1.8 16v pätkäsee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

1.8 16v pätkäsee

ViestiKirjoittaja Elementti » 5.2.2011 10:12

Eli profiilin auto, Golf Mk2 1.8 16v PL -90.

Ongelma on seuraava: Valoista lähdet vaikka ykkösellä tekemänä reippaampaa liikkeelle lähtöä, meno tökkää jo n.4000rpm kohdalla ja tuntuu että olisi jalan nostanut kaasulta, vaikka se on pohjassa. Sama käy moottoritiellä kun lähtee 110km/h vauhdissa ohittamaan ja lyö lapun lattiaan, meno loppuu ja kun nostaa jalkaa kaasulta niin taas mennään.. Pintakaasulla toimii normaaisti, mutta täys kaasulla meno tyssää.

En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta aina kun käynnistää niin pitää kaasulla avittaa sellaiset 3sekunttia, että kone jaksa itse pitää tyhjäkäynnin päällä. Muuten sammuu heti kun käynnistä.. Ryyppy ongelma?

Tähän asti vaihdettua: (Pävitetty 28.3)
NGK tulpat
Virranjakajan kansi
Virranjakajan pyörijä
Ilmanputsari
Poltoaineputsari
Öljyt&suodatin
tein myös kokeilu mielessä STP MotorFlush&Fuel system cleaner. Ei vaikutusta
Tankkiin tuleva bensapumppu
Pohjaan tuleva bensapumppu
Hall-Anturi
Kipinävahvistin
Tulppienjohdot

Auton alla oleva bensapumppu kurluttaa/sirittää, eli se on ainakin kohta laukeamassa. Olisiko se vika tässä? Olen huomannut myös että kaasuläpältä lähtevistä alipaineletkuista, toinen minkä pitäisi mennä ilmanputsarin oikeaan kylkeen. Sitä ei ole ollenkaan.
Viimeksi muokannut Elementti, 1.4.2011 16:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.2.2011 15:26

Ainakin pa.pumpulle on tyypillistä alkaa pitää ääntä tullessaan tiensä päähän. Näillähän oli tapana laueta suht. helposti mikäli pa.suodatinta ei vaihdella riittävän usein, pumppuhan voitelee polttoaineella itse itsensä. Nostopumppukin (tankissa) saattaa olla tulossa tiensä päähän.

izos
-
Viestit: 37
Liittynyt: 19.9.2009 10:20

ViestiKirjoittaja izos » 6.2.2011 18:40

mulla sama ongelma kun auto lämpee. tai siis mulla rupeaa pätkimään kaasulla niinkuin sytkässä ois vikaa mutta joka ikinen sytkän osa on vaihdettu paitsi ohjaus yksikkö. missä vikaa. ja onko virranjakajalla / hal anturilla oma lämpöanturi??

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 16.2.2011 14:08

Noniin, ostin kummatin bensapumput uudet ja vein tuohon lähipajalle vaihdettavaksi. Ei kiinnosta tuol lumassa kömpii auton alla.

Soittelivat äsken että eivät usko niissä vikaa olevan.. Että bensapumpun kuuluu sirittää ruiskumoottorisessa autossa.. Epäilivät että olisi kosteutta tankissa tai haperot bensalinjat.

Auto seissyt kummiskin viime kesästä nyt tammikuuhun asti lämpösessä tallissa.. Ei kuvittelit kosteutta olevan

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 16.2.2011 16:27

Kokeileppas ottaa kylmäkäynnistys suuttimen liitin irti suuttimen päästä. Eli se suutin joka on imusarjan päässä kiinni, muistaakseni sininen liitin. Jos liitin irrallaan lähtee suht' hyvin käyntiin ja kierroksia ottaa niin veikkaan että kylmäkäynnistys suutinta ohjaava lämpötila-anturi on paskana. Itsellä tuo liitin on ollut irti aina koska auto käynnistyy ihan nätisti ilmankin ja toimii hienosti. Liittimen ollessa kiinni käy huonosti ja pätkii kun saa liikaa bensaa.

Myös toisella virranjakajalla kannattas kokeilla onko vaikutusta, jos vaan jostain saat lainaksi.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.2.2011 9:24

Putsaa ilmamäärämittari kyljessä oleva sihti. Se on siinä kyljessä, mistä päältä lähtee bensalinjat suuttimille. Ei nyt oo kuvaa näyttää, mutta löytyy sen pultin alta, millä muistaakseni säädetään bensanpainetta(lisäämällä rikkoja) Se on siellä sisällä ja täytyy kaivaa esiin...
Taitaa olla 7v kun viimeks rassasin koojettiä että ei tarkkaa muistikuvaa, mutta kyseisen sihdin tukkeutuminen aiheutti aikanaan mulla vastaavaan puutumista isommilla kierroksilla.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.2.2011 14:22

http://elementti.kuvat.fi/kuvat/16v/IMG_0770.JPG/small
Bensapumppua nyt itse epäilen, sen verran pahaa ääntä se pitää kummiskin. Ja aina kun tuo nykäisee niin kuuluu myös bensapumpusta ihmeellisiä ääniä. Yhdestä purkuautosta ostin vasemmanpuoleisimman pumpun, joka on pienin kaikista. Myyjän mukaan menee ristiin. Tuo on siis KR pumppu.
Keskimmäinen on tänään autostani irroittama.
Oikean puoleisin on autovaraosakaupan tilaama pumppu joka piti olla, mutta se on näistä kolmesta isoin, eikä tietenkään käy paikalleen..

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 28.2.2011 17:09

Edit: Noniin, tänään hain Bosch Service Pointista uuden pumpun, nyt tuli oikea ja hurjat 215€!!
Pumpun vaihdoin, mutta ei vaikuttanut. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Ke-Jetronic gurut herätys, mitä seuraavaksi?

Mitä jos tankissa oleva pumppu on rikki? Huomaako sitä mistään?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.2.2011 17:18

No tsekkasitko tuon Donan vinkin?
Entäs virranjakaja? Voihan se vika varmaan siinäkin olla.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 28.2.2011 17:19

No tsekkasitko tuon Donan vinkin?

Putsaa ilmamäärämittari kyljessä oleva sihti.


Kyseessä siis KE-Jetronic, siinä ei taida olla tuota bensansäätöä ollenkaan tuossa ilmamääräjakajassa?
Virranjakajassa tosiaan bränikkä kansi ja pyörijä, äsken katsoin niin ihan ok kunnossa näyttivät olevan. Hieman oli öljyä siell kannen ihan reunoilla

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.2.2011 18:09

Kyseessä siis KE-Jetronic, siinä ei taida olla tuota bensansäätöä ollenkaan tuossa ilmamääräjakajassa?

Ok, voi olla näinkin.
Virranjakajassa tosiaan bränikkä kansi ja pyörijä, äsken katsoin niin ihan ok kunnossa näyttivät olevan. Hieman oli öljyä siell kannen ihan reunoilla

No mutta onhan siinä virranjakajassa nyt muutakin kuin kansi ja pyörijä.
Omasta oli aikoinaan se johtosarja sieltä sisältä heikossa hapessa ja pätki niin prkleesti kun koitti vähänkään vedättää.
Uuttakäytettyä jakajaa kiinni niin johan helpotti.
Viimeksi muokannut Eemeli, 28.2.2011 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 18:28

Siellä on ainakin Hall-anturi joka omassa tapauksessani ei tykännyt öljystä. Paineilmalla puhdistelin ja oli oireeton aina jonkin aikaa kunnes sain tiivisteen vaihdettua.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.2.2011 20:17

Putsaa ilmamäärämittari kyljessä oleva sihti. Se on siinä kyljessä, mistä päältä lähtee bensalinjat suuttimille. Ei nyt oo kuvaa näyttää, mutta löytyy sen pultin alta, millä muistaakseni säädetään bensanpainetta(lisäämällä rikkoja) Se on siellä sisällä ja täytyy kaivaa esiin...


Sihdistä ei ole mitään muistikuvaa, mutta muisti palailee pätkittäin: eli pari vinkkiä oman PL:n kokemuksista:

Paineensäätimessä on kaksi O-rengasta, jos niissä on halkeamaa / vuotoa ei bensapaineet säädy oikein.

Moottorin päälle koneen ja jäähdytysnestesäiliön väliin tulee useampi maajohdin: yksi näistä tulee suoraan ECU:lta: tarkista liitos ja johdin. (taisi Hall-maakin olla tässä).

Jos menoveden tuotto ei ole riittävä ja auto toimii paremmin täydellä tankilla: polttoainesäiliössä oleva pa.nostopumppu voi olla tukossa/rikki. Huoltoluukku löytyy tavaratilan pohjalta (musta pyöreä luukku).

Virranjakaja ja Hall-anturi: akselin stefa saattaa tihkua ja öljy tehdä kiusaa jakajassa, hall voi ottaa itseensä ja pätkiä, mikäli päivät täynnä tai sakaralevy on vaurioittanut anturin pintaa.

Pa-painepumpun surina on OK, mutta murina/muoruaminen viittaa vikaan. Läpivirtaavana polttoaine voitelee moottoria.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 2.3.2011 17:56

Päivitelläänhän hiemna tilannetta, eilen tosiaan vaihdoin myös tankkiintulevan pumpun. Vanha oli mallia -89 ja uusikäytetty -07. Sirinä hiljentyi huomattavasti, mutta kun kaasua antaa niin stumppaa heti.. Joskus harvoin paikallaan jaksaa kiertää..

Huomasin konehuoneesta että olin unohtanut erään letkun kiinnittää ilmanputsarin koteloon, kun sitä putsailin joskus. Nyt on mielessä sellainen teoria että auto on säätänyt seokset vituiksi ja sen takia nyt käy väärin. Irroitin akun eilen ja toivon että se nollaa sen tiedon. Ja asettaa uuden kun lyön sen käyntiin huomenna.. Onko mitään perää moisessa?

Hain myös paikalliselta Shelliltä hätävarana V-Poweria 20litraa, oli meinaa tuo bensa aika lopussa.. Ei vaikutusta.

Hyviä vinkkejä tullut jo ja lisää kaivataan..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.3.2011 18:02

Ei toi itekseen säädä juuri mitään.

Pistä vaikka ajoituslamppu sytkän johtoon niin saat varmistettua kipinän silloin kun pätkäisee, ellet jo ole sitä tehnyt.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 3.3.2011 16:05

Miktäs nuo anturit virranjakajan alapuolella olvat? Ruksea ja valkoinen.
Ruskeasta on ainakin toinen johto poikki ja valkeankin johdot ovat 90 asteen kulmassa.. Pitää kuoria ja juottaa uudestaan jos vaikka vaikuttaisi
http://elementti.kuvat.fi/kuvat/16v/DSC_0009.JPG/small

Antureista eteenpäin kohti rintapeltiä, siellä on 3 kappaletta tommosia yhden johdon liittimiä, mihinköhän noi kuuluvat, vai kuuluvatko ollenkaan?
http://elementti.kuvat.fi/kuvat/16v/DSC_0014.JPG/small

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2011 18:43

Lämpöantureita on ainakin kaksi ja olikohan öljynpaineen toinen anturi tuolla?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 4.3.2011 15:03

Kolvailin katkenneet johdot nippuun ja toivoa täynnä koe ajolle. Ei mtn vaikutusta. Siis tarkennan hiemna vikakuvausta:
Pinta kaasulla toimii, hetki kun kaasua painaa hieman enemmän menö tökkää ja auto sammuu. Heti perään käynnistyy ihan ok ja taas pystyy pintakaasulla ajamaan.

Bensapumpun relettäkin kokeilin vaihtaa toiseen, ei vaikutusta.
Putkesta roiskii, en tiedä onko vettä vai bensaa.. Käy rikkaalla?

Kohta loppuu omat eväät ja pitää viedä johonkin kakkis tohtorille

Edit: Onko tuossa jtn automattiryyppy juttuja? Tuntuu että on ryyppykokoajan päällä ja sen takia tukehtuu.. Jos siellä ryyppy hommeleissa likaa tai ne olisi rikki/jumissa?
Viimeksi muokannut Elementti, 4.3.2011 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.3.2011 17:04

Kyllä koko tienoo haisisi bensalle jos sitä pisaroina putkesta tulisi. Eikä se kyllä niin rikkaalla käviskään.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 8.3.2011 11:44

Mitäs nyt seuraavaksi? Alipaineletkut tein uusiksi, virranjakajan puhdistin eilen öljystä.
Yritin avata sitä myös, jotta saisin vaihdettua hall-anturin ja o-renkaan. Kovin oli tiukassa se tappi.
Mitä jos lamda on paskana, oireileeko miten? Seossuhde mennyt vituilleen? Jako pielessä? Jakohihna pitäisi vaihtaa/vaihdattaa, jos se on vaikka löystynyt/jako hypännyt?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 28.3.2011 17:13

Käytin jakopäärempassa ja samalla pyysin että tutkisivat tuota ongelmaa. Olivat putsanneet bensalinjoja ja vähän parani. Nyt kestää hieman paremmin kaasua, mutta ei kummikaan normaalisti. Ajelin autolla Helsinkiin ja takaisin (100km). Moottoritiellä kun losotti mittariin tasan 100km/h vauhtia ja noin 10km välein sammui vaikka ajoi tasakaasulla. Aina kytkin pohjaan ja vauhdista startilla käyntiin vaan.. Pysyi jotenkunten muun liikenteen seassa. Kulutuskin oli 8l/100, eli ihan normaalia.

Olisiko mahdollista että ostamani bensapumppu on väärä? Vaikka fyysisiltä mitoiltaan on oikein, speksit olisivat väärin? Boschilta sen ostin kyllä, että luulisi heidän osaavan myydä oikean pumpun. Voiko tämä johtua siitä että laitoin kaksi prikkaa polttoainelinjan ja bensapumpun väliin?
Auto seisoo nyt naapurikunnalla korjaamon pihassa vielä ihmeteltävänä..
Auto toimii kylmänä hieman paremmin kun lämpimänä

Yksi oire on myös huono käynnistyminen, tai ei jaksa ominavuin pitää käynnissä, vaan pitää kaasulla auttaa, jotta saa kierrokset kohilleen. Eli sammuu heti kun käynnistää..

Edit: Vaihdoin myös hall-anturin ja kipinävahvistimen. Ei vaikutusta.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 29.3.2011 13:23

Nyt soittelivat korjaamolta, että määräjakaja olisi paskana.
Olivat sitä mieltä että uusi maksaa 1000€ ja purkaamoilta noita ei löydy enää. Että suosittelivat ostamaan uuden auton.. Vitut.

Onko K-Jet ja Ke-Jetin määräjakajat samat, eli käyvätkö ristiin?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.3.2011 14:20

Kyllähän noita 16v kakkiksia pitäs löytyä suomenmaasta sen verran, että jostain saa käytetyn.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 29.3.2011 15:17

Onko K-Jet ja Ke-Jetin määräjakajat samat, eli käyvätkö ristiin?


Tietääkseni KE-Jetin ja K-Jetin määräjakajissa on eroa. Multa löytys yks KE-Jetin määräjakaja joka tosin on peräisin 8V JH koneesta, tiedä sitten käykö tuo? Eikös tuossa KE-Jetissä ole jokin lambda ohjaus?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.3.2011 21:45

Mulla tuossa Ke-motronic:issa eli 2.0 16v koneessa kun oli lamda viallinen niin teki sellaista että lähti kyllä käyntiin, mutta kaasuun ei kärsinyt koskea tai auto sammui.
Samanlaista oiretta tekee myös jos useampi kuin yksi tulpanjohdoista lyö läpi varsinkin kostealla kelillä.
Noita et vissiin ollut vaihtanut vielä ?

Korjaamo pääsee helpolla kun sanoo määräjakajan olevan rikki kun ei ymmärrys riitä tai halu korjata. Miten ne sen perustelivat ? Bensanpaineet pystyy mittaamaan mitkä menee joka suuttimelle, jos niissä on ongelmaa niin silloin se voisi olla määräjakajavika, edellyttäen tietty et tulopaine on riittävä.
sytytyskipinän testaukseen myydään biltemassa laitetta minkä voi laittaa tulpanjohdon väliin ja testata häipyykö kipinä kun kone alkaa pätkimään. Jos ei niin vika tuskin on sytytyspuolella.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.4.2011 16:38

Vanhat tulpanjohdot oli ihan ok näköiset, ostin nyt kummiskin ProSparkin kuparijohdot. Eipä vaikuttanut, maanantaina meene lambda vaihtoon. Tänään kävin hieman lenkkiä heittämässä niin että ei ollut lamdban johdot kiinni. Ei toiminut normaalisti, mutta eritavalla..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa