Golf IV 1.8t "Pyörivä" ääni

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

miicco
-
Viestit: 17
Liittynyt: 18.4.2010 21:50

Golf IV 1.8t "Pyörivä" ääni

ViestiKirjoittaja miicco » 27.1.2013 11:12

Moro!

Taas olisi apu tarpeen.

Tuossa eilen ajossa alkoi kuulumaan sellainen sirinä moottorista (saattaa olla kuulunut aiemminkin, mutta heikompana) , joka heikkenee ja voimistuu kierrosten mukaan. Sellainen pyörivältä kuulostava sirinä. Kuuluu siis sekä vauhdissa että paikallaan, vapaalla ja vaihde päällä.

Tarvisi vähän vinkkiä että mistä voisi olla kyse? Aivan kun kuuluisi sieltä moottorin vasemmalta puolelta, hihnan luota.

Vm. 2001, AUM

Uskaltaako ajaa vai pitäiskö selvittää vika ensin?

Mibo
-
Viestit: 26
Liittynyt: 21.8.2011 22:37

ViestiKirjoittaja Mibo » 27.1.2013 11:33

Kokeile ottaa moniurahihna irti ja kuuntele josko ääni loppuis. Jos loppuu niin kokeile kaikkien apulaitteiden ja kiristimen laakerit käsin pyöritellen tuntuuko/kuuluuko rahinaa.

Jos ei lopu, niin mahd. vesipumppu ääntää? Se on sitten vissiinii jakohihnalla ja isompi homma.

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 27.1.2013 14:11

Laturin vapaakytkimiä noista aina välillä menee. Sit kun jumahtaa kunnolla niin pitää helvetin kovaa ääntä. Hihna pois ja otat laturin hihnapyörästä kii ja heilaitat nopeesti 90 astetta niin että pidät pyörästä koko ajan kiinni. kun käden liike lakkaa niin laturin pitäisi pyöriä sisäisesti.
Jos ymmärsit mitä tarkotin niin hyvä :)

miicco
-
Viestit: 17
Liittynyt: 18.4.2010 21:50

ViestiKirjoittaja miicco » 1.2.2013 22:09

Noniin, otin hihnan irti ja heti pyöräytettyäni hihnan kiristimen rullaa huomasin mistä ääni tulee. Rahisee oikeen kunnolla kun pyöräyttää.

Koitin vielä moottoria käyntiin ilman hihnaa, eikä mitään vastaavaa ääntä kuulunut.

Saakohan noita rullia pelkältään? Vai joutuuko ostamaan tuon kiristimen kokonaisuudessaan? En äkkiseltään löytänyt ainakaan pelkkiä rullia.

Kiitos avusta!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 2.2.2013 8:57

Joskus vaihtoautoasentaja-aikoina tuli uusittua laakereita noihin kiristinpyöriin, jos oli niittaamalla koottu pyörä niin varovaisesti poraamalla niitit pois, pyörä halki ja uusi laakeri paikoilleen. Laakerit hain paikallisesta varaosaliikkeestä.
Kiinnitin puoliskot "kovilla" 6-kolo ruuveilla ja nylocmuttereilla kera lukkoliiman. Joissain autoissa ruuvien 6-kolopäitä piti madaltaa hieman kun tilaa ruuville oli niukasti. Kyllä tuolla työpalkalle pääsi kun koko kiristin olisi maksanut usein jopa 150e ja laakeri+ruuvit muutaman euron.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa