Beetle 2.0 (2000): letkulämmitin, takaiskuventtiilin tarve

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

Beetle 2.0 (2000): letkulämmitin, takaiskuventtiilin tarve

ViestiKirjoittaja juspe » 29.12.2012 13:39

Kävin asennuttamassa Saksasta tuotuun 2000 vuosimallin Beetle (bensa 2.0, 85 kw, AQY-moottori) letkulämmittimen + sisäpistokehaaran. Defalta löytyi valmis paketti tähän automalliin, joka on joskus koeasennettu ja testattu Defan toimesta.

Asennuksen jälkeen lämmitin toimi käytännön testeissä siten, että jos sitä piti päällä "vain" 30-40 minuuttia, niin auto ei meinannut lähteä pakkasilila käyntiin ollenkaan (ilman lämmitystä lähti ekasta yrityksestä -18C). Jos oli roikassa >2h, niin sitten lähti käyntiin hyvin. Vikadiagnoosi lienee, että ruiskuyksikön "lämpötilaanturi" on jäähdytysvesilenkissä lämmitintä lähempänä kuin moottori ja lämpenee nopeammin. Jos autoa koittaa käynnistää 30 minuutin jälkeen, niin moottori ei ole vielä lämmennyt, mutta ruiskuyksikkö ohjaa moottoria jo "kesäasetuksilla" koska sen mielestä kone on lämmin --> auto ei meinaa käynnistyä ollenkaan.

Ongelmaa voinee paikata jonkinlaisella takaiskuventtiilikorjaussarjalla, jossa venttiili asennetaan "lämpötila-anturin" eteen ja se estää jäähdytysnesteitä pyörimään "väärään" suuntaan kun lämmitys on päällä. Luvassa on kuitenkin todennäköisiä lisäkuluja, kun olin alunperin tehnyt diilin lohkolämmitin materiaaleista + asennuksesta kiinteään hiintaan. Tästä syystä kiinnostaisi tietää, että minkälaisia kokemuksia muilla Beetlen omistajilla on letkulämmittimistä (ovatko toimineet, tarviko tehdä virityksiä). Lisäksi ihmetyttää, jos Defa on mielestään tehnyt onnistuneen asennuksen samoilla vehkeillä vastaavaan Beetlen, niin miksei sama ratkaisu (Defa on tehnyt tarkat asennusohjeet) toimi minun autossani (voiko Saksan ja Suomen Bettlen jäähdytysjärjestelmässä olla olennaisia eroja?).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.12.2012 15:07

Venttiili tuskin korjaa ongelmaa lämmön johtumisen takia. Jos neste lähtisi liikkeelle niin sehän saisi moottorin lämpenemään tasaisesti.

Mun nähdäkseni toi tarvitsisi nimenomaan kiertovesipumpun.

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

ViestiKirjoittaja juspe » 29.12.2012 23:06

On totta, että kiertovesipumpulla neste kiertäisi tehokkaammin ja lämpiäisi tasaisemmin.

Kiertää se neste tosin nyttenkin, kun itse lämmitin on asennettu (kuulemma) pyörän kaaren koteloon ja siinä on jonkin verran matkaa anturille. Nyt moottori ei lämpeä (ainakaan 30-40 minuutissa) kokonaan, mutta anturin mielestä on jo hyvin kuuma. Eikös se venttiili blokkaisi kuitenkin, että lämpeävä neste ei pääse anturille ja auto lähtee hyvin käyntiin kun ruisku ohjaa rikkaalla seoksella. Vai mitä tarkoitit "lämmön johtumisella"?

Eniten tässä kuitenkin ihmetyttää, että Defan koeasennuksen mukaan tässä ei pitäisi tarvita kiertovesipumppua tai takaiskuventtiiliä ja homman pitäisi toimia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2012 0:08

Niin siis se neste johtaa tehokkaasti lämpöä ja kun välissä ei ole ilmataskua niin lämpö johtuu sinne anturille asti.

Sama vaiva kaikissa vastaavissa kokoonpanoissa ja sen kanssa pitää vaan tottua elämään. Tai sitten laittaa se pumppu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.12.2012 8:31

Ei se neste hirveen tehokkaasti johda lämpöä, vaan lämmin nousee ylöspäin ja saa jäähdytinnesteen hieman kiertämään. Ongelma ainakin 1.8 20v koneissa on vaan että se jousee aika suoraan lämpöanturille, mahtaneeko tuossa AQT:ssä olla sama juttu. Paras korjaus on vaan käyttää sitä letkulämppäriä riittävän kauan, koska tommoisella 30minuutin lämmityksellä ei kuitenkaan ole mitään virkaa.

Pumppu laskee lämmitystehoa jonkunverran, koska sen jälkeen rupeaa lämpeemään isompi osaa esim letkuistoista ja haihtumaan lämpö harakoille.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2012 16:38

No mikä sitten onkaan rajana että johtaako tehokkaasti tai ei, niin silti lämpö johtuu nestettä pitkin liian lähellä olevalle anturille vaikka välissä olisikin venttiili estämässä veden kierron.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa