Eli tuli hommattua 1998 Polo itselle ja tilanne seuraava.
Edellinen omistaja on vaihtanut vaihdelaatikkoon 5 vaihteen osia(syncronire 085311295, nadellager 085311431c) , eli siitä päädystä avattu ja vaihdettu. Vikana kuulema oli että vitonen ei mennyt joka kerta päälle. Nyt kun auto tuli minulle niin vitonen menee kyllä päälle mutta rusahtaa "hennosti", ei joka kerta, varsinkinkaan ei silloin kun antaa kierrosten laskea vaihtamisen välissä(saatta joskus siltikin rusahtaa). Muuten vaihteet pelaa ok eikä pidä meteliä.
Nyt ajattelin että vaihdan laatikkoon varmuuden vuoksi itse ainakin öljyt jotta tiedän että ne on kunnolliset/laadukkaat.
Pari kysymystä tulee mieleeni koskien vaihdelaatikkoa. Auto siis Polo 1.4 44kw(APQ) 1998, vaihdelaatikko DKF.
Onko mitään säätö ominaisuuksia millä saisi rutinan pois?
Mikä öljy sinne kannattaa(mielipiteitä) laittaa?
Kannattaako laatikkoa ns ylitäyttää vai riittääkö normaali 3 litraa?
Olen lukenut useemman tunnin noista polon laatikoista mutta kaipaan mielipiteitä tilanteeseeni.
Polo 6N 1.4 vaihdelaatikon öljyt/ohjeita ?!
Valvoja: ffp jäsenet
Polo 6N 1.4 vaihdelaatikon öljyt/ohjeita ?!
Viimeksi muokannut enska79, 27.11.2012 20:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nyt tuli nuo vaihdelaatikon öljyt vaihdettua. Edelliset olivat harmaat/mustat vaikka oli vaihdettu n 2kk sitten, uudet lähes kirkkaat. Veikkaan että ei ollut edellinen laittanut kunnollisia öljyjä sinne,prkl. Laitoin itse nyt nuo VW alkuperäiset( G 060726A2) öljyt, hintaa oli 12.20e/l merkkiliikkeessä(mielestäni edullinen). Vaihteisto meni parempaan suuntaan, vitosvaihde rusahtaa enään todella harvoin + että vaihdekeppiin tuli huomattavasti parempi "tuntuma"/menee sujuvammin vaihteet päälle. Hyvä parannus pienellä vaivalla/rahalla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Varmaankin voi myös osa vanhoja öljyjä sotkee värin. Tosin tässä tapauksessa edellisen omistajan virityksistä päätellen eipäilen suuresti että oli jotkut paskat öljyt laatikossa jos edes laatikkoöljyt. Se että laatikko pelaa paremmin puoltaa myös tuota huonot öljyt juttua. Mutta mene ja tiedä, vaihto ainakin kannatti :)
Vaihdoin öljyt tänään vaihteistoon. Auto Polo 1.9SDi moottori AEY ja vaihteisto DFX.
Jäi ihmetyttämään, kun laskin vanhat tummuneet öljyt pois, niin sain tilavuudeksi n.1.9l. Pinta oli täyttö/tarkastusropun tasalla. Laskin öljyt pois ja lisäsin uudet tilalle, niin suurinpiirtein samanverran sain menemään tilallekin ja pinta tuli taas silminnähden tarkastusropun tasalle ( ja öljyä valui pois kun suljin propun kiinni). Nyt rupesin ihmettelemään, kun kaikki taulukot ja varaosaliikkeessäkin sanottiin, että tilavuus on 2,7-3,1 litraa??
Tuliko liian vähän öljyä laitettua vai onko se 1.9 litraa vain se minkä siihen saa kerralla vaihdettua?
Jäi ihmetyttämään, kun laskin vanhat tummuneet öljyt pois, niin sain tilavuudeksi n.1.9l. Pinta oli täyttö/tarkastusropun tasalla. Laskin öljyt pois ja lisäsin uudet tilalle, niin suurinpiirtein samanverran sain menemään tilallekin ja pinta tuli taas silminnähden tarkastusropun tasalle ( ja öljyä valui pois kun suljin propun kiinni). Nyt rupesin ihmettelemään, kun kaikki taulukot ja varaosaliikkeessäkin sanottiin, että tilavuus on 2,7-3,1 litraa??
Tuliko liian vähän öljyä laitettua vai onko se 1.9 litraa vain se minkä siihen saa kerralla vaihdettua?
Tuos 1.4 lootassa o ne akselit vissiin vähän huonosti laakeroitu. Jos siellä 5 päässä o laakeri huono niin varmaan on menossa se lootan sisäpään laakerikin.
Yhden sellasen laatikon meinasin korjata mutta oli ajettu niin pitkälle hajalle että rattaatkin oli menny joten möin lootan sellasenaan varaosiksi.
Mutta jos ei ala oireet hellittämään niin noi saa kunnostettua laakerin vaihdolla. Jos ajaa liian paskaks että menee rattaat niin alkaa jo hintaa tulla eri tahtiin. Tuota 1.4 085 lootaa kun ei oikein ole edes varaosina tarjolla.
Yhden sellasen laatikon meinasin korjata mutta oli ajettu niin pitkälle hajalle että rattaatkin oli menny joten möin lootan sellasenaan varaosiksi.
Mutta jos ei ala oireet hellittämään niin noi saa kunnostettua laakerin vaihdolla. Jos ajaa liian paskaks että menee rattaat niin alkaa jo hintaa tulla eri tahtiin. Tuota 1.4 085 lootaa kun ei oikein ole edes varaosina tarjolla.
KooL:
Tuo sun laatikko on 020-tyyppinen ja oikea öljytilavuus on juuri tuo 1,9 litraa :)
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_020-vaihteisto
Tuo sun laatikko on 020-tyyppinen ja oikea öljytilavuus on juuri tuo 1,9 litraa :)
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_020-vaihteisto
-
- -
- Viestit: 27
- Liittynyt: 18.12.2011 15:13
Laatikko on tässä autossa tyypilltään kuitenkin 085 - ei 020 (tai sitten saa olla aika akrobaatti, jos 020:n on korjannut 085-alkuisilla vo.numeroilla)! 085:n öljytilavuus on juurikin tuo n. 1,9l. Edellinen omistaja on tod.näk. ajanut vaihteiston osittain kuivaksi: 5.-vaihde saa silloin ensimmäisenä siipeensä. Suurin vuodon aiheuttaja on vaihteensiirtoakselin stefa poskistefojen lisäksi--> kannattaa tarkastaa noiden kunto!
Itse olen noissa joskus aikanaan käyttänyt öljyä G 052911A2 joka on toki paljon kalliimpaa kuin tuo maninittu G 060... (ja kyllä: Etka antaa tuon G 060:n öljyksi mutta jos tietää Etkan vanhemmat päivitykset G 052.. onkin silloin relevantti vaihtoehto).
Itse olen noissa joskus aikanaan käyttänyt öljyä G 052911A2 joka on toki paljon kalliimpaa kuin tuo maninittu G 060... (ja kyllä: Etka antaa tuon G 060:n öljyksi mutta jos tietää Etkan vanhemmat päivitykset G 052.. onkin silloin relevantti vaihtoehto).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa