Polo 1,4 ykspistesuihku, sähköt sekoilee ja käy miten sattuu
Valvoja: ffp jäsenet
Polo 1,4 ykspistesuihku, sähköt sekoilee ja käy miten sattuu
Tervehdys!
Tuli tuollainen -95 Polo hommattua ja jotenkin oletin, että olisi helpommalla onnistunut selvittämään auton vaivoja. Hieman on vielä kesken selvitys, että mitä autoon on tehty. Melko kehnolla huollolla tuntuu olleen viime aikoina, mutta se tulee nyt korjattua =)
Uusittua on tulpat, jakajankansi ja pyörrin. Ilmeisesti myös lambda. Näillä on saatu auto käymään tyhjäkäyntiä. Olen ajanut autolla vasta pari kilometriä joten ei ole kovin kova tuttavuus vielä, muttei tuolla pitkään viitsi ajaakaan tuossa kunnossa.
Ongelmat : Kun auton laittaa käymään, niin mittaristosta häviää valot, jos mankka on päällä niin hieman koneelle kierroksia antaessa alkaa paukkumaan kajareista eikä soi, ja mikään mittari mittaristossa ei toimi. Jos sammutan auton, niin taustavalot toimii ja mittarit myös kun laittaa virran päälle uudelleen. Heti siis kun käynnistyy niin häviää. Merkkivalot ja vilkut toimii. Autossa ei myöskään toimi kuin parkit ja pitkien merkkivalo palaa koko ajan. Pitkien vivusta kun kiskoo niin mitään ei tapahdu.
Auton käynti heijaa jonkinverran kylmänä, mutta auto toimii. Pitkälle ei tarvitse ajaa, kun auto vain "rötää" kun nopsaan painaa kaasua, kiusaamalla saa isompia kierroksia.
Oman tutkimukseni mukaan ongelmat voisi olla virtalukonpohja/valokatkaisin/maattovika akselilla. Jostain näistä suurin osa ongelmista purkautuu, mutta onko ehdotuksia mitä lähteä ostelemaan? Auto kun ei ole mikään kovin kallis aparaatti niin ei viitsisi turhaan laittaa tavaraa =)
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Tuli tuollainen -95 Polo hommattua ja jotenkin oletin, että olisi helpommalla onnistunut selvittämään auton vaivoja. Hieman on vielä kesken selvitys, että mitä autoon on tehty. Melko kehnolla huollolla tuntuu olleen viime aikoina, mutta se tulee nyt korjattua =)
Uusittua on tulpat, jakajankansi ja pyörrin. Ilmeisesti myös lambda. Näillä on saatu auto käymään tyhjäkäyntiä. Olen ajanut autolla vasta pari kilometriä joten ei ole kovin kova tuttavuus vielä, muttei tuolla pitkään viitsi ajaakaan tuossa kunnossa.
Ongelmat : Kun auton laittaa käymään, niin mittaristosta häviää valot, jos mankka on päällä niin hieman koneelle kierroksia antaessa alkaa paukkumaan kajareista eikä soi, ja mikään mittari mittaristossa ei toimi. Jos sammutan auton, niin taustavalot toimii ja mittarit myös kun laittaa virran päälle uudelleen. Heti siis kun käynnistyy niin häviää. Merkkivalot ja vilkut toimii. Autossa ei myöskään toimi kuin parkit ja pitkien merkkivalo palaa koko ajan. Pitkien vivusta kun kiskoo niin mitään ei tapahdu.
Auton käynti heijaa jonkinverran kylmänä, mutta auto toimii. Pitkälle ei tarvitse ajaa, kun auto vain "rötää" kun nopsaan painaa kaasua, kiusaamalla saa isompia kierroksia.
Oman tutkimukseni mukaan ongelmat voisi olla virtalukonpohja/valokatkaisin/maattovika akselilla. Jostain näistä suurin osa ongelmista purkautuu, mutta onko ehdotuksia mitä lähteä ostelemaan? Auto kun ei ole mikään kovin kallis aparaatti niin ei viitsisi turhaan laittaa tavaraa =)
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Noniin. Sain sen verran tuossa setvittyä, että auto lataa liki 20V eli jännitteensäädin ainakin on rikki. Se että miten se on toteutettu volkkarissa, en tiedä vielä, saako erillisenä, mutta vähän jäin oudoksumaan kun akku jäi sihisemään kun auton sammutti :D Auto kävi normaalisti ja mittarit jäivät mukaan, kun otin moniurahihnan pois ja laitoin käyntiin. Valot ei toimineet edelleenkään, nyt toki olisi hyvä selvittää että missä on esim valojen releet.
Huom, kun virrat on pois, ja viiksestä vääntää taaksepäin, niin pitkien merkkivalo syttyy ja kuulee releen napsauksen. Onko lähivaloille relettä jossain?
Nyt sitten tarvii selvittää että mitä tuo ylijännite onkaan hajottanut matkallaan. Tuon valokytkimen purin ja katselin, siellä ei näkynyt mitään jännää, voihan se silti rikki olla.
Huom, kun virrat on pois, ja viiksestä vääntää taaksepäin, niin pitkien merkkivalo syttyy ja kuulee releen napsauksen. Onko lähivaloille relettä jossain?
Nyt sitten tarvii selvittää että mitä tuo ylijännite onkaan hajottanut matkallaan. Tuon valokytkimen purin ja katselin, siellä ei näkynyt mitään jännää, voihan se silti rikki olla.
Yksinkeskustelu senkun jatkuu =)
Piti se tutkia, että millainen laturi tuossa on ja purin laturin persiistä hiili/säädin paketin pois ja huomenna uutta tilalle. Suurin osa ongelmista häviää tällä alle parinkympin osalla. Liukurenkaat on kyllä melko heikolla jo mutta mennään toistaseksi tällä. En ala niitä vaihtamaan kun hieman tuntuu laakeritkin ääntävän.
Tuo pitkien valojen osalta lienee tuo valokatkaisin kun ottanut nenäänsä? Purin sen tuohon jo atomeiksi, mutta elektroniikasta sen enempää tietämättä sille en osannut mitään tehdä. Kaikki näytti sisällä ihan toimivalta kyllä. Mielenkiintoinen paketti purkaa kun ei ennen ollut tehnyt, mutta lähti se auki kun hetken päätä raapi.
Piti se tutkia, että millainen laturi tuossa on ja purin laturin persiistä hiili/säädin paketin pois ja huomenna uutta tilalle. Suurin osa ongelmista häviää tällä alle parinkympin osalla. Liukurenkaat on kyllä melko heikolla jo mutta mennään toistaseksi tällä. En ala niitä vaihtamaan kun hieman tuntuu laakeritkin ääntävän.
Tuo pitkien valojen osalta lienee tuo valokatkaisin kun ottanut nenäänsä? Purin sen tuohon jo atomeiksi, mutta elektroniikasta sen enempää tietämättä sille en osannut mitään tehdä. Kaikki näytti sisällä ihan toimivalta kyllä. Mielenkiintoinen paketti purkaa kun ei ennen ollut tehnyt, mutta lähti se auki kun hetken päätä raapi.
Ratkaisu valo-ongelmiin : vaihda ajovalopolttimot.
Iski idea eilen juuri ennen nukahtamista. Tottakai jos autossa on liki 20V jännite, niin ajovalot paukkuu ekana. Parkit toimii, mutta niissä kun on pieni lamppu = pieni hehkulanka niin se ei hajoa yhtä herkästi. Autossa on ilmeisesti automatiikka, joka sytyttää pitkät, jos molemmat lähivalot pimenee. Siksi siellä oli siis pitkät koko ajan päällä ja nekin olivat sitten palaneet.
Joskus tulee vikaa vaan haettua liian vaikeasti ja illalla väsyneenä ei sitten jaksa ajatella monimutkasesti ja saa loistoajatuksia :) Auto tulee nyt siis jännitteensäätimellä ja uusilla ajovalopolttimoilla kuntoon. Ei olisi alkutilanteesta uskonut. Tällä siis korjaantuu valot, auton käynti, soitin ja mitä muuta kivaa.
Toivottavasti tästä yksinpuhelusta on jollekin joskus hyötyä. SIksi nämä tänne kirjoitin. Tällaiset foorumit on mielestäni sitä varten, että saa apuja jos tarvitsee. Siksi minäkin tänne kirjauduin. Turhaa, niinkuin näkyy. Niin monessa paikassa sama juttu, kukaan ei viitsi vaivautua auttamaan, vaan vastaukset on "käytä hakua" tai muuta vastaavaa. Tietoa olisi vaikka kuinka...mutta sellaisilta foorumeilta poistunkin aika nopeasti. In Finland we have this thing called : "PITÄKÄÄ TUNKKINNE"
Turha avautuminen johon joku todennäkösesti fiksuna ottaa kantaa ja mouhoaa vastaan, Itse asiaan ei kuitenkaan saa otettua kantaa, ja uskon että tätäkin joku lukee joskus, että hitto tästä olikin hyötyä. Siis ellei joku ota maapalloa nekkuunsa ja poista koko topikkia.
Iski idea eilen juuri ennen nukahtamista. Tottakai jos autossa on liki 20V jännite, niin ajovalot paukkuu ekana. Parkit toimii, mutta niissä kun on pieni lamppu = pieni hehkulanka niin se ei hajoa yhtä herkästi. Autossa on ilmeisesti automatiikka, joka sytyttää pitkät, jos molemmat lähivalot pimenee. Siksi siellä oli siis pitkät koko ajan päällä ja nekin olivat sitten palaneet.
Joskus tulee vikaa vaan haettua liian vaikeasti ja illalla väsyneenä ei sitten jaksa ajatella monimutkasesti ja saa loistoajatuksia :) Auto tulee nyt siis jännitteensäätimellä ja uusilla ajovalopolttimoilla kuntoon. Ei olisi alkutilanteesta uskonut. Tällä siis korjaantuu valot, auton käynti, soitin ja mitä muuta kivaa.
Toivottavasti tästä yksinpuhelusta on jollekin joskus hyötyä. SIksi nämä tänne kirjoitin. Tällaiset foorumit on mielestäni sitä varten, että saa apuja jos tarvitsee. Siksi minäkin tänne kirjauduin. Turhaa, niinkuin näkyy. Niin monessa paikassa sama juttu, kukaan ei viitsi vaivautua auttamaan, vaan vastaukset on "käytä hakua" tai muuta vastaavaa. Tietoa olisi vaikka kuinka...mutta sellaisilta foorumeilta poistunkin aika nopeasti. In Finland we have this thing called : "PITÄKÄÄ TUNKKINNE"
Turha avautuminen johon joku todennäkösesti fiksuna ottaa kantaa ja mouhoaa vastaan, Itse asiaan ei kuitenkaan saa otettua kantaa, ja uskon että tätäkin joku lukee joskus, että hitto tästä olikin hyötyä. Siis ellei joku ota maapalloa nekkuunsa ja poista koko topikkia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noniin. Ei tämän kanssa sitten ihan niin simppelisti kaikki mennytkään.
Sain siihen toisen laturin, lataus OK. Auto alko kunnolla lämmettyään rötäämään urakalla, ei kestänyt täyskaasua ollenkaan. Vaihdoin bossilaiset tulpanjohdot ja uudet ngk tulpat, ja nyt toimii.
Valot : valoviiksen (vilkkuviiksi, pitkien vaihtoviiksi) kyljestä oli joku muovinatsa putoamaisillaan. Painoin paikalleen ja nyt toimii valotkin. Jännä kun ne hetken jo toimi välissä.
VIelä pissapojan pumppu vaihtoon, ei inahdakaan. Sulakkeet ok. Auto myös käynyt katsastuksessa ihan hetki sitten, ilmeisesti ei inssiä ole juuri kiinnostanut jarrujen kunto. Vahingossa huomasin vanteen välistä että jarrulevystä puuttuu palanen ja levyt on ihan valmiit ja kuluneet muutenkin... -.-
Alkaa olemaan puoli autoa uusittuna kunnes saa kaiken siihen kuntoon, että sen kehtaa luovuttaa ajoon asti =)
Sain siihen toisen laturin, lataus OK. Auto alko kunnolla lämmettyään rötäämään urakalla, ei kestänyt täyskaasua ollenkaan. Vaihdoin bossilaiset tulpanjohdot ja uudet ngk tulpat, ja nyt toimii.
Valot : valoviiksen (vilkkuviiksi, pitkien vaihtoviiksi) kyljestä oli joku muovinatsa putoamaisillaan. Painoin paikalleen ja nyt toimii valotkin. Jännä kun ne hetken jo toimi välissä.
VIelä pissapojan pumppu vaihtoon, ei inahdakaan. Sulakkeet ok. Auto myös käynyt katsastuksessa ihan hetki sitten, ilmeisesti ei inssiä ole juuri kiinnostanut jarrujen kunto. Vahingossa huomasin vanteen välistä että jarrulevystä puuttuu palanen ja levyt on ihan valmiit ja kuluneet muutenkin... -.-
Alkaa olemaan puoli autoa uusittuna kunnes saa kaiken siihen kuntoon, että sen kehtaa luovuttaa ajoon asti =)
Onko sen akun kennojen korkit avattavaa sorttia? Kannattaa meinaan tarkistaa elektrolyyttinesteen taso, sillä akku on saattanut kuivaa tuon reippaan ylilatauksen takia. Ylilataus on saattanut myös nostaa akun sisälämpötilan niin korkeaksi, että kennolevyt on saattanut vääntyä ja lyijy osittain irrota. Ilmeisesti kovin suuria vaurioita sille akulle ei ole tullut kun se kerran jotenkin toimii.
Joo totta, todo listalla onkin tsekata toi vielä, en oo kattonu aukeeko korkit, mutta todennäköstä on että akkuvettä vaatii hieman. Hyvin se virtansa tuntuu pitävän ja lepojännite on hiukan päältä 12V yön jälkeen joten ei se kovin kehnoksi ole mennyt. Onneksi, tuntuu tota korjauslistaa olevan jo ihan tarpeeksi muutenkin :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mittasin tuon jännitteen laturinvaihdon ja pienen koeajolenkin jälkeisenä aamuna. Olihan siellä sen rikkinäisen laturin kanssa 10 sekunnin käytön jälkeen 13,8V joka laski hiljalleen, mutta sitä nyt on turha mittailla.
Nyt en saa akkulaturia kiinni edes kun sekin #%¤/&("%# hajosi, Joka tapauksessa tuo tuntuu hyvin toimivan, turha siitä nyt on sirkusnumeroa tehdä.
Nyt en saa akkulaturia kiinni edes kun sekin #%¤/&("%# hajosi, Joka tapauksessa tuo tuntuu hyvin toimivan, turha siitä nyt on sirkusnumeroa tehdä.
Tämä ei ota parantuakseen. Tuossa nyt laite toimi jo suht mukavan oloisesti pienellä koeajolenkillä. Nyt kun ajoin autolla pidempään, niin huomasin että mitä lämpimämpi auto on, niin sitä epävakaampi on tyhjäkäynti. Kun kone on kunnolla kuuma, niin auto sammuu heti kun päästää kaasusta. "Semilämpimänä" tyhjäkäynti tasottuu pikkuhiljaa ja heti kun ollaan lähellä tai alle 1000rpm niin se kuolee puoleksi sekunniksi, meinaa sammua, piristyy kuitenkin ja lähtee taas jostain 1500+ kierroksesta laskemaan alaspäin. Vähän kuin meikäläinen koulupenkissä aikanaan pilkki...
Mitäs näissä nyt on näitä tyypillisiä juttuja?
Autoon on siis vaihdettu, mikä tähän vois liittyä :
-Virranjakajan kansi ja pyörrin
- Tulpat ja johdot (näillä lakkasi röpöttämästä)
- LAmbda
- Lämpöanturi
Jossain on puhetta ollut kaasuläpän "kalibroinnista", saakos sen tehtyä kotioloissa? Itse kaasuläppäkotelin sisustan putsasin , oli aika hirveessä kunnossa. ei apuja. Pelkääjän puolella on lisäksi sellainen pieni pumpun näköinen kapine, josta lähtee kaksi letkua, ja toinen menee aktiivihiilisuotimeen (sellaiseksi sen olin tunnistavinani) ja toinen imusarjaan, tuokin haisis hieman että vois kiusata, voiko sen putsata? Onhan tuolla ilmanputsarin alla kaikenlaista anturaa yms mitä en oikeen nimeltä osaa suorilta nimetä...
Mitäs näissä nyt on näitä tyypillisiä juttuja?
Autoon on siis vaihdettu, mikä tähän vois liittyä :
-Virranjakajan kansi ja pyörrin
- Tulpat ja johdot (näillä lakkasi röpöttämästä)
- LAmbda
- Lämpöanturi
Jossain on puhetta ollut kaasuläpän "kalibroinnista", saakos sen tehtyä kotioloissa? Itse kaasuläppäkotelin sisustan putsasin , oli aika hirveessä kunnossa. ei apuja. Pelkääjän puolella on lisäksi sellainen pieni pumpun näköinen kapine, josta lähtee kaksi letkua, ja toinen menee aktiivihiilisuotimeen (sellaiseksi sen olin tunnistavinani) ja toinen imusarjaan, tuokin haisis hieman että vois kiusata, voiko sen putsata? Onhan tuolla ilmanputsarin alla kaikenlaista anturaa yms mitä en oikeen nimeltä osaa suorilta nimetä...
Niin ja sitten kun sitä apua pyytää niin sitä ei saa. Ihan satavarmasti joku osaisi kertoa tuon kaasuläpän sopeuttamisen, että miten se tehdään. Mutta kun saan kaapelin taas kuntoon niin en satavarmastikaan kerro sitä kenellekään, miten se tehdään, kunhan sen softan salat ensin opettelen...
Autosta alkoi lisäksí takajarrut vuotamaan. Kyllähän sillä jo 10km ajettiinkin. Vikakoodeja ehdein saamaan kaksi, lambda ensin ja sitten liian laiha seos. Edelleen kaasuläppää epäilen. Lisävaihtoehtoina on pako tai imuvuodot. Kumpikin sopisi osaltaan.
Autosta alkoi lisäksí takajarrut vuotamaan. Kyllähän sillä jo 10km ajettiinkin. Vikakoodeja ehdein saamaan kaksi, lambda ensin ja sitten liian laiha seos. Edelleen kaasuläppää epäilen. Lisävaihtoehtoina on pako tai imuvuodot. Kumpikin sopisi osaltaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa