Golf 16V GTI mk2 -88 käynnistys ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

Golf 16V GTI mk2 -88 käynnistys ongelma

ViestiKirjoittaja ESP92 » 22.12.2013 22:30

Moro!

Yritän nyt selventää asiaa niin tarkasti kuin pystyn. Listaan lopuksi mitä autoon on vaihdettu/tutkittu.

Eli kyseisessä autossa on ollut viimeisen puolen vuoden ajan epäsäännöllisen säännöllistä käynnistymis ongelmaa. Ongelman ilmenemistilanne vaihtelee myös ja aina kun ognlemna luulee ratkeisseen se palaa. Tilanne alkoi aivan yht äkkiä viime kesänä kun olin normaalisti auto käynnistämässä, hörähti pirteästi käyntiin mutta sen jälkeen sammui oikeastaan saman tien eikä käynnistynyt. Pitkin syksyö ongelma on ilmennyt silloin tällöin kun mutta vain kun kone on "kylmänä" eli kun koneen saa käyntii ja ajaa lämpimäksi ei ole mitään ongelmia mutta seuraavana aamuna ongelma SAATTAA ilmetä. Auton on saanut käyntiin kun on antanut käynnistäessä hieman kaasua KAIKKINA muinka kertoina paitsi ensimmäistä kertaa ilemtessä ja NYT kun tuo vika taas ilmeni.

Ensimmäisellä kerralla katsoin että bensaa (ainakin kun tulppa pois niin sylinteristä tulee "sumua" ja bensa haisee), tulpat kipinöi ja kipinöissä ei eroavaisuuksia. Kun toinen käynnisty autoa ja avasi kaasuläppää hieman auto YRITTI käynnistyä mutta oli vaivalloista. Putsasin kaasuläpän ja voitelin hieman mekanismia. Loppujen lopuksi auto lähti käyntiin kun hetken aika kokeili tuota kaasuläppää raottamalla käynnistää. Tämän jälkeen vien ilmetessä atuo on lähtenyt käyntiin vähintään sillä että on hieman painanut kaasua jos ei käynnisty.

Auto on nyt tämän "talven" ollut pihalla eikä viimeiseen mutamaan kuukauteen ole ongelmaa ollut. Vein nyt auton lämmitettyyn talliin jossa se seisoi muutaman päivän ja tuo kesän kyseinen vika ilmeni mutta auto ei käynnisty enään millään, kone pyörii, bensaa tulee, kipinä kunnossa mutta ei kännisty. En tiedä oikein enään että mistä vikaa lähtisi etsimään.

VAIHDETUT OSAT/ TUTKITUT ASIAT:
-tulpat vaihdettu, kipinä katsottu
-polttoaine pumppu(pohjassa oleva) vaihdettu
-tankkipumppu katsottu että ainakin hurisee ku virrat laittaa
-polttoaine suodatin vaihdettu
-maadoitukset ja johdot katsottu
-ilmapuolen putket puhdistettu
-sytytysennakko katsottu
-puristussuhde suuripiirteisesti (mittarin mukaan n.8 joka pytyssä) kirjan mukaan 10 pitäisi olla mutta tiedä tuosta mittarista kuinka hyvin näyttää koska oli ongelmallinen kierittää paikalleen.
-kylmäkäyntisuuttimen anturi vaihdettu
-virranjakaja katsottu että kosketinpinnat kunnossa ekä ole öljyä

Bensaa tankissa yli puolitankkia.
Toivoen että muistin listatakaikki mitä tehty.

Kiitokset etukäteen jos joku osaa sano että mitä sitä sitten seuraavaksi lähtisi tekemään!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.12.2013 5:41

Heitetään 2 perusvikaa vanhemmissa volkkareissa. Hall-anturi ja puola. Kipininää saattaa tulla, mutta se on silti niin heikko ettei toimi kunnolla.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 25.12.2013 2:49

Täytynee joulukiireitten jälkeen alkaa nuita tutkia ja katsoa mita tapahtuu.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 29.12.2013 3:50

Nyt on taas autolle tehty vaikkaja mitä mutta ei tuo vieläkään suostu käynnistymään eli:

UUDET TUTKITUT/VAIHDETUT ASIAT:
-hall-anturi vaihdettu
-sytytysjohdot vaihdettu
-virranjakajan pyörijä vaihdettu
-virranjakajan kansi vaihdettu
-ajoitukset katsotuttu jälleen kerran sekä venttiilikoppa avattu ja katsottu että siellä kaikki kunnossa sekä sieltäpäästä myös nokkien ajoitus kohdallaan
-puola mitattu:
-että käyttövirta 12V tulee kun sytytysvirta päällä
-puolan lähdöstä virranjakajelle tulevasta johdosta tulee kipinää kun tulppa kiinni siinä
-puolan miinus-navan ja plus-navan välinen vastus 1.2ohm
-puolan miinus-navasta vahvavirtalähtöön välinen vastus 8.2kohm(myös plussasta samaan pisteeseen oli 8.2kohm , tiedä kuuluuko näin olla?)
-suihkutettu starttiainetta kaasuläpäntaa
-sulakerasian takana olevat johdot katottu että kaikki kiinni sekä erään sieltä löytyneen maajohtorivin liitokset uusittu



AIKAISEMMIN ILMOITETUT TUTKITUT/VAIHDETUT ASIAT:
-tulpat vaihdettu, kipinä katsottu
-polttoaine pumppu(pohjassa oleva) vaihdettu
-tankkipumppu katsottu että ainakin hurisee ku virrat laittaa
-polttoaine suodatin vaihdettu
-maadoitukset ja johdot katsottu
-ilmapuolen putket puhdistettu
-sytytysennakko katsottu
-puristussuhde suuripiirteisesti (mittarin mukaan n.8 joka pytyssä) kirjan mukaan 10 pitäisi olla mutta tiedä tuosta mittarista kuinka hyvin näyttää koska oli ongelmallinen kierittää paikalleen.
-kylmäkäyntisuuttimen anturi vaihdettu
-virranjakaja katsottu että kosketinpinnat kunnossa ekä ole öljyä


Puolaa ei ole tällä hetkellä vaihdettu koska ei ole tarvikemyyjillä ollut hyllyssä eikä toista testi puolaa ole ollut.

Ei tullut tuossa aikaisemmin mieleen sanoa että auton kattoluukku ilmeisesti sadekelillä vuotaa ja vesi valuu tuntematonta reittiä sulakerasian takaosaan ja tiputtaa sitä kautta vettä kuskin jalkatilaan ( riipuen sateen määrästä suht paljon).

Onko muilla kokemusta asiasta että voiko auton sisätilassa olla jokin tähän käyntiin vaikuttava sähköosa jota voisi tämän myötä etsiä? Viitsisi vielä koko auton etuosaa sisältä ruveta aukomaan ja etsimään mahdollista osaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.12.2013 13:54

Kyllä starttipilotilla olisi pitänyt jonkinlaista pauketta pitää. Eli kipinä puuttuu paineen alla tai muuten katsottu väärin.

Mittarilla mitataan puristuspainetta ei suhdetta. Jos yhtään älyssä oleva mittari ja mittaus tehty oikein 8 baaria on aika huono tulos. Eli tarttes tehä jotain.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 29.12.2013 15:42

Mistäs tuon saa selvitettyä että kipinä häviää paineen alla? Jos kipinää lyö runkoavasten niin miten se häviää tulppa takaisin kiinnitettynä? Ei tuota sytytystä nyt hirveän väärin pysty katsomaan jos kipinää tulee ja ennakkoa katsoessa merkit on kohdillaan.

Ajatus virheitä sattuu joten pahoittelen tuota aikaisemmin sanomaani "puristus suhdetta" jolla sitä puristuspainetta tarkoitin, mutta ilmeisesti idea on käynyt selville. Mittari on kyllä toimiva ja kunnollinen mutta koska mittarissa on kuminen putki on se hankala saada tuon gti:n koneeseen kiinni koska kumi tunnetusti vääntyilee ja taipuu. Mittaukset olivat vain suuntaa antavaksi että lähinnä kaikissa pytyissä olisi suurinpiirtein samat paineet.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 30.12.2013 15:19

Tuuppasin eilen illall auton autotalista pihalle yöksi ja kokeilin tänä aamuna käynnistää niin auto käynnistyi eikä tarvinnut edes kauan startata. Pientä pätkimistä oli hetken mutta käynti tasaantu siitä hetken kuluttua. Kun ajoin koneen lämpimäksi (koneen lämmöt mittarin mukaan reilun puolenvlin) ja sammutin ja kokeilin hetken päästä uudestaan auto käynnistyi taas mutta ajon alussa moottorin lämpötilan merkkivalo valähteli parikertaa.

Eli tuo nyt tuntuisi joltakin sähkö/anturi vialta mutta onko kellään tietoa mikä anturi tai vastaava tuohon voisi vaikuttaa? Tallissa lämpötila vajaa 20 astetta ja ulkona nyt oletettavasti ollut viime yönä muutaman asteen sekä pientä kosteutta.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 31.12.2013 13:02

Päivittelenpä tämänkin asian nyt sitten tänne.

Eli Kävin tuossa kokeilemassa että käynnistyykö auto kun on ollut yön tallissa ja se käynnistyi. ajatelin sitten että joko vika on korjaantunut tai taas hävinnyt mutta kävin sitten ajamassa autolla pienen lenkin että kone lämpenee. Loppumatkasta kun kiihdyt autolla alko koneen lömpötilan merkkivalo vilkutta ja sammua ja vilkuttaa taas uudelleen. Sen jälkeen kone sammui mutta auto käynnistyi, kierroksia miti pitää koko ajan yli 1000 jotta auto ei sammu. Samalla huomasin että auton kello oli nollaantunut, sain ajettua auton pihaan ja kun olin sammuttamassa sitä niin pitkien valojen merkkivalo syttyi muutamaksi sekunniksi ja sammui.

Jotenka joku sähköpuolen vika autossa on mutta mikä pystyy tekemään näin ei toisiinsa riippumattomia asioita. Tuon kellon nollauksen, merkkivalon vilkkumisen ja sammumisen voisin vielä yhdistä esim. siihen että maakaapeli olisi huonosti rungossa kiinni mutta millä ihmeellä tuo pitkien valo pääsee vilkahtamaan?

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 31.12.2013 14:02

Alkanee tuo ongelma ilmeisesti ratketa, virtalukon pohjasta 1 harmaa johto poikki/katkaistu joka menee oikean puolen viikselle. Sekä ilmeisesti kaiken pahan alku, eräs johto vasemman puolen viiksen takaa kärähtänyt poikki ja ottanut ties kuinka moneen johtoon kiinni, täytynee alkaa johtoja purkaa ja katsoa kuika pitkälle menee. Eipä tullut tuotakaan huomioitua ennenkun sen ratin alla olevan pienen suojakotlon avasi, koska tuo kyseinen palanut johto on johtonikkunsa sisimmäisin johto niin ei ole muualta ollut näkyvillä. Kummallisin asia on että yksikään sulake koko autossa ei ole palanut, on siellä sen verran kova käry käynyt että kuvittelisi että olisi joka sulake hajonnut.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.1.2014 12:55

Harmaa johto lienee "ranskalaisparkin" piuha. Sama oli itseltäni katkaistuna kun johtonippuja ihmettelin.

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

ViestiKirjoittaja ESP92 » 13.1.2014 7:17

Eipä tuo vika nyt sitten vieläkään selvinnyt vaikka niin uskoin ja toivoin.. Vaihdoin nuo kyrvähtäneet johdot ja katoin kaikki läpitte että on kunnossa sekä kaiki moottoritilan liitokset viekä kerran putsailin ja kattelin että on kunnossa. Vaihdoin virtalukon pohjan ja sitä testattaessa ennekun löyn autoa nippuun auto käynnistyi muutta kun auton sain kasaan niin eipä tuo sitten enään käynistyny.

Eli vaihdettua osaa taas:
-sytytyspuola
-virtalukonpohja
-erilaisia johtoja sisätilassa

Kun tuota nyt kokeili käyntiin niin ei edes yrittänyt käynnistyä paitsi kun antoi kaasua niin hieman hörähti mutta ei kuitenkaan yrittänyt käyntiin. Eli olisiko se vika nyt kuitenkin jossain bensapuolella? Paineissa tai muuta vastaavaa? Kun tulpat taas oli kosteina starttailun jälkeen mutta jos sitä ainetta ei nyt vaan sit tule sinne oikein/oikealla paineella? Millä noita paineita tuossa järjestelmässäkin nyt sitten pystyy mittailemaan?

ESP92
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2013 21:12

Re: Golf 16V GTI mk2 -88 käynnistys ongelma (RATKESTU*)

ViestiKirjoittaja ESP92 » 5.8.2016 13:52

Noniin,

Tulipa tämä suhteellisen vahna foorumi kysely jostain mieleeni ja päätin katsoa onko kyseinen posti enään olemassa. Muutaman vuoden takainenongelman rakesi jo pitkän aikaa sitten mutta päätin jakaa tietoni mikäli se joskus jotakut sattuu helpottamaan. Itseäni kuitenkin suunnattomasti ärsyttää netistä löytyvät iän ikuiset keskustelut eri aiheista joissa lopputulema ja oikea vika/ratkaisu eri aiheisiin ei ikinä selviä.

Omalta osaltani asian postaus tänne jäi pitkälle (yli 2 vuoden päähän) syystä että foorumi kyseliny alkoi muistuttamaan enemmän yksin keskustelua tai blogi kirjoitusta kuin perus keskustelupalstaa.. Kuten huomata saattaa oikeastaan kaikki kommentit ovat olleet joko käsitteiden pilkun viilaamista taikka perus testien huomauttamista jotka on alku tekstissä jo tedettu jollain muotoa tehdyiksi tai poisuljetuiksi syystä tai toisesta. Mutta asiaan:

Autossa tosiaan oli vikana käynnistys ongelma joka esiinnyi satunnaisen toistuvasti aluksi ja lioppujen lopuksi auto ei käyntiin enään lähtenyt. Viat ja testit voi lukea ylhäältä. Lopulliseksi viaksi selvisi kärähtäny maajohti joka oli sulattanut mukanaan muutaman johdon ja tästä syystä sytytyksenohjausyksikkö oli vioittunut. Vaikka osaava autosähkäri ei aluksi meinannut purkista vikaa löytääkkään.

Maajohdon kärähtämiselle ei 100% syytä löytynyt. Vahvaksi epäilyksi jäi oirileva startti joka pääsisi lyömään maihin ja tätä kautta tähän suhteellisen ohueen maajohtoon joka konehuoneen puolelta sisätilaan tulee pääsisi kulkemaan huomattava määrä virtaa ja johto tästä syystä olisi kärähtäny. Johdosta ei ja sen läpivientien alueelta ei nimittäin minkään laisia "hiertymäkohtia" löytynt ja läpivientien alueelta johto oli muovien osalta ehjä niinkuin muutenkin konehuoneen puolelta,

Minulle on myös monta kertaa huomautettu että "startti ei voi oireilla" ja että "jos startti hajoaa niin se hajoaa samantien eikä lähde enää pyörittämään". Löysin kuitenkin ongelmaa tutkiessani eräältä britti foorumilta suuren keskustelun asiasta jossa oli oluut täsmälleen samanlaista ongelmaa startin kanssa kuin minulla.

Eli siis jos startti asia ei aikasiemmin puheeksi tullut niin startti saattoi "loksauttaa" itsensä startatessa tiettyyn asentioo vähän niinkuin virta loppuisi kesken eikä jaksa lähteä pyörätyyämään ja yhtä äkkiä n.3s sisällä se pyöräyttikin auton iloisesti käymään. Tämäkin siis satunnaisesti.

Autoon tehtyyin kansiremonttia sun muuta mukavaa remonrin aikana kun huomioitiin tämäkin tarpeelliseksi muuta ne ovat sitten asiat erikeen :)!

Nyt päätän iloisin mielin tämän murheenkyryynisen keskustelun sanoinin, kärhtäneet johdot ja sytytyksenohjaus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa