Golf mk4 tuli taloon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

Golf mk4 tuli taloon

ViestiKirjoittaja seatti69 » 16.3.2013 8:07

Tuli ostettua tuollainen Golfin farmari 1.6 voimanpesällä perheeseen kakkosautoksi. Äkkiseltään jämäkän tuntuinen ajettava, menee suoraan eikä tutise tai vetele. Muutama kysymys uudesta kikottimesta kuitenkin on. Käydessään tyhjäkäyntiä välillä konehuoneesta oikealta puolelta kuuluu pientä säksätyksen ääntä, jota en ole vielä pystynyt tarkemmin paikallistamaan. Ääni ei kuulu sisälle asti, eikä se kuulu koko ajan. Jostain siitä moniurahihnanpuoleistesta reunasta ääni tuntuu kuuluvan. Vikakoodeja ei anna.

Onko etupaneelin polttimoiden vaihto paha rasti? Eli lämpötilasäätimen ja ilmastoinnin napeissa ei pala minkäänlainen valo. Vähän hankala pimeässä kopeloida säätimiä. Lähteekö ne paneelit irti kun ottaa soittimen pois ja siitä alkaa purkamaan? Vai onko säätimet vedettävissä pois riuhtomalla? Vielä en ole uskaltanut noita alkaa särkemään.

Vaihdekepissä tuntuu kuivanlaista natinaa vaihdetta vaihtaessa. Raotin kepin pussia ja ruiskin sinne kepin juureen vaseliinia/wd-40 sen muovisen pallonivelen juureen, mutta eipä tuo kuulostanut tuottavan toivottua tulosta. Natinan syy lienee jossain ikävämmässä paikassa.

-Golf Variant 1.6 16v -03 BCB

jakari1
-
Viestit: 6
Liittynyt: 31.8.2012 20:04

säksätys konehuoneesta

ViestiKirjoittaja jakari1 » 16.3.2013 8:22

tulee bensahöyryjen erottimesta musta tötsä paisuntasäiliön vieressä, imee ajoittain höyryjä tankista, kuuluu asiaan.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 16.3.2013 8:59

Onko etupaneelin polttimoiden vaihto paha rasti? Eli lämpötilasäätimen ja ilmastoinnin napeissa ei pala minkäänlainen valo. Vähän hankala pimeässä kopeloida säätimiä. Lähteekö ne paneelit irti kun ottaa soittimen pois ja siitä alkaa purkamaan? Vai onko säätimet vedettävissä pois riuhtomalla? Vielä en ole uskaltanut noita alkaa särkemään.


Jos manuaali-ilmastoinnilla niin vedät sen keskimmäisen nupin millä säädetään puhallusnopeutta esim pihdeillä irti (väliin ohut liina) niin sieltä takaa löytyy pieni T5 lasikantainen poltin, muistaakseni 1,2w

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 16.3.2013 9:31

Niin unohtui tosiaan mainita, että manuaali-ilmastoinnilla. Riittääköhän pelkästään sen vaihto valaisemaan nuo napit, eli lämmönsäätimen ja puhallinnopeuden sekä sen alla olevat ilmastoinnin nappula ja sisäkierto?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 16.3.2013 12:10

Varaudu kyseisen moottorin kohdalla että puolia menee, itelläkin oli juuri samanlainen ja saman vuotinen ja jokaisen puolan jouduin vaihtamaan + toinen lambda meni kans vaihtoon. Mut kalliitahan ne puolet ei ole onneksi.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 16.3.2013 14:11

Varaudu kyseisen moottorin kohdalla että puolia menee, itelläkin oli juuri samanlainen ja saman vuotinen ja jokaisen puolan jouduin vaihtamaan + toinen lambda meni kans vaihtoon. Mut kalliitahan ne puolet ei ole onneksi.


Miten nuo puolat tai lambda alkaa oireilemaan? Jättääkö tien päälle? Liekkö niistä ollut jotain kampanjaa, ainakin Audilla ollut puolakampanjaa ymmärtääkseni b5:ssa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 16.3.2013 18:52

Joka kerta minulla kun puola meni pimeeksi niin herjasi pakokaasuja koska kone luonnollisesti käy kolmella jos ei kipinää anna joku puolista, myös lambdan hajotessa valitti pakokaasuja. Se lambda makso muistaakseni jotain 250€ ja ikeniä hymyilytti :D Se lambdan hajoaminen oli viimeinen niitti ja auto meni vaihtoon, huonoiten toiminut vaggine mitä olen omistanut. Ei kai vaan ole valkoinen väriltään sun auto? ;P
EDIT: Volkkarillakin oli puolat vaihtoon kamppanja mut en tiedä onko enää, käsittääkseni koski tietyillä numeroilla olevia puolia

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.3.2013 19:54

Minulla Audissa joka kerta kun puola mennyt (- en muista tarkkaa määrää mutta jotain 5-7 niitä mennyt ...) niin puola ei ole hajonnut heti totaalisesti vaan tyypillisin oire on ollut jotain kierrosten 3500 - 4500 välillä tapahtunut pieni katkos kovemmassa vedossa oikeastaan kuin kytkin olisi hetken luistanut, muilla kierrosalueilla ja varovasti konetta kuormittaen oireita ei ole ollut.
Joillakin kerroilla on vilkutellut moottorin vikavaloa ja kone vähän selvemmin "rötännyt" noissa tietyissä kuormitus tilanteissa, mutta tosiaan mitään totaalista kerrasta poikki hajoamista noille ei ole tullut ja kotiin paremmalle paikalle vaihtamaan hieman varovaisemmin ajaen on päässyt vaikka varapuolat tietysti takakontista olis löytynyt niinkuin näiden koneiden kanssa pitää olla.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 17.3.2013 7:18

Se lambdan hajoaminen oli viimeinen niitti ja auto meni vaihtoon, huonoiten toiminut vaggine mitä olen omistanut. Ei kai vaan ole valkoinen väriltään sun auto? ;P


Ei ole valkoinen =)

Täytyy kertoa tieto eteenpäin kuinka alkaa auto oireilla jos niikseen tulee, emännys sillä pääosin ajelee.

Puolat on vissiin siinä jokaisen sytytystulppien päällä olevat systeemit?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 17.3.2013 7:33

Kyllä.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 21.3.2013 9:32

Keskikonsolin polttimon sai vaihdettua, vaikka ei mennyt kuin elokuvissa. Nypin lämmönsäätimen ja puhaltimen säätimen nupit irti, eikä polttimoa näkynyt, joten aloitin purkamaan enemmän konsolia siitä säädinten ympäriltä. Nyppäsin irti ilmastoinnin ja sisäilmakierron nupikat että saisi ne kehykset irti. Lopuksi sitten se pieni puhallinnopeuden säädin paljasti takanaan olevan se kirottu poltin. Eihän tässä muuten mitään ihmeellistä olisi, mutta ilmastoinnin napin mukana tuli musta muovinen pieni kikkare, joka osoittautui tärkeäksi osaksi että ilmastoinnin nappi naksahtaisi laittaakseen ilmastoinnin päälle. Nyt sitten ei ilmastointia saa päälle siitä napista tämän takia. Liekkö jotain konstia saada varaosaa siihen vastakappaleeseen joka kytkee ilmastoinnin päälle? Hammastikulla tai jollain saa sen kyllä päälle jos purkaa konsolin kehyksen ja painaa vierestä olevasta kikkareesta, johon ei tule mitään nappia. Kohta siis keskellä, ilmatoinnin ja sisäilmakierron napin välissä. Että näin...

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 14.8.2013 19:19

Osaako joku heittää vihjettä mistä vikaa etsiä kun ajotietokone herjaa välillä ajaessa "luggage open" tms eli kontti auki? Onko jossain joku mikrokytkin mikä voisi olla viallinen? Viisastuuko vag-comilla enempää asiasta?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.8.2013 17:46

Eihän sulla ole vain se puhalluksen säätönappi huurunpoisto-asennossa? Koska silloin A/C ei kytkeydy päälle, vaikka kuinka nappia painelee.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

takaluukku auki

ViestiKirjoittaja select » 15.8.2013 17:49

meillä identtinen golffi,siinä heitti tota varotusta ja naapuri oli tympeenä kun varashälytin huuti parkkiksella öisin...on sellanen tyyppivika että takalasinpesuri vuotaa sinne luukun sisälle ja pilaa lukkosysteemin,oon lukenu vinkkejä kuinka kuivata/vaihtaa kytkin mutta täällä joku perehtyneempi osaa varmasti antaa yksityiskohtaset vinkit.
oma mielipide on että ne ketkä tämmmösen auton on suunnitellu ovat olleet vahvasti sekaisin/aineissa...on vaan sellanen tekele että huhuh:) varmasti osaavat toimivatkin kun näitä niin älyttömästi on liikenteessä.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 16.8.2013 10:19

Kiitos vinkistä, jos jollain on vielä tarkempia ohjeita asian korjaamiseksi niin kuuntelen mielelläni. Voiko asiaan liittyä myös joskus jarruvalon päälle jääminen kun poistuu autosta vai liekkö erillinen vika?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 19.8.2013 11:50

Jarruvalovikaa voisi koittaa katsoa jarrupolkimen yläpäässä olevasta jarruvalokytkimestä. Omassa Golfissa jarruvalot eivät syttyneet ollenkaan, kun se jarruvalokytkimen tappi ei liukunut ulos jarrua painettaessa. Jos taas ko. muovinen tappi kuluu liian lyhyeksi (tai jotain muuta vikaa ko. kytkimen sisällä), niin jarruvalot voi jäädä palamaan.

Juuri pari viikkoa sitten korjasin oman Golfin takakontin lukkomoduulissa olevan kytkimen. Oire tosin oli hieman eri, eli kontin valo ei syttynyt, eikä esim. hälytin huomannut luukun avaamista.

Kaksi ruuvia pois sen sisäpuolisen muovin käden mentävistä syvennyksistä, sitten vaan muovi varovasti repien pois. On muuten aika tiukassa. Ikkunaa kiertävät muoviosat jäävät paikoilleen. Sitte näkyykin jo lukkomoduuli.

Lukkomoduulista sähköjohto sekä mahdollisen keskuslukon vipu irti, sekä kaksi XZN-kantaista pulttia irti, ja lukkomoduuli on kädessä.

Omassa lukkomoduulissa oli ne kytkimen liu'ut päässet hapettumaan ja olivat aika töhnässä, kun avasin sen "mikrokytkimen". Putsailin sen ja laitoin takas ja hyvin toimii.

Lukkomoduulista piti porata kaksi niittiä auki, että sai sen moduulin sen verran osiin, että "mikrokytkimen" sai käsiinsä. Kuumaliimalla sai sen kytkimen takaisin oikeaan kohtaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa