Audi S3 Ahto-ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
Audi S3 Ahto-ongelma
Minulla on -01 vuoden AMK moottorinen S3 ja ahtopaineet heittelee, puolilämpimällä koneella (lämpömittarin mukaan n. 60) toimii vielä auto normaalisti eli kiihdyttäessä nousee ahdot suht nopeasti 0.9 baariin ja laskee siitä 0,8:aan. Kunnolla lämpimänä ei nosta ahtoja kuin 1-2 vaihteillä 0.5-0.6 asti maksimissaan ja kierroksiakin pitää olla +5000 ennenkuin ahdot "tapissa" Moottoritiellä tänään ajelin 6-vaihteella 120km/h ja laitoin kaasun pohjaan, ahdot nousee vaivalla 0.3 baariin eikä oikein meinaa lähteä enää kiihtymään millään. Ostin auton vasta viikonloppuna joten en ole tietoinen miten pitäisi toimia, perstumalla kun vertaa omaan vanhaan T4 volvoon tuntuu ässä jotenkin nuhaiselta. parin kiihdytyksen jälkeen ei suostu nostamaan 1-2 vaihtellakaan kuin puoleen baariin paineita, hetken kun ajelee rauhassa taas parissa kiihdytyksessä nousee ahdot enemmän.
Turbo ei pidä mitään ylimääräisiä äänia joten pitäisi olla kunnossa, pieni sfiiv ääni kuuluu konehuoneesta kun nostaa kaasun täyskaasukiihdytyksen jälkeen mutta lienee normaalia?
Lisää oireita, tänää aamulla kun lähdin töistä auto kävi käynnistyttyään alkuun 2-pytyllä ja sen jälkeen 3:lla n. 10-15 sek. päästä vasta alkoi käymään kaikilla pytyillä, bensa luonnollisesti haisi rankasti.
Huomasin että pakoputki ilm. jostain hieman vuotaa, voisiko olla osasyy oireisiin? En pystyny paikallistamaan mistä vuotaa, ilmeisesti pakosarja db akselilla vuoto on.
Autossa oli vapaavirtaussuodatin ostaessa olisiko se rikkonut mafin? oireileeko juuri noin?
putsasin mafin oli hieman öljyinen, imusarjan lämpötila-anturin putsasin myös, ahtoletkut, alipaineletkut ym. käyty läpi enkä ole niissä mitää huomautettavaa löytänyt.
Turbo ei pidä mitään ylimääräisiä äänia joten pitäisi olla kunnossa, pieni sfiiv ääni kuuluu konehuoneesta kun nostaa kaasun täyskaasukiihdytyksen jälkeen mutta lienee normaalia?
Lisää oireita, tänää aamulla kun lähdin töistä auto kävi käynnistyttyään alkuun 2-pytyllä ja sen jälkeen 3:lla n. 10-15 sek. päästä vasta alkoi käymään kaikilla pytyillä, bensa luonnollisesti haisi rankasti.
Huomasin että pakoputki ilm. jostain hieman vuotaa, voisiko olla osasyy oireisiin? En pystyny paikallistamaan mistä vuotaa, ilmeisesti pakosarja db akselilla vuoto on.
Autossa oli vapaavirtaussuodatin ostaessa olisiko se rikkonut mafin? oireileeko juuri noin?
putsasin mafin oli hieman öljyinen, imusarjan lämpötila-anturin putsasin myös, ahtoletkut, alipaineletkut ym. käyty läpi enkä ole niissä mitää huomautettavaa löytänyt.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
Sehän se onkin hassua että ahdot nousee täysin normaalisi haalealla koneella, sitäkin mietien että notkistuisiko hukkaportin jousi lämmetessä sen verran että ahdot ei nouse, käsin sitä koitin ja tosi jäykältä tuntui tanko kylllä eikä ollu väljän oloinen.
kylmänä vieläpä hiukan nypyttiki alta 2500rpm. Mikähän sitten selittää ton vajailla pytyillä käymisen, kovasti tuntuu että jotain rikkikin on.
pitää yrittää ensiviikolla käydä luetuttamassa vikakoodit jossain ja ihmetellä lisää viikonloppuna autoa.
kylmänä vieläpä hiukan nypyttiki alta 2500rpm. Mikähän sitten selittää ton vajailla pytyillä käymisen, kovasti tuntuu että jotain rikkikin on.
pitää yrittää ensiviikolla käydä luetuttamassa vikakoodit jossain ja ihmetellä lisää viikonloppuna autoa.
Tuo ahtopaineiden puute voi hyvinkin olla vain oire noista muista vaivoista... jos ei sylintereissä polteta tarpeeksi polttoainetta niin ei ahdinkaan pyöri täysillä ;)
Syitä en osaa kuin arvailla...
Mahdollisia aiheuttajia vois olla:
-puolat
-lämpöanturi
-lamda (pakoputken vuoto aiheuttaa vääriä lukemia)
-ilmamassamittari
-suutinvika
tms....
Onkos tuossa koneessa kaikille sylintereille omat puolat? Niitähän on aika paljon mennyt,ja sopisi ainakinosaan oireista.
Eiköhän se vikakoodien luku tuo selvyyttä asiaan.
Syitä en osaa kuin arvailla...
Mahdollisia aiheuttajia vois olla:
-puolat
-lämpöanturi
-lamda (pakoputken vuoto aiheuttaa vääriä lukemia)
-ilmamassamittari
-suutinvika
tms....
Onkos tuossa koneessa kaikille sylintereille omat puolat? Niitähän on aika paljon mennyt,ja sopisi ainakinosaan oireista.
Eiköhän se vikakoodien luku tuo selvyyttä asiaan.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
On kaikille omat puolat kyllä, tilasin eilen obd lukijan joten alkuviikosta pääsen katsomaan vikakoodit ja asiassa eteenpäin, tänään aamulla kun laitoin käyntiin kävi taas kolmella, ryntäsin pihalle ja nappasin mafin anturin irti, melkein samantien alkoi käymään 4:llä. tosin ei varmuutta oliko tuuria vai maf vika. Maf uusi tulossa nyt kuitenkin ja putkisto pitänee saada pitämää siitä hyvä lähteä etenemään.
Tein painetestin ja turbolta lähtevä mutka oli alaosastaan rikki, puhalsi kunnolla läpi.
ainakin yksi syyllinen käyttäytymiseen löytyi.
Tein painetestin ja turbolta lähtevä mutka oli alaosastaan rikki, puhalsi kunnolla läpi.
ainakin yksi syyllinen käyttäytymiseen löytyi.
Löytykö muuta kuin tuo rikkinäinen ahtoputki?
Itellä ihan samaa ongelmaa, myös 01 AMK S3. Kylmänä käynnistettäessä kylmällä kelillä käy hetken "kolmella" ja tuntuu, että potku hiukan kateissa. Lämpöanturi omasta on vaihdettu viime syksynä, ja tulpat vaihdoin pari kk sitten. Ahtojen lukemista ei tosin tietoa, bypass ja vuodot pitäs varmaan tarkastaa.
Itellä ihan samaa ongelmaa, myös 01 AMK S3. Kylmänä käynnistettäessä kylmällä kelillä käy hetken "kolmella" ja tuntuu, että potku hiukan kateissa. Lämpöanturi omasta on vaihdettu viime syksynä, ja tulpat vaihdoin pari kk sitten. Ahtojen lukemista ei tosin tietoa, bypass ja vuodot pitäs varmaan tarkastaa.
itellä oli aikasemmalla tt:llä sellanen vika että aluksi kävi kolmella, hetkenpäästä neljällä.
ei ollut vaikutusta oliko kone kylmä vai kuuma, kunhan seisoi hetken sammuksissa niin taas kolmella.
syy oli haljennut kansi.
testaaminen on helppoa. aja kone kuumaksi, ja anna auton seistä 5-10min ja ota tulpat pois, sitten kääri valkoinen paperi meisselin ympäri ja dippaa se pyttyyn, jos muuttuu punaiseksi niin siellä on jäähd. nestettä.
paisarista näkee onko öljyt & vesi sekasin, katso jos neste on jonkin muun väristä kuin punaista on nesteet sekaisin.
huom! kannentiiviste voi silti vuotaa vaikka jäähdytysnesteet & öljyt eivät olisikaan sekaisin. tuo paperinpala pytyyn testi on varmin tapa testata j.neste vuoto.
toinen konsti on katsoa öljykorkki, jos siellä on "majoneesia" on vedet ja öljyt sekaisin.
ja vielä varoitus: jäähdytysneste öljynkierrossa rikkoo laakerit sitten tosi nopeasti
ei ollut vaikutusta oliko kone kylmä vai kuuma, kunhan seisoi hetken sammuksissa niin taas kolmella.
syy oli haljennut kansi.
testaaminen on helppoa. aja kone kuumaksi, ja anna auton seistä 5-10min ja ota tulpat pois, sitten kääri valkoinen paperi meisselin ympäri ja dippaa se pyttyyn, jos muuttuu punaiseksi niin siellä on jäähd. nestettä.
paisarista näkee onko öljyt & vesi sekasin, katso jos neste on jonkin muun väristä kuin punaista on nesteet sekaisin.
huom! kannentiiviste voi silti vuotaa vaikka jäähdytysnesteet & öljyt eivät olisikaan sekaisin. tuo paperinpala pytyyn testi on varmin tapa testata j.neste vuoto.
toinen konsti on katsoa öljykorkki, jos siellä on "majoneesia" on vedet ja öljyt sekaisin.
ja vielä varoitus: jäähdytysneste öljynkierrossa rikkoo laakerit sitten tosi nopeasti
Viimeksi muokannut A.I, 19.5.2011 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
pitää tehdä toi testi, ikävä kyllä juuri noin oireilee :(
paisarissa ei ole ylimäärästä ja öljyt pysyy kirkkaina, sanoin öljykorkin kansi. Jopa huohotinputket on siistejä.
yhden puolan ruskea/keltainen piuha oli kuoriutunut auki ja saman sylinterin tulppa oli öljyinen. olisikohan vika ollut siinä.. toivottavasti.
sama sylinteri on poissa kun käy kolmella ehdin kerran koittamaan, irroitin suuttimen liittimen eikä käynti muuttunut mihinkään.
pitää vielä kokeilla tuo ruuvimeisselitesti että ei mene koko kone sitten vituiks jos vuotaa
paisarissa ei ole ylimäärästä ja öljyt pysyy kirkkaina, sanoin öljykorkin kansi. Jopa huohotinputket on siistejä.
yhden puolan ruskea/keltainen piuha oli kuoriutunut auki ja saman sylinterin tulppa oli öljyinen. olisikohan vika ollut siinä.. toivottavasti.
sama sylinteri on poissa kun käy kolmella ehdin kerran koittamaan, irroitin suuttimen liittimen eikä käynti muuttunut mihinkään.
pitää vielä kokeilla tuo ruuvimeisselitesti että ei mene koko kone sitten vituiks jos vuotaa
tolla selostuksella olen 95% varma että sulla vuotaa kannen tiiviste tai / ja kansi halki.
Tee toi mun selostama paperinpala pyttyyn testi niin selviää sekin.
tulpanreikä voi olla öljyinen, kuitenkin vanha auto kyseessä ja tiivisteet ovat parhaat päivänsä nähneet. pieni määrä öljyä tulpanreiässä ei haittaa mitään, mutta jos asia häiritsee niin vaihda toki venttiilikopan tiivisteet. (ei ole kallis remppa. hae vaikkapa motonetista jonkin VAG:in 1.8t koneen tiiviste kaikki sopivat kaikkiin.)
Edit: yks helppo konsti tsekata kannen / tiivisteen kunto on että laitat auton käyntiin ja lähdet heti ajamaan, takana toisella autolla tulee kaveri joka kattoo tuleeko valkosta pakoputkesta, jos tulee niin kansi vuotaa.
mutta jos haluat olla 100% varma viasta tee tuo paperitesti
Tee toi mun selostama paperinpala pyttyyn testi niin selviää sekin.
tulpanreikä voi olla öljyinen, kuitenkin vanha auto kyseessä ja tiivisteet ovat parhaat päivänsä nähneet. pieni määrä öljyä tulpanreiässä ei haittaa mitään, mutta jos asia häiritsee niin vaihda toki venttiilikopan tiivisteet. (ei ole kallis remppa. hae vaikkapa motonetista jonkin VAG:in 1.8t koneen tiiviste kaikki sopivat kaikkiin.)
Edit: yks helppo konsti tsekata kannen / tiivisteen kunto on että laitat auton käyntiin ja lähdet heti ajamaan, takana toisella autolla tulee kaveri joka kattoo tuleeko valkosta pakoputkesta, jos tulee niin kansi vuotaa.
mutta jos haluat olla 100% varma viasta tee tuo paperitesti
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 27.9.2007 8:18
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa