http://aijaa.com/rbFRoZ
Tuossa yläpuolen kuvassa on mielestäni hyvin tiivistetty tällaisen 35i- Passatin nokkahihnan vaihto ja ajoitus.
Olen nyt viemässä torstaina autoa lähihuoltamolle, ja tehtävänä on kannen paikoilleenlaiton lisäksi nokkahihnan paikoilleenlaitto yläosaltaan.
Edellinen korjaamo poisti kannen todentaakseen, että pahvi oli ehjä (eli että vika oli alunperinkin ollut kannen halkeamassa.)
Mutta vastavaihdettu nokkahihna jäi alaosaltaan paikoilleen, siis kiinni kampi- ja apuakselien hammasrattaisiin. Ja alapuolen suojus on paikoillaan.
Huoltamon omistaja kertoi puhelimessa, että kannen kiinnitys maksaa noin 180e.
Mutta jakopäästä hän kertoi:
1. Jos nokkahihna on alhaalta paikoillaan ja sitä ei ole liikuteltu, maksaa sen kiinnitys ja kiristys n.50e.
2. Jos nokkahihna joudutaan vaihtamaan, maksaa työ n. 150e.
Tätä juttua olen ihmetellyt. Koska itse hihna maksaa vain 7.80e Motonetissä. Ja mun käsittääkseni vaikka hihnaa ei vaihdettaisikaan, on alapuolen suojakoppa silti irrotettava, jotta kampiakselin, apuakselin ja nokan välinen ajastus saataisiin kohdilleen.
Eli miten on mahdollista saada hihna oikeaan kohtaan nokkapyörälle, jos alapuolen hammasrattaat eivät edes ole näkyvillä?
Oon aiemmin ajastellut vain jakoketjullisia takavetoladoja, mutta kyllä niissäkin pitää olla näkyvissä kampuran ja nokan rattaat.
Jotta tämmöistä ihmeteltävää...
Jakohihnan ajastus RP- koneellisessa Passatissa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Ja mun käsittääkseni vaikka hihnaa ei vaihdettaisikaan, on alapuolen suojakoppa silti irrotettava, jotta kampiakselin, apuakselin ja nokan välinen ajastus saataisiin kohdilleen.
Käsityksesi on väärä. Kampiakselin ajoitus katsotaan vauhtipyörältä ja apuakselin virranjakajasta. Jakopään puoleset merkit ovat vain sinnepäin, ja usein tuo apuakselin merkki onkin väärin kun joku rane on sen jakajan jo kertaalleen siirtänyt.
-
- -
Kiitos vastauksesta.
Siis kampiakseli vauhtipyörältä ja apuakseli virranjakajasta.
Ja apuakselin merkki voi olla väärässäkin, kun Rauno- niminen mies on jo ehtinyt kopeloimaan jakajaa :)
Kuullostaa loogiselta. No, sittenpä selvinnen sillä viidelläkympillä, kun ei tarvi muuta kuin laittaa hihna nokkapyörälle ja kiristää yhdellä rullalla.
Siis kampiakseli vauhtipyörältä ja apuakseli virranjakajasta.
Ja apuakselin merkki voi olla väärässäkin, kun Rauno- niminen mies on jo ehtinyt kopeloimaan jakajaa :)
Kuullostaa loogiselta. No, sittenpä selvinnen sillä viidelläkympillä, kun ei tarvi muuta kuin laittaa hihna nokkapyörälle ja kiristää yhdellä rullalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”