Bensapumppu 1.8T
Valvoja: ffp jäsenet
Bensapumppu 1.8T
Mille tehoille uusi vakio bensapumppu riittää -03 borassa? Tällä hetkellä autossa 220hp ja 362nm ja vetää 5500rpm jälkeen laihalle. Ohjelmoija sanoi syyksi bensapumpun. Autolla ajettu 266tkm. Jatkossa tulossa ehkä K04 ahdin, mutta siitä isompaa ei kiertokankien vuoksi.
Onko Walbron 255lph liian suuri tuottoinen vai riittääkö jos laittaa uuden vakion?
Onko Walbron 255lph liian suuri tuottoinen vai riittääkö jos laittaa uuden vakion?
Vakio suuttimet? Ettei vain ne lopu kesken.. Pumppu kyllä pitäisi riittää, mutta jos sitä epäilee niin voihan konehuoneeseen lisätä vaikka tuollaisen walbrolaisen INLINE pumpuksi ja antaa sen vakion olla sielä paikallaan.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4782217 Tuossa on ainakin jotai juttua sellaisen pumpun asennuksesta.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4782217 Tuossa on ainakin jotai juttua sellaisen pumpun asennuksesta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Samat on suuttimet AUM ja BEX. Ja virittäjä MTM tekee jotain suuttimille kun 162 kW pitää saada aikaan.
Kaveri käytti a4 1.8t BEX ohjelmoitava ja sillä irtos 230hp, tais jopa paras veto olla 235hp.. ja vakio suuttimet, joten en jaksa uskoa että suuttimista tämä nyt olisi kiinni... Itselläni vakio turbo, 3" DP ja 2,5" loppu putkisto sekä keulacooleri.
Eikös kunnossa oleva vakio bensapumppu pitäisi 300hp asti riittää?
Eikös kunnossa oleva vakio bensapumppu pitäisi 300hp asti riittää?
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Pumppua ei kannata mitottaa liian suureks bensan lämpenemisen takia. Liikaa kiertoa ja bensa lämpenee. Muuta haittaa isosta pumpusta ei ole. Vakio bensanpaineen säädin toimii moitteettomasti vielä kahdella +400hv pumpullakin, että se ei rajota bensankulkua ja nosta painetta liian suureks.
Mittaa bensanpaine tuloputkesta. Jos paine alkaa laskea on syy pumpussa. Jos paine on 3bar+ahtopaine vaihda säädin 4bar versioon. Jos menee edelleen laihalle lähtisin hakemaan vikaa ohjelmasta. Mulla on sellanen käsitys, että vakio pumppu ei kyykkää vielä noilla tehoilla.
Mittaa bensanpaine tuloputkesta. Jos paine alkaa laskea on syy pumpussa. Jos paine on 3bar+ahtopaine vaihda säädin 4bar versioon. Jos menee edelleen laihalle lähtisin hakemaan vikaa ohjelmasta. Mulla on sellanen käsitys, että vakio pumppu ei kyykkää vielä noilla tehoilla.
Joutuuko auton ohjelmoimaan uusiks jos paineensäätimen vaihtaa 4bar? Ei ole minulla mahdollisuuksia mittailla bensanpaineita.
Minkäkokoisia suuttimia suosittelette tuohon? Jompikumpi näistä?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 04077-185/
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 38814-185/
Minkäkokoisia suuttimia suosittelette tuohon? Jompikumpi näistä?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 04077-185/
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 38814-185/
3bar paine on AUM koneessa. Vaihtaa 4bar säätimen niin saa vähä tuottoa enempi, mutta parempi kun käy sitten uudestaa säätäjällä. Suuttimiin pitäisi säätötilanteessa jättää varaa etteivät ole aivan 100% aukiololla säädetty koska silloin ei jää varaa ECU:lle säätää tuottoa isomaksi jos seos menee jostain syystä laihalle.
Syytä olisi tarkistaa tuo bensanpaine, onko bensan suodatin vaihdettu? Bensapumpulle tulevan jännitteen myös kannattaa tarkistaa.
Syytä olisi tarkistaa tuo bensanpaine, onko bensan suodatin vaihdettu? Bensapumpulle tulevan jännitteen myös kannattaa tarkistaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin sitä puhutaan että saisi olla sen 80% mutta kyllä sen yli toisetkin laittaa, mutta suuttimien kannalta ei hyvä tuollaiset 100% ajat.
Paineen nosto rasittaa bensapumppua. Toiset vetää bensapumpulle joskus uudet sähkötkin ainakin jos laitetaan pari isoompaa pumppua rinnan.
Tarkista nyt se pumpun sähköt ja relekin. Itse yhdessä autossa törmäsin bensansaanti ongelmiin ja vika oli releessä.
Paineen nosto rasittaa bensapumppua. Toiset vetää bensapumpulle joskus uudet sähkötkin ainakin jos laitetaan pari isoompaa pumppua rinnan.
Tarkista nyt se pumpun sähköt ja relekin. Itse yhdessä autossa törmäsin bensansaanti ongelmiin ja vika oli releessä.
Bensanpaineet mitattu. Tyhjäkäynnillä 2,4bar, 0 ahdoilla n. 3bar, täysillä ahdoilla 4bar (ahdot 1.2bar). Bensansuodatin myös vaihdettu. Soitin Motestille ja Mika kertoi että paineet ok. Kysyin myös suuttimista ja hän sanoi että vakio suuttimet kyllä riittää ja 4bar bensanpaineen säätimen laitto vain huonontaa tilannetta, koska rasittaa pumppua enemmän. Arveli että kyykkäys johtui lämpötilasta (+27C).
Näillä näkymin lauantaina vielä käydään vcds :llä ottaa logit tienpäällä ja nähdään uusiutuuko ongelma.
Näillä näkymin lauantaina vielä käydään vcds :llä ottaa logit tienpäällä ja nähdään uusiutuuko ongelma.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Otappa ne logit tänne, kuulostaa kyllä aika mystiseltä.
Piti kysyä jo ennemmin että mitenkä tuo laihalle menon huomasit? Penkissä kun ohjelmaa tehtiin vai?
Yksi asia tulee mieleen, suuttimien kunto ettei vain olisi jotain ajansaatossa kertynyttä moskaa/hapettumaa joka aiheuttaa tuollaista, menee kyllä jo vähä mutuiluksi..
Ahtolämpöjä kannattaa seurata ne jos nousee korkeaksi niin kyllä silloin menokin hyytyy mutta ei sen pitäisi laihalle vetää siltikään.
Piti kysyä jo ennemmin että mitenkä tuo laihalle menon huomasit? Penkissä kun ohjelmaa tehtiin vai?
Yksi asia tulee mieleen, suuttimien kunto ettei vain olisi jotain ajansaatossa kertynyttä moskaa/hapettumaa joka aiheuttaa tuollaista, menee kyllä jo vähä mutuiluksi..
Ahtolämpöjä kannattaa seurata ne jos nousee korkeaksi niin kyllä silloin menokin hyytyy mutta ei sen pitäisi laihalle vetää siltikään.
Laihalle meno huomattiin kun lambdan korjausarvot ylitti sallitun ja tehot tippui alas. Ykkös ja kakkos vedossa ei ongelmia tehojen ollessa 207hp ja 216hp, mutta kolmannessa vedossa veti laihalle lopussa. dynolappu: http://postimg.org/image/71yv1bfid/
Logeja ei ole siis vielä, koska lauantaina tarkoitus ottaa lambda arvot tien päällä ja kelikin näyttäisi olevan viileämpi kuin dynossa. Dynossa jäähdytysilma +27C ja ahtolämmöt oli n. 40C.
Tuttu asentaja ehdottelikin vielä että tehtäisi Forte käsittely suuttimille, mutta liekkö siitä hyötyä oikeasti?
Hukkaportin kelloa kiristettiin aika reilusti sekä sytytysennakkoa säädettiin vähän.
Logeja ei ole siis vielä, koska lauantaina tarkoitus ottaa lambda arvot tien päällä ja kelikin näyttäisi olevan viileämpi kuin dynossa. Dynossa jäähdytysilma +27C ja ahtolämmöt oli n. 40C.
Tuttu asentaja ehdottelikin vielä että tehtäisi Forte käsittely suuttimille, mutta liekkö siitä hyötyä oikeasti?
Hukkaportin kelloa kiristettiin aika reilusti sekä sytytysennakkoa säädettiin vähän.
Vie suuttimet mieluummin jonnekin oikeen tarkastukseen ja puhdistukseen. Saa rahalle paremman vastineen kun forte käsittelyllä.
Kaikki letkut kyllä kannattaa tarkistaa kunnolla ja sormillä vähä pyöritellä, varsinkin imusarjan alla olevia, toinen vika paikka on venttiilikopan ja lohkon huohottimen y-putki hässäkkä.
Kaikki letkut kyllä kannattaa tarkistaa kunnolla ja sormillä vähä pyöritellä, varsinkin imusarjan alla olevia, toinen vika paikka on venttiilikopan ja lohkon huohottimen y-putki hässäkkä.
Tänään auto meinasi hyytyä kokonaan. Yhtäkkiä hävisi autosta vedot kokonaan vähäksi aikaa mutta palasi. Katsottiin myös bensanpaineet uusiksi niin tyhjäkäynnillä 2.2bar, 0 ahdoilla 3bar. Pari päivää sitten bensapaineet oli tyhjäkäynnillä 2.4bar ja 0 ahdoilla 3.2-3.3bar. Auto lähti myös huonommin käyntiin ennen tuota hyytymistä, episodin jälkeen kuitenkin hyvin.
Onko nyt voinut käydä niin että joku paska kikkare irronnut joka lähti kiertoon ja siitä johtui hetkellinen hyytyminen? Tuon episodin jälkeen kuitenki kokeilin täyskaasu kiihdytyksiä niin hyvin kiihtyi, ei oireita.
Onko nyt voinut käydä niin että joku paska kikkare irronnut joka lähti kiertoon ja siitä johtui hetkellinen hyytyminen? Tuon episodin jälkeen kuitenki kokeilin täyskaasu kiihdytyksiä niin hyvin kiihtyi, ei oireita.
Poistiko tuo pumpun vaihto kaikki ongelmat ja minkälaisen pumpun tarkalleen ottaen laitoit?
Omassa vastaavassa Borassa ilmennyt viime aikoina samaa vikaa eli tehot tippuu hetkellisesti isommilla vaihteilla täyskaasuvedoissa 5200rpm - 6000rpm tietämillä ja palautuvat hetkeä myöhemmin. Lambdan korjausarvot näyttäisivät pyörivän tuolloin 20-25 välillä, ongelma on lämpimillä keleillä pahempi. Polttoainesuodatin ja ilmamassamittari uusittu tänä kesänä.
Omassa vastaavassa Borassa ilmennyt viime aikoina samaa vikaa eli tehot tippuu hetkellisesti isommilla vaihteilla täyskaasuvedoissa 5200rpm - 6000rpm tietämillä ja palautuvat hetkeä myöhemmin. Lambdan korjausarvot näyttäisivät pyörivän tuolloin 20-25 välillä, ongelma on lämpimillä keleillä pahempi. Polttoainesuodatin ja ilmamassamittari uusittu tänä kesänä.
Viimeksi muokannut JHirvonen, 31.7.2013 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omassa vastaavassa Borassa ilmennyt viime aikoina samaa vikaa eli tehot tippuu hetkellisesti isommilla vaihteilla täyskaasuvedoissa 5200rpm - 6000rpm tietämillä ja palautuvat hetkeä myöhemmin. Lambdan korjausarvot näyttäisivät pyörivät tuolloin 20-25 välillä, ongelma lämpimillä keleillä pahempi. Polttoainesuodatin ja ilmamassamittari uusittu tänä kesänä.
Oletko huomioinut tapahtuuko tätä ilmiötä vain vajaalla tankilla, esim 1/4 tankkia jäljellä?
Omassa Leonin paskassani olen huomioinut vastaanlaista tehottomuus ongelmaa.
Vika ilmenee aina vasta 1/4 tankilla ja siitä alhaisemmalle polttoaine määrällä sekä erityisesti rampista poistumisesta (ajamalla mäkeä ylös ja kurvaamalla oikealle). Hain uuden pumpun ja ongelma poistui.
Insinöörin mielenkiinnolla aloin tutkia mistä moinen ongelma voi johtua omassa autossani. Otin molemmat pumput käteeni ja purin ne osiin. Aluksi pumput näyttivät täysin identtisiltä ainakin käteen ja rakenteeltaan.
Mutta tarkemmassa tutkistelussa havaitsin että tuossa uudessa pumpussa oli pumpun alapäässä kaksi tiivistettä, isompi kumitiiviste joka ilmesti tiivistää ja pitää pumpun paikoillaa sekä pienempi tiiviste joka ilmeisesti tiivistää uimurikotelon tankiin. Vanhassa pumpussa tämä pienempi tiiviste puuttui, ja oletan että vajaalla tankilla oikealle käännyttäessä pääsi polttoaine karkaamaan uimurisäiliöstä ja tästä syystä tuli hetkittäisiä polttoaineen saanti vaikeuksia.
Vika ilmenee aina vasta 1/4 tankilla ja siitä alhaisemmalle polttoaine määrällä sekä erityisesti rampista poistumisesta (ajamalla mäkeä ylös ja kurvaamalla oikealle). Hain uuden pumpun ja ongelma poistui.
Insinöörin mielenkiinnolla aloin tutkia mistä moinen ongelma voi johtua omassa autossani. Otin molemmat pumput käteeni ja purin ne osiin. Aluksi pumput näyttivät täysin identtisiltä ainakin käteen ja rakenteeltaan.
Mutta tarkemmassa tutkistelussa havaitsin että tuossa uudessa pumpussa oli pumpun alapäässä kaksi tiivistettä, isompi kumitiiviste joka ilmesti tiivistää ja pitää pumpun paikoillaa sekä pienempi tiiviste joka ilmeisesti tiivistää uimurikotelon tankiin. Vanhassa pumpussa tämä pienempi tiiviste puuttui, ja oletan että vajaalla tankilla oikealle käännyttäessä pääsi polttoaine karkaamaan uimurisäiliöstä ja tästä syystä tuli hetkittäisiä polttoaineen saanti vaikeuksia.
Re: Bensapumppu 1.8T
Pitäs kans itelle vaihtaa pumppu, toi Walbro ilmeisesti on halvempi kuin alkuperäinen. Kumpi malli sinne pitää tilata?
Lainaus myyjän sivuilla = "Myymämme pumput ovat Walbron GSS341 ja GSS342 malleja. "
Lainaus myyjän sivuilla = "Myymämme pumput ovat Walbron GSS341 ja GSS342 malleja. "
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Re: Bensapumppu 1.8T
Mites noiden bensapaineiden pitäisi käyttäytyä? Omassa lastutetussa AQA moottorisessa tyhjäkäynnillä n. 2,5bar ja ohjausletku paineensäätimeltä irroitettuna 3bar. Mutta kun lähtee kiihdyttään niin tuurilla käväisee hetkellisesti 3,2barin tuntumassa mutta laskee seilaamaan n.2,7barin tuntumaan.
Ongelmana autossa herkkä nakutus alhaalla kylmänä sekä nykiminen ja kiihtyvyyden seilaaminen/vaihtelu myös lämpimänä. Ahtopaineet piikittää n.1,3bar josta tasaantuu 1,1bar mutta alkaa laskemaan kierrosten mukaan n. 0,9bariin.
Autolla ajettu 300tkm joten voihan se olla jo tuo pumppukin tiensä päässä mutta myös paineensäädin mietityttää josko vuotaisi läpi. Varsinkin kun bensapaineiden käyttäytyminen on melkein joka kiihdytyksessä erilainen.
Ongelmana autossa herkkä nakutus alhaalla kylmänä sekä nykiminen ja kiihtyvyyden seilaaminen/vaihtelu myös lämpimänä. Ahtopaineet piikittää n.1,3bar josta tasaantuu 1,1bar mutta alkaa laskemaan kierrosten mukaan n. 0,9bariin.
Autolla ajettu 300tkm joten voihan se olla jo tuo pumppukin tiensä päässä mutta myös paineensäädin mietityttää josko vuotaisi läpi. Varsinkin kun bensapaineiden käyttäytyminen on melkein joka kiihdytyksessä erilainen.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Re: Bensapumppu 1.8T
Pumpussa oli vika. Uudella pumpulla menee lineaarisesti ahtopaineiden mukaan bensapaineet. Ei nyki kylmänä ja kiihtyy lämpimänä tasaisesti.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa