Passat -97 valokytkin ja kaasuläpän anturi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

Passat -97 valokytkin ja kaasuläpän anturi

ViestiKirjoittaja Monttu » 7.4.2013 14:44

Hei,

Vikaa siis valokytkimessä joka jotenkin kosketushäikkää ottaa ja takasumuvalo jää päälle. Miten tuo valokytkin irroitetaan? Ajattelin ostaa motonetistä uuden.

Kaasuläpän anturista vikakoodi. Mistähän tuo kaasuläpän anturi löytyy ja onko irroituksessa& uuden asennuksessa mitään erityistä?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.4.2013 17:52


Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 7.4.2013 19:57

Kiitos ohjeesta. En kyllä saanut tuota irti vieläkään vaikka tunnin kääntelin ja vääntelin. Jotenkin jumissa koko systeemi.

Vielä kaipais apua tuohon kaasuläppäanturin etsintään..

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2013 20:34

Ei sitä väännetä irti. Ota se ratin alusmuovi kokonaan irti, pari torxia vasemman puoleisen kojelaudan päätysuojan takana piilossa, muut näkyvillä, TORX 20 ellen väärin muista. Siellä on neljä klipsua siinä valokatkaisimen rungossa ja niitä painamalla alas lähtee työntämällä takaa pois. Eli periaattessa koko ajan painat sitä ja klipsu kerrallaan painelet meisselillä.

Auttaisi kaasuläppäasiaan kun tietäisi millä koneella auto on!

Ps. Multa löytyy valokatkaisija jos on tarvett laita YV:tä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.4.2013 20:51

Tuolla videon ohjeella ainakin pikkuveljen -97 Paskatin valokatkaisin antautui.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 7.4.2013 21:08

Juu en itse ainakaan tuolla ohjeella saanut irtoamaan mekanismia. Täytyy kai vielä painia osan kanssa. Auto on siis 1.8t koneella.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2013 22:02

1.8T koneessa kaasuläpän anturi löytyy läppärungosta. Läppärunko on pultattuna imusarjaan. Imusarja on se harmaa alumiininen hässäkkä edestä katsottuna oikealla, suoraan koneessa kiinni luonnollisesti.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 8.4.2013 14:51

Lähteekö tuo anturi ihan vaan pultit irroittamalla ettei tartte isommin mitään purkaa? Onnistuskohan tämmöseltä poropeukalolta.. :)

Lähti se valokytkinkin lopulta irti, venkslasin sitä irti varmaan tunnin mutta antautuhan se.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 11.4.2013 16:09

http://www.taligentx.com/passat/images/ ... c&lang=eng

Onkos tuossa kuvassa tuo throttle position sensor connector se asentotunnistin vai juuri kyseinen kaasuläpän anturi?

Etsinnässä siis kaasuläpän anturi, onko se juuri tuo vai jossain muualla?

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 13.4.2013 11:03

Osaisko joku neuvoa vielä tässä kaasuläppä anturi asiassa?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 13.4.2013 14:37

Kuvassa oleva "throttle position sensor connector" asentotunnistimen liitin, tunnistin löytyy kyllä siitä jatkeena. Asentotunnistimelle lienee tuossakin useita eri vikakoodeja(?) . Jos vaihdat koko osan niin pitää muistaakseni sopeutaa?

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 13.4.2013 14:56

Tarkoituksenani on siis vaihtaa kaasuläpän anturi josta edellisen omistajan mukaan oli vikakoodi. Onko tuo asentotunnistin siis eri osa? Tartteeko se sopeutus tehdä kaasuläpän anturin vaihdon jälkeen myös?

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 13.4.2013 17:26

Minä ainakin lukisin tuosta ensin vikakoodit jos on mahdollista niin tietäisi minkälaistaa vikaa se ilmoittaa. Osaan kaasuläpän vioista saattaa auttaa pelkkä puhdistaminen, myös liitin saattaa olla irti tai johto rikki. Jos koko paketin joutuu vaihtamaan niin hinta on ihan kohtalainen.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 13.4.2013 17:47

Täytyy siis käyttää autoa liikkeessä vikakoodin luvussa ensiks. Oireena on ettei pysty täyskiihdytystä tekemään, kone jää miettimään ja pohtimaan eli kaasuläpän anturin vialta vois vaikuttaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.4.2013 20:30

Tuossahan se vastaus löytyy aikaisemmasta viestistä kun luet, (OskuA)

Eli kaasuläppärunko uusittava kokonaisuudessaan. Onhan noita mennyt jonkun verran, aika tyyris osa se on.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 14.4.2013 14:09

Kylläkyllä, vaan eikait sitä läppärunkoa tartte kokonaisuudessaan uusia jos vaan anturista vikakoodia antaa? Noh eiköhän tää selviä ku käyttää viel siellä vikakoodin luvussa että mitä se herjaa.

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 14.4.2013 14:36

Rikkinäisen anturin tapauksessa vaihdettava osa on läppärunko, anturi vaihtuu siinä samalla.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 16.4.2013 16:30

Vikakoodin luku kertoo seuraavaa:
Autocom
Dtc Kuvaus
00561 -Seoksen sääntelyn säätöarvo
-Lisäaineen sopeutuksen ylärajan yläpuolella
-katkonainen

Eli mitähän tuo siis merkkaa? Asentaja sanoi että seoksessa ja kaasuläpän toiminnassa ollut joku häikkä vaan ja sano että katsellaan myöhemmin uudestaan eikä osia kannata vielä vaihdella.

Osaako joku kertoa sanooko tuo koodi mitään vai menikö kymppi kankkulan kaivoon? Tuntui kyllä nyt ihan kohtuusti kiihtyvän ja toimivan kuitenkin.


Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 19.4.2013 15:42

Kiitos vinkistä. Näillä perusteilla ei ole hirveästi mitä tehdä juuri nyt. Täytyy seurailla ilmeneekö vikakoodi vielä myöhemmin ja sitten miettiä esim. ilmamassamittarin vaihtoa. Kalliita osia kehtaa alkaa turhan takia vaihtelemaan kun autokin nyt tuntuu pelaavan ihan hyvin.

Senkin huomasin että tyhjäkäynnillä auto sahaa ihan hieman, että sen juuri mittaristosta erottaa. Pitää seurata onko tämä jatkuvaa vai oliko vaan hetkittäistä. Kai sekin normaalia on että vähän heittelee.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.4.2013 15:49

Kaasuläpän putsaus auttoi ainakin pikkuveljen -97 Paskatissa siihen tyhjäkäynnin huojumiseen.
Koneena oli 1.8 vapari.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 19.4.2013 17:26

Okei, pitääpä sitten putsata tuo kotelo kunhan joutaa.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 28.4.2013 16:10

Vielä yks pikku kysymys: käykös tuo jarru cleaneri eli jarrupuhdistusaine tuohon kaasuläppäkotelon putsaukseen? Vai voiko sillä vahingoittua just tuo kaasuläppäkotelon anturi tms? Ei löytynyt paikallisista liikkeistä tuota kaasuttimen puhdistusainetta..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.4.2013 17:53

Sillä itse putsailin.

Monttu
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.4.2013 14:38

ViestiKirjoittaja Monttu » 2.5.2013 16:48

Noni tulipa kaasuläppäkotelo putsattua. Silti vaan tyhjäkäynti sahaa niin että sen juuri huomaa mittaristosta. Mikä tuota voi aiheuttaa? Vaihtelu on jotain 50kierrosta eli todella pientä, liekkö sitten ihan normaalia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa