Otsikon mukainen ongelma, johon en haulla löytänyt suoranaista ratkaisua. Pari päivää olen hommaa pohtinut ja alkaa olemaan ideat vähissä.
Eli ongelmana seilaava tyhjäkäynti lämpimällä koneella (n.700-900rpm, vaikee sanoa kun ei oo jenkakelloa), sekä kierroksillakin tuntuu välillä pätkäisevän ja moottorijarrulla joskus paukahtaa putkessa. Käynti on ollut vähän epätasaista koko talven mutta nyt katsastuksen tultua eteen olis vika saatava korjattua. Päästöarvot katsastuksessa (tyhjäkäynti/2000rpm):
HC 38/21
CO% 0,4/0,5
O2% 1,8/0,4
CO2% 14,1/14,8
Eli liikaa häkää kierroksilla, muuten arvot ihan ookoo. Ennen katsastusta vaihdettu ilmansuodatin ja öljyt, sen jälkeen vaihdoin tulpat+johdot+puolanjohdon pätkän alipaineletkua imusarjan päästä sekä sinisen lämpöanturin. Purkasin ja putsasin myös ruiskun ja tarkastin kumilaipan kunnon. Nämä tehtyäni kävin mittauttamassa päästöt uudelleen, mutta päästöt olivat suurinpiirtein samat kuin aiemmin, kuten myös moottorin käynti.
Sen verran täytyy sanoa että katalysaattori on autossa mallia tyhjennetty ja se on tiedossa, mutta viime vuonna meni samaisella tyhjällä katilla läpi ongelmitta (harmi ettei mulla ole viimevuotista katsastuslappua tallessa). Autolla on kilometrejä takanaan vasta 141tkm. Kaikki alipaineletkut kävin silmämääräisesti läpi. Ideoita?
Jetta mk2 1.8i tyhjäkäynti seilaa + päästöt koholla (CO)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Joo sain tuo tyhjäkäyntimoottori löytyi, eipä sillä tosiaan päästöihin ole vaikutusta mutta pitää katsoa jos jostain purkuautosta nappais kokeeksi toisen tollasen jos ois parempi.
Viikonloppuna aikaansaatua: näitten vehkeitten päälle enemmän ymmärtävä kaveri katsoi vielä alipaineletkut läpi, ja yksi todettiin hiukan haperoksi + liian lyhyeksi (ei yltänyt kunnolla päihin kiinni) -> korvattiin uudella letkulla.
Säädettiin myös sytytysennakkoa, oli ehkä vähän liian myöhäisellä.
Kun mittailtiin latausjännitettä niin havaittiin että latauksessa oli välillä pieniä piikkejä, jolloin jännite tippui selkeästi. Hiiletkin oli silminnähden tosi kuluneet ja laturista kuului jopa pientä ulinaa kun tarkkaan kuunteli. Kaverilta hyväkuntoinen vaihtolaturi tilalle ja taas lataa tasaisesti, tuntuu kun olis vaikuttanu tohon käyntiinkin positiivisesti.
Kaiken tän jälkeen auto pelaa huomattavasti paremmin eikä enää paukuta putkessa/pätki, ainakaan yhtä pahasti. Tyhjäkäynti meni myös parempaan suuntaan, pientä aaltoilua vielä mutta paljon vähemmän kuin ennen. Huomenna uus yritys päästömittaukseen, jos ei noilla mene niin kai se on ostettava jostain se katti.
Viikonloppuna aikaansaatua: näitten vehkeitten päälle enemmän ymmärtävä kaveri katsoi vielä alipaineletkut läpi, ja yksi todettiin hiukan haperoksi + liian lyhyeksi (ei yltänyt kunnolla päihin kiinni) -> korvattiin uudella letkulla.
Säädettiin myös sytytysennakkoa, oli ehkä vähän liian myöhäisellä.
Kun mittailtiin latausjännitettä niin havaittiin että latauksessa oli välillä pieniä piikkejä, jolloin jännite tippui selkeästi. Hiiletkin oli silminnähden tosi kuluneet ja laturista kuului jopa pientä ulinaa kun tarkkaan kuunteli. Kaverilta hyväkuntoinen vaihtolaturi tilalle ja taas lataa tasaisesti, tuntuu kun olis vaikuttanu tohon käyntiinkin positiivisesti.
Kaiken tän jälkeen auto pelaa huomattavasti paremmin eikä enää paukuta putkessa/pätki, ainakaan yhtä pahasti. Tyhjäkäynti meni myös parempaan suuntaan, pientä aaltoilua vielä mutta paljon vähemmän kuin ennen. Huomenna uus yritys päästömittaukseen, jos ei noilla mene niin kai se on ostettava jostain se katti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa