Polo 1.4 -04 alipaineletkut / ongelmaa moottorijarrutuksessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Enhancer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2012 22:57

Polo 1.4 -04 alipaineletkut / ongelmaa moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Enhancer » 14.4.2012 2:12

Tuossa Polossa on moottorin suojakannen sisällä oleva ilmanputsari, ja tuohon suojakanteen tulee kaksi letkua, toinen ilmeisestikin öljynkeruusäiliöltä (edestä katsoen oikealle puolelle keskelle suojakantta) ja toinen letku (edestä katsoen vasemmalla takana tulipellin lähellä) menee y-haaraan (takaiskuventtiili) josta lähtee sitten eteenpäin letku imusarjaan ja letku jarrutehostimelle.

Ongelma on se, että huomasin taannoin tuon jarrutehostimelle lähtevän letkun liitännän olevan tuosta kannesta murtunut poikki, ja korvattu alumiinisella putken pätkällä joka istui suojakanteen kyllä mutta ei ollut kovin tiivis. Tuossa letkussa on koneen käydessä kuitenkin alipaine, joten ajattelin että tiivistän tuon liitännän, mutta tästä aiheutuikin ongelma. Auto alkoi ikäänkuin nyökkiä eteenpäin moottorijarrutuksessa, sitä selvemmin mitä enemmän on vauhtia.

Jos irroitan tuon letkun tuosta suojakannesta kokonaan, ei tuota nyökkimistä tapahdu. Yritin huolto-ohjelmasta katsella tuon letkun tarkoitusta, mutta aiheesta ei oikein selvinnyt mitään. Onko tuo oireilu letkun kiinni ollessa merkki siitä että tuo takaiskuventtiili olisi rikki? Nyt kun letku on irti, ja auto ei nyöki vaan moottorijarrutus toimii oikein, imusarjaan pääsee tuota kautta suodattamatonta ilmaa, joten ei tuota letkua kaiketi irtikään voi pitää. Auto myös antoi tuon tiivistyksen jälkeen vikakoodin virheellisestä imusarjan paineesta, joten jotakin mätää kai tuossa nyt on.

Kaasuläppäkotelon otin irti ja puhdistin, paskainen oli. Samoin sen EGR-laipan, ja uusin tiivisteet sinne. Tein myös kaasuläpän ja EGR:n sopeutuksen VCDS:llä, ja itse asiassa tänään vaihdoin vielä MAP-anturin, joka sekin oli aika pahan näköinen, ja ainakin tyhjäkäynnin pieni arpominen loppui, ja auto tuntuisi kulkevan paremmin.

Motivaattorina näihin toimenpiteisiin on ollut auton kohtuullisen iso bensankulutus, jo ennen etanolimuunnoksen tekemistä auto vei käytännössä 9-12l/100km bensaa, olosuhteista riippuen. Vaikka tuo pienen koneen ja automaattilaatikon yhdistelmä ei mikään ihan paras olekaan taloudellisuutta ajatellen, on tuo silti mielestäni hieman liikaa. Verrokiksi kun ajoin ko. auton Saksassa laivaan ja sieltä edelleen kotiin vajaan 30 asteen pakkasessa 20 laatikkoa kaljaa kyydissä, oli kulutus alle 6l/100km 90km/h maantieajossa.

Tuo iso kulutus selittyisi kyllä osittain sillä, jos moottorijarrutus on ollut poissa pelistä, mutta johtuen automaattilaatikosta sitä ei pienemmillä nopeuksilla vain ole huomannut. Kyllähän tuon letkun kuitenkin kuuluu olla kiinni tuossa suojakannessa, joten nyt mietityttääkin sitten, että onko tuo takaiskuventtiili hajalla, vai mistä kiikastaa? Jarrutehostimen toimintaan, tai moottorin käyntiin / auton kulkemiseen tuolla letkulla ei tunnu olevan vaikutusta, oli sitten kiinni kannessa tai ei. Sellaisen huomion tein myös, että letkun kiinni ollessa jarrua pumpatessa moottorin kierrosnopeus hieman heitteli.

Onko tuon letkun tarkoitus suojella jarrutehostinta liialta alipaineelta, vai miksi tuosta jarrutehostimen alipainelinjasta moinen letku ylipäätään lähtee?

EDIT: löysin ETKA:sta nuo alipaineletkut, BBY-koneisessa manuaalivaihteisessa ei tuota moottorinsuojukseen menevää letkua ole, mutta automaatissa on, samoin koko suojakoppa on luonnollisesti erilainen laatikosta riippuen. Kertokaapa joku viisas mikä tuon letkun tarkoitus on automaattilaatikkoisessa?

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa