Golf IV 1.6 tyhjäkäynti punppaa edestakaisin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

Golf IV 1.6 tyhjäkäynti punppaa edestakaisin

ViestiKirjoittaja temezii » 29.1.2013 20:55

Ei aina mutta useimmiten, varsinkin lämpöisenä.
Mikähän siinä mahtaa olla, vuoto jossain alipaineletkussa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 29.1.2013 20:57

Imuventtiilit karstaiset ja imusarjan alipaineet sekaisin.. Näitä on nähty..

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.1.2013 21:30

Kaasuläpän putsasus, kaasuläpän kalibrointi ja opittujen arvojen nollaus VCDS:llä vois auttaa kanssa.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 29.1.2013 21:32

Itsellä sama.Tyhjäkäynnillä kaasu pumppaa, kun kone lämmin. Autona 1.6 8v AKL. Liekkö vika sitten samanlainen 16v ja 8v koneissa vai johtuuko eri asiasta?

Omassani ainakin kaasuläppä vasta iroitettu ja putsattu. Joten vika ei liene siinä.

Termis
-
Viestit: 16
Liittynyt: 29.9.2009 10:49

ViestiKirjoittaja Termis » 30.1.2013 11:24

EGR saattaa myös olla vaihtokunnossa...

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 1.2.2013 8:16

Itselle tuli eilen sama ongelma 1.6 16v BCB-koneiseen seattiini jatkuvalla syötöllä. Tätä aiemmin on satunnaisesti tehnyt tuota yleensä liikennevaloissa. Yritin sopeuttaa kaasuläpän ja EGR:n ni rupes vaan vikavalot viliseen taulussa eikä tyhjäkäynti laske reilua tonnia alemmas.. EGR:n hätäpäissäni vaihdoinkin jo tuloksetta, mutta tänään lienee edessä kaasuläppäkotelon irroitus ja puhdistus sekä uudelleensopeutus vaan miten onnistuu opittujen arvojen nollaus? linkkiä rostechin sivuille?

Muita vihjeitä? Jossain sanoivat että vanhalla venttiilienpuhdistuskikalla sumuttais vesipullosta ~2000-3000rpm kierroksilla vettä kaasuläpän kautta, niin puhdistuis imuventtiilit. Tiedä häntä pelittääkö.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 1.2.2013 15:04

Tää tuli korjattua. EGR tosiaan vaihdettu, mutta en tiedä oliko se alkuunkaan syypää tuohon kaasun humppaukseen. Uuden kun asensin niin huomasin sopeutuksessa, että volttimäärät olivat ainakin ihan erilaiset tuossa vanhassa vs. uusi. Tämä ei tosiaan poistanut eilen vielä varsinaista ongelmaa.

Tänään irrotin kaasuläppähässäkän ja puhdistin sen crc:n bräkleenin, rätin ja semmosen pienen terävän puhdistuspiikin kanssa kaikesta skeidasta, jota oli parhaimmillaan ~2mm. Täydellisen puhdistuksen jälkeen lämäsin takaisin paikoilleen ja yritin säätää ja näytti erroria. No käytin auton kerran käyntiin ja sammutin (kierrokset vikatilassa ~1050rpm). Sain vikakoodin kaasuläpän perussäädöstä, koska sehän oli reisillään. No nyt yritin uudelleen säätää ja toimi. Tämän jälkeen vikakoodien nollaus ja auton tyhjäkäynti on tasaisempi kuin oikeastaan ikinä mun omistuksessa -> 725rpm. Olihan se noin pieni ennenkin, mutta nyt käy jotenkin nätimmin.

Hirmusen määrän erilaisia vikakoodeja sain muuten pihalle autosta prosessin aikana eri vaiheissa kuten 17961,17912,17989 ja kait oli joku neljäskin.

Autohan toimi käytössä eiliseen asti täysin normaalisti paitsi satunnaisesti humppasi tuon tyhjäkäynnin kanssa. Eilen alkoi vain tekemään tota humppausta koko ajan. Kun tein siihen kaasuläpän sopeutuksen, niin säädöt menivät ihan reisilleen ja korjaustoimenpiteenä täydellinen puhdistus ainakin sekä uudelleensäätö vag-comilla tai käsilukulaitteella, kuten itse homman hoidin.

huom. mikään ei edelleenkään poista mahdollista ongelmaa myös EGR-venttiilin toiminnassa. Tuo on vaan niin pirun kallis osa uusia (324€ tarvikkeineen vw:llä), että kannattaa ensin kokeilla kaasuläpän puhdistusta. Puhdistus pitää tehdä läppään kauttaaltaan eikä vain ylä ja alapuolelle. Reunat ovat oikeastaan tärkeimmät läpän toiminnan kannalta ja niitä on vaikeata puhdistaa aivan sieltä juurista ilman jotain rapsutuspiikkiä.

42Y38A
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.9.2017 17:39

Re: Golf IV 1.6 tyhjäkäynti punppaa edestakaisin

ViestiKirjoittaja 42Y38A » 29.8.2020 6:36

Kaasuläppäkotelo puhdistuu ihan rapsuttamatta Asetonilla. Rätti aivan märäksi asetonia työntää tiiviisti irrotettuun koteloon ja antaa muhia siellä esim. Yli 10min ja sama uudestaan lähtee aivan kirkkaaksi. Eikä vaurioita mitenkään. Tiivisteitä varo kasatessa momentiin kiinni eikä liian tiukkaan olikos se 10nm. Sama pesu Asetonilla map-anturille imupuolen päässä. Pakokaasut tunnistaa ECU lampdan anturista joka on katalysaattori jälkeen ja Map-anturista. Ei ERG-stä eikä Kaasuläppäkotelosta. Map-anturiksi Hella tai orgis merkki jos pitää uusia sama lampdaksi esim Valeo on päät valmiiksi liittimessä. PS usein ostetaan turhaa kaasuläppäkotelo ja EGR. Huoltohan laittaa aina uuden nehän eivät tiskaa. Googlesta kannattaa etsiä aina ongelman ratkaisua olihan siellä yli 200.000 postausta. Kaasuläppäkotelosta poista opitut arvot ja sopeuta uudestaan. Koodaillaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa