DI moottorin imupuolen puhdistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

DI moottorin imupuolen puhdistus

ViestiKirjoittaja jad » 18.8.2012 10:39

Onko kellään ratkaisua suorasuihkutus moottorin imukanavien/imuventtiilien puhdistukseen purkamatta koko konetta. Forten polttoaineen sekaan laitettavat mömmöthän eivät kulkeude tuonne imupuolelle vaan suoraan palotilaan.
Googlaamalla löytyi seaform niminen tuote.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.8.2012 10:53

Esim. ahdetuissa suoraruiskumoottoreissa vesi/metanoliruisku on helppo tapa pitää imupuoli puhtaana, toimii.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 18.8.2012 15:21


jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.8.2012 18:22

Kemikaali (mahdollisesti suihkutettavassa muodossa) olisi toivottavampi ratkaisu. Mahtaako vesi tai vesi/metanoli juurikaan poistaa öljy/egr karstaa juuri ollenkaan kylmänä? Palotila ja pakoventtiilit kyllä saa tuolla puhtaaksi.
Ostetaan 5 purkkia ( mahtaako edes riittää) Fortea ja pumppupullolla koneen käydessä imupuolelle?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 18.8.2012 20:45

Würthillä ainakin on imusarjan- ja venttiilien puhdistusaine. Hae sieltä.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 21.8.2012 20:19

Tilasin Forten Valve Treatmentin. Katsotaan onko vaikutusta.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2012 11:14

No niin, nyt on forten puhdistuksen jälkeen ajettu noin 2000 km.
Kulutus tippui kaupunki ajossa 1.8 litr. sadalla ja maantie ajossa noin 1.2 litr.
Tartuin aiheeseen kun pitelin kädessä 140 tkm ajetun 1.4tsi syl.kantta kädessä, ja näin "umpeen" muurautuneet imukanavat/venttiilit. Vaikka kyseisessä moottorissa ei olekaan EGR:ä, niin kartsaa syntyy öljyhuohotuksesta, sekä palotilasta ehtii työtahdin lopussa tulla palokaasuja imupuolelle tietyissä tilanteissa.

Linkki jossa lisää aiheesta: http://drivegeek.wordpress.com/2011/10/ ... -solution/
Viimeksi muokannut jad, 30.9.2012 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 30.9.2012 13:18

No niin, nyt on forten puhdistuksen jälkeen ajettu noin 2000 km.
Kulutus tippui kaupunki ajossa 1.8 litr. sadalla ja maantie ajossa noin 1.2 litr.
Tartuin aiheeseen kun pitelin kädessä 140 tkm ajetun 1.4tsi syl.kantta kädessä, ja näin "umpeen" muurautuneet imukanavat/venttiilit. Vaikka kyseisessä moottorissa ei olekaan EGR:ä, niin kartsaa syntyy huohotuksen ja palotilasta ehtii työtahdin lopussa tulla palokaasuja imupuolelle tietyissä tilanteissa.

Mikä kone ja paljonko oli ajettu, vai oliko tuo 1.4TSI ?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2012 17:44

Itselläni perhekuljettimena Avensis 2 litran moottorilla (vapari), ajettu 140 tkm. Muutama VAG 2.0 TFSI testataan seuraavaksi.
Vielä kun sais ujutettua endoscoopin näkemään ennen/jälkeen tilanteen.

S8k-80
-
Viestit: 113
Liittynyt: 28.8.2003 20:10

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 4.11.2012 20:42

Koitin saada omasta TFSI:stä kuvaa imuventtiilistä. Hankalaa oli mutta sain jonkinlaisen kuvan venttiilistä.
Kuva

Onhan tuohon jo vähän karstaa kertynyt.
Millähän tuota alkaisi putsailemaan?
Mikä aine tuo Forten valve treatment on? en löytänyt tuolla nimellä pikaisella googletuksella.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.11.2012 20:55

Hmm, uskaltanen linkittää tuonne:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 20.2.2013 16:28

Ilmeisesti tästä aineesta on kyse? http://www.forte-nwe.com/EN/Forte-Produ ... eaner.html
Onko aiheesta kertynyt jo lisää tutkimustuloksia?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 22.2.2013 10:04

Tuolla joku oli työntänyt vastaavaa ainetta imuilman lämpöanturin aukosta sisään: http://myfastgti.com/volkswagen/threads ... m-2.0T-FSI

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.2.2013 10:53

Mahtaako vesi tai vesi/metanoli juurikaan poistaa öljy/egr karstaa juuri ollenkaan kylmänä? Palotila ja pakoventtiilit kyllä saa tuolla puhtaaksi.


Kyllä ruisku pitää nimenomaan tuon imupuolen puhtaana, ja edesauttaa varmasti palotilan ja pakoventtiileidenkin puhtaanapysymistä. Useimmillehan tuollainen on vaan "liian hankala" käyttää ja asentaa, mutta toisaalta helpompi kuin mahdollinen moottoriremontti sitten aikanaan. Kyllähän sitä karstan muodostumista olisi hyvä tarkkailla vaikka öljynvaihdon yhteydessä ja vähäisetkin määrät puhdistaa aina pois.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 28.2.2013 11:38

Myydäänkö tuota Forten Valve cleaneria suoraan kuluttajille jossain? Ebayssa näkyi olevan yksi myyjä, mutta se myy sitä ainoastaan 'Saaressa'.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 6.6.2014 20:41

Otetaas uppia...

Kokemuksia kysellään, seafoamista, fortesta tai vastaavasta millä saisi putsattua TFSI konetta imuventtiilit/kanavat?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

Re: DI moottorin imupuolen puhdistus

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.9.2016 11:40

Kellään kokemuksia tfsi/fsi koneissa esim. Forten aineesta? Onko todella apua?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa