Audi 80 lämmöt ei nouse

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

Audi 80 lämmöt ei nouse

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.9.2010 18:04

No niin.
Kysytääs taas viisaammilta.
Eli ongelmana on että ei puhalla riittävän lämmintä sisälle sekä moottorin lämpömittari näyttää liian kylmää.
Tyhjäkäynnillä lämmöt nousee kyllä 90 asteeseen kuten pitääkin, mutta kun lähtee ajamaan +10c lämpötilassa 80km/h niin lämpömittari tipahtaa n.60 asteeseen.
Ensin arvelin että termostaatti on rikki ja vaihdoin sen. Ei ollut apua asiaan. Kun en uskonut ihan heti niin vaihdoin vielä uudemman kerran sen parin viikon päästä. Eikä auttanut. Seuraavaksi mittasin digitaalimittarilla millaista lämpöä tulee sisätiloihin. Ikkunalle puhalti tyhjäkäynnillä max. +33c ja kun lähti ajamaan niin putosi tuonne 30c tietämille.
Eli seuraavaksi lämmityslaitteen kenno vaihtoon joka vaatikin koko kojelaudan purkamisen.
Päivän työn jälkeen kenno oli vaihdettu ja tämän jälkeen tyhjäkäynnillä puhaltaa nyt n.47 asteista ja ajossa 43ast.Auttoi siis ongelmaan osittain. Pitäisikö sen puhaltaa kuumempaa ?
Mutta toi lämpömittari näyttää edelleen että ajan kylmällä koneella. Anturin vaihdoin ja ei auttanut sekään. Onko toi itse mittari sitten rikki?
Paisuntasäiliöstä jos menee mittaamaan kun auton oma mittari näyttää 60asteista niin siellä näyttää yli 80asteista. Ei kai siinä ylävesiletkun ja paisuntasäiliön välillä voi olla yli 20 asteen eroja nesteen lämpötilassa ?

Eli kysymykset :
- kuinka suurta lämpötilaa tulisi sisätilan puhalluksesta löytyä ?Onko toi 43ast normaali ?
- termostaatti on 87ast. ja korjausopas sanoo myös niin.Uskaltaako sinne laittaa jonkun muun lämpötilan termostaatin esim. 90ast. ?
- muita ideoita, vaihdettu on jo siis anturi,termari ja kenno
- voiko jäähdytin vanhentuessaan jäähdyttää liikaa ?
- voiko ilmastointi vaikuttaa asiaan ?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.9.2010 21:32

Itse itselleni vastaten, tuossa A6:essa näytti mittari sisäilman puhalluslämpötilaksi +62c joten eihän toi 80:en ihan kunnossa ole.
Lämmityslaitteen kennolle sisäänmenevän ja ulostulevan letkun pinnalta mitattuna näytti 62c joten olisko jossain kennon ympärillä olevassa kotelossa eristepuutteita kun ulos puhaltaa vain hieman yli 40 astetta.
Jaa, tai täytyypä mitata vielä paljonko kennolle menevässä letkussa on lämpöä tuossa A6:essa....

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 19.10.2010 21:10

Jepu.
Nyt ei enään ymmärrä. Vaihdettu on jo lämmityslaitteen kenno, termostaatti, vesipumppu, sylinterinkansi ( joka kunnostettiin koneistamolla)
Ja edelleen se ei puhalla sisälle lämmintä. Mikä hitto tota vaivaa ?
Ilmaamista on kokeiltu korkki auki ja puristelemalla letkuista, on avattu klemmareita ja raoteltu letkuja jne.
Tuloksetta.

Kellään mitään ideoita ? Voiko itse moottorinlohkossa olla jotain vialla mikä aiheuttaa tuollaista ? Ilmaa siis tulee kuplina paisuntasäiliöön koko ajan sieltä pienestä letkusta..
Jäähdytysnesteet ja öljyt eivät kuitenkaan sekoitu keskenään.

Moottorinlämmötkään eivät nouse normaaliksi ajossa vaan jäävät siis alle 70c, jos siis mittari pitää paikkansa mitä hieman epäilen....

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.10.2010 21:38

Löytyykö tuolta mitään ideoita :

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=10 ... %E4vesi%2A

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 20.10.2010 21:24

Kiitti linkistä!

Hmmm, vesipumppu vaihdettiin kyllä jakopääremontin yhteydessä, voisikohan se olla viallinen ja aiheuttaa tuollaista..
Täytyy vissiin asentaa siihen erillinen mittari veden lämpötilalle jotta saa selvyyden nouseeko nuo moottorin lämmöt oikeasti sinne minne pitäisi. Luulisi että jos siellä tukos on jossain niin lämmöt ennemmin nousisi kuin laskisi ?

Niin joo, sellainen ominaisuus siinä vielä on että jos käynnistät auton paisuntasäiliön korkki auki ja annat käydä lämpöiseksi niin termostaatin avauduttua kokonaan se sylkäisee nesteet pihalle, alkaa porista kuin papupata :-(
Korkki kiinni niin nesteetkin pysyy sisällä.

shrteam
-
Viestit: 51
Liittynyt: 4.12.2008 15:28

ViestiKirjoittaja shrteam » 21.10.2010 11:59

Samanlainen tapaus on yhessä fiat bravossa, porisi, ei kiertäny ja vesi lenti kuin suihkulähteessä, kansi irti ja uus pahvi! Käyntiin ja ilmaantu, kiersi vesi ja toimi normaalisti! Parin päivän päästä ei taas kiertäny ja porisi. Taas kansi irti ja uus pahvi ja vesipumppu. Pumpussa ehkä vika, jäykän tuntunen ja ehkä hihna luistanu! Joskus ennen joulua saa nippuun ja sitten näkee auttoko!

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.10.2010 23:29

No niin, tämäkin alkaa selkiämään.
Kyseessä oli monivammainen vika.
Ilmaamiseen auttoi kun täytti ensin lämmityslaitteen letkuista koneen täyteen nestettä siten että piti peukaloa kennon letkuliitännän tukkeena. Kun neste alkoi nousta paisuntasäiliössä letku äkkiä kiinni. Tämän jälkeen käyntiin paisuntasäiliön korkki auki. Kun termostaatti aukesi täysin niin sylkäisi nesteet pihalle ja heti sen jälkeen pinta lähti vajoamaan alle hälytysrajan. Äkkiä valmista pakkasnesteseosta lisää koneeseen ja taas odottelemaan. Lämmityslaite tietty pitää antaa puhaltaa koko ajan max lämpöä sisälle.
Jonkun aikaa tuon jälkeen tuli vielä kuplia mutta sitten rauhoittu ja ilman tulo loppui.

Se ilmaamisesta, seuraava vika olikin että mittaristo näyttää omiaan. Paisuntasäiliöstä mitattuna 90ast. ja mittaristo näyttää 70ast.

Kolmas vika, mittasin letkun pintalämpötilasta että kennolle menee 73 asteista ja sieltä tulee takaisin 65 asteista. Sisälle puhaltaa kuitenkin vain 35 asteista.
Viittasi vahvasti siihen että lämmityslaitteen läppien säätömekanismissa vikaa eli keskikonsoli purkuun ja tutkailemaan asiaa. Kun säätimestä käänti maximille niin itse vipu joka kääntyy vaijerin välityksellä ei kääntynytkään ihan loppuun asti vaan otti myös kylmää ilmaa mukaan puhallukseen. Käsin vipua painamalla sai puhaltamaan kunnolla lämmintä. Säädinpaneeli oli kulunut niin että kuuma/kylmä säätimessä oli niin paljon väljää että ei jaksanut vetää läppää täysin kiinni. Ensiapuna taivuttelin vaijeria ja kiristin nippusiteellä eri asentoon niin jopas alkoi puhaltamaan lämmintä. Nyt tulee jalkoihin 54ast ja lasille 44 ast. Kokeilin vielä käsin sulkea läppää lisää mutta puhalluslämpötila nousi vain 2 astetta joten riittää mulle tuo nykyinen.
Homma alkais olemaan ok, kunhan tuon mittariston saa vielä kuntoon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa