Bensapumppu 1.8T

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

Bensapumppu 1.8T

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.7.2013 15:06

Mille tehoille uusi vakio bensapumppu riittää -03 borassa? Tällä hetkellä autossa 220hp ja 362nm ja vetää 5500rpm jälkeen laihalle. Ohjelmoija sanoi syyksi bensapumpun. Autolla ajettu 266tkm. Jatkossa tulossa ehkä K04 ahdin, mutta siitä isompaa ei kiertokankien vuoksi.

Onko Walbron 255lph liian suuri tuottoinen vai riittääkö jos laittaa uuden vakion?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 12.7.2013 21:10

Vakio suuttimet? Ettei vain ne lopu kesken.. Pumppu kyllä pitäisi riittää, mutta jos sitä epäilee niin voihan konehuoneeseen lisätä vaikka tuollaisen walbrolaisen INLINE pumpuksi ja antaa sen vakion olla sielä paikallaan.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4782217 Tuossa on ainakin jotai juttua sellaisen pumpun asennuksesta.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.7.2013 22:08

Ei uskonut ohjelmoija suutinten jäävän pieneksi. Tässä AUM koneessa pitäisi olla samat suuttimet kuin esim. BEX koneessa eli liekkö ne 317cc ja näin ollen 3bar riittäisi 240hp tienoille. Pumpulla kuitenki ajettu jo melkein 270tkm, että voi kai se olla jo kulunut?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.7.2013 22:40

Samat on suuttimet AUM ja BEX. Ja virittäjä MTM tekee jotain suuttimille kun 162 kW pitää saada aikaan.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.7.2013 23:06

Kaveri käytti a4 1.8t BEX ohjelmoitava ja sillä irtos 230hp, tais jopa paras veto olla 235hp.. ja vakio suuttimet, joten en jaksa uskoa että suuttimista tämä nyt olisi kiinni... Itselläni vakio turbo, 3" DP ja 2,5" loppu putkisto sekä keulacooleri.

Eikös kunnossa oleva vakio bensapumppu pitäisi 300hp asti riittää?

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 13.7.2013 1:20

Bexissä taitaa myös olla paine 4 baria, niin kuin muissakin tuon ajan pitkittäisissä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.7.2013 8:51

Pumppua ei kannata mitottaa liian suureks bensan lämpenemisen takia. Liikaa kiertoa ja bensa lämpenee. Muuta haittaa isosta pumpusta ei ole. Vakio bensanpaineen säädin toimii moitteettomasti vielä kahdella +400hv pumpullakin, että se ei rajota bensankulkua ja nosta painetta liian suureks.

Mittaa bensanpaine tuloputkesta. Jos paine alkaa laskea on syy pumpussa. Jos paine on 3bar+ahtopaine vaihda säädin 4bar versioon. Jos menee edelleen laihalle lähtisin hakemaan vikaa ohjelmasta. Mulla on sellanen käsitys, että vakio pumppu ei kyykkää vielä noilla tehoilla.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.7.2013 9:57

Joutuuko auton ohjelmoimaan uusiks jos paineensäätimen vaihtaa 4bar? Ei ole minulla mahdollisuuksia mittailla bensanpaineita.

Minkäkokoisia suuttimia suosittelette tuohon? Jompikumpi näistä?

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 04077-185/

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 38814-185/

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.7.2013 11:11

Ei oo mahdollisuuksia 30e teollisuusmittariin, 2m kumiletkua ja kolmeen klemmariin? Mutta mahdollisuus auton moottorin räjäyttämiseen kuitenkin on?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.7.2013 12:28

suutinten koko * 0,19 * pyttyjen lkm = hp
317cc * 0,19 * 4 = 240,92hp elikkäs vakio suutinten pitäisi riittää vielä? kaava otettu audiclubin foorumilta

ahtoja koneessa 1,2bar jos sillä on mtn merkitystä

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 13.7.2013 17:08

3bar paine on AUM koneessa. Vaihtaa 4bar säätimen niin saa vähä tuottoa enempi, mutta parempi kun käy sitten uudestaa säätäjällä. Suuttimiin pitäisi säätötilanteessa jättää varaa etteivät ole aivan 100% aukiololla säädetty koska silloin ei jää varaa ECU:lle säätää tuottoa isomaksi jos seos menee jostain syystä laihalle.

Syytä olisi tarkistaa tuo bensanpaine, onko bensan suodatin vaihdettu? Bensapumpulle tulevan jännitteen myös kannattaa tarkistaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.7.2013 17:13

Saako noissa suuttimet muutenkaan olla täysillä auki? Olen kuullut huhua että 80 % olisi maksimi lämmöntuoton takia.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.7.2013 17:47

4 bar pa-säädin laitettu tilaukseen ja nyt vielä mietinnässä toi walbron 255l/h pumppu, koska on halvempi kuin orggis. Motestin Mika sanoi ettei vaadi uudelleen säätöä tuon polttoaineensäätimen vaihdon jälkeen.

Rasittaako vai säästääkö toi paineen nosto pa-pumppua?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 14.7.2013 12:05

Niin sitä puhutaan että saisi olla sen 80% mutta kyllä sen yli toisetkin laittaa, mutta suuttimien kannalta ei hyvä tuollaiset 100% ajat.

Paineen nosto rasittaa bensapumppua. Toiset vetää bensapumpulle joskus uudet sähkötkin ainakin jos laitetaan pari isoompaa pumppua rinnan.

Tarkista nyt se pumpun sähköt ja relekin. Itse yhdessä autossa törmäsin bensansaanti ongelmiin ja vika oli releessä.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 14.7.2013 15:10

Sähköt ja rele tarkistettu, kaikki ok. 12,9V antoi jännitettä. Huomenna tarkoitus laittaa painemittari ja katsoa bensanpaine.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 15.7.2013 20:06

Bensanpaineet mitattu. Tyhjäkäynnillä 2,4bar, 0 ahdoilla n. 3bar, täysillä ahdoilla 4bar (ahdot 1.2bar). Bensansuodatin myös vaihdettu. Soitin Motestille ja Mika kertoi että paineet ok. Kysyin myös suuttimista ja hän sanoi että vakio suuttimet kyllä riittää ja 4bar bensanpaineen säätimen laitto vain huonontaa tilannetta, koska rasittaa pumppua enemmän. Arveli että kyykkäys johtui lämpötilasta (+27C).

Näillä näkymin lauantaina vielä käydään vcds :llä ottaa logit tienpäällä ja nähdään uusiutuuko ongelma.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.7.2013 20:12

Miksi lämpötila aiheuttaa laihan seoksen?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 15.7.2013 20:20

Arveli että bensalämpötila noussut niin paljon..?? Vai onko parempia ideoita?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 16.7.2013 9:08

Otappa ne logit tänne, kuulostaa kyllä aika mystiseltä.

Piti kysyä jo ennemmin että mitenkä tuo laihalle menon huomasit? Penkissä kun ohjelmaa tehtiin vai?

Yksi asia tulee mieleen, suuttimien kunto ettei vain olisi jotain ajansaatossa kertynyttä moskaa/hapettumaa joka aiheuttaa tuollaista, menee kyllä jo vähä mutuiluksi..

Ahtolämpöjä kannattaa seurata ne jos nousee korkeaksi niin kyllä silloin menokin hyytyy mutta ei sen pitäisi laihalle vetää siltikään.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 16.7.2013 16:37

Ja laihalle jos menee, niin kannattaa kattoa kaikki 100m alipaine ja huohotinletkua, että ne on ehjät. Ei vaan katsoa päältä, vaan ottaa irti ja katsoo muuten ei nää kaikkea.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 16.7.2013 20:39

Laihalle meno huomattiin kun lambdan korjausarvot ylitti sallitun ja tehot tippui alas. Ykkös ja kakkos vedossa ei ongelmia tehojen ollessa 207hp ja 216hp, mutta kolmannessa vedossa veti laihalle lopussa. dynolappu: http://postimg.org/image/71yv1bfid/

Logeja ei ole siis vielä, koska lauantaina tarkoitus ottaa lambda arvot tien päällä ja kelikin näyttäisi olevan viileämpi kuin dynossa. Dynossa jäähdytysilma +27C ja ahtolämmöt oli n. 40C.

Tuttu asentaja ehdottelikin vielä että tehtäisi Forte käsittely suuttimille, mutta liekkö siitä hyötyä oikeasti?

Hukkaportin kelloa kiristettiin aika reilusti sekä sytytysennakkoa säädettiin vähän.

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 16.7.2013 23:12

Vie suuttimet mieluummin jonnekin oikeen tarkastukseen ja puhdistukseen. Saa rahalle paremman vastineen kun forte käsittelyllä.

Kaikki letkut kyllä kannattaa tarkistaa kunnolla ja sormillä vähä pyöritellä, varsinkin imusarjan alla olevia, toinen vika paikka on venttiilikopan ja lohkon huohottimen y-putki hässäkkä.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 17.7.2013 20:25

Laitoin tänään 1/4 tankilliseen 400ml STP inejctor cleaneria, katsotaan onko mtn apuja. Letkuja kerkeän tarkastella paremmin viikonloppuna. Imusarjan alla oleva letku sekä Y-haarasta lähtevä letku on vaihdettu vuosi takaperin.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 18.7.2013 19:03

Tänään auto meinasi hyytyä kokonaan. Yhtäkkiä hävisi autosta vedot kokonaan vähäksi aikaa mutta palasi. Katsottiin myös bensanpaineet uusiksi niin tyhjäkäynnillä 2.2bar, 0 ahdoilla 3bar. Pari päivää sitten bensapaineet oli tyhjäkäynnillä 2.4bar ja 0 ahdoilla 3.2-3.3bar. Auto lähti myös huonommin käyntiin ennen tuota hyytymistä, episodin jälkeen kuitenkin hyvin.

Onko nyt voinut käydä niin että joku paska kikkare irronnut joka lähti kiertoon ja siitä johtui hetkellinen hyytyminen? Tuon episodin jälkeen kuitenki kokeilin täyskaasu kiihdytyksiä niin hyvin kiihtyi, ei oireita.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 20.7.2013 18:33

Pumppu sökönä. Nostaa painetta mutta ei pidä tarpeeksi korkealla kierrosten noustessa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 21.7.2013 15:52

Ja ainut asia millä ton pysty toteemaan oli bensanpaineen mittaus...

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 25.7.2013 20:12

Walbron bensapumppu laitettu ja nyt antaa kunnolla painetta.

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 31.7.2013 7:25

Poistiko tuo pumpun vaihto kaikki ongelmat ja minkälaisen pumpun tarkalleen ottaen laitoit?

Omassa vastaavassa Borassa ilmennyt viime aikoina samaa vikaa eli tehot tippuu hetkellisesti isommilla vaihteilla täyskaasuvedoissa 5200rpm - 6000rpm tietämillä ja palautuvat hetkeä myöhemmin. Lambdan korjausarvot näyttäisivät pyörivän tuolloin 20-25 välillä, ongelma on lämpimillä keleillä pahempi. Polttoainesuodatin ja ilmamassamittari uusittu tänä kesänä.
Viimeksi muokannut JHirvonen, 31.7.2013 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 31.7.2013 7:43

Omassa vastaavassa Borassa ilmennyt viime aikoina samaa vikaa eli tehot tippuu hetkellisesti isommilla vaihteilla täyskaasuvedoissa 5200rpm - 6000rpm tietämillä ja palautuvat hetkeä myöhemmin. Lambdan korjausarvot näyttäisivät pyörivät tuolloin 20-25 välillä, ongelma lämpimillä keleillä pahempi. Polttoainesuodatin ja ilmamassamittari uusittu tänä kesänä.


Oletko huomioinut tapahtuuko tätä ilmiötä vain vajaalla tankilla, esim 1/4 tankkia jäljellä?

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 31.7.2013 8:12

Polttoainemäärällä ei vaikutusta ongelmaan, sama onko täysi tankki tai alle puolet.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 31.7.2013 11:26

Bensapumpun vaihto poisti minulta kaikki ongelmat. Jopa kulutuskin näyttäisi laskeneen hiukan. Pumppu on walbron tankin sisäinen 255l/h ja hyvin pelittää.

Paljonko sinun pumpulla on ajettu?

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 31.7.2013 14:33

Pumppu lienee alkuperäinen eli n.184tkm maailmaa nähnyt.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 31.7.2013 20:44

Bensanpaineet jos mittaisi niin näkisi toimiiko pumppu tarpeeksi suurella teholla.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 1.8.2013 8:05

Omassa Leonin paskassani olen huomioinut vastaanlaista tehottomuus ongelmaa.

Vika ilmenee aina vasta 1/4 tankilla ja siitä alhaisemmalle polttoaine määrällä sekä erityisesti rampista poistumisesta (ajamalla mäkeä ylös ja kurvaamalla oikealle). Hain uuden pumpun ja ongelma poistui.

Insinöörin mielenkiinnolla aloin tutkia mistä moinen ongelma voi johtua omassa autossani. Otin molemmat pumput käteeni ja purin ne osiin. Aluksi pumput näyttivät täysin identtisiltä ainakin käteen ja rakenteeltaan.

Mutta tarkemmassa tutkistelussa havaitsin että tuossa uudessa pumpussa oli pumpun alapäässä kaksi tiivistettä, isompi kumitiiviste joka ilmesti tiivistää ja pitää pumpun paikoillaa sekä pienempi tiiviste joka ilmeisesti tiivistää uimurikotelon tankiin. Vanhassa pumpussa tämä pienempi tiiviste puuttui, ja oletan että vajaalla tankilla oikealle käännyttäessä pääsi polttoaine karkaamaan uimurisäiliöstä ja tästä syystä tuli hetkittäisiä polttoaineen saanti vaikeuksia.

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 1.8.2013 21:09

Kiitoksia infosta, täytyy syventyä asiaan kun loma alkaa. Palaillaan aiheeseen kun vika on löytynyt tai arvuutellaan lisää jos tarve vaatii.

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 17.8.2013 11:58

Jep, pumpun vaihto Walbroon poisti täälläkin Boratin puutumisongelmat.

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Bensapumppu 1.8T

ViestiKirjoittaja t33mu » 29.4.2016 12:21

Pitäs kans itelle vaihtaa pumppu, toi Walbro ilmeisesti on halvempi kuin alkuperäinen. Kumpi malli sinne pitää tilata?

Lainaus myyjän sivuilla = "Myymämme pumput ovat Walbron GSS341 ja GSS342 malleja. "

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

Re: Bensapumppu 1.8T

ViestiKirjoittaja diese-listi » 11.8.2016 20:09

Mites noiden bensapaineiden pitäisi käyttäytyä? Omassa lastutetussa AQA moottorisessa tyhjäkäynnillä n. 2,5bar ja ohjausletku paineensäätimeltä irroitettuna 3bar. Mutta kun lähtee kiihdyttään niin tuurilla käväisee hetkellisesti 3,2barin tuntumassa mutta laskee seilaamaan n.2,7barin tuntumaan.

Ongelmana autossa herkkä nakutus alhaalla kylmänä sekä nykiminen ja kiihtyvyyden seilaaminen/vaihtelu myös lämpimänä. Ahtopaineet piikittää n.1,3bar josta tasaantuu 1,1bar mutta alkaa laskemaan kierrosten mukaan n. 0,9bariin.

Autolla ajettu 300tkm joten voihan se olla jo tuo pumppukin tiensä päässä mutta myös paineensäädin mietityttää josko vuotaisi läpi. Varsinkin kun bensapaineiden käyttäytyminen on melkein joka kiihdytyksessä erilainen.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

Re: Bensapumppu 1.8T

ViestiKirjoittaja diese-listi » 12.9.2016 14:32

Pumpussa oli vika. Uudella pumpulla menee lineaarisesti ahtopaineiden mukaan bensapaineet. Ei nyki kylmänä ja kiihtyy lämpimänä tasaisesti.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa