Audi A4 B5 1.8T iso kulutus ja nykiminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

fooorumi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 21.9.2010 22:11

Audi A4 B5 1.8T iso kulutus ja nykiminen

ViestiKirjoittaja fooorumi » 21.9.2010 22:36

Etsitty haulla aineistoa aiheesta ja paljon sitä löytyykin.. Vaikuttaa että koneessa on runsaasti osia, jotka voivat aiheuttaa nykimistä ja noussutta kulutusta. Jokaista osaa ei viitsisi vaihtaa kun tuppaavat maksamaan, joten kaipailenkin vinkkejä mistä osasta lähtisi liikkelle?!

-kulutus noussut normaalikäytössä ja taajama-ajossa 14-15 litraan / 100km, todella taloudellisesti ajamalla saattaa päästä 12 litraan. Tankillisella ajaa nykyään n.400km, kesällä päässyt vielä 550km. Kevyellä pintakaasulla tasaisesti ajettaessa ajotietokone näyttää vielä kohtuullisia lukemia, mutta hiukankin kiihdyttäessä pomppaa villisti ylöspäin..

-toinen vika muistuttaa fuel cuttia tai bensan loppumista ja se ilmenee isommilla vaiheilla (n.4000-5000rps) kiihdytyksen aikana kaasun ollessa pohjassa. Autosta loppuu veto yhtäkkiä hetkeksi. Ykkösvaihteella kiihdyttäessä ei tapahdu koskaan. Ihan kun sytytyksen sulakkeen nykäisis hetkeks pois...

Tähän mennessä tehtyä:

-Ahdin vaihdettu tehdasuuteen orkkisahtimeen.
-By-pass vaihdettu (uusi audi tt)
-Ahtoletkut tarkistettu vuotojen varalta
-Uudet tulpat (alkup.ngk)
-Uusi ilmansuodatin
-Putsattu MAF (vag-comilla näytti 2. vaihteella punarajan tuntumassa n.156g/s.)
-N75 liittimet ehjät ja naksahtaa testattaessa akulla
-Vaihdettu 98-oktaaniseen, kun huomattu että 95:llä nakuttaa
-Uusittu vedenlämpöanturi (motonet-laatua)
-Putsattu ilmanlämpöanturi ja MAF
-Vaihdettu puola (ebay-ostos)
-Tsekattu ettei bensatankki kehitä alipainetta
-Bensansuodatin uusittu
-Koitettu myös lisätä bensan sekaan suuttimia puhdistavaa lisäainetta ja tehty RVS-käsittely.
-Rengaspaineet kunnossa..
-Ei vikakoodeja

Ja vehjehän on vakiokuntoinen AEB 1.8T-koneella varustettu automaatti, farmari ja 235-18" rengastuksella.
Viimeksi muokannut fooorumi, 4.10.2010 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

fooorumi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 21.9.2010 22:11

ViestiKirjoittaja fooorumi » 23.9.2010 22:22

Asiassa edetty hieman.. Vaihdettu motonetin vedenlämpömittari uuteen alkuperäiseen varaosaan ja vaihdettu imusarjan alla oleva z-muotoinen öljynhuohotinputki, joka oli hajonnut viiteen osaan. Kulutus vaikutti laantuvan hieman, täytyy seurata vielä pidemmällä välillä..

Katkos kiihdytyksessä on hyvin todennäköisesti auton siirtyminen Limp-modeen... Viritelty ahtomittariksi 2.5barin asteikolla oleva teollisuusmittari, joka vaikuttaa luotettavalta. Kiihdyttäessä lappu lattiassa ahdot nousevat ja pysyvät noin 3 sekuntia 1 barissa, jonka jälkeen tipahtaa mittarin mukaan 0.2-0.3 bariin ja menohalut hyytyy..

Liekö autossa sittenkin lastu, vai nostaiskohan viallinen N75 paineet liian ylös??

Painetesti paljasti myös imusarjan päällä takareunassa olevan muovisen y-haaran vuotavan hieman, tuskin kuitenkaan syy limp-modeen..?

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 25.9.2010 15:26

Aika iso vuota saa olla että menee limp-modeen. Itsellä oli koko z putki seulana ja ei vaikuttanut kuin alavääntöihin.
-Mites jos kokeilisit irrottamalla maffin liittimen niin eikös menen silloin jollain vakio arvoilla eikä pitäis pätkiä.
-N75 jos jumiaa niin nostaa ahtoja välillä liian korkealle.
-Lastunhan pystyy katsomaan kun avaa moottorin ohjausboxin.
-Tuli vielä mieleen ettei vaan katti/pakoputki olis tukossa

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 30.9.2010 18:29

minkälaisia maf arvoja tulee tyhjäkäynnillä? vai pitäiskö niitä edes tulla? Opetellu tuota vag-comia käyttää tässä kun hiukan nykii ja nuhanen tuo minun passatti.

Niconce
-
Viestit: 75
Liittynyt: 16.2.2009 12:02

ViestiKirjoittaja Niconce » 30.9.2010 22:43

Kiihdyttäessä lappu lattiassa ahdot nousevat ja pysyvät noin 3 sekuntia 1 barissa, jonka jälkeen tipahtaa mittarin mukaan 0.2-0.3 bariin ja menohalut hyytyy..


Ainakin jos ei ole lastua ja tuommoiset ahdot pääsee nousemaan, niin seuraa kova rykäsy kun moottorinohjaus pätkäsee sytytystä. Sen kyllä huomaa!
Kannattaa kokeilla toisella N75:lla. Vaikka naksahtelu kuuluukin, niin voi silti olla jumissa ja päästää paineet nousemaan liikaa. Ja varsinki isommilla vaihteilla.

fooorumi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 21.9.2010 22:11

ViestiKirjoittaja fooorumi » 4.10.2010 23:26

Kulutus on nyt saatu pienemmäksi. Maantieajossa 80km/h ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7,6L/100km, kovemmassa 100km/h vauhdissa 8,6L/100km. Molemmilla nopeuksilla ajeltu 40km testilenkki, johon kuului muutama kovempi kiihdytys. Taajama-ajossa sitten ei alle 12L/100km pääsekkään, mutta taitaa olla enemmän ominaisuus....

minkälaisia maf arvoja tulee tyhjäkäynnillä? vai pitäiskö niitä edes tulla?

Tyhjäkäynnillä MAF näytti ihan oikeita lukemia, oiskohan ollu luokkaa 3,5g/s..

Mites jos kokeilisit irrottamalla maffin liittimen niin eikös menen silloin jollain vakio arvoilla eikä pitäis pätkiä.

MAF:ia en oo vielä koittanut irroittaa, mutta N75:n irroittamalla ei nyi... Ei sitten tosin ahdakaan yli 0,3baria.

Ainakin jos ei ole lastua ja tuommoiset ahdot pääsee nousemaan, niin seuraa kova rykäsy kun moottorinohjaus pätkäsee sytytystä.


Eikö moottorinohjauksen luulisi pätkäisevän sytkää heti, kun liian isot paineet huomataan? Pysyy kuitenkin useamman sekunnin 1barin tienoilla, ennenkuin katkaisee. Täytyy kuitenkin tsekata vielä toisella N75:llä, kun niissä kerran on ongelmia ollut.. Linkistä kehnolaatuinen video aiheesta, jossa ajetaan kakkosella tasakaasulla ja laitetaan kaasu pohjaan..

www.sunpoint.net/~fooorumi/audi/ahdotkatoo.mp4

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2010 23:33

Luulisi VAG:n insinöörien tietävän että sytytyksen katkaisemalla pääsee polttoainetta katalysaattoriin. Eiköhän polttoaineen syöttö katkaista ensin?

Ei ollu vaihdettujen osien listalla happitunnistinta. Voisko se olla noilla metreillä huonona?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 11.10.2010 21:00

No niin nyt mullakin on kulutus kasvanu huomattavasti.. Ja edelleen hieman nykii sekä tuntuu että kaasua härnäämällä vetää paremmin ja tyhjäkäynti seilaa hiukan..

Tuossa on nyt forge style by-pass venttiilli ja kysymys kuulu onko väliä mikä jousi siinä on kiinni? Taikka mitään eroa auton käyttäytimisessä eri jousilla? Niitähän oli kolme eri jäykkyyksillä.

Kokeiltu myös ajaa maf-anturin piuha irti, mielestäni veti entistä huonommin. Mutta sen reissun jälkeen vag-comi herjaa nyt koko ajan maffi-anturin singaali too low tai hight ( en muista nyt varmasti kumpi )?

Elikkä lähenkö maffi kauppaan? :D Tietty jos kokeilis kaverin autosta ehjää eka.

Tulpat tuli vaihdettua merkkiä denso.. Jotain 15€ kpl ja näitä kuulema käytetty paljon 1.8t koneissa.Vaihtoväli 100tkm. Ahto- ja imuvuotoja en löytäny, mutta tarkotus vetää kaikki nuo pienet letkut uusiks.

Jotain vinkkiä heittää mitä myös tutkia samalla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa