Seat Cordoba 1.6 rikkoo tulpan ja syö öljyä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

thesvaarfa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2012 15:10

Seat Cordoba 1.6 rikkoo tulpan ja syö öljyä

ViestiKirjoittaja thesvaarfa » 19.12.2012 15:17

Syö öljyä 4 litraa parissa kuukaudessa, ja viikonloppuna oli hyytynyt Tampereelle, ja korjaamolla oli vaihdettu tulpat, joista 1. pytyn tulpasta oli kuronut kärkiväli umpeen karstasta, kuulemma öljyisestä karstasta.

Ei ole oma auto, enkä ole tulppia nähnyt, mutta näin kertoi korjaaja puhelimitse. Öljynkulutuksesta kertoi omistaja.

Onko jotain tyyppivikaa, vai pitääkö käydä läpi ohjurinkumit, kannentiiviste ja öljyrenkaat?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.12.2012 21:26

Öljyrenkaat jumissa.

thesvaarfa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2012 15:10

ViestiKirjoittaja thesvaarfa » 20.12.2012 9:05

Sitä olen kanssa ajatellut. Onko yleinen vika ko. koneessa?

Ennenkuin paloittelen konetta, tulisi mieleen mahtaisiko jokin aine liuottaa jumineita, esim. fórte tms. Kokemuksia?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.12.2012 10:53

Kesällä remppasin 190tkm ajetun -01 Passatin 1.6 8v koneen vastaavien oireiden takia, öljyä kului kans reilu litra tuhannella ja tulppia pimensi, moottorikoodi muistaakseni ALZ. Siinä öljyrenkaat totaalisen jumissa eikä siihen tilanteeseen enää auta mikään aine vaan mekaaninen puhdistus.

Purettuani koneen männät uivat reilun viikon upotettuna dieseliin, sekään ei pehmentänyt tuota karstaa renkaissa yhtään joten katkoteräveitsen irtoterällä suurimmat kököt pois ja lopuksi "kiilloitus" 600 paperilla dieselissä uittaen. Sama käsittely männille ja rengasurille varovaisesti. Sitten uusilla tiivisteillä ja kk-pulteilla kasaan, nyt on uuden omistajan toimesta ajettu 10tkm ja öljyä kulunut 1.2 litraa eli jokseenkin normaalisti. Tähän ei siis uusittu renkaita tahi hoonattu sylintereitä, pelkkä huolellinen puhdistus koko öljytilaan kun sitä karstapaskaa oli jokapaikassa. Kanteen uusin ohjurin kumit ja läppäsin venttiiliit kevyesti kun kansi oli purettuna puhdistusta varten.

Mikä kone kyseessä ja mikä vuosimalli?

thesvaarfa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2012 15:10

ViestiKirjoittaja thesvaarfa » 20.12.2012 17:43

Konekoodista en tiedä, mutta 2000 mallin Seat Cordoba farmari, ja 270tkm ajettu. Sain tuossa käsiini puristuspainemittausten tuloksetkin ja jokseenkin tuntuisi aika rajulta tuo 25% 1 ja 2 välillä.

1. = 10,5
2. = 13,5
3. = 12,5
4. = 12,0

Mitähän tuossa kuuluisi olla?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.12.2012 17:56

Perustaltaan samankaltaiset 100hp 8v koneet noissa molemmissa on, sillä erolla että sulla saattaa olla rautalohkolla, ALZ on alumiinilohkoon tehty. Molemmissa kuitenkin 10.3:1 puristukset joten samoilla lukemilla pitäisi kantit olla. Mä mittasin puristukset ENNEN remonttia ja olivat tasaiset 13.5-14.0bar.

Ellei sun kone ole nk.pikkulohko jossa pakosarja koneen etupuolella, sellaista en ole nähnyt noin uudessa Cordobassa, Ibizoissa kylläkin, niissähän on vain 75hp ja rakenne ihan eri.

thesvaarfa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2012 15:10

ViestiKirjoittaja thesvaarfa » 21.12.2012 22:41

Tässä on juurikin pakosarja etupuolella (lukkopellin puolella).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa