Mikä tämä osa on?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tigerishka
-
Viestit: 25
Liittynyt: 25.5.2007 15:34

Mikä tämä osa on?

ViestiKirjoittaja Tigerishka » 3.10.2010 12:36

Autona -00 1.4-1j/250 golf. Kuvassa rajattu osa pitää nopeaa tikittävää ääntä. Ääni kuuluu kauas asti vaikka konepelti on kiinni.
Lisäksi kylmänä auto kuulostaa dieseliltä. Todella karhea käyntiääni ja ravistaa.

click

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.10.2010 13:09

Bensahöyryjen keräyssäiliö tms ?
Viimeksi muokannut Mikhauta, 3.10.2010 14:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.10.2010 13:09

Olisko tuo ollut jokin aktiivihiili suodatin bensan paluupuolella.
Mutta sen kuuluu tikittää.
Käyntiääneen ja ravistukseen etsisin vikaa jostain muualta.
Olisko yksi puola mykkä?

Tigerishka
-
Viestit: 25
Liittynyt: 25.5.2007 15:34

ViestiKirjoittaja Tigerishka » 3.10.2010 13:25

Pitää viedä tutulle huomenna auto ihmeteltäväksi. Mitään vikakoodeja ei ollut kun äsken kävin läppärillä tarkistamassa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 3.10.2010 13:25

Jep, bensahöyryjä keräävä aktiivihiilisäiliö se onpi, eli EVAP -säiliö venttiileineen. Venttiili pitää sellasta naputusta vähän milloin sattuu tai koko ajan :D

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.10.2010 10:15

Tuon EVAP-venttiilin kuuluu naputtaa. Jos se ei naputa koskaan, se on rikki. Tuosta vissiin sitten pitäisi jäädä jo vikakoodiakin.
Puolavika jättää myös vikakoodin. Tarkasta missä kunnossa tulpat on, että polttaako bensan kunnolla.

Mutta kalkatushan voi johtua yksnelosessa männistä jotka vanhemmuuttaan/muutenvain rupeavat kalkattamaan lohkoon. On ns. tyyppivika 1.4 koneessa tuossa ikäluokassa. Haulla lie löytyy lisää tietoa aiheesta.

Jos kone vatkaa kovasti ajossa, niin tarkasta myös että moottorin tukikumet ovat ehjiä, tai että niissä ei ole välystä. Tarkastaminen onnistuu esim auto sammuksissa ykkönen silmässä tönimällä sitä hieman eestaas, ja tarkkailee sitten tukikumeja konetilasta. Omassa 1.6:ssa oli vaihdelaatikon puoleinen tukikumi väljä, ja tuo sitten aiheutti n. 2cm pituussuuntaisen liikkeen moottorille joka näkyi ja tuntui ajossa selkeänä nykimisenä.

Ja sitten viimeisenä muttei vähäisimpänä, siellähän lienee ennen vaihdelaatikkoa 2-massa vauhtis joka sekin voi porsia ja aiheuttaa tärinää/kolinaa.

Tigerishka
-
Viestit: 25
Liittynyt: 25.5.2007 15:34

ViestiKirjoittaja Tigerishka » 4.10.2010 16:33

Vikalistalta löytyi ainakin seuraavaa:
OIkealta alapallonivel paskana
Vaihdelaatikon puoleinen moottorin kannatin antaa periksi muutaman sentin
Huohottimen letku revennyt (maksoi muuten marmoritiskillä 70e kun sisältää lämmittimen)
Ainakin yksi bensaletku vuotaa ja muutama muu erinäinen letku murtunut konehuoneessa.

Autohan toimii moitteetta liikenteessä ainoastaan tyhjäkäynti on karmea mutta kun ylläolevat viat korjataan niin auton pitäs taas toimia ok.

Tigerishka
-
Viestit: 25
Liittynyt: 25.5.2007 15:34

ViestiKirjoittaja Tigerishka » 6.10.2010 21:48

Jatketaanpa hieman tätä:

Eteen on vaihdettu nyt:
Vaihdelaatikon puoleinen moottorin kannatin
Alapallonivelet molemmille puolille
Napoihin uudet laakerit

Kolinaa kuuluu aina edestä kun ajaa pieneenkin monttuun. Renkaasta ottaa kiinni ja heiluttelee niin tuntuu kolinaa. Ajaessa kun rattia heiluttaa niin ei kuulu eikä tunnu mitään ylimääräistä.
Mitäs seuraavaksi vaihtolistalle?

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 7.10.2010 0:55

Etupään kallistuksenvakaajan sisemmät tukikumit aiheuttavat kuvailemaasi kolinaa.

Tigerishka
-
Viestit: 25
Liittynyt: 25.5.2007 15:34

ViestiKirjoittaja Tigerishka » 13.10.2010 22:14

^vikahan löytyi juuri tuolta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa