Vw Caddy MK1 1.8 16V KR Ongelma "Korjattu"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

Vw Caddy MK1 1.8 16V KR Ongelma "Korjattu"

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 2.9.2013 0:51

Hei!

Pitkän tauon jälkeen tänne kirjoittelen. Tuli taas "onnellinen Vw cäddyn omistaja. Itse asiaan:

Auto siis VW Caddy 1991, Tekniikka autossa Scirocon 1.8 16V Kr.

Ongelma kylmäkäynnistyksessä, kun auton käynnistää kylmänä niin auto tuntuisi käyvän vajailla sylintereillä/ että se ei saisi bensaa, kun auto on hetken aikaa (noin 3-5min) käynnissä niin käynti tasoittuu normaaliksi. Kun autolla lähdetään liikenteeseen niin toiminta ok, kunnes autolla kiihdytetään rajummin rpm yli5000 niin auto rupeaa röpöttämään/käymään vajailla, sitten kun ajetaan hetken aikaa normaalisti niin röpötys lakkaa ja toimii normaalisti mutta kun taas poljetaan niin sama homma jatkuu...

Itse olen tutkinut autoa aika paljon tuon vian takia, autosta löytyi virtalukon piuhat jotka olivat heikosti kiinni, ecun liitin/ecu ihan hapettuneet, ja putsasin kaikki anturit ja rasvasin ne konehuoneesta. auton lataus oli myöskin alle 12V, se korjaantui laturin uusinnalla. Polttoaine pumppu pitää sitä surina ääntä muutaman sekunnin ajan ja tuntuu siltä että se on voimakas että tekee paineen järjestelmään. Paineen mittaus tehdään huomenna.

Edellinen omistaja vaihtanut autoon juuri uudet tulpat ja bensansuodattimen.

Osia olen kokeillut seuraavia:
-Uudet tulpanjohdot (vanhoissa 3 pytyn johto oli poikki)
-Ecu
-Puola
-Virranjakaja
-Joku musta pikkuboksi alumiini laatassa jossa rivi liitin
-Hall-anturi
-Ilmavuodot olen tutkinut mutta niitä en löytänyt

Seuraavaksi listalla on kylmäkäynnistys- suuttimen vaihto ja jos se ei auta niin paineentasaaja lohkossa. Mitä muuta tuossa voi olla?

Joku viisaampi osaa varmasti kertoa, olisi kiva saada tuo tekniikka oikeasti toimivaksi niin sitten pääsee toteuttamaan muuta:)

Teksti on pitkä kuin nälkävuosi mutta yrittäkää lukea loppuun!

Kiitos!
Viimeksi muokannut Kulkuri, 5.9.2013 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.9.2013 0:59

-Ecu
Eiks se kumminkin ole K-Jetronik?

Seuraavaksi listalla on kylmäkäynnistys- suuttimen vaihto...
Kk-suutin ei toimi kun startin aikana.

Kato tuleeko sille polttoaineen paineensäätimelle sähkö. Mikäköhän sen oikea nimi nyt sitten olikaan...

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 2.9.2013 2:15

Eculla tarkoitan mustaa ohjain boksia. Pitänee mitata tuo paineensäätimen liitin, pitäisikö siihen tulla kokoajan 12v virta? Ilmeisesi kyllä:) Juuri otin irti tuon kylmäkäynnistys suuttimen, ja vähän testailin sitä. Ilmeisesti sen pitäisi naksua kun laittaa liittimiin virtaa?

Säätimelle tuleviin letkuihin ( isompi kantainen) oli joku nerooatti laittanut harmaata siliconi tiivistettä, sen seurauksena ns banjopultin 1 reikä tukossa ja pultti aika suttainen siitä aineesta sisältä, onneksi säätimessä on suodatin verkko että ei ole päässyt sisälle. Verkossa kiinni myöskin sitä silikonia, kun se ei oikein kestä tuota bensaa.

Mikä on se ihme aikaviive kytkimen tehtävä mikä lohkossa kiinni, ruskea liitin? Kertokaa viisaammat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.9.2013 2:51

pitäisikö siihen tulla kokoajan 12v virta? Ilmeisesi kyllä:)
Jep.

Juuri otin irti tuon kylmäkäynnistys suuttimen, ja vähän testailin sitä. Ilmeisesti sen pitäisi naksua kun laittaa liittimiin virtaa?
Jotenkin mulla on takaraivossa sellanen mu-tu että sille pitäisi rajoittaa virtaa? Mutta periaatteessa noin. Antaa sähköä niin avautuu ja siitä kuuluu selvä ääni.

Mikä on se ihme aikaviive kytkimen tehtävä mikä lohkossa kiinni, ruskea liitin? Kertokaa viisaammat.
Jaa olisko lämpö-/aikakytkin? Jos, niin se syöttää startin aikana kylmäkäynnistyssuuttimesta lisäbensaa silloin kun sen lähellä oleva jäähdytinneste on kylmää eikä startti ole kestänyt neljää vai kuutta sekuntia pidempään. Siis tunnistaa moottorin lämmön, mutta lämpiää startin aikana sähköllä ettei liian pitkään anna ohjausta kk-suuttimelle.

Mut kato ensin ettei ne silikonit haittaa pa-syöttöä.

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 2.9.2013 13:16

Eipä ollut noidenkaaan osien vaihdolla minkäänlaista merkitystä. Kylmäkäynnistystä en tosin vielä tiedä mutta sama röpötys vedätettäessä.

Voiko ruiskupaketti tehdä tuota jos säädetty siitä 3mm kuusiokolo ruuvista päin persettä? Tosin auto katsastettu hiljattain.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.9.2013 15:59

Tuo täyskaasulla röpötys voisi viitata bensapaineongelmaan, eli bensapumppu vetelee viimeisiään. Sellaisia ainakin noissa ffp cup KR;ssä on ollut liki jokaisessa.

Eli bensalinjaan mittari kiinni ja vetoja. Jos putoaa järjestelmäpaine (lienee noin 5 bar) niin silloin bensansaantiongelma

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 2.9.2013 20:47

Tänään auto pääsi auto expertin hellään hoivaan, tutkittua:

Kun kone alkaa röpöttämään niin 2 sylinterin tulpanjohto pois, ei vaikutusta käyntiin mutta tulpanhatusta tulee kipinä koska prätisee. Muista tulpista kun ottaa hatun pois niin käynti huononee entisestään. Eli kun kone rupeaa röpöttämään niin kone käy 3 pytyllä. 2 sylinteri on poissa pelistä.

Otimme myös suuttimet irti 1 ja 2 sylinteristä ja vaihdoimme ne ristiin, silti 2 pytty on mykkä kun kone alkaa röpöttämään. Eli voimme todeta että kipinä ja bensa sylinteriin tulee.

Voiko vian aiheuttaa 2sylinterin hydrauliset venttiilin nostimet? että olisivat jumissa tms. Autohan on seissyt edellisen omistajan mukaan 6 vuotta.

Muuta tehtyä:

kytkimme mittarin letkun väliin, paine näytti noin 5,9bar-6,1baria kierroksilla ja ilman. Lisäksi painoimme paluu letkua lyttyyn pihdeillä että paine nousi 7bar niin ei vaikutusta ongelmaan.

Toiseksi mittasimme puristuspaineet sylinteresitä, 1,2,3,4 sylintereissä paineita Hellan mittarilla 14,1Bar. Kone on kyllä ulkoisesti hienoimpi kuntoisia mitä olen noita nähnyt. Ei puristuspaine ongelmaa että olisivat kadoksissa.

Nyt viisaammat vastatkoot!? Otanko suosiolla venakopan irti yms. Tulihan siinä autossa mukana tuo uusi venakopan tiiviste. Pikkasen oli arvattavissa tuo homma....

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 3.9.2013 1:42

2 ilta aherruksen merkeissä ja vika selvisi, imusarja ja ventiilin koppa irti. Sieltä nokka ylä asentoon ja painelemaan nostajia, 2 sylinteristä jakajan puoleinen pakoventtiili löysä.

Ekaksi luulin että nostin sökö, mutta eipäs ollutkaan vaan syyksi selvisi hienon aukasun jälkeen katkennut (iso) venttiilin jousi. Eipä onneksi tarvinnut viisaan ystävän takia aukasta koko kantta hyvän idean takia. Sylinteriin paine että venttiili pysyy ylhäällä ja sokat pois:) Takaisin laitto voi olla kivempi, pitänee tehdä siihenkin erikoisavain.

Taas hyvä esimerkki siitä että painiminen kannattaa, vaikka tulikin vaihdettua kaikki mahdolliset osat tuohon.

Entinen omistaja myi auton yllätysllätys virinokilla (helppo sanoa kun piilossa), nokissa kirjainyhdistelmiä, WW0 6d, 027 ja vw ja audin rinkulat, eli on varmasti vakiot??

Onko kellään jäänyt tuohon koneeseen venttiilin jousta ylimääräiseksi?

Täällä kuvia tuosta:

http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=88018

Kulkuri
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.12.2011 9:27

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 5.9.2013 10:42

Venttiilin jouset tilattiin Vw autosta, nyt kasassa ja toimii:) Kiitos kaikille vastanneille vika vaihtoehdoista!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.9.2013 10:58

Entinen omistaja myi auton yllätysllätys virinokilla (helppo sanoa kun piilossa), nokissa kirjainyhdistelmiä, WW0 6d, 027 ja vw ja audin rinkulat, eli on varmasti vakiot??

Asiaa kummemmin tuntematta niin eikö vakionokistakin voi tehdä virinokat?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.9.2013 14:03

Kyllähän siihen voi hioa uuden profiilin... taitaa suurin osa tdi-virinokista olla tällä tavoin tehtyjä (ainakin suomessa)

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 23.9.2013 19:19

Voihan sen vakio nokan hioa. Ittella on mk1 golffin vakio nokasta hiottu 290 ja 11,6mm nosto

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 23.9.2013 20:44

Otin otsikosta pois tuon "voi pois". Hyvä tämäkin antaa olla ja auttaa jotain muuta kun vastaavaa ilmenee. Hyvä et vika löytyi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa