APR 2.8 V6 ei käy kunnolla - välillä [korjattu]

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

APR 2.8 V6 ei käy kunnolla - välillä [korjattu]

ViestiKirjoittaja J.N » 13.12.2012 20:55

Ajelin maantiellä rauhallisesti talvinopeusrajoituksien mukaisesti, kun moottori alkoi äkisti vedossa rytkyttää ja meno hieman puutui. Auto tien sivuun tyhjäkäynnille, joka haki hieman koko ajan ja oli muutenkin tavallista selkeästi huonompaa hytkyttäen koko koria, aivan kuin joku sylinteri ei syttyisi lainkaan. Sammuttamisella ja virrat pois päältä käyttämällä ei ollut vaikutusta asiaan.

Pyörittelin hetken aikaa silmiäni ja toisella tai kolmannella startilla tyhjäkäynti olikin taas aivan normaalia ja sivistyneen tasaista. Jatkoin muutaman kilometrin matkaa varovaisesti tunnustellen, veto ja kulku oli normaalia, kunnes vaiva toistui uudelleen. Pysähdys bussipysäkille hetkeksi ja varovaisesti kaasulla houkuttelua tyhjäkäynniltä johonkin puoleentoista tonniin tasasi käynnin / rytkytyksen ja jatkoi taas muutaman kilometrin matkaa kaupan pihaan asti ilman ongelmia. Kauppareissun jälkeen oli vielä muutama kilometri kotimatkaa, joka sujui kohtuullisesti parilla eri pyrähdyksellä käyntihäiriöitä, jotka ehtivät tasaantua ennen sopivan pysähdyspaikan löytymistä. Kotona härveli kävi tyhjäkäyntiä normaalisti, mitä nyt tuli jonkin aikaa käytettyä ja maltillisesti kaasuteltua muutamaan otteeseen paikoillaan. Konehuoneessa ei päällisin puolin mitään silmiinpistävää, kaikki nesteet OK ja omilla paikoillaan, tulpanhatut ja johdot paikoillaan, ei irtonaisen oloisia alipaineletkuja tms. yksi suuttimen ympärystä tosin oli hieman kostea (takimmainen vasemmalla, eli kuljettajan puolella, mikä sylinterinro?), pitäisi varmaan hankkia ja vaihtaa O-rengas.

Kattila on APR 2.8 V6 1999 -vuotisen Passatin kuorissa, yhteistä taivalta takana vasta joku 1.5tkm ilman ongelmia, joten keksinnön sielunelämä ei ole vielä kovin tuttua. Härveli kävi tänään pajaukon luona lohkolämmittimen asennuksessa ja pakoputkiremontissa, mutta en keksi syy-yhteyttä näille asioille... Muuta remonttia / huoltoa ei ole tehty (vielä).

Onko näissä ollut puolavikoja, tai muita (asento)anturivikoja jotka vaikuttaisivat käyntiin? Muita hyviä arvauksia?

Sytytyspuolen ongelmalta vaikuttaa, pitäisi saada vika päälle ja napsia tulpanhattuja yksi kerrallaan irti, niin saisi selvyyden eikö joku sylinteri syty...


[Edit.] Haullakin tuli vanhoja juttuja kahlattua, mutta en oikein osannut hyviä osumia löytää.
Viimeksi muokannut J.N, 22.12.2012 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.12.2012 23:08

Putkiston tukkoisuus kannattaa tarkistaa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 14.12.2012 5:40

Ja tulpat+ ilmanputsari vaihtoon jos on vanhat. Minulla entinen 3B samalla kattilalla teki muutaman kerran että humpas tyhjäkäyntiä tankkauksen jälkeen, joskus aivan hetken joskus melkein loppupäivän. Yhden kerran jopa sammui valoissa mutta lähti käyntiin normaalisti kuitenkin. Vikaa ei tullut selvitettyä kun tapahtui tosiaan vain pari kertaa. Vetoihin ei tuo vika vaikuttanut.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 14.12.2012 12:28

Huono tyhjäkäynti ja sammuileminen valoihin viittaisi Piedron tapauksessa lämpötila-anturiin - varsinkin jos oireena oli vielä että lämmöt nousivat nopeasti "normaaliin". Tämä on sellainen osa joka kannattaa vaihtaa ihan "varoiksi" koska se on vika-altis eikä hinta marmorilla (älä osta muualta ellet saa saman valmistajan OEM-kamaa) on jotain 20 euroa.

Puolaongelmia näissä V6:ssa ei käsittääkseni ole ollut niin kuin muissa aikalaisissa VAGeissa, mutta MAFeja on mennyt (alkuun voi testata irroittamalla MAFin johdon kun auto ei ole käynnissä ja sitten heittämällä lenkin kun auto on "vikatilassa" ja arvot otetaan moottorinohjaimen "backupista").

Tulppien lisäksi kannattaa tarkistaa tulppien johdot; onko vuotoa tai halkeamia (joku katsoo pellin alle kun toinen polkee kaasua pimeässä - tarpeeksi rikki olevat antavat kipinää pihalle).


Putki toki voi olla tukossa, mutta harvinaista on että se olisi niin tukossa että menoa haittaisi; se on kuitenkin alusta loppuun kahta isoa putkea sitä "keskipömpeliä" lukuunottamatta eli jos se on sen jälkeen tukossa toiselta puolelta niin toinen puoli kyllä jaksaa viedä kaasut pihalle sillä putken koolla ja niillä tehoilla. Eli ainoa tukospaikka olisi keskipönttö itse (katin kamat, esim) tai toinen katti (ne olivat muistaakseni joustojen jälkeen juuri ennen tuota keskikammiota).

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 14.12.2012 12:59

Kannattaisi lukea vikakoodit ensin ja arvuutella sitten. Vag-comilla saisi mitattua tuon lämpöanturin G62 toiminnan myös. Satsaa nyt muutama kymppi tuohon kkl-kaapeliin ja asenna vag-comi. Paljon helpommalla pääset ja tulee toiminta tutuksi.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 14.12.2012 16:14

Mut ku se teki sen vain muutaman kerran 1.5v aikana ja aina tankkauksen jälkeen.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 15.12.2012 17:24

Oma viesti oli tarkoitettu ketjun aloittajalle. Itsellä on vastaava motti käytössä ja hyvin on pärjännyt esim. E85 säätöjä tehdessä tuolla vag-comilla. Ja muutenkin nuo vikakoodien lukemiset ja anturiarvojen mittaukset pitäisi tehdä ennen summittaista osien vaihtelua. Toki kaikki ongelmat ei tuolla selviä, mutta antaa kuitenkin suuntaa.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 17.12.2012 21:10

Kaapeli löytyy, mutta on muuttohässäkän johdosta jossain liian hyvässä tallessa. Lainakaapeli järjestynee ensiavuksi lähipäivinä ja vakkicomi on ns. "tilauksessa", joten ennemmin kuin myöhemmin välineet sen osaston tutkimiseen ovat vähän paremmissa kantimissa. Härveli huilasi olosuhteiden pakosta koskemattomana koko viikonlopun, mutta tänään ehti hieman tutkia tilannetta. Vian sain päälle pariinkin kertaan ja pääsin vakkicomin ääreen kun kerrankin kävi hyvä tuuri, mutta vikakoodeja ei muistissa ollut eikä vikaa saatu enää sillä hetkellä päälle. Sytysjohdot tuli katkoksien varalta mitattua, kaikissa oli vastusarvot hyvin samalla tontilla. Meinasin silti tilata huomenna uuden sarjan ja vaihtaa tulppien kanssa, tuskin menee hukkaan jatkoa silmällä pitäen ja onpahan yksi mahdollinen vikakohde eliminoitu oletettavasti koko auton loppuiäksi, jos nyt nykyajan Boschilaisiin tuotteisiin uskaltaa vielä luottaa (paikoitellen vissiin laatupoikkeamia noissakin ollut?)

Lämpöanturivika voisi varmaan periaatteessa aiheuttaa pahimmillaan käyntiongelmia tietyissä tilanteissa, mutta tuollaisenhan pitäisi oletettavasti jättää vikakoodi muistiin. Sama homma kai ilmamassamittarin kanssa. Tosin, en oikein meinaa jaksaa uskoa kummankaan aiheuttavan niin rajuja käyntihäiriöitä, kuin tässä tapauksessa on kyseessä. Omasta mielestä vaiva tuntuu kipinän tai polttoaineen puutteelta jossain sylinterissä ja kipinän puute tuntuu mututuntumalla todennäköisemmältä... Voi tosin olla ihan vääriä mutuiluja.

Puolavioilla meinasin lähinnä tuota koneen etupuolella yläpäässä olevaa "puolapakettia", mikä sytytysyksikkö nyt onkaan nimeltään, että onko vanhemmiten yleinenkin osa hajoamaan tai aiheuttamaan sytytyshäiriöitä? Toki näistä vanhoista paljon ajetuista romuista voi hajota yhtä sun toista melkein milloin vaan, mutta kyllähän sitä aina jotain vertailupohjaa näiltä foorumeilta hyvällä tuurilla saa...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 18.12.2012 12:42

No allekirjoittaneella ei lämpötila-anturi antanut mitään koodeja. Kumpikin, sekä anturi että auto ilmeisesti kuvittelivat että sieltä tulee oikeita arvoja vaikka auto "lämpesi" todella nopeasti.

Ja tosiaan oireet olivat heittelevä tyhjäkäynti, valoihin sammuilu sekä muutaman, harvinaisen kerran, pätkäisi ajossa / oli tehottoman oloinen (todella veto pois). Nämä kaikki oireet hävisivät anturin vaihdolla.

Ainoan kerran kun omassa kulkineessa on ollut *todella* huono käynti ja hyppinyt ajossa kuin kenguru ellei kierroksia ole pitänyt yli 3000 jatkuvasti oli silloin kun suuttimet olivat tukossa. Tällöinkin tosin merkkiliikkeessä kaveri *kokeili* uutta MAFia paikoilleen koska sekään ei ilmeisesti anna aina vikakoodeja muistiin...

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 18.12.2012 14:36

Kyllähän nuo suuttimet ja niiden tukkoisuus taitaa yleisin syy olla käyntihäiriöihin tässä konetyypissä. Toiset ovat huollattaneet vanhoja ja toiset ostaneet huollettuja tilalle. O-renkaiden vuotaminen aiheutti ainakin omassa kulkineessa vikakoodin liian laihasta seoksesta. Ylemmän o-renkaan vuotaminen näkyy sitten lammikkona suuttimen juuressa. Kummatkin viat olivat omassa kulkineessa. Uusi sarja o-renkaita poisti ongelman.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 22.12.2012 15:30

Ongelman aiheuttajaksi osoittautuivat haperot alipaineletkut imusarjan ympäristössä, mm. polttoainetukin paineensäätimen letku oli käytönnössä lähes poikki. Kaikki muutkin letkut olivat todella haperoita, muodossaan lähinnä vain kangaspunoksen ansiosta.

Toimintaa on nyt letkujen uusimisen jälkeen demottu pari päivää, eikä käyntihäiriöitä ole esiintynyt lainkaan. Kipinät luultavasti ovat olleet kaiken aikaa tallella, polttoaine sen sijaan ei.

Edullinen toimintavarmuutta lisäävä huoltotoimenpide myös muille vastaavan tekniikan omistajille, suositeltavaa tarkastaa mikäli ei ole tiedossa onko joskus vaihdettu.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 23.12.2012 11:17

Hyvä kun ongelma ratkesi näin "pienellä" jutulla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa