Passat 1.8 20v ketjunkiristin rikki/venttilit mäntiin?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
Passat 1.8 20v ketjunkiristin rikki/venttilit mäntiin?
Toi oma auto siis sammui eilen suoraan ajosta pienillä kierroksilla (n.3000rpm) ja tuntui että olisko siellä sitten venttilit napsannut kiinni mäntiin, koska startatessa tämän jälkeen kone pyöri kuin vailla puristuksia...
Tänään sitten avattu sen verran että nokat on näkyvissä ja ainoana näkyvänä vauriona näyttäisi tuo jakoketjun kiristin oleva ainakin alapuolelta palasina.
Mahtaako tossa moottorissa nyt sitten käydä niin, että ketjussa tollanen reilumpi välys sekoittaa niin paljon jakoa, että venttilit nappaa mäntiin kiinni?
Vai meniskö tuo mahdollisesti vaihtamalla vaan uuden ketjun kiristimen vai lineekö parempi ottaa kansi kokonaan irti ja tsekata ne venttiilit/vaihtaa koko kansi?
Tänään sitten avattu sen verran että nokat on näkyvissä ja ainoana näkyvänä vauriona näyttäisi tuo jakoketjun kiristin oleva ainakin alapuolelta palasina.
Mahtaako tossa moottorissa nyt sitten käydä niin, että ketjussa tollanen reilumpi välys sekoittaa niin paljon jakoa, että venttilit nappaa mäntiin kiinni?
Vai meniskö tuo mahdollisesti vaihtamalla vaan uuden ketjun kiristimen vai lineekö parempi ottaa kansi kokonaan irti ja tsekata ne venttiilit/vaihtaa koko kansi?
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
Muutaman vastaavan tapauksen nähny. Jako sekoo ja venttiilit solmuun. Tollasessa tapauksessa kannen kunnostaminen uusilla osilla on hullun hommaa. Pelkän kiristäjän hinta tossa jo mainittiinkin ja siihen lisäks
-uudet ohjurit n.60e
-venavarren kumit n.25e
-venttiilit 12-15e/kpl
+mahdolliset seetivauriot
+koneistus paikasta riippuen 250-500e
enkä suosittele ostamaan yli 150tkm ajettua kantta, jos meinaat laittaa "suoraan" kiinni. Just viime viikolla avasin yhden reilu 200tkm ajetun kannen ja siinä oli ohjurit aivan loppu. Tarpeeks väljä ohjurihan aiheuttaa venttiilin osumisen seetiin väärässä kulmassa ja saattaa pahimmassa tapauksessa katkaista venttiilin.
E: ja missään tapauksessa et laita uutta kiristäjää paikalleen ja koita käynnistää autoa! Jos yksikin venttiili on vääntynyt se osuessaan seetiin uudelleen katkeaa ja sulla on myös mäntä ja sylinteri paskana.
-uudet ohjurit n.60e
-venavarren kumit n.25e
-venttiilit 12-15e/kpl
+mahdolliset seetivauriot
+koneistus paikasta riippuen 250-500e
enkä suosittele ostamaan yli 150tkm ajettua kantta, jos meinaat laittaa "suoraan" kiinni. Just viime viikolla avasin yhden reilu 200tkm ajetun kannen ja siinä oli ohjurit aivan loppu. Tarpeeks väljä ohjurihan aiheuttaa venttiilin osumisen seetiin väärässä kulmassa ja saattaa pahimmassa tapauksessa katkaista venttiilin.
E: ja missään tapauksessa et laita uutta kiristäjää paikalleen ja koita käynnistää autoa! Jos yksikin venttiili on vääntynyt se osuessaan seetiin uudelleen katkeaa ja sulla on myös mäntä ja sylinteri paskana.
Mä pidän tota hydraulista kiristintä parempana, koska sillä pysyy ketjun kireys varmasti samana, eikä ole vaaraa jousen kuoleentumisesta vuosien saatossa ->ajotuksen muuttuminen. Vaikuttaa muuten kyseisessä moottorissa vähän helvetisti imunokan ajotus ihan vaan vakio nokillakin. Ja jotenkin tuntuu, että saksalainen insinööri on miettiny tulevaisuutta ja imunokan ajotusta keksiessään sen palikan. Ei meinaan menny montaa vuotta, kun hyvin samalta näyttävä kalikka onkin sähkösäätöinen ja kääntää nokkaa... Ja sitäpaitsi aika harvinaista sen kiristimen hajoominen on. Niillä kilometreillä, joissa kiristin on pettänyt ois aika kansiremontille muutenkin...
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
Jees, tänään tuon kannen nappasin tuolta irti ja juuri näinhän siellä on käynyt...
Kaikista sylintereistä keskimmäinen imuventtiili vääntynyt.
Kiristimestä lähtenyt alapuolelta koko kiristin pinta lentoon ja näin ollen, siis jako löysäksi.
Tui noista napsittua kuviakin, niin voisin pistää vaikka vielä illalla tähn niitä näytille.
Ei tosiaan kyllä noilla hinnoilla kannata enää tollaseen kansipokaan lähteä yli 300tkm ajettuun autoon.
Kai se on lyötävä lihoiksi ja haettava samanlainen uusi tilalle :D
Kaikista sylintereistä keskimmäinen imuventtiili vääntynyt.
Kiristimestä lähtenyt alapuolelta koko kiristin pinta lentoon ja näin ollen, siis jako löysäksi.
Tui noista napsittua kuviakin, niin voisin pistää vaikka vielä illalla tähn niitä näytille.
Ei tosiaan kyllä noilla hinnoilla kannata enää tollaseen kansipokaan lähteä yli 300tkm ajettuun autoon.
Kai se on lyötävä lihoiksi ja haettava samanlainen uusi tilalle :D
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Omassa 265 tuhatta ajetussa passatissa tuo ketjun kiristin ääntää hiukan kierrättäessä kovemmin ja on menossa nytten vaihtoon tuo kiristin ja ketju, ja ei tuosta 700 euroa tarvinne ihan maksaa,
eihän nuo ole tietty oem laatua, mutta ajavat asiansa varmaan
ps: en osaa noita linkkejä lyhennellä
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... AvailTo=77
eihän nuo ole tietty oem laatua, mutta ajavat asiansa varmaan
ps: en osaa noita linkkejä lyhennellä
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... AvailTo=77
Turbokoneessa se onkin hiukka halvempi myös merkkitiskillä.
En ole kuullut että missään koneessa se jousikuormaa vasten olevaa kiristin olisi antautunut jousen kuoleentumisen takia mutta mitäs mää niistä tiedän.
Se jousen kuoleentuminen tuskin ilmenee tuollaisena "kerrasta poikki" katastrofina.
Sikahintainen se hydraulinen on kuitenkin tuohon vapaastihengittävään koneeseen.
En ole kuullut että missään koneessa se jousikuormaa vasten olevaa kiristin olisi antautunut jousen kuoleentumisen takia mutta mitäs mää niistä tiedän.
Se jousen kuoleentuminen tuskin ilmenee tuollaisena "kerrasta poikki" katastrofina.
Sikahintainen se hydraulinen on kuitenkin tuohon vapaastihengittävään koneeseen.
ps: en osaa noita linkkejä lyhennellä
Koodi: Valitse kaikki
[url=http://www.google.fi]näkyvä teksti tähän[/url]
cool blue
Kyse oli jousen kuoleentumisesta ja siitä aiheutuvasta ajotuksen muutoksesta. Jos et ole koskaan ajottanut 20v nokkia tuskin tiedät paljonko muutaman kymmenesosa millin aukioloajan muutos vaikuttaa moottoriin. Itellä tais tulla reilut 30hv lisää kun aikaistin imunokan ajotusta 0.3mm. Noissa 20vt moottoreissa nokkien ajotukset on tehtaalta lähtien hyvin miedot. Ja jos ketjun yläpuolta säätävä kiristin löystyy ajotus menee myöhäisemmälleen ja teho laskee.
Siis mitään se ei kyseisessä moottorissa riko vaikka ketju olis kuinka löysässä tahansa. Tää nyt oli vaan offtopiccia koko asia.
Kyse oli jousen kuoleentumisesta ja siitä aiheutuvasta ajotuksen muutoksesta. Jos et ole koskaan ajottanut 20v nokkia tuskin tiedät paljonko muutaman kymmenesosa millin aukioloajan muutos vaikuttaa moottoriin. Itellä tais tulla reilut 30hv lisää kun aikaistin imunokan ajotusta 0.3mm. Noissa 20vt moottoreissa nokkien ajotukset on tehtaalta lähtien hyvin miedot. Ja jos ketjun yläpuolta säätävä kiristin löystyy ajotus menee myöhäisemmälleen ja teho laskee.
Siis mitään se ei kyseisessä moottorissa riko vaikka ketju olis kuinka löysässä tahansa. Tää nyt oli vaan offtopiccia koko asia.
Juu, en ole ajoittanut nokkia koskaan.Eikä normikäyttäjällä tulisi olla tarvettakaan sellaiseen. Jos sieltä saa tehoja säätämällä niin hyvähän se on jos sellaisesta on kiinnostunut.
Kuitenkin, jos osa joka aiheuttaa rikkoutuessaan moottoririkon on mitoitettu kestävän vain 321tkm niin on se aika säälittävän vähän.Ei noilla kilometreillä vielä konetta olisi tarvetta aukaista. Kyllä ne jousikiristeiset versiot kuitenkin enemmän kestivät.
Kuitenkin, jos osa joka aiheuttaa rikkoutuessaan moottoririkon on mitoitettu kestävän vain 321tkm niin on se aika säälittävän vähän.Ei noilla kilometreillä vielä konetta olisi tarvetta aukaista. Kyllä ne jousikiristeiset versiot kuitenkin enemmän kestivät.
No ei periaatteellisella tasolla pitäisi olla eroa mutta näissä 1.8 20v ja 1.8T koneissa tuppaa noi kiristimet olemaan hajoavaa sorttia +300tkm ajettuna. Onko sitten kaikissa ollut vikaa öljynpaineissa, ei pysty sanomaan. Mahdollista se toki on.
Onhan se öljysihdin tukkeutuminen ja sitä kautta öljynpaineiden väheneminen tunnistettu ongelma näissä koneissa, etenkin long life huoltovälin mukaan huolletuilla.
On varmaan jousikuormitteisiakin kiristimiä hajonnut mutta en muista lukeneeni jostain tietystä merkistä/mallista joissa se olisi ollut iso ongelma kuten näissä 1.8 koneissa tuo hydraulinen.
Onhan se öljysihdin tukkeutuminen ja sitä kautta öljynpaineiden väheneminen tunnistettu ongelma näissä koneissa, etenkin long life huoltovälin mukaan huolletuilla.
On varmaan jousikuormitteisiakin kiristimiä hajonnut mutta en muista lukeneeni jostain tietystä merkistä/mallista joissa se olisi ollut iso ongelma kuten näissä 1.8 koneissa tuo hydraulinen.
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
Niin, tolla omalla autolla ajettu siis 370tkm ja silloin tällöin toi kiristin on kylmänä hetken rallattanut, mutta käytyään muutaman sekunnin on aina kumminkin kerännyt paineet ja rallatus loppunut. Öljynpaineet tai mikään muu tossa autossa ei ole kumminkaan temppuillut kertaakaan.
Nytkin tuo totaali tuho niin, että laskettelin pihasta uton vapaalla tyhjäkäynnillä alas ja tielle päästyäni normaalisti ykkönen sisään ja liikkeelle... Kone siis sammui käytännössä varmaan heti kun kierrokset nousi tyjäkäynnistä.
Ja kiristimestä oli sitten tosiaan alapuolen laahainpinta mennyt palasiksi ja nyt siis tuho sitä luokkaa että eihän tota ole mitään järkeä enää fiksata.
Onhan se kumminkin kohtuu perse tilanne, että tollasen osan hajoaminen hajottaa mennessään sitten niin paljon osia että on parempi viedä kilvet pois ja laittaa auto osiksi.
Jatkokysymyksenä sen verran, että tohon ahdettuun siis on toi kiristin pykälän halvempi?
Meinasin nyt edelleen pysyä samanlaisissa autoissa ja lähes samassa moottorissa, niin jää tota varaosaa sitten ainakin riittävästi nurkkiin :D
Eikös tuo saman konsernin ahdettu moottori ole luotettava laitos, tuota samaista kiristintä lukuunottamatta?
Nytkin tuo totaali tuho niin, että laskettelin pihasta uton vapaalla tyhjäkäynnillä alas ja tielle päästyäni normaalisti ykkönen sisään ja liikkeelle... Kone siis sammui käytännössä varmaan heti kun kierrokset nousi tyjäkäynnistä.
Ja kiristimestä oli sitten tosiaan alapuolen laahainpinta mennyt palasiksi ja nyt siis tuho sitä luokkaa että eihän tota ole mitään järkeä enää fiksata.
Onhan se kumminkin kohtuu perse tilanne, että tollasen osan hajoaminen hajottaa mennessään sitten niin paljon osia että on parempi viedä kilvet pois ja laittaa auto osiksi.
Jatkokysymyksenä sen verran, että tohon ahdettuun siis on toi kiristin pykälän halvempi?
Meinasin nyt edelleen pysyä samanlaisissa autoissa ja lähes samassa moottorissa, niin jää tota varaosaa sitten ainakin riittävästi nurkkiin :D
Eikös tuo saman konsernin ahdettu moottori ole luotettava laitos, tuota samaista kiristintä lukuunottamatta?
Ei niitä autoja suunnitella kestäväksi 200tkm:ä enempää. Tuollaiset keskiverto 18tkm:ä/v * 10 vuotta tekee 180tkm:ä ja Saksassa kyseisellä autolla ei pahemmin enää ajeta. Ne sitten viedään itä-eurooppaan tai tänne Suomeen. Tuolla sivistyneessä maailmassa ei autoveroa tunneta ja ne koslat ei maksa niin törkeästi, kuin täällä. Tämä vuodatus aiheen ulkopuolelta.
Niin, tolla omalla autolla ajettu siis 370tkm ja silloin tällöin toi kiristin on kylmänä hetken rallattanut, mutta käytyään muutaman sekunnin on aina kumminkin kerännyt paineet ja rallatus loppunut. Öljynpaineet tai mikään muu tossa autossa ei ole kumminkaan temppuillut kertaakaan.
No mun korvaan tuo teksti kuulostaa juuri siltä, että öljynpaineissa on ollut vikaa. Ilman lisämittaria/mittausta sitä ei voi tietää, koska orkkis järjestelmä ei mittaa painetta laisinkaan alle 2000rpm. Mikäli kaikki on kunnossa, ei nuo moottorit rallata kylmänä sekunttiakaan. Elikkä ennakoivalla huollolla olisi helposti pystynyt pidentämään elinikää.
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
Samaa mieltä siitä, että ennakoivalla huollolla ja ton kiristimen vaihdolla olisi saanut elinikää lisää. Toi auto on ollut mulla kohta 3 vuotta ja kilsojakin siihen mun aikana se yli 70tkm ja ne kerrat kun se ketju on ääntänyt on laskettavissa kahden käden sormilla, joten ainakin mun on silloin vaikea uskoa että se kertoisi moottorin huonoista öljynpaineista ihan jatkuvasti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin, tuo ei tainnut pahemmin varoitella?
Pitääpä koputtaa puuta...
E: Pöh, meillä ajellaankin hihnalla.
Pitääpä koputtaa puuta...
E: Pöh, meillä ajellaankin hihnalla.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 15.7.2012 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 5.3.2009 21:44
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Meneekö nuo ketjut/kiristin systeemit täysin varoittamatta, vai voisiko tuon hajoamisen estää vaihtamalla ketjun ja kiristimen ajoissa esim 200tkm paikkeilla?
Osat voisi laittaa vaikka samalla kun jakopään uusii, silloin se ketjun ja kiristimen vaihto olisi pienempi työ ja rahan meno, kuin uusia puoli konetta uusilla osilla. Meinaan vaan että voisko uusilla osilla sitten aina päästellä vaikka hihnanvaihtovälin huoletta?
Entä tukkiintuuko noissa ALT koneissa imusiivilä yhtä helposti kuin 1.8 20V koneissa, taitaa huonolla öljynpaineellakin olla osaa noihin hajoamisiin.
Vai pitääkö jättää 20V koneet kokonaan pois kiikarista ja etsiä jostain 8V koneellinen, joita on sitten paljon vähemmän.
Osat voisi laittaa vaikka samalla kun jakopään uusii, silloin se ketjun ja kiristimen vaihto olisi pienempi työ ja rahan meno, kuin uusia puoli konetta uusilla osilla. Meinaan vaan että voisko uusilla osilla sitten aina päästellä vaikka hihnanvaihtovälin huoletta?
Entä tukkiintuuko noissa ALT koneissa imusiivilä yhtä helposti kuin 1.8 20V koneissa, taitaa huonolla öljynpaineellakin olla osaa noihin hajoamisiin.
Vai pitääkö jättää 20V koneet kokonaan pois kiikarista ja etsiä jostain 8V koneellinen, joita on sitten paljon vähemmän.
Sama sihtiosa kuin muissakin koneissa. Öljypumppu tosin on ihan jotain muute kuin 1.8 20v koneissa. Öljynpaine romahtaa juurikin tuon sihdin tukkeutumisen takia. Monta konetta avannut, joista tullut kanki pihalle, laakerit vaurioituneet yms on pumpun rattaat olleet virheettömät.
Tohon ALT koneeseen ketjunkiristin on halpa, noin 1/3 1.8 20v kiristäjän hinnasta. Suosittelen sen vaihtoa noilla kilometreillä. Ainakin tarkistamaan kiristäjän laahaimet.
Oikein huollettuna 1.8 20v moottorilla ajaa 500tkm helposti.
Tohon ALT koneeseen ketjunkiristin on halpa, noin 1/3 1.8 20v kiristäjän hinnasta. Suosittelen sen vaihtoa noilla kilometreillä. Ainakin tarkistamaan kiristäjän laahaimet.
Oikein huollettuna 1.8 20v moottorilla ajaa 500tkm helposti.
Ok.
Eli jos tuollaiseen ALT koneiseen passattiin päätyy, niin nuo osat heti vaihtoon ja hätää ei pitäisi sen puolesta olla vähään aikaan?
Mitä hinta luokkaa tuo kiristäjä ja ketju on, vaatiiko myös rattaiden vaihdon kun ketju uusitaan? Osat alkuperäisen marmorilta vai joku tarvike?
Onko se pumpunsihti pinta-alaltaan niin pieni vai mikä sen sitten tukkii?
Eli jos tuollaiseen ALT koneiseen passattiin päätyy, niin nuo osat heti vaihtoon ja hätää ei pitäisi sen puolesta olla vähään aikaan?
Mitä hinta luokkaa tuo kiristäjä ja ketju on, vaatiiko myös rattaiden vaihdon kun ketju uusitaan? Osat alkuperäisen marmorilta vai joku tarvike?
Onko se pumpunsihti pinta-alaltaan niin pieni vai mikä sen sitten tukkii?
Hei onko kellään mitään ohjeita ADR koneen nokkien väliseen ajotukseen?
Vaihdoin pakopuolen nostajat/paininkupit ja samalla huomasin että edellinen omistaja oli särkeny pako nokan. Sen siis jouduin vaihtamaan ja ainakin yritys oli kova saada uusi nokka samallatavalla kun vanhakin. Mutta vähän on hapuilua 2500 ja 4000 jengan välissä.
Koodin antoi imunokan asentotunnistimelle jonka vaihdoin, mutta vika ei poistunut kokonaan.
Mutta aiheesta sen verran että itsellä on 414t ajettu ADR ja ketjunkiristin/ajotuksen säädin on oikein hyvässä kunnossa. (kop kop)
Pientä jälkeä tullut mutta ei tuntunut sormella kokeiltaessa.
Kannessa mistä otin uuden nokan, oli tuo ketjunsäädin vähän ottanu siipeensä. alemmasta liukupinnasta oli lohjennut pala. (käyntikuntoisesta autosta)
Vaihdoin pakopuolen nostajat/paininkupit ja samalla huomasin että edellinen omistaja oli särkeny pako nokan. Sen siis jouduin vaihtamaan ja ainakin yritys oli kova saada uusi nokka samallatavalla kun vanhakin. Mutta vähän on hapuilua 2500 ja 4000 jengan välissä.
Koodin antoi imunokan asentotunnistimelle jonka vaihdoin, mutta vika ei poistunut kokonaan.
Mutta aiheesta sen verran että itsellä on 414t ajettu ADR ja ketjunkiristin/ajotuksen säädin on oikein hyvässä kunnossa. (kop kop)
Pientä jälkeä tullut mutta ei tuntunut sormella kokeiltaessa.
Kannessa mistä otin uuden nokan, oli tuo ketjunsäädin vähän ottanu siipeensä. alemmasta liukupinnasta oli lohjennut pala. (käyntikuntoisesta autosta)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa