Outo ääni konehuoneessa, passat 1.8T...
Valvoja: ffp jäsenet
Outo ääni konehuoneessa, passat 1.8T...
Terve foorumin väki!
Osaakos joku guru sanoa mistä mahtais johtua tuollainen outo "siristys/solkotus" 1.8T passatissa?
Paikallistin että ääni tulis jostakin abaut moottorin takaosan ja keskiosan väliltä.
Auto oli viikonpäivät pajalla kun tiettyjä osia ei saanut pikasella aikataululla mutta tuskin ihan pelkästä seisonnasta ny on kyse. Remonttikaan ei tähän liity kun ei käsitelty likimainkaan mitään konehuoneen puolelta :)
Ajossa kuulee hyvin sellasen epämääräsen solkotuksen konehuoneesta jonka ääni muuttuu ihan kierrosten tahdissa ja ääni lakkaa myös kun painaa esim kytkimen pohjaan, mutta alkaa taas heti kun veto on päällä.
Kulkee kyllä muuten ok ja vedot tallella, en ainakaan eroa huomannu.
Osaakos joku guru sanoa mistä mahtais johtua tuollainen outo "siristys/solkotus" 1.8T passatissa?
Paikallistin että ääni tulis jostakin abaut moottorin takaosan ja keskiosan väliltä.
Auto oli viikonpäivät pajalla kun tiettyjä osia ei saanut pikasella aikataululla mutta tuskin ihan pelkästä seisonnasta ny on kyse. Remonttikaan ei tähän liity kun ei käsitelty likimainkaan mitään konehuoneen puolelta :)
Ajossa kuulee hyvin sellasen epämääräsen solkotuksen konehuoneesta jonka ääni muuttuu ihan kierrosten tahdissa ja ääni lakkaa myös kun painaa esim kytkimen pohjaan, mutta alkaa taas heti kun veto on päällä.
Kulkee kyllä muuten ok ja vedot tallella, en ainakaan eroa huomannu.
oisko se vakio nokkien välisen ketjun kiristimen leviäminen. Toiminnan voi tarkastaa ottamalla kaikki romut kannen päältä pois edestä ja venakoppa mäkeen. Sen jälkeen pyörittelet konetta ja katsot että kiristin jää pyöritellessä yhteen asentoon. jos nousee ja yhtäkkiä löystyy niin se on entinen. Moottori alkaa ajan kanssa kuulostamaan dieseliltä jos siellä on toi kiristin heikossa hapessa.
No johan sillä taas ajettiinkin 40km 😜
Otan huomenna yhteyttä taas pajalle ja katotaan mitä sieltä tuumaillaan.
Jostaan luin että jotkut saanu sölkötyksen loppuun pelkällä öljynvaihdollakin, tosin tuo taitaa olla vain ensiapua vaikka sillä saisi lakkaamaankin sölkötyksen.
Osaako joku heittää hintaarviota kiristimelle/ketjulle?
Otan huomenna yhteyttä taas pajalle ja katotaan mitä sieltä tuumaillaan.
Jostaan luin että jotkut saanu sölkötyksen loppuun pelkällä öljynvaihdollakin, tosin tuo taitaa olla vain ensiapua vaikka sillä saisi lakkaamaankin sölkötyksen.
Osaako joku heittää hintaarviota kiristimelle/ketjulle?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
olen kuullut että sillon kun se on ehtinyt säklättää niin voi kyllä hetkeks korjautua öljynvaihdolla ja huuhtelulla mutta se säklätys on hakannut laahaimen pinnan rikki ja todennäkösesti ei ole pitkäikäinen?
http://sntuhinat.blogspot.fi/2013/04/op ... aihto.html
http://sntuhinat.blogspot.fi/2013/04/op ... aihto.html
Sitä itsekin epäilen että ei tuo oo kovin pitkäikäinen toimenpide. Noh mutta viikon päästä mennään kuitenkin öljynvaihdolla ja huuhtelulla niin katsotaan mitä vaikuttaa.
Kait nääkin ongelmat johtuu kun edelliset omistajat ajanu LL-huoltoväleillä, mistä kuulemma ei tuo konetyyppi tykkää. Itsehän aloitin auton omistajana perinteisellä öljysihdin puhdistuksella. Kait sitä saa koko koneen käydä läpi pikkuhiljaa kun karsta tukkinu ja hajottanu kaikki paikat ;)
Kait nääkin ongelmat johtuu kun edelliset omistajat ajanu LL-huoltoväleillä, mistä kuulemma ei tuo konetyyppi tykkää. Itsehän aloitin auton omistajana perinteisellä öljysihdin puhdistuksella. Kait sitä saa koko koneen käydä läpi pikkuhiljaa kun karsta tukkinu ja hajottanu kaikki paikat ;)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Ei ollu vaikutusta moottorin sisähuuhtelulla ja öljynvaihdolla. Samanlaista sölkötystä piti edelleen ajossa. Pihassa kaasutellessa tuota ääntä ei esinny samallalailla kun ajossa veto päällä.
Mutta kaippa se tuo kiristin sitten alkaa oleen vaihtokunnossa?
Osaako joku sanoa mitä haittaa tuosta on pitemmän päälle jos jatkaa ajoa vaan normisti? Mahdollista että nokkaketju menee poikki ja hajottaa jotain muutakin? Tietysti tällä hetkellä ainut haittaa on tuo ääni josta tosin selviää kun laittaa radiota pari pykälää volumea isommalle ;)
Mutta kaippa se tuo kiristin sitten alkaa oleen vaihtokunnossa?
Osaako joku sanoa mitä haittaa tuosta on pitemmän päälle jos jatkaa ajoa vaan normisti? Mahdollista että nokkaketju menee poikki ja hajottaa jotain muutakin? Tietysti tällä hetkellä ainut haittaa on tuo ääni josta tosin selviää kun laittaa radiota pari pykälää volumea isommalle ;)
Joku on tainnu ajaa vuosiakin rallattavalla kiristimellä, joku on taas hajonnut ilman kovin radikaaleja ennakkovaroituksia ja tuhonnut puoli konetta samalla. Tuurissaan on kait tämä asia. Sellainen tuli mieleen että säätyvä mallihan se kiristin on jos tuossa profiilin koneessa? Osaisko joku asiaan enemmän perehtynyt valottaa että jos tuo vedättäessä pitää enemmän ääntä niin johtuuko juuri tuosta nokan ajoitusta säätävästä vehkeestä? Ne mitä itse oon kuullut niin ei oo vedätys vaikuttanut. Tyhjäkäynnillä ehkä pahimmat rolinat ja kolinat.
Mulla ei kuulu juu tyhjäkäynnillä oikeestaan juurikaan mitään epämääräistä, vain sellaista "surinan" tapaista tasasta ääntä mutta tuota ei kunnolla edes kuule vaikka ulkopuolella seisoisi. Samaten kun painelee kaasua pihassa niin ääntä ei oikeen kuulu. Vain ajossa pitää selkeää sellaista juurikin kun kettinki kolisuttaisi tai rämisisi johki kiinni. Vähän ikään ku vanha lada kävisi :D Vaikea kuvata, heh.
Jajuu profiilissa olevasta 1.8T on kyse.
Voisiko siellä olla jotain muuta vaihtoehtoa mistä ääni voisi johtua sitten??
Ja tosiaan ei tämäkään mitään ennakovaroituksia antanut. Viikonpäivät oli pajalla remontissa ja kun kotio sieltä lähdettiin niin totesin että pitää outoa ääntä.
Ennen ei ollut mitään moista kuulunut. Ja tosiaan tuolla pajallakaan ei konehuoneeseen tehty mitään mikä oikeestaan voisi vaikuttaa ääneen. Silloin siihen vaihdettiin ylätukivarret, olkaakseli ja pyöränlaakerit.
Jajuu profiilissa olevasta 1.8T on kyse.
Voisiko siellä olla jotain muuta vaihtoehtoa mistä ääni voisi johtua sitten??
Ja tosiaan ei tämäkään mitään ennakovaroituksia antanut. Viikonpäivät oli pajalla remontissa ja kun kotio sieltä lähdettiin niin totesin että pitää outoa ääntä.
Ennen ei ollut mitään moista kuulunut. Ja tosiaan tuolla pajallakaan ei konehuoneeseen tehty mitään mikä oikeestaan voisi vaikuttaa ääneen. Silloin siihen vaihdettiin ylätukivarret, olkaakseli ja pyöränlaakerit.
Kyllä se nokkien välinen ketju rallattelee yleensä ihan tyhjäkäynnilläkin. Tai ainakin paikallaan kaasua polkiessa - kaasun kun päästää, niin kuuluu selviten se "rämähdys". Tai niin ainakin mulla 1.8T:ssä teki. En kyllä jaksanut ketjulle mitään alkaa tekemään, kun teki tuota ääntä tosiaan vain noin & tyhjäkäynnillä kylmällä koneella aavistuksen äänsi kun tarkkaan kuunteli.
No mulla kyllä kuuluu tuosta dieselistä sellainen erikoinen säksätys reilummilla ahtopaineilla (siis konetta kunnolla kuormittaessa). Tarkempaa aiheuttajaa ei ole löytynyt, luultavasti jokin pieni ahtovuoto jossain (tai miksei pakosarjavuotokin,samaan aikaan ne pakopaineetkin on korkealla), mutta miksikään tuo ei ole muuttunut sen reilun 100tkm:n aikana jonka auto on mulla ollut.
Voisiko äänen syynä olla myös esim että öljy ei kiertäisi kunnolla koneessa? Tai voisiko olla esim mahdollista että tuo öljysihti olisi taas tukkeutumassa? Vuosi sitten se puhdistettiin kyllä mutta karstaa on kyllä koneessa jonnin verran edellisen omistajien LL-huoltojen käytöstä ilmeisesti päässy kertyyn. Öljykorkista kin kun katsoo niin todella karstaselta paskalta näyttää sisäpuolelta.
Jahas ääni kadonnut kun otettiin auto tänäpä ajoon!! Kovin kummallista. On nää autot sellatteita prkeleen laitoksia! Noh tuskin tää ilo on kovin pitkäikänen ja ääni palautuu jossakin vaiheessa.
Tää on varmaan se hetki kun pitäisi ajaa paikalliseen autoliikkeeseen tekemään vaihtokauppaa! :o
Turbo kyllä piti välillä korviinpistävää viiltävää ääntä kiihdyttäessä :o Taitaa olla siis turbo tiensä päässä mahdollisesti? Se ilmeisesti aiheuttaa öljynpaineissa häiriötä ja sitä kautta tuo ketjunkiristin ääntää??
Tää on varmaan se hetki kun pitäisi ajaa paikalliseen autoliikkeeseen tekemään vaihtokauppaa! :o
Turbo kyllä piti välillä korviinpistävää viiltävää ääntä kiihdyttäessä :o Taitaa olla siis turbo tiensä päässä mahdollisesti? Se ilmeisesti aiheuttaa öljynpaineissa häiriötä ja sitä kautta tuo ketjunkiristin ääntää??
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Vuosi sitten alakerta oli auki ja sihti vaihdettiin...onhan sekin kai mahdollista että se olis uudestaan tukossa :o
Mulla pitäny kyllä vähän pitkin vuotta sellasen ihmeellisen sekunnin mittasen krohauksen käynnistettäessä. Mistä lie tuokin johtua. Todennäköisesti siellä koneen sisällä on vaan edelleen niin paljon karstanpaskaa että kaikki jumittaa ja paineet seilaa varmaankin. Valoja ei oo kyllä mittaristossa vilkutellu koko aikana.
Mulla pitäny kyllä vähän pitkin vuotta sellasen ihmeellisen sekunnin mittasen krohauksen käynnistettäessä. Mistä lie tuokin johtua. Todennäköisesti siellä koneen sisällä on vaan edelleen niin paljon karstanpaskaa että kaikki jumittaa ja paineet seilaa varmaankin. Valoja ei oo kyllä mittaristossa vilkutellu koko aikana.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa