Golf 3 ei käynnisty millään

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

Golf 3 ei käynnisty millään

ViestiKirjoittaja make8686 » 13.7.2012 14:53

Eli koneena Golf 3 1.8l, -94, Mono-Motronic ABS koneella.

Kone pestiin jotain 2kk sitten, kun selvitettiin öljyvuotoa.
Toimi hyvin kuukauden, kunnes ei lähtenyt kunnolla käyntiin, ja sitten lähti enää vain kylmänä.
Ja nyt ei enää lainkaan.

Muutaman harvan kerran korjailun aikana on melkein hörähtänyt käyntiin.
Olen testannut:

-Hall-anturi, toimii
-Puola, toimii
-Puolan ohjausyksikkö, en osaa testata (Näytti 10V parista kohtaa kuten jostain venäläisestä ohjeesta katoin, mutten ole varma toimiiko)
-Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(koneen kyljessä melkeen), toimii(1k6 ohm)
-Ruiskusuutin, toimii (1,5 ohm)
-moottoriin tulevan ilman lämpöanturi, toimii(2k5 ohm) (oli rikki, korjasin)
-pyörijä/virranjakajan kansi vaihdettu, kunnossa
-kipinää antaa

Hall-anturia testatessa otettiin koko mötti irti, eli ajoitukset ovat nyt pielessä. Vaikka laittaisi mihin asentoon, niin pitäisikö edes lupailla käynnistymistä?

Mittasin tulppien johdot, muistaakseni kaikki oli joku 5k8 ohm, paitsi toka, joka oli 1k enemmän. Voiko tuollainen haitata käynnistymistä?

Ja eihän tuossa mallissa ole ajonestoa?

Ilmavuotoja en osannut oikein löytää, mutta löysin jäähdytysnestevuodon ja tukein :)

Mitä muita syitä voisitte ehdotella? Nuokin kun luettelin, oli Haynesin oppaasta revitty.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

.

ViestiKirjoittaja boliisi » 14.7.2012 1:39

Eli bensaa tulee ja kipinä myös.
Oletko koittanut kaataa bensaa suoraa"kaasuttimeen" kun samalla joku starttaa?
Omassani aikoinaan nuo oireet ja syyksi paljastui ruiskun keskimäisen liittimen irronneet kaksi johtoa ruiskun puolen liittimestä.
Käynnistyi bensan kaadolla "kaasariin"

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 14.7.2012 17:32

Ollaan kokeiltu kaataa bensaa suoraan, ei käynnisty.

Tänään vaihdettiin ruiskumöykyn ja moottorin välinen tiivisteklöntti, kun kuulemma tyyppivika, kun näytti niin murtuneelta. Ei käynnisty vieläkään.
Ja myös puolan ohjausmoduuli on vaihdettu.

Niin tarkoitakko ruiskun irronneilla liittimillä sen möykyn liittimiä jossa on lämpötila-anturi samassa?

Itellä ei tule enää mitään muuta mieleen kuin että olisi joku kulunut johto jossain tai ECU(toivottavasti ei, varmaan aikas hintava)

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 15.7.2012 10:58

öööö jos bensaa kaataa suoraan " ns kaasariin" ja kipinää tulee tulppaan niin eikös sen pitäs hörähtää käyntiin? Tuleeko kipinä joka tulppaan?

Edestä päin kun katsot sitä ruiskua niin siinä on kolme sähköjohto liitintä.
Muistikuvani omasta ABS koneesta on seuraava:
vasemmalla(apukuskin puolella) tyhjäkäyntimoottorin liitin
keskellä nelinapainen liitin ( TÄSTÄ OLI JOHDOT IRTI RUISKUN PUOLELTA)
oikealla(kuskin puolella) nelnapainen liitin

tämän hetkisessä käyttiksessä 1,8i ADZ vm96 mk3 golf taas moottorin huono johtosarja aiheutti pätkimistä, hyytymistä, tukehtumista kaasulla.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 15.7.2012 11:22

1. Varmista, että kipinä tulee joka sylinterille ( biltemasta saa lamppuja, millä voi asian helposti ja edullisesti tarkistaa)

2. Tuleeko bensaa? ( Bensapumppu on hyvin yleinen vika)

3. Ajoitukset ois hyvä saada kuntoon. ( perus ohje oli muistaakseni: Laatikon puolelta tulppa auki ja ajoitusmerkit kohdilleen. Sitten säätää virranjakajaa siten, että pyörijän kärki osoittaa virranjakajan reunassa olevan merkin kanssa samaan suuntaan. Perus säätö siis)

4. Kuten jo joku mainitsi, johtosarja kannattaa käydä kaikkien liitosten osalta läpi ( anturit, moottorin liitos) samoin maadoitukset kannattaa tarkistaa.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 15.7.2012 12:09

Sytkän ajoitus ei mene kovin hyvin kohdalleen merkit vastakkain - periaatteella mutta käyntiinlähtöön sillä ei ole mitään suurta vaikutusta. Ajoitus ei tosin minun mielestä ajamalla itsestään muutu jos ei jakaja ole löysällä tms.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 15.7.2012 12:33

Ajonestosta jostaIn jäi mieleen että moottorin/ruiskunohjausyksikön osanumeron perässä on P kirjain??
Ja omassa kulkineessa lukee ikkunassa vw start stop ja siinä on käsittääkseni ajonesto ja kyseessä oli vw golf adz vm96 1,8i

Niin tallissa on vento ABS tekniikalla joten siitä voin myydä toimivan moottorin johtosarjan / puolan / virranjakajan jos vika näihin osiin paikallistuu..

Muutama moottorin ohjausyksikkökin on mutta ne taitaa olla AAM koneista...

Jos olet Kuopion läheltä niin voin lainata osia vian hakemista varten....

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 15.7.2012 23:44

Niin sitä itekin aattelin että pitäisi käynnistyä jos kaataa bensaa kaasariin, mutta kun noi nykyajan autot tuppaa olemaan aika tietokone-ohjattuja, niin eikös se pysäytä koneen heti jos se haistaa jonkun vian?

Mutta toisaalta tuli mieleen, että taidettiin kokeilla tuota bensankaatotemppua silloin kun oli rikkinäinen puola(silloin isäni sanoi, joo ehjä se on :) ). Pitää testata uudelleen nyt kun on testatut/vaihdetut osat.
Ja jos se tosiaan nyt hörähtää käyntiin, niin sitten vika on todennäköisesti johdoissa.

Siitä liittimestä josta boliisi puhuit, niin se on ainakin ehjä, kun korjasin sen kyseisen osan, kun huomasin että lämpötila-anturi(sama liitin) näytti ihan perunoita mitatessa, oli johdot hapertuneet. Mutta siitä joka jatkuu kyseisestä liittimestä eteenpäin, en ole tarkistanut johtojen kuntoa.
Aika paljon olisi maksanut tuo pieni NTC-vastusmöykky-moduuli, 144€ marmoritiskillä. Hyvin sain korjattua juottimella ja kuumaliimalla.

Ei olla testattu joka tulppaa, vain ensimmäisestä katottiin kipinä. Olisi varmaan viisasta katsoa. En katsonut muita, koska ohmimäärät olivat samat muille johdoille, ja pyörijän kansi on vaihdettu.

Tästä viisastuneena huomenna taas katselen josko vika löytyisi.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 16.7.2012 17:47

Löysin sitten ECUlle menevistä johdoista yhden melkein poikki hiertyneen johdon, ja myös virtajohto oli hapettunut melkein poikki. Katkesi kun hipaisin siihen.
Korjasin ne, mutta ei vaikuttanut mihinkään. No tulipa sekin tulevaisuudenvika korjattua.

Testattiin bensan kaatoa kaasariin, mutta ei tapahtunut mitään.

Yritin ettiä ympäri Poria tuota sytytystulpantestauslamppua, mutta sanottiin että se on niin vanhaa tekniikkaa ettei semmosia myydä missään. No vanhaa ehkä, mutta toimivaa...
Eikä mitään vastaavaakaan löytynyt.
Tai no löytyi johonkin isompaa tulppaan tarkoitettu testeri, muttei se tietenkään mahtunut paikalleen.

Kaverin kaveri tulee joku päivä kattomaan tota, kuulemma erikoistunut juuri noihin volkkareihin :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 16.7.2012 18:26

Onko puola uusi vai vanha ?

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 16.7.2012 18:29

Uusi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 16.7.2012 19:05

Kipinä tulee varmasti ?

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 16.7.2012 19:32

Oletko tarkistanut jakohihnan kunnon? Edellisistä viesteistä en ainakaan huomannut että olisi ollut puheissa.. Yhdessä tapauksessa hihnasta oli lähtenyt muutama hammas irti, ja sepä sotkeekin ajoituksen varmasti ja ei lähde käyntiin millään... Uusi hihna, ajoitus kuntoon ja kone käyntiin.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 16.7.2012 19:33

Se kipinä katotaan seuraavaksi kun tutun tuttu tulee käymään ja tuo mukanaan sen testerin.
En viitti alkaa kokeilemaan sytytystulppaa runkoon, ties vaikka tuhoaa puolan. Tiiä sitten miten, mutta on varoiteltu.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 16.7.2012 19:42

Höpö höpö ihan hyvin voi testata tulpalla.

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 16.7.2012 19:48

samaa mieltä ifan kanssa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.7.2012 19:56

Ja runkoon se tulppa on kontaktissa siellä paikallaankin ollessa ;)

Muista vaan pitää tukevasti maakontakti siihen. Kaverilla tuntu kerran kuulemma "suunnilleen perseessä asti" kun teki samaa kipinätestiä ja kesken testin löysäs runkokosketusta ja maadotti jotenkin kaverin kautta :D

Yhdeltä hengeltä ja muutenkin turvallisemman tuntuisesti se menee niin että laittaa sähköjohdon kiinni tulpan kierteeseen ja toisen pään sitoo johonkin maadoituskohtaan. Eipähän tarvi käsin pidellä kipinöivää tulppaa paikallaan.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 16.7.2012 20:04

No voisin kyllä sitten testata ne kipinät perinteisellä keinolla sitten.

Ja tosiaan tässä tuli myös se mieleen, on vain kuunneltu että startti pyörii, muttei missään vaiheessa ole huomattu katsoa että konekin pyörii.

Taidampa sitten huomenissa ottaa jakohihnan laatikon auki ja koittaa startata josko edes hihna pyörisi... Tai sitten voisin vaan kattoa pyöriikö mikään hihna... :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.7.2012 20:08

Näkeekö öljykorkin alta nokka-akselin vai onkohan siellä muovi edessä? Tai startin aikana ykkösvaihteella varovasti nostaa kytkintä.

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 16.7.2012 20:15

joo kun sekin riittää että muutama hammas on poikki hihnasta niin se sutii siellä tyhjää, silloin ei starttaa.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 24.7.2012 16:26

Nonniin, saatiin auto toimimaan :)

Sitä ei sitten tiedä että missä se vika tarkalleen oli, tai sitten oli useassa paikassa.

Kaveri tuli säätämään ajoitukset kohdalleen, ja lähti käyntiin. Kaveri polkasi ja starttaili autoa kunnolla, ja sääti jakajaa.

Puola ainakin oli rikki, ja katkonaiset johdot, muuta ei tule mieleen.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 25.7.2012 11:37

En nyt tiedä sitten onko varsinainen ongelma...

Mutta nyt kun starttaa, niin se saa bensaa hetkellisesti enemmän, siis kierrokset nousee johonkin 3000 asti, ja sitten muuttuu normaaliksi.
Mistä tuo voisi johtua?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa