1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 26.8.2018 15:33

Nyt turbo ja pakosarjaremontin jälkeisiä meininkejä.. Eli remontin jälkeen alkuun tehot tuntuivat olevan kokonaan kadoksissa. Vikakoodien nollauksen jälkeen ja suuttimien puhdistusaineen jälkeen tehoa alkoi pikkuhiljaa tulla lisää. Nyt golffi ahtaa sen 1.0bar maksimissaan ja ahtoi tosi tasaisesti. Pelasi 3 päivää melkein normaalisti mutta tehoa ei ollut mitä lastutetussa 1.8t:ssä pitäisi olla ja kaasun kun löi pohjaan niin alkuun veti nätisti n. 3000rpm kohtaan ja siitä alkoi pieni nyhtäminen kesti jonnekkin 4200rpm ja siitä taas tasaantui ja veti nätisti rajoittimelle asti. Ja nyt alkoi taas tekemään silleen kun lyö kaasun kokonaan pohjaan niin alkaa rykimään vähän ja heittelemään ahtopaineita mutta ei enää yhtä rajusti miten ennen tuota remonttia. Ahtopaineet silti pysyneet tuossa 1barissa. Jos autolla kiihdyttää siten että ei lyö heti kaasua pohjaan ja kierrättää n. 4000rpm kohtaan ja sieltä lyö ihan pohjaan niin silloin ei ryki mutta ahtopainemittarissa alkaa väpättämään ahtopaineet. Mutta jos lyö suorilta n. 2000rpm kohilta kaasun pohjaan niin rupeaa nakkelemaan ahtopaineita ja pienesti rykimään. Ja auto toimii välillä vähän paremmin ja välillä huonommin. Viikonlopun aikaan tein uudelleen ahtopaine testin ja ei ainakaan mistään suhissut joten ahtovuotoja ei pitäisi olla. Otin ilmamassamittarin piuhan irti niin pelaa nyt paremmin varakartalla kuin normiohjelmalla mutta tietenkin ahtaa vain sen 0.4bar. Ja nyt auto liikkuu yhtä hyvin mitä ilmamassamittarin piuha paikoillaan kun ahtaa sen 1bar.

Tässä vielä osalistaa mitä autoon on vaihdettu:
N75-venttiili, Bypass-venttiili, ahtopaine testi tehty, orkkis S4 puolat, ilmamassamittari, moottorin molemmat lämpötila anturit, imuilman lämpötila anturi imusarjassa, alipaineletkut, huohotinputkia, sytkävahvistin, sytytystulpat, ilmanputsari, polttoaineen suodatin, kaasuläppäkoteloa puhdistettu, termostaatti, lambda, turbo ja pakosarja

Tuntuu että autosta on vaihtamatta enää suuttimet, kaasuläppäkotelo kaikkineen hiluineen ja bensapumppu. Ainahan mahdollista uuden vaihdetun osan rikkoutuminenkin on mutta vikakoodeja antaa aina erilaisia ja ei mistään tietystä osasta ja välillä ei anna mitään vikakoodeja. Lähteäkkö vielä tuurilla vaihtamaan nuita osia vai onko lastu mennyt paskaksi? Olen ajanut uudella turbolla ja pakosarjalla n. 350km onko mahdollista että jompi kumpi olisi mennyt uudelleen palasiksi? Jälkikäytön yms olen muistanut aina tehdä.

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 26.8.2018 19:51

Vielä edelliseen viestiin lisäten. Tänään kaveri ajoi 90 heppasella turbodiisseli corollalla edellä niin golffilla sai ihan polettaa kaasu pohjassa että edes perässä pysyy.. Eli ei todellakaan tehot tallessa.

ville97
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.6.2018 21:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja ville97 » 13.9.2018 11:30

Tietääkö kukaan tai osaako kukaan auttaa mistä lähteä vikaa tutkimaan? Nyt välillä ollut tehoa paljon enemmän ja vetänyt nätisti ilman nyhtämistä mutta sitten välillä palaa entiseen.. Ja välillä alkuun polettaessa ei ole tehoja ja sitten kuuluu rykäisy ja sen jälkeen tulee tehoja heti lisää ja lähtee vetämään nätisti. Kaveri epäilee lastua vialliseksi, mutta voiko olla kun välillä toimii normaalisti? Ja kun rykäisyn jälkeen tulee tehoa lisää ja mistä voisi tuommoinen rykäisy kuulua/johtua?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja samza » 13.9.2018 22:40

en kyllä ihan jaksais uskoa ohjelman viallisuuteen, ennemmin tuo turbotukun ahdin mietityttäisi itseäni.. Bensapumpun voisi vaihtaa jos ei tietoa onko autoon ikinä sitä vaihdettu.

tteemuu84
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.9.2018 16:14

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja tteemuu84 » 14.9.2018 16:18

Kuullostaa kyllä siltä että lastu on viallinen, kannattaa koittaa huijata konetta ja poistaa by-pass käytöstä hetkeksi.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 16.9.2018 0:17

paveheiskanen kirjoitti:
paveheiskanen kirjoitti:Eli aikaisempiin viesteihini täällä viitaten nyt on ihmetelty ja testattu hieman:

Kuva
Tässä virtaus suunnat tossa hässäkässä, Sininen väri puhaltamalla ilma liikkuu helposti
Punainen meinaa että puhaltamalla sihinää kuuluu mutta ilma ei kunnolla liiku (ei pitäisi liikkua ollenkaan tähän suuntaan???)
Kuva
Tässä tuntu venttiili toimivan vaan yhteen suuntaan, niinkuin nuoli venttilissä kuvasi
Kuva
Tuossa vielä kuva miten hässäkkä sijoitettu konehuoneessa

Nuo kaikki siniset letkut on nyt vaihdettu uusiin, ja auto käyttäytyy samalla tavalla kun ennenkin.
Lohkon kupeeseen tuleva huohotin lähtö on tilattu mutta jumissa jossakin päin saksaa.


Mikä hitto tässä autossa oikeesti mättää.
Vaihdettua: Kaikki yksisuuntais venttiilit alipaineputkiin
Jarrutehostajan venttiilihässäkkä
Kaikki elipaineletkut
Huohotin putket ja huohottimessa olevat venttiilit
Imusarjan tiiviste vaihdettu samalla
Ilmamassa mittari toimivasta autosta, ei vaikutusta

Vedot hukassa, kulutus 10-11l/100km
Vikakoodit samat, laiha seos.


Jatkan yksin puhelua, vika on nyt korjattu.

Loppujen lopuksi vika osoittautui bensapumpun matalaksi paineeksi vedättäessä.
Kaivoin varaston nurkasta edellisen auton toimivan polttoainepumpun jonka heitin paikalleen ja kappas, tehot tuli takaisin, kulutus putosi 2-3l/100km ja STFT ja LTFT alko näyttää oikeita arvoja.
Ei oo pitkään aikaan ollu näin hyvä fiilis, kymmenen paikkaa tarkastettiin korjattiin tai vaihdettiin ja viimein löyty.

Vika oli hyvin yksin kertainen, pa pumppu ei nostanut ajossa painetta tarpeeksi. Nosti sinne 2.8bar ja siihen jäi vaikka pitäis olla 3-5bar vedätyksessä. Nyt ollaan taas vähän viisaampia ja tiedetään jatkossa miten noita lambdan arvoja tulkitaan oikein.

Toisella foorumilla keskusteltiin bensa ongelmien vaikutuksesta autoon ja kyllä se näköjään siinä oli. En tiedä sitten pisaroituuko bensa huonolla paineella-> ei pala kunnolla josta kova kulutus, vai se että tunkee jo keskikaasulla max bensat mitä lähtee ja siitä johtuu kova kulutus.

Eli saman ongelman kanssa painiskeleville tiedoksi:
Vikakoodi: 17536 - Fuel trim Bank 1 (Mult)
P1128 - 35 - 00 System too lean - Intermittent

Kova kulutus
Tehot hukassa

VCDS group 33 ja 32 Short time fuel trim näyttää kiihdyttäessä +25% keskikaasulta täyskaasulle kiihdyttäessä (tarkoittaa että pyytää 25% lisää soppaa koko ajan)
Long time fuel trim huitelee yli 10%

Tarkasta bensanpaineet ajossa, pitäisi näyttää tyhjäkäynnille 2,5-2,8bar ja kiihdyttäessä 4-5bar.
Jos alle sen niin pa. pumppu vaihtoon.

Loppujen lopuksi mitä autoon kokeiltiin, korjattiin ja vaihdettiin:
Huohotin putket + alipaineltkut ja venttiilit
Pannukakku venttiili
Ilmamassamittari
Lambda
Suuttimet + kisko + pa paineen säädin
Bensapumppu

tonttu89
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.10.2014 11:24

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja tonttu89 » 16.9.2018 15:09

Morjens. Uusi 710P pässi vs forge bypässi, forgella nostaa ahdot 1.3 (mihin pitääkin) mutta 710p ei nosta kun kiloon paineet. Eikö tuo 710 muka ymmärrä yli kilon ahtoja? Autona toimii leon 1.8t -03.

kapperi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 4.6.2005 12:02

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja kapperi » 24.9.2018 17:27

En ihan tarkkaa vastausta löytänyt joten,

Miten 1.8t awt suhtautuisi e85 käyttöön? Katsoin että suuttimet on aika pienet joten tehoja ei ainakaan saa nostettua mutta entäs riittääkö vakiotehoille? Mikä olisk ns. paras keino jos tahtoo säilyttää kuitenkin myös 95 mahdollisuuden?

Jos laittaisi tämän eFlexfuel - boksin niin saisiko ennakoita säädettyä jollakin myös?

Hinta eroa olisi nyt noin 50c/l joten sadalle tulisi noin 3e säästöä joka tekisi jo 15e viikkoon + se ekoteko...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 2.10.2018 12:30

Lisää etanolia suoraan 30%. Motronic korjaa tuon verran tekemättä mitään. flexfuel meininkiä tohon ei taida helpolla saada, että joko ajat etanolilla tai bensalla. Toki mää voin myydä sulle toisen ecun halvalla ja erikoismoottorin Airaksinen ohjelmoi sen etanolille. Vakio suuttimet piisaa just tuohon 30% polttoaineen lisäykseen, mitä etanoli vaatii.
Jos ecu kiinnostaa niin privaa.

Dude77
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.7.2017 15:32

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dude77 » 14.10.2018 10:47

Passat 2001 1.8t 20v awt manuaali laatikolla.

Motti pas.ana siis alkuperäinen moottori AWT kiinnostaisi että mitkä moottori koodit olisi sopivia tähän. Kysymys on saattaa auto ajokuntoon eikä tehdä projekti moottoria.

En tarvi spekulointia sohvaperunoilta jotka herkästi tykkäävät näpytellä netistä luettua tekstiä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2018 11:31

Kaikki manuaalivaihteisen turbokoneet joissa 06a lohko käy. S3/TT 210-225hv moottoreissa hitusen pienempi puristussuhde, mutta ero on minimaalinen.
Runkomoottorissa on pieniä eroja, mutta sun vanhat apulaitteet ja moottorinkannakkeet sopii.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 18.10.2018 12:42

Morjens!

Mikä vois golffissa olla vikana kun täyskaasulla kun kiihdyttää niin alkaa kauhea nykiminen. Puolella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii oikein.
Vikakoodit katsottu eikä antanut mitään. Joskus aiemmin antoi tämmösiä:

17544 P1136
Pitkäkestoisen polttoaineen säätö (kosketinkenttä 1) järjestelmä liian laihalla.

17705 P1297
Turboahtimen kytkentä - Kaasuläpän venttiilinpaine letku.

Vaihdettua osaa on:
Bensasuodatin
Bypass
Tulpat
Ilmamassamittari puhdistettu ja käytetty liitintä irti ja käyty ajamassa
Imusarjalle menevä huohotin letku joka oli halki
Starttipilotilla yritetty katsoa imuvuotoja joita ei löytynyt.

Millään nuilla ei ollut mitään vaikutusta nykimiseen. Mites toi N75 toimii voisko olla mahdollista että se ois rikki?

Autonahan toimii siis 1.8t -02 AUM golffi.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 18.10.2018 17:30

Testaas bensapaine, voi olla että loppuu soppa kesken kun niin vanha pumppu.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 19.10.2018 7:18

Jonde kirjoitti:Testaas bensapaine, voi olla että loppuu soppa kesken kun niin vanha pumppu.



Jeps täytyy kysellä olisko kellään VCDS:ssää täs lähialueel.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 19.10.2018 14:40

Vähän kyl alkanu epäilyttää että vois olla bensapuolella vika koska ajosta kun pysähtyy johonkin niin tulee jumalaton bensan haju sisälle :D noh tänään menee bensapumppu vaihtoon niin selviää onko vika siinä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 19.10.2018 17:01

Otappa ekana bensatankin korkki pois ja käy heittään testilenkki. Jos tankin huohotus jostain tukossa ja tekee tankkiin alipaineen on oireita bensanpaineen tippuminen(laihalle meno) ja bensankatku hytissä.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 22.10.2018 7:22

Nyt on sitten vaihettu bensapumppukin ja vieläkin nykii.. Nyt ei ainakaan enää sitä bensan hajua tule hyttiin..tällä viikolla sit vaihtuu toi N75 venttiili ja jos sit kummiski vaihtas ton ilmamassamittarinki kun se pelkästään puhdistettu..jos nuilla ei korjaannu niin saa auto mennä huoltoon :D

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 23.10.2018 14:31

Jatketaas nyt vielä tuosta golffista selostusta.. eli bensan haju tulee konepellin alta jäähytinnestesäiliön vierestä olevasta ''laatikosta'' (joku suodatin?) voisko tuolla olla vaikutusta nykimiseen?

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 24.10.2018 15:10

Jatkanpa vielä yksin höpöttämistä :D nyt sitten kun uusittiin tuo pumppu niin eilen pisti korvaan auton ulkopuolella kuuluva ''ininä'' joka tuli auton takaosasta bensatankin kohdalta..noh ei muuta kun autoon sisälle ja takapenkki auki ja pumpusta kuuluu jotakin surinaa kun auto on käynnissä..mikähän tuon surinan vois aiheuttaa tuskin normaaliakaan on?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.10.2018 15:55

Siinä paisuntasäilön vieressä on aktiivihiilipönttö kun kierrättää bensahuurut, siinä on päällä solenoidi kun pitäisi nakuttaa auton ollessa käynnissä. Siitä menee letkut täyttöputkeen ja imupuolelle. Nuo muoviset putket voi olla tarkistamisen arvoinen paikka, solenoidin kera.
vcds pystyy käyttämään tuota solenoidia myös ilman että auto käy.

Nippe994
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2018 11:27

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Nippe994 » 25.10.2018 11:53

Jonde kirjoitti:Siinä paisuntasäilön vieressä on aktiivihiilipönttö kun kierrättää bensahuurut, siinä on päällä solenoidi kun pitäisi nakuttaa auton ollessa käynnissä. Siitä menee letkut täyttöputkeen ja imupuolelle. Nuo muoviset putket voi olla tarkistamisen arvoinen paikka, solenoidin kera.
vcds pystyy käyttämään tuota solenoidia myös ilman että auto käy.


Joo kyllä se nakuttaa..siitä lähtee 1 letku paisuntasäiliön takaa jollekki toiselle pöntölle mikähän lie se toinen pönttö koska siitä letkusta se bensan haju tulee.

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (193 KiB) Katsottu 43576 kertaa


Elikkä tuossa kuvassa (otettu netistä) näkyy tuo kyseinen letku mitä meinaan.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.10.2018 17:42

Toinen noista tulee bensatankilta siihen purkkiin ja toinen menee imupuolelle. Ilmeisesti nyt tankilta tuleva on rikki ja siksi höyryt karkaa liian aikaisin ja tulee sisälle.

e_vekara
-
Viestit: 10
Liittynyt: 3.11.2007 20:19

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja e_vekara » 16.11.2018 10:38

Visainen vika..

Auto sammuu pariksi sekunniksi ja jos vauhtia on tarpeeksi kone herää moottorijarrutuksesta käyntiin ja taas meno jatkuu. Hiljaisessa vauhdissa joutuu starttaamaan itse. Mittaristossa ei pala mitään vikavaloja ja mittarit toimivat normaalisti vian hetkellä.
Ongelma ilmenee vain jos bensaa on tankissa 1/4 osa tai vähemmän.(n. parin vuoden kokemuksella)

On vaihdettu:
-bensapumppu
-bensan suodatin
-testattu korkki auki

Vikakoodeja ei ole :(
Kaikki ideat tervetulleita, alkaa hermo menemään.
Auto Octavia 03, automaatti.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Ande » 16.11.2018 16:18

Moro. 1.8t (aeb) koneessa diskopottu, isommat suuttimet ja välijäähdytin. Viime vuonna toimi hienosti. Talven jälkee ei. Talven aikana tuli isompi välijäähdytin ja turbo vaihtu toiseen samanlaiseen. Aluksi oireet oli epämääränen ahtojen nousu erittäin hitaasti ja ahot oli mitä sattuu. Ja pätkimistä.

Nytten vaihettu lambda, ahot nousee niiku pitää ja sinne mitä pyydetään. Mutta pätkii aivan tolkuttomasti ennen ku ahdot on noussu 0.5bar. Siitä sit toimii jo aika hyvi. Tosin käy laihalla laajakaistan mukaa. Tyhjäkäynillä pätkii myös. Laajakaista näyttää vain 15-> ylöspäi lukemia, eli ei käy rikkaalla missää vaiheessa. Pakokaasun haju kuitekin erittäin vahva.

Ilmavuodot tarkistettu ja niitä ei pitäisi olla.. Mitäs sitten tsekkaillaa läpi? Vikakoodeja ei ole. Vcds löytyy, mutta ei ymmärystä juurikaa sen hyväksi käyttöön tässä.. Eli minkälaisia arvoja sieltä kannattais nyt katella?

Talvella myös kansi oikastu, jakoketju ja jakohihna on oikein.

public
-
Viestit: 19
Liittynyt: 23.3.2008 15:56

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja public » 28.12.2018 16:41

2004vm TT:n kanssa vähän päänraapimista. Pohdin jo tuolla Vagcom-threadissa, mutta laitetaan nyt tännekin kun on oikeampi aihe. 190tkm ja BAM moottorikoodi, 225hv.

Eli: -20 asteen pakkasessa löi limp moden päälle parin tunnin ajon jälkeen. Poistui kun oli yön tallissa, mutta tuli myöhemmin yhtä kylmällä ajaessa takaisin. Ei vikakoodeja. Poistui toisen kerran kun oli vain parin asteen pakkasessa pari tuntia, tehot palasi normaaleiksi.

Tänään parin asteen pakkasessa lämpimäksi ajetulla koneella nykäisi/hukkasi tehot pari kertaa kakkosvaihteella 4000-5000rpm tienoilla ahtaessa, ei vikakoodeja. Samaa ei ilmennyt kolmosvaihteella, ja myöhemmin ei kakkosellakaan. Tuolloin ei tullut varsinaista limp modea, tehot vaan putosi ja tuntui kuin tuolla kierrosalueella olisi ollut pari kertaa seinä vastassa.

Ainoa tiedossa oleva vaihtamista vaativa osa on koneen edessä oleva 06A103213AK huohotinletku, jossa on halkeama. Tupruttelee konehuoneeseen. Sain osan vasta juuri joulun alla enkä ole vielä vaihtanut. Tänään koodien luvun yhteydessä tarkistettiin myös N75:n toiminta joka vaikutti normaalilta, sille menevät letkutkin näyttivät päällisin puolin ehjiltä. Pannukakkuventtiili menee vaihtoon yllämainitun letkun kanssa.

Mistähän tämä sykkyrä nyt lähtisi aukeamaan? Kulutuslukemat normaalit eikä öljyäkään kulu mitenkään mielettömästi. Maffia en ole vielä sorkkinut.

Golvi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.6.2012 17:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Golvi » 11.1.2019 22:01

"Visainen vika..

Auto sammuu pariksi sekunniksi ja jos vauhtia on tarpeeksi kone herää moottorijarrutuksesta käyntiin ja taas meno jatkuu. Hiljaisessa vauhdissa joutuu starttaamaan itse. Mittaristossa ei pala mitään vikavaloja ja mittarit toimivat normaalisti vian hetkellä.
Ongelma ilmenee vain jos bensaa on tankissa 1/4 osa tai vähemmän.(n. parin vuoden kokemuksella)

On vaihdettu:
-bensapumppu
-bensan suodatin
-testattu korkki auki

Vikakoodeja ei ole :( "

...minulla just sama tauti 1.8t golffissa. Ootko löytänyt aiheuttajan?

kapperi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 4.6.2005 12:02

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja kapperi » 29.4.2019 13:11

Työn alla on Passatti jossa siis 1.8t awt moottori, joka vilautti öljynpainevaloa hetken ja siitä vainoharhaisena suoraan työnalle.

Ko. moottori on siis täynnä karstaa ja olen nyt purkanut siitä irti venttiilikopan ja öljypohjan. Mikä olisi paras tapa puhdistaa moottori kun se on paikallaan autossa? Millä aineilla kannattaisi puhdistus tehdä? Öljypohja ja venttiilikoppa ovat tietysti helppoja mutta entäs venttiilikoneisto tai öljykanavat?

Mitä osia kannattaisi vaihtaa samalla? Olen ajatellut vaihtaa vain tuon sihdin sekä öljypumpun tässä vaiheessa, sekä tietysti tarvittavat tiivisteet.

Ketju ei ole osunut mihinkään eikä ole rallatellut, joku venttiili nakuttaa hieman kylmänä (voi olla ihan alhaisista öljynpaineista johtuva)

Ei tarvinnut muuten apurunkoa irroitella kun poisti öljypohjan. Sopi tulemaan välistä kun nosti vain moottoria.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja inno » 17.5.2019 9:46

Suosituksia ja mietteitä turbosta kaivataan. Tehotavoite 300hv. Oikeastaan olen miettinyt näistä kolmesta yhtä, hx30w, gt28rs tai td04-19t. Hinta puoltaa holsettia, sit mitsu välissä ja kallein garretti. Mitsu ja garretti ehkä parempia dailydriveniin koska heräävät herkemmin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 28.5.2019 11:30

Kapperi: putsaat vaan öljypohjan ja venakopan huolella. Vanhoihin öljyihin forte käsittely, kun nuo on putsattu. Sihdin voi putsata eikä tarvi vaihtaa. Öljypummpua on turha vaihtaa, jos pumpun rattaissa ja kansissa ei ole kulumia rattaiden kohdissa. Ei niihin kanaviin karsta jää. Kannen poteroissa ne pahimmat on.

Inno: noista Mitsu ehottomasti. Kestävin ja todistetusti hyvä valinta tuohon moottoriin.

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja t33mu » 10.6.2019 20:18

https://1drv.ms/u/s!Ar8ZL7SI7NdK6gpmkrio-u2Ps0Oa

Millähän noi koodit sais pois? Kokeillut vaihtaa käytetyn anturin ja solenoidin, ei vaikutusta,
putsaillut maadotuksia akun alta ja vaihteiston/korin välistä(löytyykö niitä muuten jostain lisää?) sekä johtosarjan pistokkeita ihmetelly.
Auto sinänsä toimii ihan ok, mitä nyt tyhjäkäynnillä välillä vähän pätkii, etei meinannut mennä katsastuksesta päästöt läpi, aina kun pätkäs ni hyppäs arvot liian korkeeks. Säälistä kummiskin vissiin päästi läpi :)

Noissa koodeissa muuten välillä on selite "short to ground" ja välillä pelkästään intermittent fault

1.8t Agu moottori

GOL1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2016 8:49

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja GOL1 » 4.8.2019 13:27

Tarkoitus hieman muunnella huohotus/pcv järjestelmää Mk1 swapin yhteydessä.
Kyseessä -98 Passatin 1.8T AEB.
Tarkoitus olisi jättää pcv venttiili kokonaan pois, kumpi ratkaisuista olisi parempi ? :

a. Lohkon kyjestä suora letku öljynkeruusäiliöön ja siitä toinen letku turbon imuputkessa olevaan "pannukakku venttiiliin"

b. Lohkon kyljestä suora letku öljynkeruusäiliöön, jossa on suodatin ja se huohottaa ne suoraan ulkoilmaan ja jättää siis myös koko "pannukakku venttiili" pois (tiedän, katsastaja ei tykkää)

(c. Muu. Mikä ?)

Noissa vanhoissa AEB lohkoissa siis ei ole huohotusta vielä venttiilikopan kannessa ja se lohkon huohotusputken T-haara jossa on pcv venttiili, joka menee imusarjaan jäisi siis kokonaan pois.
Lohkon kyljessä alunperin on ollut siinä öljynsuodattimen jalan vieressä se iso muovinen osa, josta huohotusletku lähtee, mutta koska vanha oli aika hapero, niin olen itse tehnyt siihen alumiinisen levyn, jossa on hitsattuna AN-nippa...

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.8.2019 15:11

Aloittaa vaihtoehto A:lla. Jos tulee ongelmia niin sitten vaihtoehto B.
Periaatteessa tuo A tapa vaatisi sen imusarja yhteyden, mutta kyllä sieltä huurut liikkuu ilmankin.
Jos teet ko3:sella tuon swapin ja tarvitset valmista DP.tä turbolle,niin yksi sellainen löytyy nurkista halvalla.

GOL1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2016 8:49

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja GOL1 » 4.8.2019 18:20

Jonde kirjoitti:Aloittaa vaihtoehto A:lla. Jos tulee ongelmia niin sitten vaihtoehto B.
Periaatteessa tuo A tapa vaatisi sen imusarja yhteyden, mutta kyllä sieltä huurut liikkuu ilmankin.
Jos teet ko3:sella tuon swapin ja tarvitset valmista DP.tä turbolle,niin yksi sellainen löytyy nurkista halvalla.


Tehdään näin, kiitos.
Custom hommiksi menee myös dp itsellä. Discopottu valikoitui hyrräksi ja top mount pakosarja on juuri työn alla, niin turbo tulee vähän kivemmin esille.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja inno » 23.9.2019 18:07

Mitä öljypohjaa suosittelette 1.8t koneeseen? Tekniikka on ykkiksen konepellin alla ja öljypohjasta maahan tällä hetkellä 8cm ja autoa on vielä tarkoitus madaltaa. Eli siis matalampi öljypohja tarvis saada.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 29.9.2019 19:42

Auttais, jos tietäis kumpi moottori...

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja inno » 29.9.2019 20:09

No se vois tietenkin helpottaa, eli AGU kyseessä. Katselin että jonkinmoista hybridi öljypohjaa oli joku laittanut. Linkit oli vaan jo haihtuneet bittiavaruuteen.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 30.9.2019 20:21

Teetätä jollain audin pohjasta. Siinä on matalaa osaa jo puolet. Multa löytyy pohjia jos kiinnostaa.

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 29.11.2019 14:32

eFlexFuel -asennus Polo 9n3 GTI 1,8t 150hp, v.2006 kokemuksia.

- Asennus helppo vaikka johtomäärä näyttääkin alunperin aika hurjalta, ja liittimiä + polttoainekamoja monta pussillista. Niistä ei tarvinnut juuri mitään.
- Continentalin valmistama etanolianturi oli helpoin asentaa bensatukin päähän, aavistuksen joutui letkuja kääntelemään pidikkeissään että sai siistin, mutta tuli kyllä aivan nätti. Varmasti vielä helpompi jos on enemmänt ilaa eikä tuota "efektoria" tiellä :D Kuva
- Johtosarja ja muukin toteutus tosi laadukkaan oloinen
- Laitteen näppärällä appilla luettuna, 75% etanolipitoisuudella, suutinten duty cycle täyskaasukiihdytyksessä max. 80%, joten "lastutus" ei onnistu ellei nosta polttoainepainetta
- Kulutus sekalaisessa ajossa 10 litraa / 100km, joten kulutus nousi just sen minkä VTT:kin on mitannut
- Kostealla nollakelillä joutuu toisinaan starttaamaan kahdesti, ei jää suoraan tyhjäkäynnille vaan sammuu. Toisella startilla käy normaalisti.
- Suorituskyky vähintään ennallaan, ehkä jopa keskialueelle vähän lisää voimaa - ei oo tosin niin tarkka persedyno että varmaksi sanoisin.

Asennukseen meni ekaa kertaa tehdessä pari tuntia. Toisen kerran tehtynä onnistuisi varmaan tunnissa vaikka kuinka nysväisi.

Nyt just halvalla bensan hinnalla ei synny rahallista säästöä käytännössä yhtään, mutta co2-päästöt toki vähenee kun on uusiutuvista tehty polttoaine.

_ville
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 24.12.2019 13:30

ViestiKirjoittaja _ville » 24.12.2019 14:44

Potilaana Mk 4 golf GTI 1.8t aum koneella, 260 ajettu ja vuosimalli 2003. Oireena nykiminen 2000-3000 rpm alueella. Nykii siis reilummasti kiihdyttäessä, muttei rauhallisessa kiihdytyksessä. Nykiminen ei ole jatkuvaa, vaan enemmänkin nykäisy jolloin kiihtyvyys hidastuu. Kun noin sekunnin tai puolen nykäisy on ohi alkaa kiihtymään normaalisti. Ei anna vikakoodeja ja päästöt kunnossa. Tehot tuntuisi olevan tallella ja kulutus normaali. Äkkiseltään vaikuttaisi polttoainepumpulta tai sytytykseltä. Muita ehdotuksia, ohjeita tai jopa kokemuksia?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dona » 29.12.2019 19:57

Ilmavuoto tai yliahtaa.

316tic
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.1.2020 13:05

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja 316tic » 22.1.2020 13:08

Onko joku mitannut ajq 1.8t moottorin vakioimusarjan tilavuuden?

Passat3BG
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.3.2020 19:14

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Passat3BG » 20.3.2020 23:31

Onko tässä 2001 vuoden 1.8t Jotain sellasat saastehärpäkettä jos voisi poistaa että saisi konehuonetta siistimäksi? tuntuu että on letkua letkun perään.

nelonen
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 4.12.2020 16:00

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja nelonen » 4.12.2020 16:16

Moi. Olis 4 golffiin Agu moottoriin suunnitteilla gt28rs laittaminen, ahdin löytyy jo ja sarjaksi tulee topmount malli, mahtuuko osat laittaa moottori paikoillaan vai joutuuko ottaa lattialle? tilaa ei kummiskaan ihan liikaa ole ylimääräistä.

Dextermann
-
Viestit: 120
Liittynyt: 14.8.2010 13:05

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Dextermann » 8.1.2021 13:43

Mikähän omassa vekottimessa mahtaa olla vialla...mk4 golf 1.8t agu.

Kulutus normaalia korrrkeampi. Täydellä kaasulla kiihdyttäessä pientä nykimistä koko kierrosalueella. Tehot katoaa plussakelillä, mutta pakkaskeleillä kylmällä koneella tehot tallella ja ne pysyy muutaman kilsan kunnes kone alkaa lämmetä.

Vikakoodiksi antoi 00515 sensor - open circuit/short circuit to B+ ja se taisi viitata nokka-akselin asentotunnistimeen.

Mahtaako tuo vaikuttaa kulutukseen ja nykimiseen?

Ja obdelevenillä katsoin tyhjäkäyntiarvoja ja sielä oli "injection period 10-30m/s
Ja lukema näytti tyhjäkäynnillä 2.11ms....pitääkö tuon olla tuola haarukassa? Muuta arvot oli rajojen sisällä.

Jaakkok1
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17.5.2021 10:54

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jaakkok1 » 17.5.2021 11:08

Hei. Potilas polo gti vm -06 1.8t . Oireena oikealle käännyttäessä "nykäisee" veto häviää hetkeksi tätä ei minusta tapahdu vasemalle kääntyessä. Autossa jonkun verran viriä edellisen omistajan toimesta. Ohjelma, downpipe,ramair,isompi cooleri,isompi bensapumppu. Auto jätti viime vuoden puolella tielle jonka johdosta sitä tutkittiin. Antoi vikakoodin kampiakselin asento tunnistimesta joka vaihdettiin (tarvike) vähän sen jälkeen hajosi bensapumppu joka myös vaihdettiin vastaavia arvoja vastaavaan. Muuten tosiaan pelaa mutta tiukassa mutkassa nykäisee. Tietääkö joku mistä voisi alkaa vikaa etsimään? t:Jaakko

h.kangas
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.11.2008 17:49

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja h.kangas » 8.7.2021 23:12

Lisätäänpäs tänne vähän myös, koitan yrittää muistella mitä kaikkea on ollut ja tullut tehtyä.
Joka tapauksessa tämä ketju on tarjonnut huomattavasti apuakin.

Audi A3 1.8TQ -01 ARX -moottorilla:
- mittaristo jo temppuillut alusta saakka, bensa ja lämpö suurimmat -> lämpötila kun "nousee" niin ilmastointi sammuu.
-> Elehuolto Tampereella Lahdesjärvellä korjasi mittariston, paljon parempi mutta ei ihan virheetön -> lämpömittari toimii hienosti.

- sitten oli koeajossa jo todettu vika, kun moottori lämpiää niin tyhjäkäynnillä iso "kilkatus". Hiljenee kun saa vähän kierroksia, muistelisin jotain vikakoodia nokka-akselilta.
-> viaksi osoittautui nokkaketjun kiristin, tämän vaihdolla pelasi hienosti ja lakkasi pitämästä ääntä.

- jossain kohtaa meni kaikki alipaine letkut uusiksi, ja samalla tuli uusittua N75 sekä bypass Forgeen.
- kaasuläppä alkoi samoihin aikoihin temppuilemaan; mittarilla kaasu pohjaan 100% näytössä, pikkuhiljaa vaikka oli edelleen pedaali pohjassa niin prosentit tipahti 25%, kaasu ylös ja pohjaan taas 100% ja hetken päästä tippui 25%. Lisäksi auto sammui aina välillä moottorijarrulta risteykseen, tai ihan tyhjäkäynnillä.
-> pesu ja sopeutus ei auttanut, "uusi" purkuosa ja sille puhdistus sekä sopeutus ja taas pelasi. Muistelisin että samojen ongelmien aikaan vaihdettiin myös MAF (Boschiin).

Sitten viimeisin, koska Vagcomi on hiukan mallia "vanha" niin mulla on torque(maksettu lisenssi) + Bluetooth OBD sovitin.
- vika oli erikoinen, ja varmaan monta asiaan kuuluvaa osaa vioituneena.
- ELI, auto ei ahtanut, oli nykimistä , vikakoodeja, suuri kulutus sekä viimeinen niitti auto ei lähtenyt kuumana käyntiin (lopulta sammui jo ajosta);
- > moottorin nopeusanturista oli herjaa, joten se uusittiin ja auto alkoi taas käymään ja iso nykiminen oli poissa. Ahdot seilaa/ humppaa vielä.

- sylinteri 1 ja 2 muistaakseni antoi Misfire -koodia, lopulta multiple Misfire. Myös; System too lean.
-> uusittiin puolat (Beru), tulpat platiniumit, puolien maadoitukset sekä virran syöttö uusiksi. Samaan konkurssiin vaihdettiin myös huolletut ja testatut suuttimet (ARX OE -numerolla).
-> Misfire viat poistui, eikä myöskään enään herjannut laihasta seoksesta.

SILTI; Autossa ahdot yli 0,5bar alkaa humppaamaan ja seilaamaan, välillä ampuu ns. Imusarjaan. Lopulta kun sain laajakaista lambda näkymän näytölle ajossa, siinähän se vika.., polttoaineen painetta se ei kerro, mutta lambda menee juurikin 0,5 Barin ahdin jälkeen laihalle, sitten se humppaa ahtoja kunnes seos ookoo, taas alkaa ahtaa -> menee laihalle ja ahdot alas ja sitä rataa jatkuen...

Sittenpä, hemmetin Quattro ja erikoismallin bensapumppu, no riipasin ja tilasin Bartekin V2 Quattroon tarkoitetun pumpun.
- virtapiuhat uusiksi myös uudelle Pa -pumpulle, samalla myös herjannut ahtopaine anturi vaihtaen cooleriin.
-> auto käyntiin ja koeajolle, seokset pysyy erittäin hyvänä ja ahdot on just siellä missä pitää ja pysyy.

ELI summaten, lähes kaikki viottuvat osat 1.8T vaihdettu, ehkä vähän väärässä järjestyksessä, mutta nyt vaikuttaa että auto pelaa, kulutus saisi vielä nyt laskea kun seokset on linjassaan. Ja kyllä se on arvokasta saada sitä dataa ulos autosta, muuten saat vaihtaa kaikki osat, yksi kerrallaan kunnes se oikea vika löytyy.

Varsinkin tuo Pa -pumppu vika selkeästi heijastui aina sytkä puolelle saakka. Toki hyvä nekin osat oli vaihtaa ajoissa.
Toivotaan että jollekin on apua taas edes vähän myös tästä yhteenvedosta.

Vielä lisähuomautuksena, nelikon PA -pumpussa on lisäksi pienempi painelähtö mikä toimii ns. Ejektori periaatteella tuoden toiselta puolen tankkia polttoaineen pumpulle. autoDoc yms ei tuntenut nelivedon pumppua -> koitin vertailla ja tilasin yhden.mitä se ehdotti -> etuvedon pumppu tuli.
BarTekin pumppu on rouhea vakio autoon (myös arvokas), kohtuu nätti vaihtaa mutta uusi virtajohto ja maadoitus on syytä tehdä.

Minä kiitän ja kumarran teitä muita ffp -pakertajia, hyvää kesää... Kyllä se talvi kohta taas tulee!!!

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: 1.8t FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.7.2021 18:59

Bar-tekin pumppuhan on halpa ja ainoa näistä tuuning pumpuista kun oikeasti on PnP osa. 100e kalliimpi dw65v awd paljon huonompi eikä istu ilman muutoksia.
Nyt bar-tekin kanssa elämä on helpompaa, mutta omalla kohdalla ei vieläkään ole poistunut satunnainen käynnistysongelma, eikä ole enää korjaamatta mitään muuta kuin mitaristo ja ecu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa