Hei,
Olisikohan jollain apua/arvauksia seuraavaan tilanteeseen:
Kiesiin syttyi reilu vuosi sitten moottorin vikavalo. Vein auton merkkihuollon pikahuoltoon (eli ne tsekkaa koodit ja sen jälkeen katsellaan mitä tehdään). No, oli katti mennyt ja 1600,- olisivat halunneet. Sanoin ei kiitos ja vein toiseen tuttuun huoltoon, jossa laitettiin tarvikekatti. Pian tämän jälkeen valo palasi samalla koodilla. Torque antaa seuraavan koodin:
"P0420 - Powertrain : Catalyst system efficiency below threshold (Bank 1)".
Samankaltainen oli huollostakin saatu vikakoodi. Tulee ilmeisesti taaemmalta lambdalta. Laittoivat tilalle isompikennoisen katin ja jokin aika sen jälkeen katsastin ja päästöt oli ok. Vähän aikaa tästä ja samaa koodia tarjosi jälleen.
No, ajateltiin että lambdat on kohta kuitenkin vaihtokunnossa (tuolloin oli n.135 mittarissa, nyt 165) ja vaihdettiin ne molemmat. Valo pysyi poissa pari kuukautta kunnes taas pamahti tauluun. Välillä se on sammunut itsestään, välillä olen nollannut. Joskus menee pari kuukautta, joskus pari tuntia mutta aina se tulee takaisin. Vuotoja ei pitäisi olla. Vikakoodi on siis aina tuo sama.
Tuttu mekaanikko jo nosti kädet pystyyn ja totesi että aja vaan kun ei kerran päästöt heitä eikä muita ongelmia ole kuin tuo valo. Niin olenkin tehnyt mutta nyt alkaisi olla aika vaihtaa isompaan ja tuoreempaan autoon enkä kehtaisi myydä tuota joulukuusena kenellekään. Niin ja pitäisihän tuo katsastaakin, jännittää pysyykö valo pois edes sen aikaa.
Vortexilta muistelen lukeneeni että jenkkilän pojilla olisi ollut ongelmia tarvikekattien ja golffien kanssa, nimenomaan itse autojen, eikä päästöjen. Siellä puhuttiin jostain ecun päivittämisestä tms. jolla auto saatiin hyväksymään sinänsä toimiva katti. Onkohan siinä mitään perää vai mistä tässä voisi olla kysymys?
Kiittäen, Ville
Sitkeä moottorin vikavalo - Golf IV -02 2.0 azj
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Tässä varmaan puhutaan siitä että poistetaan tuo varoitus järjestelmästä, eli ecu ei varoita vaikka laittaisit suoran putken katin tilalle. Tuon onnistuu koodaamaan ecuun (ainakin B6 1.8T:hen onnistui).
Ongelma on tosiaan se että katti virtaa paremmin kuin orkkis joten ecun pyytämät raja-arvot eivät täyty.
Tämä ei ole se paras mahdollinen tapa korjata tuota vikaa, varsinkin jos olet myymässä autoa, sillä jos koodia muutetaan, ei se varoita edes aiheesta. Parempi olisi vaihtaa sopiva katti tilalle.
Ongelma on tosiaan se että katti virtaa paremmin kuin orkkis joten ecun pyytämät raja-arvot eivät täyty.
Tämä ei ole se paras mahdollinen tapa korjata tuota vikaa, varsinkin jos olet myymässä autoa, sillä jos koodia muutetaan, ei se varoita edes aiheesta. Parempi olisi vaihtaa sopiva katti tilalle.
Kiitoksia! Juu tuo ohjelman puukotus kuulostaisi hyvältä. Ajattelin tänään että tyhmä tuota olisi lähteä myymään, kun sitten pitäisi kakkosauto etsiä kohta kuitenkin uusine ongelmineen. Täytyy tuo nyt vielä käyttää leimalla. Näkeepähän päästöt samalla.
Tietääkö joku Jyväskylästä paikkaa missä tuota voisi käyttää? Motest?
Tietääkö joku Jyväskylästä paikkaa missä tuota voisi käyttää? Motest?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu tottakai tutkitaan. Sillähän tuossa juuri kyselin tietäisikö joku apuja täältäpäin.
Kokee lievästi sanottuna inflaation tuollainen systeemi joka 15 kuukautta vilkuttaa valoja eikä varsinaista vikaa kuitenkaan ole. Boy who cried wolf tulee lähinnä mieleen. Mistä nyt tunnistan oikean vian kun en joka päivä jaksa koodeja lukea kuitenkaan?
Ymmärsin tuon diagnostiikan muokkauksen niin että vain taaemmalta lambdalta tulevan signaalin pystyisi "blokkaamaan" ilman vikailmoitusta. Tuo anturihan ei vaikuta mihinkään, valvoo vain päästöjä. Eli tuolta tuleva ilmoitus voi tarkoittaa vain vikaa katissa tai itse anturissa. Nyt jos anturi saadaan pois pelistä, jäljelle jää vain uusittu katti. Uskon ja toivon että se kestää jopa auton loppuelämän, ja jos ei, niin luulen pystyväni tunnistamaan sen rikkoutumisen myös ilman keltaista valoa mittaristossa. Minun mielestäni tämä kuulostaa ihan järkevältä (ja myös halvemmalta) ratkaisulta tulevaan kauppakassiin.
VW:n insinöörejä tuli viimeksi kiiteltyä kevättalvella kun vaihdoin murtuneita ikkunannostimen kannattimia metallisiin 20 asteen pakkasessa ensin ajeltuani 4-tietä 15 km kuskin ikkuna auki. Tuli kirjaimellisesti lunta tupaan. :D
Ja pyydän mitä nöyrimmin anteeksi jos huomaamattani pilkkasin pyhää kolmiyhteyttä. Insinöörin, Saksan ja VAG:n nimeen, amen.
Kokee lievästi sanottuna inflaation tuollainen systeemi joka 15 kuukautta vilkuttaa valoja eikä varsinaista vikaa kuitenkaan ole. Boy who cried wolf tulee lähinnä mieleen. Mistä nyt tunnistan oikean vian kun en joka päivä jaksa koodeja lukea kuitenkaan?
Ymmärsin tuon diagnostiikan muokkauksen niin että vain taaemmalta lambdalta tulevan signaalin pystyisi "blokkaamaan" ilman vikailmoitusta. Tuo anturihan ei vaikuta mihinkään, valvoo vain päästöjä. Eli tuolta tuleva ilmoitus voi tarkoittaa vain vikaa katissa tai itse anturissa. Nyt jos anturi saadaan pois pelistä, jäljelle jää vain uusittu katti. Uskon ja toivon että se kestää jopa auton loppuelämän, ja jos ei, niin luulen pystyväni tunnistamaan sen rikkoutumisen myös ilman keltaista valoa mittaristossa. Minun mielestäni tämä kuulostaa ihan järkevältä (ja myös halvemmalta) ratkaisulta tulevaan kauppakassiin.
VW:n insinöörejä tuli viimeksi kiiteltyä kevättalvella kun vaihdoin murtuneita ikkunannostimen kannattimia metallisiin 20 asteen pakkasessa ensin ajeltuani 4-tietä 15 km kuskin ikkuna auki. Tuli kirjaimellisesti lunta tupaan. :D
Ja pyydän mitä nöyrimmin anteeksi jos huomaamattani pilkkasin pyhää kolmiyhteyttä. Insinöörin, Saksan ja VAG:n nimeen, amen.
H. Jormalainen, meinaat että Volkkarit ovat niin hyviä vehkeitä jo tehtaalta, että niihin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia :) Samalla ajatusmaailmalla kuluneen äänenvaimentimen poisto, EGR-poistot, illmamäärämittarin poistot yms (sisältäen siis myös ohjelmalliset vikadiagnostiikan poistot niiden osalta) käyttöä ja omistamista haittaavat asiat, olisi syytä jättää tekemättä.
Miksi vikadiagnostiikka pitäisi poistaa sokkona, voihan sen tehdä ihan avoimin silmin ja ajatuksen kanssa? Tuolla kun ei ole mitään käytännön virkaa auton käytön kannalta, vaikka katin teho nyt ei ihan alkuperäisen veroinen olekaan. Raja-arvot on vedetty alkuperäisessä ohjelmassa niin tarkalle, että tokihan se aiheuttaa lisätuloja huollolle kun katti tai lambda alkaa vähänkin kulumaan, vaikkei se vielä edes aiheuttaisi mitään selkeää vikatilannetta.
Miksi vikadiagnostiikka pitäisi poistaa sokkona, voihan sen tehdä ihan avoimin silmin ja ajatuksen kanssa? Tuolla kun ei ole mitään käytännön virkaa auton käytön kannalta, vaikka katin teho nyt ei ihan alkuperäisen veroinen olekaan. Raja-arvot on vedetty alkuperäisessä ohjelmassa niin tarkalle, että tokihan se aiheuttaa lisätuloja huollolle kun katti tai lambda alkaa vähänkin kulumaan, vaikkei se vielä edes aiheuttaisi mitään selkeää vikatilannetta.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Siis oletetaan että v-p nyt poistaa tuon 2. lambdan hälyt softasta, myy auton ja tuo katti jostain syystä leviää, tai jotain muuta tapahtuu että päästöt ei mene leimasta läpi. Uusi omistaja menee kiltisti konttorille kun luulee auton olevan täysin kunnossa. Konttorilla setä huomaa päästöjen olevan korkealla ja samalla huomaa että diagnostiikka ei toimi oikein. V-P ei tästä vastuuseen joudu, mutta aika paskamaisen teon tekee.
Minultakin on poistettu nuo hälyt tarkoituksella sillä minultakin tulee vaihtumaan katti virtaavampaan malliin (kunhan joskus jaksan), koska pyhä saksalainen sunnittelija on päättänyt tyrkätä suoraan ahtimen jälkeen jonkun mehupillin paksuisen katin, mutta kannan itse riskit tuosta, ja tulen ilmoittamaan aiheesta jos koskaan myyn auton.
Hinnan puolesta tuotahan on turha perustella. Ebaysta tilattuna katti maksaa vajaan 200€+asennus ja jos kovinkin syvälle tarvitsee softaan mennä, voi olla että yksittäisenä työnä säätäjä voi ottaa hieman kovemmankin summan katin vaihdosta.
Minultakin on poistettu nuo hälyt tarkoituksella sillä minultakin tulee vaihtumaan katti virtaavampaan malliin (kunhan joskus jaksan), koska pyhä saksalainen sunnittelija on päättänyt tyrkätä suoraan ahtimen jälkeen jonkun mehupillin paksuisen katin, mutta kannan itse riskit tuosta, ja tulen ilmoittamaan aiheesta jos koskaan myyn auton.
Hinnan puolesta tuotahan on turha perustella. Ebaysta tilattuna katti maksaa vajaan 200€+asennus ja jos kovinkin syvälle tarvitsee softaan mennä, voi olla että yksittäisenä työnä säätäjä voi ottaa hieman kovemmankin summan katin vaihdosta.
Juurikin samoin ajattelin itse toimia. Eli jos koskaan myyn autoa (epätodennäköistä, kaksi edellistä ajanut paaliin asti) laitan joko kaiken kuntoon tai teen asian selväksi muutoin. Täytyy vaan nyt säästää hetki ja ostaa vaikka ensi kesänä käteisellä uudempi. Hetken mielijohteesta mietin tämän antoa välissä, mutta eihän siinä ole mitään järkeä. Kuluvaa osaa vaihdettu paljon ja juuri sain ovet vaimennettua yms.
Tuo katin vaihto uudestaan tuntuu vaan riskaabelilta koska se ei toimi varmasti. Senhän olen siis jo kerran tehnyt eikä se auttanut. Ja molempien olisi pitänyt käydä tähän suoraan. Kuulemma samoja ovat Audeihin laittaneet ilman häikkää. Käytetystä orkkiksesta taas ei tiedä miten kestää. En tiedä Maastomadosta, mutta minulla ei ole 250-300 euroa heitellä montaa kertaa kaivoon. Ja toisaalta mitä niitä vaihtamaan kun katissa ei ole mitään vikaa ja päästöt on ok! Hintaa vertaan siis marmorin 1600 euroon.
Tehtiinkö sinulle Maastomato tuo temppu lastutuksen yhteydessä vai? En ole ehtinyt vielä kysellä mistään...
Ärsyttävä tilanne kun ainoa "vika" on tuo CEL:in palaminen! Toisaalta harmittaa käyttää siihen penniäkään, toisaalta alkaa rassaamaan aika kovastikin kun se möllöttää toista vuotta tuolla mittaristossa! Ja olen kuitenkin pyrkinyt vähintään kerran kuussa lukemaan koodit ettei siellä ole mitään oikeaa vikaa. Nyt en enää edes samalla nollaa vikamuistia, ettei tule paha mieli kun se elämäni valo taas pian syttyy.
Tuo katin vaihto uudestaan tuntuu vaan riskaabelilta koska se ei toimi varmasti. Senhän olen siis jo kerran tehnyt eikä se auttanut. Ja molempien olisi pitänyt käydä tähän suoraan. Kuulemma samoja ovat Audeihin laittaneet ilman häikkää. Käytetystä orkkiksesta taas ei tiedä miten kestää. En tiedä Maastomadosta, mutta minulla ei ole 250-300 euroa heitellä montaa kertaa kaivoon. Ja toisaalta mitä niitä vaihtamaan kun katissa ei ole mitään vikaa ja päästöt on ok! Hintaa vertaan siis marmorin 1600 euroon.
Tehtiinkö sinulle Maastomato tuo temppu lastutuksen yhteydessä vai? En ole ehtinyt vielä kysellä mistään...
Ärsyttävä tilanne kun ainoa "vika" on tuo CEL:in palaminen! Toisaalta harmittaa käyttää siihen penniäkään, toisaalta alkaa rassaamaan aika kovastikin kun se möllöttää toista vuotta tuolla mittaristossa! Ja olen kuitenkin pyrkinyt vähintään kerran kuussa lukemaan koodit ettei siellä ole mitään oikeaa vikaa. Nyt en enää edes samalla nollaa vikamuistia, ettei tule paha mieli kun se elämäni valo taas pian syttyy.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Tuo tehtiin custom softan yhteydessä, kun säädettiin K04:lle. Vaparia kun ei pahemmin lastutella (toki saa jos haluaa, mutta kuten v-p sanoi, ei kannata sitä rahaa ihan turhaan heittää kaivoon).
Lähinnä nyt on kyseessä tämmöinen moraalinen ongelma auton päästödiagnostiikan pois ottamisesta kun ensimmäisessä viestissä tosiaan mainitsit että haluat myydä sen. Jos halutaan vain huijata katsuria toimivan auton kanssa, on isot pojat laittaaneet mutteria lambdan alle/korottaneet muuten lambdaa jolloin anturi ei ole suoraan pakokaasuvirrassa. Pitäisi ehkäistä vikavaloa.
Link
Vielä halvempi
Lähinnä nyt on kyseessä tämmöinen moraalinen ongelma auton päästödiagnostiikan pois ottamisesta kun ensimmäisessä viestissä tosiaan mainitsit että haluat myydä sen. Jos halutaan vain huijata katsuria toimivan auton kanssa, on isot pojat laittaaneet mutteria lambdan alle/korottaneet muuten lambdaa jolloin anturi ei ole suoraan pakokaasuvirrassa. Pitäisi ehkäistä vikavaloa.
Link
Vielä halvempi
No nyt ollaan asialinjalla! Juuri tällaista ideaa kaipasinkin! Halpa, helppo ja nätisti peruttavissa. Täytyy tuota ainakin ensin kokeilla! Kiitoksia!
OT: Joo toi myynti/vaihto-idea lähti siitä kun vaimokkeelle tulee n. 130 km päivässä työmatkaa ja vähän pihimpää autoa on tässä suunniteltu. Toisaalta tarvitsen itse viimeistään keväällä auton. Sitten kun ollaan asuntoakin hankkimassa ja kaikkea ei saa kuulemma hankkia kerralla! Siitä se idea että myisi/vaihtaisi tuon nyt ja hankkisi keväällä jonkun ropposen itselle. Ei se kyllä montaa tuntia kantanut tuo idea...
OT: Joo toi myynti/vaihto-idea lähti siitä kun vaimokkeelle tulee n. 130 km päivässä työmatkaa ja vähän pihimpää autoa on tässä suunniteltu. Toisaalta tarvitsen itse viimeistään keväällä auton. Sitten kun ollaan asuntoakin hankkimassa ja kaikkea ei saa kuulemma hankkia kerralla! Siitä se idea että myisi/vaihtaisi tuon nyt ja hankkisi keväällä jonkun ropposen itselle. Ei se kyllä montaa tuntia kantanut tuo idea...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa