Vento 1.8 ABS käyntihäiriö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

Vento 1.8 ABS käyntihäiriö

ViestiKirjoittaja J.V.K » 12.6.2013 0:14

Kyseessä Vento 1.8GL 1.8 66kw Abs vm.1995 aj. 320tkm

Matalilla kierroksilla esiintynyt pidemmän aikaa v-mäistä nykimistä.

Oireet:

Tällä hetkellä nykiminen todella voimakasta, ja nykiessä konehuoneesta kuuluu voimakasta "yskäisyä".
Tyhjäkäynti myös perseellään.
Hieman tehottomalta tuntuu motarilla.
Tempuilu alkaa 1500-3000rpm, yli 3000rpm ei mitään ongelmaa.

*Päästöt ok, vasta katsastettu.
*Kulutus ok. Yhdistetty n 8-9l satasella.
*Tankissa aina 98e5

Vaihdettu/tarkistettu:

*Tulpat ngk bur6et
*boschin tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
*kaasarin kumilaippa ok
*ilmanputsari

Tulpissa ei oo sitä irroitettavaa "natsaa/kärkeä".
Kertaalleen olen tulpat+johdot vaihtanu. Ekalla kerralla jäi vähän väljäksi liitäntä, auto toimi pari kk ja temppuilu alko uudestaan. Myivät mulle uuet tulpat ja sellaset sokalliset johdot, joilla liitos tuli jämäkäksi. Taas mentiin 2-3kk moitteetta, kunnes tullaanki nykypäivään.

Viisaita neuvoja kaivataan...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.6.2013 1:01

Tarkista onko puolassa hiushalkeamia, mahdollisesti myös tuossa puolanjohdon liittimen juuressa olevassa pikku välissä. Kokeile myös kastella puolaa vedellä esim. suihkepullon avulla: heikkeneekö tai katoaako käynti kokonaan. Vikakoodejakin tuosta voisi lukea, vaikkei niistä välttämättä tule hullua hurskaammaksi.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 12.6.2013 1:08

Kiitos vinkistä, pitääpä tarkistaa tuo puola mahd. pian!
=)

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 13.6.2013 21:40

Suihkepullo-testiä en ole vielä tehny, mutta:

Parin päivän aikana ilma on kuivunu täälläpäin aika oleellisesti.
A) Sateisen yön jälkee vento ei ole toiminu juuri ollenkaan,
sammuilee valoissa, rykii, pätkii ym.
B) Kuivankelin aikaan, pitkän päivän rautakaupan isolla parkkipaikalla olon jälkee on ajo huomattavasti tasaisempaa,
tyhjäkäynti normaalia ja pätkiminen harvempaa. Voiko puolan toimimisee vaikuttaa noin paljoa ilmankosteus?

Tyhymiä kysymyksiä, mut taitaa siinä kysyjässäki sanomista olla ;)

...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.6.2013 22:28

Puolaviat on yksi näiden kolmosten tyypillisimpiä vikoja. Tarvikevalmisteet ei kestä ja OEM-laadullakin on "parasta-ennen" päivä. Oma OEM puola kesti jonnekkin 200tkm tienoille ja pesuhallista ei sillä enää pätkimättä päässyt ulos, sateella tai vesilammikkon ajettaessa saattoi sammahtaa kesken kaiken.

Halkeamat puolassa tai puolan reipas kuumeneminen kertovat parasta-ennen päivän menneen jo umpeen ja puolan välitön vaihto säästää monelta murheelta.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.6.2013 0:56

Vaihdoitko puolanjohtoa? Itsellä oli hyvin pitkälti samanlaisia oireita mk2 Golfissa ja nyppäsin tuossa aiemmin päivällä vanhan puolanjohdon irti...

Kuva
Kuva
Tältä sen pitäisi näyttää:
Kuva

Meni sitten tulpan- ja puolanjohtojen lisäksi itse puolakin vaihtoon ja ongelmat hävisivät :D

E: Mk3 Golfissa taitaakin olla jo erinäköinen puola kuin mitä mk2 Golfissa on käytetty? Itselläni oli kuitenkin samanlaiset ongelmat tuossa kotterossa ja johtojen lisäksi piti nyt käydä vielä se itse puolakin hakemassa vanhan tilalle ja ongelmat kaikkosivat.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 15.6.2013 0:53

Auton käydessä sumutin pullolla vettä puolan päälle >>> käynti tyssäsi lähes kokonaan.
Varaosa-tiskiltä uusi puola, tallille ja osan vaihtoon.

Testilenkki meni suu messingillä. Tehot palasi ja meno tasaantui.
Nykimistä ei juuri nimeksikkään, kunnes;
..,muutaman tunnin päästä kotimatkalla samat oireet palasi.
Lievempänä toki, mutta ei pelaa vieläkään.

Vaihdoitko puolanjohtoa?

Kahteen kertaan on tulpanjohdot vaihdettu. Myös puolalle menevä.
Toiset hain fixukselta, toiset motonetistä.

Halkeamat puolassa tai puolan reipas kuumeneminen kertovat parasta-ennen päivän menneen jo umpeen


Puola näytti päällisin puolin ehjältä, eikä lämmennyt ajon aikana nimeksikään.
Vikadiagnoosi jatkukoon.

Vielä kysyisin mielipidettä noista tulpista? Toimiiko joku toinen merkki paremmin?/pitääkö olla erillaiset johdot?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 0:55

Onko sytyksen pääteaste lähellä puolaa ja/tai vaihtuiko se samalla?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 15.6.2013 2:22

Pääteaste lie niitattuna puolaan ja vaihtuu yleensä samalla, mutta olisiko vika sitten siihen tulevassa johtosarjassa. Terveet osat kestävät kyllä mielin määrin vettä.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 15.6.2013 16:21

Mistä hait puolan? Meikäläisellä korkkasi Motonetin puola yhdessä yössä...

Hude
-
Viestit: 6
Liittynyt: 30.5.2011 23:30

ViestiKirjoittaja Hude » 18.6.2013 2:24

Tuo ohje on korjannut pari nykimis ja käyntihäiriötä.....kolvi käteen tai hakee uuden releen.

http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re ... Urelay.htm

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

toimii toistaiseksi

ViestiKirjoittaja J.V.K » 24.6.2013 1:04

Vähän tilannepäivitystä;

Puolan vaihdon jälkeen mentiin pari päivää nykiessä ja valoihin sammuillessa, kunnes kelit kuiveni = käynti parani.
Tällä hetkellä ollaan vajaa viikon verran, säästä riippumatta, ajeltu varsin hyvin toimivalla volkkarilla.
Makiasti lipuu matalilla kieroksilla taajamissa, ja tehotkin tuntuu olevan tallella.
Tyhjäkäynnillä, varsinkin kylmiltään röpöttää ja lievää pätkimistä esiintyy, mutta olosuhteisiin nähen pitää olla tyytyväinen.
Kulutuskin laskenu normaalitasolle.

Ajattelin käydä seuraavalla vapaapäivillä tallilla ja tarkistaa auton maadoitukset, ruiskun sähköliitokset ja testata tuo puolanjohdon säänkestävyyden.
Kyselen sitte jos/kun ongelmia taas ilmenee.

Kiitos tässä vaiheessa kaikille mielenkiinnosta ja hyvistä vinkeistä =)

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 29.6.2013 16:23

Kokeilkaa starttipilotilla imusarjan tiiviste... itellä korkkasi ja kauan aikaa etsin vikaa sähköpuolelta kunnes tajusin kokeilla!

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 9.7.2013 23:31

>>>Tilannepäivitystä<<<

Tänä aamuna, parin päivän nykimisen jälkeen sanoi Vento sopimuksensa irti.
Ei pysyny käynnissä, ja jos kävi, niin 3:lla pytyllä.

Korjaamolla totesivat, että vääränmalliset tulpanjohdot.
Johtojen rautaosa on liian lähellä tulpan kärkiä, eikä siksi kuulema voi toimia.
Virranjakajassakin oli sanomista. Ilmeisesti kostealla kelillä johdot lyönyt voimakkaammin läpi, siitä tämä "sään suoma vaihtelu".
Uuet osat tilauksessa, autolle hienosäätöä vanhoilla osilla, ja taas matka jatkuu.

Onko porukalla kokemuksia "väärien" osien hankinnasta?

Perkele kun ei tajunnut alunperin selvittää näin yksinkertaista asiaa.
Monelta harmilta olis taas säästytty, vaan kun ei.
Jospa ne nyt kolmannella kerralla tulis oikein.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 14.8.2013 12:32

Selvisikö vika?

Oma vento tärisee paikallaan kierrokset lämpimänä 900-1000 rpm ja varsinkin pakoputki heiluu. Välipöntön vaihdoin koska oli vuotanut mutta eipä auttanut.
Muuta vaihdettua osaa on tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä.

Kannattaako vaihtaa puola? ei halkeamia eikä mielestäni lämpene kummemminm myös vesi testi tehty.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 16.8.2013 11:32

Pitäskö lambdan irrotuksella olla vaikutusta käyntiin? käytin johdot irti ei vaikutusta.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 4.9.2013 16:32

Elikkä käytin venton vikakoodien luvussa pörhöllä ja selvisi seuraavaa, ehtivät vähän muutakin tutkia kuulemma samalla.

Vikana on epätasainen käynti, lämpimänä täristää.

Hall anturi, ei signaalia staattinen (mutta ilmeisesti tulee aina kun auto ei ole käynnissä)
-seoksen sopeutus, raja ylittynyt satunnainen
-lambda oikosulku maadoitukseen satunnainen
-auto käy vain 1 ja 4 sylintereillä
-sytytysjohtojen järjestys ok
-tulpat siirretty eri sylintereihin vika ei siirtynyt
-mitattu puristukset, n 10 bar joka sylinterissä

Vaihdettu kesän aikana tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja,pyörijä, polttoainesuodatin,ilmansuoddatin


Mikähän vois olla vikana


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa