Profiilin auto (1.8T AUM) kylmäkäynti kummastuttaa. Kun ilman lämpötila on alle 7 astetta käynti on ihan normaali kierrokset n.1200 ja kulutus mittarin mukaan noin 2 l/h kylmäkäynnin ajan. Mutta kun ulkolämpötila on yli 7 astetta niin kone käy huonosti, pöpöttäen, kierrokset sahaa 1200-1300 ja kulutus n.4-5l/h. Heti kun lisäilmapumppu lopettaa huutamisen käynti tasaantuu. Alle 7 asteen käynnistyksessä tuota ilmapumpun ääntä ei edes havaitse, erikoista että lämpöisemmällä ilmalla sitä huudattaa? Myös kulutus reilusti suurempi lämpöisellä käynnistettäessä, eli liian rikkaalla ilmeisesti käy?
Koneen lämpötila-anturi vaihdettu vuosia sitten vihreään malliin ja koneen päältä vaihdettu yksi täysin rapistunut huohotinputki. Mitään vikakoodeja ei anna. Kaasuläpän putsasin ja sopeutin.
Jonkun verran löytyy juttua noista imusarjan alla olevista putkista ja niissä olevista venttiileistä, voisiko ne aiheuttaa käyntiin häiriöitä? Tuo koneen päällä ollut täysin muussina olleen letkun vaihto ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Noita imusarjan alla olevia putkia ei ole tullut vielä tarkemmin tutkittua. Näyttäävät päällepäin kohtuu ehjiltä, mutta hikoilleet jonkin verran eli vuotoa niissäkin lienee ja sisältä varmaan ihan huohotinpaskassa.
1.8T kylmäkäynti
Valvoja: ffp jäsenet
Eipä taida olla sittenkään vaikutusta tuolla lämpötilalla huonoon käyntiin, kylmänä kuitenkin käy huonosti, liian rikkaalla.
Kokeilin tuossa pari kertaa ottaa maffin pistokkeen irti ennen kylmäkäynnistystä, niin käynti on ihan normaali. Voiko tuosta nyt sitten vetää suoraan johtopäätöksen että maffi on paskana?
Kokeilin tuossa pari kertaa ottaa maffin pistokkeen irti ennen kylmäkäynnistystä, niin käynti on ihan normaali. Voiko tuosta nyt sitten vetää suoraan johtopäätöksen että maffi on paskana?
Voiko tuosta nyt sitten vetää suoraan johtopäätöksen että maffi on paskana?
Ei välttämättä. Tarkistaisin vielä ennen uuden MAF:n ostoa imu- ja ahtoputkiston vuotojen varalta.
Imuputkeen klemmarilla sopivan kokoinen peltipurkki, johon polkupyörän/auton renkaan venttiili ja siitä about 0,5bar painetta järjestelmään. Mikäli suhinoita ei kuulu, eli vuotoja ei ole ja putkisto pitää juokseenkin tuon paineen, voi alkaa katselemaan uutta MAF:ia. Toki tuon lisäilmapumpun päinvastaista toimintaa kannattaa ensin ihmetellä.
Vika löytyi imusarjan alapuolelta huohotinventtiilille lähtevästä putkesta joka oli aivan muusina. Alkoi myös heittää vikakoodia laihalla käymisestä: 17544/P1136 - Fuel Trim: Bank : System too Lean.
Vaihdettiin termostaatti samalla kun noita putkia vaihdeltiin. Siinä samassa hässäkässä tuli rikottua öljytikun putki. Se lähti lopulta irti kymmenessä osassa, niin että se osa joka menee sen metalliputken sisään holahti palasina öljypohjaan. Yhtälailla öljytikun juuresta on rapissut muovit parin sentin matkalta ja varmaan osa niistäkin on oljypohjassa. Ei voi kun ihmetellä miksi kyseiset osat on tehty muovista, ei luulisi olevan uusi juttu että öljy kovettaa ne. Vaikea sanoa mitä nuo muovin kappaleet siellä aiheuttaa ajastaan. Kyseinen muovilaatu on vettäkin raskaampaa, joten ne kyllä uppoaa öljyn seassa pohjaan. Pahimmillaan voi tietysti tukkia öljypumpun imusihdin, sehän näissä longlife huolletuissa tuntuu tukkeutuvan jo muutenkin. Onko kellään tietoa että tuollaiset muovinkappaleet olisivat aiheuttaneet öljyn seassa tuhoa koneelle?
Vaihdettiin termostaatti samalla kun noita putkia vaihdeltiin. Siinä samassa hässäkässä tuli rikottua öljytikun putki. Se lähti lopulta irti kymmenessä osassa, niin että se osa joka menee sen metalliputken sisään holahti palasina öljypohjaan. Yhtälailla öljytikun juuresta on rapissut muovit parin sentin matkalta ja varmaan osa niistäkin on oljypohjassa. Ei voi kun ihmetellä miksi kyseiset osat on tehty muovista, ei luulisi olevan uusi juttu että öljy kovettaa ne. Vaikea sanoa mitä nuo muovin kappaleet siellä aiheuttaa ajastaan. Kyseinen muovilaatu on vettäkin raskaampaa, joten ne kyllä uppoaa öljyn seassa pohjaan. Pahimmillaan voi tietysti tukkia öljypumpun imusihdin, sehän näissä longlife huolletuissa tuntuu tukkeutuvan jo muutenkin. Onko kellään tietoa että tuollaiset muovinkappaleet olisivat aiheuttaneet öljyn seassa tuhoa koneelle?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa