Golf 2, -89 1.6 bensa, ongelmaa rempan jälkeen koneessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

Golf 2, -89 1.6 bensa, ongelmaa rempan jälkeen koneessa

ViestiKirjoittaja Nebel » 8.10.2010 14:47

Vanha kone oli rikki, vaihdoin uuden. Uusi kone oli auki, vaihdoin kannentiivisteen ja muita tiivisteitä varmuuden vuoksi kun irti kerran oli.

Nyt ongelma on savutus. Savu on vaaleaa, mutta vettä ei häviä. Haju on kitkerää, paperia laitoin putkeen, mitään ei jäänyt. Ei tunnu siis vedeltä, ei ole kosteaa.

Tulpista 3 oli pikimustia ja yhden kärki oli vaalea. Kansi on koottu uusilla pulteilla oikeaan momenttiin. Ongelmaa vaikeuttaa se, että kaasaria ei saa oikeaan tyhjäkäyntiin, joten en voi säätää sytytystä. Sytytys on melko lähellä oikeaa. Pierburg jää soimaan 2000 kierrokseen, eli ryyppy ei lähde pois päältä. Tässä on nyt epäilty että Pierburg on todella rikkaalla, mutta ei se pelkästään selitä sitä vaaleaa tulppaa. Eli on monta vikaa varmaan samaan aikaan.

Mittasin ajankuluks puristuspaineetkin, ne on kaikki noin 2 barin sisällä.

Mistä nyt vois aloittaa ? Kaasarin jos sais normaaliin tyhjäkäyntiin, vois sulkea ainakin sen pois.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.10.2010 21:09

Jos moottori on lämmin ja silti käy 2000 rpm, viittaisi se jumiutuneeseen vahatermostaattiin (osa 41).
Irroita termarin kiinnitysruuvit ja vedä osaa hieman ulospäin ja kokeile laskeeko kierrokset.
Koneen ollessa kylmä, termostaatin toimintaa voi testata lämittämällä osaa ja seuraamalla liikkuuko termostaatin kara.
Osan voi toki irroittaa kokonaankin jos haluaa lutrata jäähdytysnesteen kanssa.

Vahatermostaatti ja 3/4 säädin (osa 40) säätelevät kaasuläpän asentoa ja vaikuttavat kierrosten määrään.
Rikastinläppä, sitä säätelevä Pull Down-rasia ja CO-ruuvi seokseen.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 8.10.2010 21:14

Jees, mä koitan huomenna. Irtonaisena mielestäni koitin ja toimi ok mut koitetaa tota toista keinoo kans. On noiden kans tapeltu monta kerta mut taas eri tapa. Selkeästi ei ryyppy mene pois päältä kierrokset tasan 2000. Sikäli viittaa suht helppoon vikaan tällä kertaa.

Seos on ok, ei tukahdu kun laittaa kädet kaasarin päälle ilman suodatinkoteloa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.10.2010 23:47

Irtonaisena mielestäni koitin ja toimi ok mut koitetaa tota toista keinoo kans.

Ok. Mainitaan vielä, että vahatermostaattia paikalleen laittaessa, kaasuläppää pitää avata. Jos termostaattia työntää päin kaasuläpän mekanismia, se voi vaurioitua.
Jos vahatermari toimii oikein, kierroksiin voi vaikuttaa vain 3/4 säädin (säätimen kara työntää kaasuläppää raolleen).
Säädintä ohjaa sulkuventtiili (39) ja lämpö-aika venttiili (38) sulkemalla alipainekanavia.

Lämpö-aika venttiilin toiminnan voi testata seuraavasti:
- Jäähdytä venttiili nollaan tai kylmemmäksi > ilman pitäisi virrata kun letkuliittimestä imee tai puhaltaa
- Kytke osaan virta ja jatka imemistä / puhaltamista > venttiilin tulisi sulkeutua 1-6 sekunnissa. Jos ei, osa on viallinen.
Jos lämpö-aika venttiili ei saa virtaa tai on epäkunnossa, 3/4 säädin työntää kaasuläppää auki ja nostaa kierrokset 3000 rpm.

Sulkuventtiiliä ohjaa "kierrosrele" (rele jossa numero 61). Alle 1200 rpm venttiili avautuu, korkeammilla kierroksilla pysyy kiinni.
Jos rele ei toimi, tyhjäkäynnillä alipaine imee 3/4 säätimen karaa sisään päin, eikä kara pääse nojaamaan kaasuläppään > tyhjäkäyntikierrokset liian pienet, ei pysty säätämään isommalleen.


Em. asiat pätevät jos kaasutin on "kunnossa" = Puhdas, alipaineletkut ehjät, kaasuttimen maadoitus ok, eikä rajoitinruuvien ja mekanismien asentoa olla muutettu tehdasasetuksista.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.10.2010 12:23

Jos rele ei toimi, tyhjäkäynnillä alipaine imee 3/4 säätimen karaa sisään päin, eikä kara pääse nojaamaan kaasuläppään > tyhjäkäyntikierrokset liian pienet, ei pysty säätämään isommalleen.


Tähän toimii pysyvänä väliaikaiskorjauksena toisen alipaineletkun irrottaminen 3/4 säätimestä :)

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 12.10.2010 12:48

Ei ollut mitään vaikutusta vahatermarin poistolla. Tuo säädin toimii, meni kiinni noin 5-8 sekan kuluessa kun laitto johdon kiinni.

Kone savuttaa lämmettyään vaaleaa savua, mutta vesi ei näytä vähenevän. On se kumma. Lisäksi vesi ei kierrä joka paikassa, mikä vittu siinä voi olla.. Ei löydy tukoksia! Letkut irti puhaltelee niin ilma liikkuu läpi.

Täytyy käydä ajamassa lenkki. Vkl meni hitsatessa helmat, nyt on auto kovapeltinen. Tuon kaasari/moottori ongelman poiston jälkeen leimalle. Eli pienoinen kriisi päällä.

3/4 säädin ei vedä sisäänpäin auton käydessä, sen huomasin. Ei riitä alipaine tai vastaavaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa