passat 1.8t abs, esp, öljynpaine, airbag ja vaihteisto!!
Valvoja: ffp jäsenet
passat 1.8t abs, esp, öljynpaine, airbag ja vaihteisto!!
Otsikon mukaiset valot syttyivät eilen illalla kesken ajon. Aluksi syttyi esp:n (vai oliko epc?)valo,
tämän jälkeen öljynpaineen varotusvalo, airbag fault ja abs:invalo vielä. Kiekkamittarin neula heiluu omiaan, tiptronicin valintanäyttö vilkkuu kans. Nyt aamulla auto ei meinannut käynnistyä, pitkän sahauksen jälkeen hörähti käymään, ja laatikko käyttää vain yhtä vaihdetta(limp mode?)
Vikakoodeja tuli seuraavia:
P1650 18058
Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
Mikäs on instrument cluster J285??
P1628 18036. Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor
Vielä tuli koodit 01317 ja 01299, joihin en ole löytänyt selitystä mutta liittyvät tuohon J285
clusteriin
Niin, auto on -04 passat 1.8t tipillä. Haulla tietenkin koitin ekaksi etsiä, muttei löytynyt..
Yhdellä palstalla juteltiin et TCU olis rikki joka aiheuttaa tollaset sekoamiset?
Ratkaisevasta vihjeestä palkkio, sovitaanko 5% korjauskustannuksista? Tämä sen takia että tarvitsen autoa päivittäin.
-saku
tämän jälkeen öljynpaineen varotusvalo, airbag fault ja abs:invalo vielä. Kiekkamittarin neula heiluu omiaan, tiptronicin valintanäyttö vilkkuu kans. Nyt aamulla auto ei meinannut käynnistyä, pitkän sahauksen jälkeen hörähti käymään, ja laatikko käyttää vain yhtä vaihdetta(limp mode?)
Vikakoodeja tuli seuraavia:
P1650 18058
Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
Mikäs on instrument cluster J285??
P1628 18036. Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor
Vielä tuli koodit 01317 ja 01299, joihin en ole löytänyt selitystä mutta liittyvät tuohon J285
clusteriin
Niin, auto on -04 passat 1.8t tipillä. Haulla tietenkin koitin ekaksi etsiä, muttei löytynyt..
Yhdellä palstalla juteltiin et TCU olis rikki joka aiheuttaa tollaset sekoamiset?
Ratkaisevasta vihjeestä palkkio, sovitaanko 5% korjauskustannuksista? Tämä sen takia että tarvitsen autoa päivittäin.
-saku
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18058/P1650/005712
Istrument cluster on mittaristo. Mittaristoon nuo viittais kaikki. Voisko olla mittariston johdot huonosti tai rikki?
Istrument cluster on mittaristo. Mittaristoon nuo viittais kaikki. Voisko olla mittariston johdot huonosti tai rikki?
OK. Lisää koodeja löytyi ruokiksen aikan kun kävin kähjäämässä lukijan kanssa:
18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor
18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU
18056. P1648 Data bus powertrain faulty
17978. P1570 engine control module disabled
18091. P1683 implausible message from airbag controller
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
01317 control unit in dash panel insert J285
18036. P1628 missing message from steering sensor
01312 databus drive.
Voiko näitten perusteella jo löytää jonkin vian lähteen??
18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor
18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU
18056. P1648 Data bus powertrain faulty
17978. P1570 engine control module disabled
18091. P1683 implausible message from airbag controller
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
01317 control unit in dash panel insert J285
18036. P1628 missing message from steering sensor
01312 databus drive.
Voiko näitten perusteella jo löytää jonkin vian lähteen??
Laitetaanpa vahva veikkaus releen 219 puolesta. Kyseisen releen kautta menee virrat eculle ja sitä myöten monille sensoreille. Tiettävästi hajoaminen tai vikaantuminen aiheuttaa usein myös näitä
'missing powertrain message'-ilmoituksia, kun virtaa ei kulje kunnolla tai ollenkaan sensoreille.
Rele löytyy sieltä ECUn kyljestä kannen alta.
'missing powertrain message'-ilmoituksia, kun virtaa ei kulje kunnolla tai ollenkaan sensoreille.
Rele löytyy sieltä ECUn kyljestä kannen alta.


Ei taida löytyä tarvikeliikkeestä, totakin on päivitetty VW:n toimesta useaan otteeseen, joten jos haluat todennäköisesti varmimman osan niin käy hakemassa marmoritiskiltä. Ota osanumero siitä autossa olevasta releestä, niin saat varmimmin oikean uuden version. Kustantaa varmaankin jotain 50€ nurkilla, joten jos haluat varmuuden, että on rikki niin testaa tai pura ja tarkista.
Kannattaa tosiaan myös tsekata varmuuden vuoksi sieltä ratin alta bensapumpun rele, joka on numerolla 372 tai 409, täsmää myös oireeseen, ainakin sen osalta että pyörittää starttia muttei käynnisty.
Tuon mallista relettä en ole itse koskaan testannut, mutta olettaisin, että voi testata syöttämällä käämille 12v, pitäisi naksua kun saa virtaa.
Automaattilaatikon ohjainlaitteen toimintaa ei varmaankaan tässä tapauksessa muuten voi todeta kuin käyttämällä sitä toisessa autossa, jossa on samalla osanumerolla varustettu ohjainlaite. Jos itse ohjainlaitteelta löytyy vikakoodeja, niin nekin voisi auttaa päättelemään mahdollisesti jotain ohjainlaitteen kunnosta, kun noissa listatuissa koodeissa ei ole tietoa, miltä ohjainlaitteelta ne on saatu. Vaihdelaatikon ohjainboksi on kuitenkin sen verran kallis vekotin, ettei ihan lotolla kannata lähteä vaihtelemaan, noi perusreleet (kuten b-pumpun) menee vielä, vaikkei jaksaisi testatakaan.
Automaattilaatikon ohjainlaitteen toimintaa ei varmaankaan tässä tapauksessa muuten voi todeta kuin käyttämällä sitä toisessa autossa, jossa on samalla osanumerolla varustettu ohjainlaite. Jos itse ohjainlaitteelta löytyy vikakoodeja, niin nekin voisi auttaa päättelemään mahdollisesti jotain ohjainlaitteen kunnosta, kun noissa listatuissa koodeissa ei ole tietoa, miltä ohjainlaitteelta ne on saatu. Vaihdelaatikon ohjainboksi on kuitenkin sen verran kallis vekotin, ettei ihan lotolla kannata lähteä vaihtelemaan, noi perusreleet (kuten b-pumpun) menee vielä, vaikkei jaksaisi testatakaan.
Eli autoon on varmaankin päässyt vettä sisälle joko akkukotelon poistoreiän tukkeutumisen takia tai murtuneen raitisilmasuodatinkotelon kautta... :|
Poistuiko muuten mainitut oireet laatikon boksin operoinnilla?
Aiemmin kerroit, että näyttää seuraavia koodeja, mitkä noista on vielä päällä ja heittääkö vielä jotain muita koodeja näiden lisäksi?:
18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor
18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU
18056. P1648 Data bus powertrain faulty
17978. P1570 engine control module disabled
18091. P1683 implausible message from airbag controller
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
01317 control unit in dash panel insert J285
18036. P1628 missing message from steering sensor
01312 databus drive.
P1650 18058 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1628 18036 Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor
Noihin mitä aiemmin tuolla mainitsit, etkä ollut löytänyt selitystä:
01317 Instrument Cluster (J285)
01299 Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
Kummastakin puuttuu tosin tuollaisenaan tarkempi data mistä koodi johtuu.
Hyvä jos lähti jo muuten toimimaan.
Poistuiko muuten mainitut oireet laatikon boksin operoinnilla?
Aiemmin kerroit, että näyttää seuraavia koodeja, mitkä noista on vielä päällä ja heittääkö vielä jotain muita koodeja näiden lisäksi?:
18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor
18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU
18056. P1648 Data bus powertrain faulty
17978. P1570 engine control module disabled
18091. P1683 implausible message from airbag controller
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
01317 control unit in dash panel insert J285
18036. P1628 missing message from steering sensor
01312 databus drive.
P1650 18058 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1628 18036 Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor
Noihin mitä aiemmin tuolla mainitsit, etkä ollut löytänyt selitystä:
01317 Instrument Cluster (J285)
01299 Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
Kummastakin puuttuu tosin tuollaisenaan tarkempi data mistä koodi johtuu.
Hyvä jos lähti jo muuten toimimaan.
Akun alla ei ollut minkään laista kumitulppaa paikallaan, ainoastaan konepellin alta kulmista olevat kourut olivat täynnä lehtia ja paskaa eli vesi ei päässyt varmaan valumaan normaalia tietä pois. Raitisilmakotelon liitäntää oli aiemminkin paikkailtu jäljistä päätellen; nyt siellä on vieläkin enemmän sika-tahnaa. Tuli mieleen et kävin autopesussa jokunen päivä ennen vikaantumista, mut sellanen määrä vettä olis huomannut melkeinpä heti.
Nyt kaikki toimii kuten ennenkin, paitsi vaihdelaatikko vielä herjasi muutamaa vikakoodia:
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
18258. P1850 Data bus powertrain missing message from engine control
18158. P1750 Power supply voltage low voltage
Nyt aamulla uudestaan luin koodit niin jäljellä oli toi 18158. P1750 Power supply voltage low voltage -hässäkkä. Koodit saa luettua pois mutta pompsahtaa aina mittaristoon: vaihdekaavio ei näytä päällä olevaa vaihdetta mut muuten pelaa hienosti, paitti käsivalinta ei vörki.
Tuolta ultimatevw:n puolelta nimim. timoteejii kirjoitteli jokune vuos sitten täysin samanlaisesti kuin miten mulla kävi alussa... voineepi insinöörikin päätellä et voi olla suht yleinen vika passateissa tämä kastuminen ja sähköjen sekoaminen.
Tuohon tipin toimimattomuuteen kuulemma auttaa niitten magneettien uusinta kepin alta, joku kuullut asiasta enemmän?? Niin. ja kävi jo mielessä et käyn vaihtamassa paskatin uudempaan farkku-vectraan; saiskohan kuitenkin sillä tavalla jännitsytä elämään...?;)
Ja taas tuli mieleen et auton ostosta on kulunut vasta nelisen kk:tta, tarttisko ottaa yhteys myyjään?
Nyt kaikki toimii kuten ennenkin, paitsi vaihdelaatikko vielä herjasi muutamaa vikakoodia:
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
18258. P1850 Data bus powertrain missing message from engine control
18158. P1750 Power supply voltage low voltage
Nyt aamulla uudestaan luin koodit niin jäljellä oli toi 18158. P1750 Power supply voltage low voltage -hässäkkä. Koodit saa luettua pois mutta pompsahtaa aina mittaristoon: vaihdekaavio ei näytä päällä olevaa vaihdetta mut muuten pelaa hienosti, paitti käsivalinta ei vörki.
Tuolta ultimatevw:n puolelta nimim. timoteejii kirjoitteli jokune vuos sitten täysin samanlaisesti kuin miten mulla kävi alussa... voineepi insinöörikin päätellä et voi olla suht yleinen vika passateissa tämä kastuminen ja sähköjen sekoaminen.
Tuohon tipin toimimattomuuteen kuulemma auttaa niitten magneettien uusinta kepin alta, joku kuullut asiasta enemmän?? Niin. ja kävi jo mielessä et käyn vaihtamassa paskatin uudempaan farkku-vectraan; saiskohan kuitenkin sillä tavalla jännitsytä elämään...?;)
Ja taas tuli mieleen et auton ostosta on kulunut vasta nelisen kk:tta, tarttisko ottaa yhteys myyjään?
Oman kokemuksen mukaan kun alkaa enemmän olla mittaritaulussa palamassa merkkilamppuja niin ihan ensimmäiseksi laturin jännitteen mittaus ja sitten akun kuormitustestaus akkuliikkeessä ennen mitään muuta isompien/kalliimpien osien vaihtoa.
Aiheuttavat mitä ihmeellisimpiä vikoja jos eivät ole kunnossa...
Aiheuttavat mitä ihmeellisimpiä vikoja jos eivät ole kunnossa...
Päivitän nyt itselle ja toisille tätä asiaa... eli se poksi hantin jalkatilassa oli läpimärkä...
Nyt pohditaan mikä on vikana, kun öljynpaineen alaraja häly syttyy vaikka öljyä on tikun mukaan vallan mainiosti..? Kuukle sanoo että pumpun sihti olisi tukossa, ajattelin koittaa asiaan STP:n tai Forten huuhtelua josko auttaisi..
Nyt pohditaan mikä on vikana, kun öljynpaineen alaraja häly syttyy vaikka öljyä on tikun mukaan vallan mainiosti..? Kuukle sanoo että pumpun sihti olisi tukossa, ajattelin koittaa asiaan STP:n tai Forten huuhtelua josko auttaisi..
Sihdin tukkeutumiseen EI fortet auta -öljypohja irti ja puhdistus tai uusi sihti joka ei paljoa maksa, tuo sihdin uusiminen ehkä fiksuinta koska kerran ainakin tullut vastaan semmonen sihti jonka puhdistus ei helppoa ollutkaan kovasta pikimäisestä karstasta. Putsauksen jälkeen pidä öljynvaihtovälit kurissa!
Äläkä ajele tippaakaan autolla jos on todellisia öljynpaineongelmia -jatkuvasti saa lueskella pösilöiden kysymyksiä joissa ensiksi ihmettelevät kun öp-valo palaa/paloi ajellessa ja kohta kysymykset muuttuukin siihen että mistä uusi kone...
Äläkä ajele tippaakaan autolla jos on todellisia öljynpaineongelmia -jatkuvasti saa lueskella pösilöiden kysymyksiä joissa ensiksi ihmettelevät kun öp-valo palaa/paloi ajellessa ja kohta kysymykset muuttuukin siihen että mistä uusi kone...
Jepjep, paineanturi vaihdettu mikö on suodattimen kyljessä. Koeajolla ei sytyttänyt stop-valoa, vain silloin kun koneen kierokset yli 3t tai nopeus nousi yli 70.. Seuraavaksi mittaan paineet, teen nämä halvimmat ja helpoimmat testit ekaksi kun ymmärtääkseni näitten öljypohjat on veemäisiä ottaa pois: apurunkoa täytyy pudottaa et saa tarpeeksi lisätilaa,pitääkö paikkaansa??
Varaosaliikkeessä sanoivat et näissä 1.8t on kaksi öljynpainemittaria, ylä- ja alarajan häly, mutta missä se toinen paineanturi on!!?
Varaosaliikkeessä sanoivat et näissä 1.8t on kaksi öljynpainemittaria, ylä- ja alarajan häly, mutta missä se toinen paineanturi on!!?
jepjep,itsepuhelua... -04 vuotisessa awt-turbossa on vain yksi paineanturi.. öljynjäähdyttimen päällä on tulppa mihin sai hyvin painemittarin liittimen kiinni, painetta on tyhjäkäynnillä n. 3bar, enemmän kierroksia niin paine nousee vajaaseen 5bariin. Koeajolla paine ei kertaakaan laskenu alle 3barin, ja kuitenkin sytytti varotusvalon, öljynpaine alhainen-STOP- jne... ? Onkohan vikaa jo ohjauksessa/sähköissä...?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa