Termos,
Nyt on pakko turvautua suuren maailman VAG-tietäjiin, kun alkaa omat rahkeet loppumaan.
Rakkaan äitimuorin ajopelinä on aikansa hyvin palvellut Golf mk3 2 litran koneella ja automaattilaatikolla. Vuosi sitten mokoma rakkine aloitti temppuilun ja temput sekun jatkuu.
Moottorityyppi on 2E.
Ongelmana on siis kummallinen rykiminen ajossa. Auto myös sammuilee liikennevaloihin ja paikallaan kun kaasuttelee, niin se poksuttelee pakoputkessa. Lippispäät viis veisais noista ralliäänistä, mutta rouvalle ovat kuulemma vähän liikaa.
Mitään loogista syytä ei nykimiselle ja sammuilulle ole. Vika ei ilmaannu mitenkään säännöllisesti, vaan ihan yhtäkkiä ja erilaisissa tilanteissa. Välillä pääsee hienosti yli 100km rykimättä, mutta välillä riittää 5km matka. On myös aivan sama, onko auto kylmä vai lämmin. Auto voi myös käynnistyä heti sammuttuaan, tai sitten voi joutua venailemaan vartin, tai puolikin tuntia, ennen kuin se suostuu käynnistymään.
Tähän mennessä vikaa on tutkittu ja hutkittu, mutta mitään vaikutusta ei "korjauksilla" ollut tähän vikaan. Vikakoodia ei jää auton muistiin, joten se vähän hankaloittaa diagnoosin tekoa.
Vaihdettuja osia:
Katalysaattori - ei vaikutusta
Lambda-anturi - ei vaikutusta
Tulpat, hatut, johdot - ei vaikutusta
Virranjakajan kansi, pyörijä - ei vaikutusta
Sytytyspuola - ei vaikutusta
Polttoainesuodatin kahteen kertaan - ei vaikutusta (ekalla kerralla mäntsälän fixuksen huolto asensi suodattimen väärin päin)
Polttoainepumppu (tämänkin työn suoritti mäntsälän fixuksen huolto, joten ei 100% varmuutta vaihdetusta pumpusta. Ainakin lasku tuli, mutta kun kontista löytyvän huoltoluukun alle kurkkasi, oli kaikki liittimet ja muut tilpehöörit niin paksussa paskassa, että tuskin vaihdettiin. Kiitos siis siitä.)
Tänään kurkkasin polttoainepumppua ja ihan hyvältä se näytti päällisin puolin. Suodattimet oli pääsääntöisesti puhtaat, mitä nyt muutama hiekanjyvä oli sihteihin kertynyt. Painepuolen letkun klemmari vaikutti löysältä ja bensaa oli mehinyt vähän tankin ja pumpun luukun päälle, joten laittelin uudet klemmarit.
Nyt on jäljellä kaksi vaihtoehtoa: auto paaliin tai joku hyvä vinkki.
Voisiko lämpötila-anturi olla viallinen? Tuleeko kenellekään mieleen muita asioita?
Golf mk3 2.0 automaatti rykii ja sammuilee
Valvoja: ffp jäsenet
Ei se varsinaisesti sököksi mene, mutta se läppä joka säätyy virtaavan ilman mukaan liikuttaa siellä muovikannen alla olevaa neulaa. Se neula tietenkin kuluttaa siellä päässä olevaa kontaktipintaa kun se siinä vuosikaudet heiluu edestakaisin ja loppujenlopuksi alkaa toimimaan miten sattuu. Itse ratkaisin tuon niin että otin sen auki, avasin sen piirilevyn ruuveja ja siirsin sitä millin verran ylös- tai alaspäin, en nyt muista. Mutta kuitenkin pointtina se että saa sen neulan taas ns. tuoreelle pinnalle. Hyvin on pelittänyt. Melko tuskaa kyllä saada se kansi siitä irti. Liimalla se vaan on, mutta on melko jämäkästi ja pitäisi saada yhtenä palana irti.
Jotain edistystä tapahtui. Virtalukon pohja vaihdettiin ja röpeltäminen lakkasi osittain. Pohja oli niin kulunut, että avainta tarvitsi vain hieman heilauttaa, niin pätkiminen alkoi.
Muori tykkää pitää kaikki avaimet samassa nipussa, joten virtalukossa killui aikamoinen paino.
Lämpötila-anturiakin kokeiltiin vaihtaa, mutta uusi anturi, jonka pitäisi olla samanlainen, näytti varsin mielenkiintoisen korkeita lukemia. Täytyy vielä käydä uudelleen kaupassa ja katsoa, että onko niitä oikeesti monia erilaisia. Ekalla kerralla tuli ihan väärä anturi, tokalla kerralla se sopi sentään paikalleen, mutta lukemat oli mitä oli. Pitääköhän tässä vaihtaa varaosaliikettä, kun tuntuu niin perkuleen vaikeelta saada oikeita osia....
Täytyy ottaa asiaksi tuo ilmamäärämittarin tsekkauskin!
Muori tykkää pitää kaikki avaimet samassa nipussa, joten virtalukossa killui aikamoinen paino.
Lämpötila-anturiakin kokeiltiin vaihtaa, mutta uusi anturi, jonka pitäisi olla samanlainen, näytti varsin mielenkiintoisen korkeita lukemia. Täytyy vielä käydä uudelleen kaupassa ja katsoa, että onko niitä oikeesti monia erilaisia. Ekalla kerralla tuli ihan väärä anturi, tokalla kerralla se sopi sentään paikalleen, mutta lukemat oli mitä oli. Pitääköhän tässä vaihtaa varaosaliikettä, kun tuntuu niin perkuleen vaikeelta saada oikeita osia....
Täytyy ottaa asiaksi tuo ilmamäärämittarin tsekkauskin!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa