missä moinen säätöruuvi on? Täytyy noi letkut kattoo vielä tarkemmin...

Tyhjäkäynti on vähä epätasast ja moottorijarrutuksel paukuttaa vähän putkessa. Näin tämä on tehnyt reilu 2 vuotta minulla ollessa eikä ole ollut ennen ongelmia päästöjen kanssa..

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 8.1.2015 8:53

Eikun moottori lämpimäksi siten että jäähdyttimen flekti pyörähtää. Sininen anturi irti ja kierrokset 3-4 kertaa yli 2100 ja antaa tippua tyhjäkäynnille. Tässä olis kaverin apu hyvä tai sitten pahvin tms. avulla kaasuläpänvipua jumittamalla kierrokset 2500, sitten ennakkoa 6-8 astetta. Jos orkkis vauhtis niin siellä on merkit 6 astetta ja 0 googlesta löydät miltä näyttää. nyt voi säätää tyhjäkäynnin kohdalleen 900rpm ja anturi nyt kiinni ni putoaa 850.

Katso ensin ne ilmavuodot. Paukuttaminen voi johtua väärästä ennakosta.

Maadoituksien kunto myös voi olla huono, vaikuttaa käyntiin kun anturitiedot on enemmän jänniteeseen ja virtaan perustuvia.

Digifanttien epötasainen tyhjäkäynti taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.

co potikka sen sinisen korkin alla määrämittarin päällä. älä koske ilman pakokaasutesteriä.

http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0n ... ch4.1.html tuolta tarkemmat ohjeet

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 8.1.2015 10:05

Täytyypi säätäki ennakko uudestaan.. löytyykö tyhjäkäynille ihan joku ruuvi mistä säätää? Vaikuttaako co ruuvi ainoastaan tai lähinnä co:ohon?

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 8.1.2015 12:12

tyhjäkäynti ruuvi on siinä kaasuläpän rungossa, siinä sivussa, talttapäinen ruuvi omassa kolossaan. Tyhjäyntiä pääsääntöisesti säätä se tyhjäkäynninsäädin eli se sikarin mallinen pötkö siinä imusarjan edessä. Mutta siihen vaikuttaa Co, sytkä, ja se ruuvi.

Se se on tyhjäkäynnin Co säätö, mutta vaikuttaa myös kierroksilla, niin ainakin väitetään. Se säätä paljonko ilmaa päästetään mittauksen ohi ja siten vaikuttaa seokseen.

Siinä konepellin lukkopellissä pitäisi olla ohjeet co säätöön.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 8.1.2015 15:17

Kuva

Missä on sytytysmerkki?

Sytkän ajoitusmerkki on vauhtipyörässä ja se näkyy 4-5 cm reiästä vaihdelaatikossa. Ajoitusmerkin tulee näkyä reiän keskellä.
Punainen ympyrä kuvassa osoittaa YKK merkin. Merkin vasemmalla puolen oleva terävämpi lovi on sytytyksen ajoitusmerkki


Onko YYK merkin vasemalla puolella sit se 6-8 astetta ennakkoa?
http://www.brokevw.com/Pic003a.JPGE vastaus itselleni..
ohjeet löytyy kyllä lukkopellistä mutta ei ole ymmärettävällä kielellä :D
kuuluuko tämän laskee ilmaa läpi?
Kuva

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 8.1.2015 21:18

Tuo viimeinen. Kuva on ilmanputsarin kotelosta? Ei sen ilmaa kuulu päästää. Siihen pitäisi mennä letkut imusarjasta toimii jotenkin paine erolla kun kaasuläppä aukea nii aukea se lämpimän ilman läppä myös, jos siis ilma on kylmä.. Ohjaa sitä lämpimän ilman saantia, pitäisi olla 2 letkua kiinni.

Onko siinä lukkopellinkuvassa ne alipaine letkut?

Juu on oikean ennakon merkki, kannattaa valkoisella maalitussilla tms maalata se nii erottuu paremmin.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 9.1.2015 5:31

On joo alipaineletkut merkattu siihen kans.
Toi mötikkä työntää ilmaa putsarin sisäpuolelle kun tulppaa toisen letkun ja puhaltaa. Täytyy varmaa tulpata se kokonaa. Muute kaikki alipaineletkut tuntu olevan ok.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 9.1.2015 8:58

älä tulppaa, katso ne letkut et on oikein. se imuilman lämmitys on tarpeellinen.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 10.1.2015 16:20

Ruiskuihi menevältä johdolta löytyi oikosulku. oiskohan tällä ollu päästöihin vaikutusta?
Kuva Kuva
Hangannu siis tuohon maadotusjohon alla olevaan peltiin.

Löytyyköhän tuon CO:on säätöö edes englannin kielellä ohjeita? Nokkapellin ohjeet taitaa olla ruottia jota en kyllä ymmärrä.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 10.1.2015 23:08

löytyy mutta tarviit pakokaasutesteriä. No mitäs luulet vaikuttaako oikosulku ruiskussa ihan normaalilta?

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 12.2.2015 16:26

kiitoksia avusta. Vika kuitenkin oli todennäköisesti pakosarjan kartiolaippa liitoksessa. Vuoti kai huomaamattoman vähän ja sekoitti lambdan..

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 12.2.2015 19:35

joo se on yksi kohta mikä näissä falskaa ja/tai sitten pakosarja on halki. Nyt meni leimasta läpi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa