1.6 FSI ja öljynvaihtovälin vaikutus jakoketjun kestävyyteen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vagoilija
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.11.2012 14:14

1.6 FSI ja öljynvaihtovälin vaikutus jakoketjun kestävyyteen

ViestiKirjoittaja vagoilija » 10.12.2013 17:18

Autonetsinnän tiimellyksessä törmäsin (yksityiseltä) myyjätaholta väitteeseen, että tiheän öljynvaihtovälin (alle 10 tkm) myötä jakoketjuremontille ei olisi tarvetta. Miten on - auttaako ei-longlife-huoltovälin mukaiset öljynvaihdot pitämään ketjunkiristimen kuosissa ja ketjun pinkeänä?

Ko. pannulla on tahkottu jo yli 150 tkm, eikä jakoketjuremonttia oli tehty. Vastauksen todenperäisyyttä hieman heikensi se, että väitteen esittäjä oli alkuun siinä uskossa, että koneessa on jakohihna.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2013 18:12

Eiks ne vaivat koske enemminkin pieniä TSI-moottoreita?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.12.2013 20:29

Ei taida olla öljynvaihtovälillä suurta merkitystä mitä oon seurannu..

Tosiaan 1.6 FSi konetta ei ketjuvika niin suuresti koske kun uudempia!

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 10.12.2013 21:44

En tiedä miten tuo öljynvaihtoväli vaikuttaisi ylipäätään mitenkään tuohon kiristimen kulumiseen, mutta yks asia mikä on varmaa on se, että omaan autooni vaihdan öljyt aina 10-15tkm välein. 30tkm on aivan liian pitkä aika yhdellekään autolle, jota Suomessa ajetaan.

Kertokaa tyhmälle, miksi öljynvaihtoväli vaikuttaisi tuohon jakoketjun / kiristäjän kestävyyteen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2013 21:46

Öljyvoiteluiset laahaimet ja ne tykkää huonosta öljystä, no, huonoa?

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 10.12.2013 21:48

Onko noissa koneissa öljyvoitelu kiristimessä? Ja jos sopii, niin haluan kuulla hyviä perusteluja sille, miksi käytätte 30tkm öljynvaihtoväliä esim 10tkm tai 15tkm sijaan? :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2013 22:08

Onko noissa koneissa öljyvoitelu kiristimessä?
Nii, emmää tiiä. Arvasin vaan :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.12.2013 6:54

Öljyvoideltu koko jakopää, mutta ketju siel vanhemmiten venyy sit... ei niinkään laaharit tai kiristin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2013 8:05

Just remppasin yhden 1.6FSI:n jakopään. Laahaimet oli ihan uudenveroisia, mutta ketju pirusti venynyt. Öljynvaihtoväli ei tosiaan vaikuta asiaan. Muutenkin tämä yksilö oli yllättävän siistissä kunnossa öljytiloiltaan vaikka on ajettu longlifenä. Ei 30tkm vaihtovälissä ole mitään vikaa Suomessakaan, se pitää vaan saada noin vuodessa aikaan. 2vuoden vaihtoväli pätkäajolla vaikuttaa olevan pahin yhtälö tässä. Öljyt kyllä säilyttävät voitelukyvyn 30tkm matkalla erinomaisesti, kunhan niitä ei kyllästetä vedellä.

vagoilija
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.11.2012 14:14

ViestiKirjoittaja vagoilija » 12.12.2013 9:20

Eli yhteenvetona: öljynvaihtovälin pituudella ei merkitystä, vaan ketju venyy joka tapauksessa ja remontti on edessä. Kiitos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa