1.8 16v imusarjan suuttimenholkit ja vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

1.8 16v imusarjan suuttimenholkit ja vaihto

ViestiKirjoittaja hippi » 29.8.2014 16:59

Eilen pyörittelin käsissä mk2 16v gti golffin imusarjaa tarkemminottaen sitä imusarjan alaosaa, jossa suuttimet kiinni.
Pitäisi vaihtaa ne suuttimien oranssit muoviholkit. Pääni ei kuitenkaan ole saanut ratkaistua, että miten tämä operaatio tulisi tehdä..

Ilmeisesti suuttimen holkitus koostuu kahdesta eri holkista, ylä ja alapuolisesta?
Ylemmässä iso kuusiokolokanta sisäpuolella, siitäkö sitä käännetään :)
kun operaation suorittaa niin kuuluko uusia samalla ylemmätkin holkit vai ovatko uudelleenkäytettävissä.

Tai jos jotain linkkiä missä asia selviää niin thänks.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.8.2014 19:23

Ne on kierteellä siellä, eli iso kuusiokoloavain kuoppaan ja muistaakseni vaan pyörittelee auki.
http://www.autohausaz.com/secure/PartIm ... 133555.jpg

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 8.4.2015 11:10

Jutellaas lisää :)

Helkutinmoisen etsinnän jälkeen löysin 13mm kuusiokolon.
Tämän sai hakattua holkkeihin ja holkit poiskin, mutta pahaa jälkeä tekivät holkkeihin. Eli uusien asennus ei samalla onnistu.

Itse ajattelin hioa 13mm kuusiokolosta sivuja hieman, jotta saa väljemmäksi ja näinollen ei riko/naarmuta uusia hienoja holkkeja..

Tämän ollessa harrastajaystävällinen sivusti niin onko jollain tietoa avaimesta, joka käy "suoraan" tuohon holkkiin ilman työkalun modausta.
On sitten jatkossa toinen asentaja astetta valmiimpi remonttiin :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.4.2015 12:48

8mm. jatkomutteri.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.4.2015 16:07

Tai normaali M8 pultti (hex head bolt) ylösalaisin. Toisen päähän voi kierteeseen viilata suorat pinnat tai kiristää pari mutteria toisiinsa.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 8.4.2015 17:25

Tuo jatkomutteri toimiva uusia asentaessa. Itse kokeilin sillä poistaa vanhoja, mutta oli aavistuksen liian väljä ja pyörähti ympäri.
Mitattiin tönärillä niin hieman alle 13mm ja kuusiokolo oli 13.09mm ,joka siis oli hieman liikaa :)

Vaikeeta sain tehtyä näin pienestä asiasta :)

_jomppa_
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja _jomppa_ » 19.5.2015 14:06

Mistä ootte hankkinut näitä suutinholkkeja? Tiivistesarjan sain tilattua pitkän soittelun jälkeen. boschilta tai Marmorilta ei holkkeja saatavilla.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 19.5.2015 21:45

www.vwheritage.com

tuolta tilasin itselleni ei ole vaan vielä tullut. Kuulemma pitkä toimitusaika.

zephyr
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.12.2010 11:13

ViestiKirjoittaja zephyr » 20.5.2015 9:19

http://www.typ-17.de/
Näyttäisi löytyvän myös tuolta ja toimitus on toiminut ainakin muiden osien osalta.

_jomppa_
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja _jomppa_ » 20.5.2015 20:24

Alemmat holkit löytyi lopulta puolitutulta harrastajalta, messinkiset irtosi jopa ehjänä.
Tein työkalun messinkiholkeille pultista ja muttereista. Kuten edellä oli mainittu, että mutteri hiukan väljä holkkiin ja nuljahtaa helposti, joten pistin mutterin nurkat hiukan eri kulmiin ja tärppäsin hitsillä pultin kierteeseen kiinni, tuli tiivis ja hyvin pitävä työkalu.
Kierteet oli melko likaiset ja nihkeän kulkuiset, kannattaa varmaan pistää hyvissä ajoin crc tms vaikuttamaan, niin helpottaa irroitusta. Itse en lähtisi vaihtamaan holkkeja imusarja paikallaan, oli sen verran paljon puhdistettavaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.5.2015 10:19

Omat kokemukset: Liotelttiin varmaan viikko jollain litkulla, niillä keinoilla sai yhden neljästä auki. Loppuihin piti antaa varovasti lämpöä, mutta kaikki lopulta lähti. Työkaluna myös M8 13mm kannalla pultti, jota piti vielä vahvistehitsata, ettei katkennut. Ja pultissa siis pari mutteria kiristettynä toisiaan vasten. Ei ollut pelkoa, että pyörähtäisi, ihan "vakio" kannalla mentiin.

Mulle tuli ne alemmat holkit jostain ebaystä. Maksoi toimituskuluineen muistaakseni 15 euroa. Ei ollut OEM mutta hyvä kopio. Olis pitänyt hommata samalla O-rengassarja, mutta tuli nyt sitten laitettua jollain "sinne päin" renkailla, mitä löytyi varastoista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa