1.4 16v golf tyhjäkäynti rempan jälkeen.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

1.4 16v golf tyhjäkäynti rempan jälkeen.

ViestiKirjoittaja ruhis » 8.2.2013 7:41

Moro!
nyt on koneremontti ohi golfista.kone käy muuten nätisti, mutta välillä tyhjäkäynti oikkuilee välillä.

eli heittää tyhjäkäyntikierrokset noin 750-600 ja välillä käy nätisti 750rpm.
on kuulemma tehnyt kylmällä ja lämpösellä koneella.

alipainevuotoja etsin mutta ei oikein tahtonut löytyä mitään selvää.

voiko vikaa aiheuttaa :
-egr
-kaasuläpän likaisuus
-onko tuollaisessa vaijerikaasu vehkeessä tehtävä joku kaasuläpän sopeutustoiminto?

vikakoodeja oli jokaiselta suuttimelta ja lämpötila-anturilta, mut pysyivät pois kun kerran nollasi ne.

onko kellään ollut vastaavaa?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.2.2013 8:15

Itsellä oli tyhjäkäynnin humppausta 1.6 16v koneessa ja korjautui putsaamalla kaasuläppä sekä kerkesin vaihtaa egr:nkin hätäpäissäni. Jos siinä on kaasuvaijeri, niin sopeutusta ei silloin luonnollisesti ole, vaan kaasu toimii vaijerilla niin kuin sitä pedaalia painaa. Sopeutus tehdään vain sähköisesti toimivassa kaasussa. Tarkista nyt vielä, että onko siellä vaijeri vai sähkönen kaasupoljin kun molempia on käsittääkseni ollut noissa (ainakin broidin muijan 1.4 motissa on kaasunen sähköpoljin). Myös egr:n voi sopeuttaa ja ohjeet siitä rostechin sivuilla. Jonkunlainen kaasuläpänasentotunnistin tuossakin autossa on oltava, vaikka siinä on kaasuvaijeri, joten siinäkin vois olla jotain häikkää teoriassa jos kaasuläppä oliskin puhdas. Tuohon ei kyllä uus kaasuläppärunkokaan paljoa maksa ebaysta, jos kaasuläpän puhdistus ei auta. Niitäkin on ihmisillä entiseks mennyt.

Jos rakenne on pätkääkään samanlainen kuin tuossa 1.6 16v koneessa, niin egr-puhaltaa kaiken sonnan suoraan kaasuläpän alapuolelle ja siellä oli omassani 2mm kerros karstaa. Se kannattaa aluksi puhdistaa.

Mikäli epäilet EGR:n toimimattomuutta, niin nappaa liitin irti ja käy ajelemassa. Jos toimii normaalisti tuolloin, niin egr vaihtoon. Aiheuttaa heti vikakoodin, mutta jos omistat vikakoodinlukijan/nollaajan, niin nopea homma testata. EGR on tyyris kapine, joten sitä ei ihan heti kannata vaihtaakaan, vaikka niissä ongelmia onkin ollut. Entinen EGR saattaa aiheuttaa myös nykimistä tai satunnaisesti matkaa ajettaessa sellaisen ilmiön että motti saattaa "kuolla" sekunniksi ja sitten taas jatketaan matkaan kuten ennenkin.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 8.2.2013 8:31

Kyllä siinä vaijerikaasu on kun itse sen purin ja kasasin.

tuohan ei tee muuten kun tyhjäkäynnillä humppausta... Jos kierrokset humppaa 750-600 ja antaa ihan hitusenkin kaasua ni kierrokset luonnollisesti nousee vähän ja samalla tasoittuu.

täytyy purkaa ja putsata Se läppä ja kokeilla....

minkäslainen tuossa on rikastin toiminto? Jos Se jäisi vaikka vähän päälle ja sen takia hötköttäisi konetta.


Pitäs tarkastaa mankan kytkentä kun ei vag comilla saa koko laitokseen yhteyttä. Kuin koodit sellasella pikkulukijalla.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.2.2013 8:33

jaahas pikaisen tarkastelun (youtube) jälkeen on hyvin mahdollista, että myös vaijerikaasussa on mahdollista sopeuttaa kaasuläppä... tiedä häntä, mutta ohjeet löytyy rostechin sivuilta ja sehän ei onnistu ellei autossa ole siihen mahdollisuutta. Ei haittaa vaikka kokeilis, mutta kokeile vasta puhdistuksen jälkeen. Rostechin sivuilta ohjeet tuohonkin. http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/throttlebody.html

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.2.2013 8:35

mä en kans saanu vag-comilla yhteyksiä, mutta mulla on vagilaisiin semmonen ns. parempi vikakoodinlukija, jolla onnistuu myös adaptoinnit yms. hommat suoraan. näppärä kapistus ja kustantaa satkun. Tähän mennessä kaikki muu onnistunu paitsi tdi:n pumpun ajotusta sillä en edes yrittänyt katsoa.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 8.2.2013 8:59

Mullakin on tuollainen super vag k+can mokkula... Silläkin pystyy vissiin tekee kaikenlaista, mut vag com olis jotenkin selkeempi selityksiltään tms.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa