Audi A4 1.8T Quottro B5 turraa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eh68
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 20:12

Audi A4 1.8T Quottro B5 turraa

ViestiKirjoittaja eh68 » 25.8.2010 21:10

Onkelma on, että kun kiihdyttää pienestä nopeudesta, esim 50km/h kolmos vaihteella kaikki menee ok kunnes ahtopaine nousee 15psi n.1 bar jolloin alkaa helvetillinen törrääminen. Törräys loppuu heti kun painee laskee hivenen. sama onkelma 4, ja vitosvaihteellakin, (esiintyy aina kun konetta kuormittaa kunnolla.)
Joopa joo yliahdoille mennään.
Autoon on hurrit laittanna jonku lastun siitä moiset paineet.
No.
3-tie venttiili joka on kytketty imuputkeen, turbon painepuolelle, ja hukkaportin kellolle on ok. venttiili joka ohjaa hukkaporttia. Jännitteen kytkettäessä venttiili vaihtaa tilaa (akusta jännite suoraan venttiilille).
Autoa testattiin siten, että piuha tuolta venttiililtä oli irti, kas kummaa ahtopaineet ei enää nousekkaan kun jonnekkin 8 psi ja koneessa ei vetoja.
Liittimestä mitattuna on tyhjäkäynnillä nastoissa n.6 vdc.
Onko näin, että jännitteettömänä ko. venttiili päästää paineen suoraan hukkaportin kellolle, jolloin paineet ei pääse nouseen. (ei tullu tutkittua se tarkemmin tuota venttiiliä sillon kun se oli kourassa, että mistä pillistä kulkee ilma milloinkin.)
Uskoisinkin tuon venttiilin olevan ok, mutta jos sitä ohjaava ahtopaineenmittaus tai rele on paskana niin se pistää ko. venttiilin värähtelemään josta v.mäinen törräys voisi johtua.
Oonkohan ihan mettässä?
Joo ja ahtovuotoja ei oo ja bypass kin on ihan ok.
Missähän tuo paineenmittaus ja tai se venttiiliä ohjaava rele piileksii.
Oisko hyviä neuvoja vai laitanko tulen nurkkaan?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.8.2010 0:10

Taitaa siis olla kyseessä "kuuluisa" N75 -venttiili.
Noissa on ollu jonkin verran ongelmia, itselläkin taitaa olla paskana kun ahdot nousee (piikkinä) 1,6bar (jatkuva 1,4bar) mutta (okei, riskillä) kun muuten tuntuu vetävän niin mukavasti... En aio tehdä asialle mitään.
Hmm, jos joltain tutulta vois ruuvata irti kyseisen venttiilin testiä varten, ei tulis ainakaan turhaan ostettua tuollaista.
Kannattanee kysellä :-)

eh68
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 20:12

tuo turraus

ViestiKirjoittaja eh68 » 26.8.2010 20:33

Voisko joku mitata omastaan paljonko tulee jännitettä tuolle venttiilille tyhjäkäynnillä.
Jos toiminta on niin, että jännitteettömänä paine ohjautuu tuolle hukkaportin kellolle, niin luulisi silloin olevan tyhjäkäynnillä tuossa liittimessä olevan tuo 12 vdc.
Olisko kellään sähkökaaviota josta näkyis nuo moottorin anturit ja muut härpäkkeet.

eh68
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.8.2010 20:12

ViestiKirjoittaja eh68 » 10.9.2010 14:58

Joo, meinas unohtua kertoo kuis kävi.
Vaihtamalla alkuperäiset Bosch tulpat loppu turraus, Championeilla eon2 viskelin naapurin kollia. ;-)
Vanhat tulpat ei antanna kunnon kipinää isommalla ahtopaineella.
Jotkut asiat on yksinkertaisia, mutta ei sitä kaikkee ite hoksaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa