Bora AUM 1.8T Sakkaus+ muuta, kokemuksia?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

Bora AUM 1.8T Sakkaus+ muuta, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 23.12.2010 23:50

Hei!

Ensinnäkin haulla lukaisin läpi nuo sakkaukseen liittyvät aiheet, mutta silti kaipaisin lisää tietoutta viisaammilta.

Ongelmana siis ilmaantunut ahtimen sakkaus, kun päästää jalan kaasulta kiihdyttäessä. (Kuuluu siis tsih-tsih-tapainen ääni) Samalla kiihdyttäessä kuuluu matalataajuinen ulvominen. Autossa kaikki ilmansuodattimet ym. vakio-mallisia, eikä ohjelmaakaan ole. Tämän lisäksi samaan aikaan moottorin käyntiääni muuttunut paljon kovemmaksi, vaikka kierrokset pysyvät samalla tasolla myös tyhjäkäynnillä kuin aikaisemmin. Auto myös tärisee huomattavasti, ei käy kuitenkaan kolmella. Selvä muutos tehoihin myös.

Tämä tapahtunut siis tänään 23.12. jolloin ainakin täällä itä-suomessa -30 asteen pakkaset. Voiko tuo pakkanen vaikuttaa esim. tuohon koneen käyntiin miten paljon? Lokakuussa vasta bypass vaihdettu, joten tuskin siitä kysymys?
Pääseekö ahtimen vaihtopuuhiin vai mistä vois johtua (kokemuksia?)?

Kiitokset vastauksista etukäteen.

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 26.12.2010 12:03

Moottorin päällä, enimmäkseen oikeassa reunassa oleva y-haara oli osittain revennyt, siitä kautta siis varmastikin vuotaa. Voiko pieni halkeama siinä osassa aiheuttaa tuon sakkauksen?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 26.12.2010 16:09

Olikos tämännäköinen osa: Kuva

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 26.12.2010 21:09

Ei ole tuon näköinen osa, ko. osan päällä oli osanumero: DE 06A 103 221 AH.
Eli huohotinletku kyseessä, ei siis paineenalainen?

Moottorin käyntiääni palasi normaaliksi lauhemmalla kelillä ja myös moottorin tärinä hävisi. Jäljelle jäi tuo ahtimen satunnainen sakkaus, kiihdyttäessä paikaltaan n. 60 vauhtiin kaaviolla 1.-2.-3.-4. vaihde, ei ahdin sakkaa.

Nelosella rullatessa tuota kuuttakymppiä, kaasua painettaessa rupeaa ahtamaan normaalisti mutta kun jalan nostaa kokonaan pois kaasulta kiihdytyksen jälkeen, edelleen nelonen silmässä, ahdin sakkaa.

Tuskin normaalia?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 26.12.2010 22:08

Joo huohotinletkuhan se, itellä tuo hajosi, tosin passatissa, eikä vastaavia oireita tullut vastaan.

Taas pitää jotain yrittää, eli tarkasta nyt kuitenkin se bypass, jotta saa ainakin suljettua pois...

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 27.12.2010 21:59

joo tais auto säikähtää fin-turbolla käymistä, tai sitten vika korjaantu yksinkertaisesti bypassin alipaineohjausletkun kiristinpannan vaihdolla, sakkaaminen hävis ja auto on aivan kuin ei ois mitään tapahtunutkaan :)

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 30.12.2010 19:49

Itselläni leoni sekä golffi (Molemmat 20vt turboja) ovat talvella tehneet usein tuota täristämistä ja moottorin käyntiäänen koventumista, ilmeisesti johonkin väliin pääsee kunnolla jäätä/lunta joka sitten jotenkin välittää tärinät ja äänet koriin, ja tästä johtuen sitten olen saanut ihmetellä että mikäpäs siellä oikein mölyää.
Mutta kummassakaan tapauksessa ei mitään erikoisempia toimenpiteitä ole tarvittu, pitkällä lenkillä aina on äänet lakannu ja täristykset vaimentunu. Leonista sitten noin puoli vuotta ostamisen jälkeen meni tuo perinteinen downpipen joustoliitos, jonka sitten kyllä taas kuuli jo sillä p-reiälläkin, että nyt on putki poikki.

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 5.1.2011 10:03

Onkos kellään kokemusta tuosta ko. huohotinletkun vaihdosta? Onko asap-hommia vai kestääkö esim. kevääseen asti, kun ei ole kuin pienen pieni murtuma siinä?

UrsaMajor
-
Viestit: 60
Liittynyt: 14.5.2010 8:30

ViestiKirjoittaja UrsaMajor » 20.2.2011 11:13

Oireet palasivat taas kovilla pakkasilla, elikkä ahdin sakkaa. Finturbolla aikaisemmin käydessä sanoivat bypassin olevan oudon "jäykkä". Olettaisin tuon nyt sitten johtuvan siitä.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=Gwvob49s5E4 täysin samanlaista puhinaa pitää, muttei paikaltaan.

Onko kellään kokemusta marmoritiskiltä ostetusta bypassin takuusta? Kyseinen kampe vaihdettu kiinni siis lokakuussa ja autossa ei ole ohjelmaa, ts. vakio. Ei kai näiden niin äkkiä kuuluisi hajota?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa