Golf 2 1.3 Jakohihna Pomppasi!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jassa
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.12.2010 20:48

Golf 2 1.3 Jakohihna Pomppasi!

ViestiKirjoittaja Jassa » 3.1.2011 20:48

Pääs jakohihna jokusen pykälän pomppaamaan tollasessa 1.3 myllyssä, kone pyörii täysin ja vähän yrittää. Ei kolise eikä kilise. Ei tainnut mennä mitään rikki? Mutta kun vähän aloittelija olen niin mistä päin löytyy ajotusmerkit? Ja mihin pitää kohdistaa? Vauhtia ei ollut ku joku 30-40kmh, tuli vähän lumen puolella käytyä niiin oli konehuone lunta täynnä ja toi pomppas.. Kävi vielä vähän aikaa itse ja pikkurahina kuulu, tais tosin kuulua laturin hihnasta ku oli sen verran sielä moottorissa sitä lunta. pääsin siitten vielä samoilla vauhdeilla pois ja pysähdyin niin pikkuhiljaa sammu auto. Pimeässä katotttiin että jakohihna oli tosiaan pompannut. Siis mistä löytyy ajotusmerkit tosta koneesta? Saattoko jotaki hajota ku nnuin vähä pomppas?

Sori jos oli sekavaa tekstiä, Väsyttää pirusti.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 3.1.2011 22:45

Juuri tähän moottoriin ei ole tarkkaa tietoa, mutta periaatteessahan kaikki poikittain olevat etuvetokoneet ovat samanlaisia.

Miten näitte tai päättelitte jakohihnan pomppaamisen? Onko se näkyvissä jatkuvasti? Eikö jakohihna ole suojakotelon alla? Jos se on esissä, niin miten totesitte pomppaamisen, kun ette tunne moottorin ajoitusmerkkejä?

Ajoitusmerkit ovat tietenkin Nokkapyörässä ja nokka-akselin suojapellissä. Näyttäisi että pellin merkki on klo. 12 ja nokkapyörässä on kahdessa hampaassa pieni kolo. Näiden välillä on 1sylinteri yläkuolokohdassaan.

Nokka-akselin takapinnassa on myös ajoitusmerkki, mutta siitä ei ehken ole hirveästi hyötyä jos venakoppa ja kansi ovat paikoillaan. Sitä ja sen vastamerkkiä ei yksinkertaisesti näe.

Kampiakselin kiilahihnapyörässä on jokin merkki. Lovi, pyöreä painanne tai muu. Lohkossa on pyörän kehällä jossain nuoli, lovi tai muu merkki.

Kunnon valossa ja työtilassa nämä on yleensä helppo löytää kun kohteet ovat kunnolla puhtaat.

Myös vauhtipyörässä on yleensä jonkinlainen ajoitusmerkki. Tämä löytynee vauhtipyörän kohdalta kytkinkopan päältä jonkin korkin, tulpan tai luukun alta.

Mutta tärkeintä on, että purat jakopuolen siististi ja rauhassa esiin, puhdistat paikat ja tutkit sitä jakopäätä. Merkit kyllä löytyvät ja muutenkin tulee tutustuttua siihen puoleen.

Mikä tai millainen tilanne tämän jaon sai hyppäämään? Tapahtuiko se normaalissa ajossa?

Sitten kun saat uuden hihnan/hihnat paikoilleen ja jaot kohdilleen, kannattaa ottaa sytytystulpat pois ja pyöritellä konettaa pyörimissuuntaan ja kuulostella niitä kolinoita tarkasti. Näissähän joissain ainakin nuo jako-ongelmat voivat johtaa ventiilien ja/tai mäntien vioittumiseen. Vai onko näin kaikissa Volkkarikoneissa sitä en tiedä.

Tässä nyt jotain peruskauraa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.1.2011 23:36

periaatteessahan kaikki poikittain olevat etuvetokoneet ovat samanlaisia

Periaatteessa kyllä, mutta pieniä eroja löytyy. Juuri kysessä oleva 1.3 poikkeaa "isolohkokoneista" (1.6-2.0) hyvinkin paljon.
Ykkössylinterin ollessa yläkuolokohdassa, nokkapyörän merkin tulee olla klo kuudessa, kampiakselin klo 12 (YKK merkissä). Hihnan kiristys tapahtuu vesipumppua kääntämällä.
Ei tainnut mennä mitään rikki?

1.3:ssa hihan katkeaminen / hyppääminen taitaa aiheuttaa venttiilien osumisen mäntiin.
Paljon ajettu vesipuppu tai vesipumpun tiiviste alkaa myös melko varmasti vuotamaan kun sen asentoa muuttaa.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.1.2011 6:36

senverran on omakohtaista kokemusta, että vastaavassa kikottimessa (1,3 kone) 5/8 venttiiliä uusiksi ja kansiremontti päälle. Eli varmasti ottaa venttiilit mäntiin kiinni. Kone sammui ihan tyhjäkäynniltä. Se mitä muuta tuli uusittua, ei nyt muistu mieleen.. vesipumppu nyt ainakin :) Aikaa kumminkin yli 15 vuotta tapahtumista.
Syykin oli varsin yksinkertainen: Tuli jakohihna vaihdettua aiemmin, mutta aloitteleva wag-harrastelia ei ymmärtänyt että vesipumppu kuuluu vaihtaa aina jakohihnan yhteydessä. Seuraus tästä että vanhan vesipumpun hihnapyörä söi uuden jakohihnan hampaat alle 1000 km sileeksi.

Mutta ei muutakun tutkimaan, toivottavasti sinulla kävi parempi tuuri :)

Jassa
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.12.2010 20:48

ViestiKirjoittaja Jassa » 4.1.2011 15:12

Moro! Ensiksi kiitos jo nyt neuvoista. Viikonloppuna tulee varmaan ruvettua tutkimaan tarkemmin. Mitenkään Varma en ole jakohihnan pomppaamisesta mutta 99% varma olen, Kone pyörii Startilla aivan liian kevyesti ja kastelee 2 tulppaa. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei pidä. Kaasuun kun ei koske ollenkaan niin vähän yritää käydä startatessa. Yhdessä entisessä oopelissa pomppas hihna ja teki samaa. Siinä tosin se ei mitään hajottamaan. Niin ja tilanne tapahtui sillä lailla että tuli vähän penkanpuolella jääradalla käytyä.. Ois pitäny jättää menemättä sinne.. Lunta oli päässyt myös sinne kotelon sisään.. Remmi oli tosin tiukalla ja ei ole kulunut kun 3500km sitte tosiaa vaihettu. Mutta pitää tutkia ja Kertolla sitten mitä löyty!

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 4.1.2011 15:48

Remminhän ei kai pitäisi olla TOSItiukalla vaan siinä pitää olla selkeä joustovara. Jossain moottoreissa jakohammashihnan pitää ohjeiden mukaan kääntyä miltei 90astetta käännettäessä pisimmältä vapaalta väliltään.

Mutte kuten tuolla todettiin, niin näissä on moottorikohtaisia eroja. Ja korostan vielä, että nämä minun tietoni ovat enemmän yleisellä tasolla kuin moottorispesifisiä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.1.2011 17:49

Jossain moottoreissa jakohammashihnan pitää ohjeiden mukaan kääntyä miltei 90astetta käännettäessä pisimmältä vapaalta väliltään.

oikeastaan toi on vanhan kansan tapa kattoa hihnan kireys, jos se taipuu vähemmän tai max 90 ni sit se on oikealla kireydellä. Automaattiset kiristmet hoitaa nykyään aika pitkälti ton hihnan kiristämisen. Löysä hihna pääsee väpättämään ja sen seurauksena hampaat lähtee irti, sen lisäks että löysällä hihnalla jaon hyppääminen tapahtuu helpommin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa