ADY Ilmamassamittarin testaaminen tai mittaaminen?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ADY Ilmamassamittarin testaaminen tai mittaaminen?

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 2.4.2011 22:08

Kyseessä Golf3 Variant 1995 2.0GL ADY

Voidaanko kyseisten mittareiden toimintaa tai toimimattomuutta mitata mitenkään? Siis muuten kuin auton oman diaknostiikan antamin vikakoodein?

Esim. mittailla johtokykyjä tai vastuksia tai ihan mitä vaan sellaista, joka paljastaisi vekottimen toimintakunnon?

ALFAMER ei tiedä juuri mitään VAG ADY -moottorin ja sen järjestelmän ilmamassamittarista. Merkiltään se on HITACHI. Laitteessa ei ole minkäänlaista liikkuvaa läppää. Läpivirtauskanavassa on pieni sisäänvirtausputki, jossa on kuin pienet tikapuut (en saa valokuvauskoneellani kuvaa noin pienestä kohteesta tarkasti), joissa on 2puolaa. Nämä kai ovat jonkinlaiset vastukset tai jotain, joista välittyy tietoa järjestelmälle.

VAG -simons 4pisteruiskun ilmamassamittarista kojausopas kertoo vain irrotusohjeet ja sen, että se on hyvin herkkä komponentti, jota on vältettävä kolhimasta ja purkamasta.

Pakkohan tuo härkki oli purkaa. 4ruuvia pirun tiukassa. Analyysiyksikössä on ne tikapuut, jotka todellisuudessa ovat 2johdinsuojusta ja näiden välissä 2kierteistä ohutta sähkölankaa eli kai jonkinlaisia vastuksia. Ilma siis kulkee näiden vastuksien läpi ja lie muuttaa niiden resistanssia.

Jos saisi jostain leporesistanssiarvot niin voishan niitä jotenkin tutkia. Ajo-olosuhteissahan tuo on mahdotonta. Mutta koska puolan toisiokäämin ohjeresistanssiarvojakaan ei löydy mistään niin tuskin tuonkaan.

Analyysiyksikköön tulee kolmenapainen liitin. Voisihan tuota yrittää katsella kytkentäkaavioista sitä, mihin tulee virta ja mistä kahdesta se lähtee vastuksien jälkeen ja mihin. Mutta mitäpä siitä selviäisi? Ei kai mitään.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 6.4.2011 22:40

Tällaisen vinkin tähän juttuun sain tuolta LataVoorumilta:

Varsinaisia ohmi arvoja ei tuolle ilmamassamittarille anneta mutta testausohjeita sen verran annetaan että kun moottori on käynnissä niin mitataan napojen 1-2 välinen jännite liitintä irrottamatta. Eli jos siinä on joku kuminen suojus niin sen joutuu irrottaan että pääsee liittimen takapuolelta johtoihin käsiksi tahi sitten neula johtojen läpi ja niistä mitaten mutta sitä en suosittele. Ja jännite arvot tuolle on n. 1,2 volttia joutokäynnillä ja 3000rpm ja n. 1,7 volttia.

Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.


Tässä myös linkki joka kertoo näistä mittareista. Kyseisessä Autossa on kuitenkin siis HITACHI -merkkinen analyysiyksikkö:

http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa