Tervehdys!
Löysin tällaisen hienon palstan ja itse niin vähän autoista tietävänä ajattelin kysästä paria asiaa..
Eli, auto on tuo Golf 3 1.6i vm. -95. Miten onnistuu tyhjäkäynnin säätäminen? Kun kone lämpiää, tyhjäkäynti on vain 600, eli pitäisi saaha vähän kierroksia enemmän.
Ja toinen juttu liittyen tyhjäkäyntiin, kun kylmänä starttaa, kierrokset saattavat pompata yhtäkkiä jopa 2000 muutamaksi sekunniksi. Mistähän ihmeestä tämä johtuu, ja miten sen saisi korjattua? Lämpimänä se ei sitä tee.
Kiitos kaikille vastaajille/auttajille.
Golf 3 1.6i -95 tyhjäkäynti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Autossasi on luultavasti vaijerikäyttöinen kaasu, ja läppäkotelossa erillinen säätömoottori tyhjäkäyntiä varten. Onko tyhjäkäynti tasainen kun se on sen 600rpm? Kannattaisi luetuttaa autostasi vikakoodit, jos mahdollista. Periaatteessa tyhjäkäyntiähän voi vaijerikaasullisissa säätää korkeammaksi, kun seuraat kaasuvaijeria konehuoneeseen niin vaijerin päässä on yleensä jonkinlaiset säätökierteet.
Tuo korkeakierroksisuus kylmäkäynnistyksen jälkeen on tietyin varauksin normaalia, mutta ei sen ihan 2000 kierrosta kuuluisi olla.. Itselläni kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat n. minuutin 1200 josta hiljalleen laskevat 850:een.
Kuten mainittua, koita luetuttaa vikakoodit jossain, sen jälkeen voisi sanoa varmemmin mikä autoasi vaivaa.
Tuo korkeakierroksisuus kylmäkäynnistyksen jälkeen on tietyin varauksin normaalia, mutta ei sen ihan 2000 kierrosta kuuluisi olla.. Itselläni kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat n. minuutin 1200 josta hiljalleen laskevat 850:een.
Kuten mainittua, koita luetuttaa vikakoodit jossain, sen jälkeen voisi sanoa varmemmin mikä autoasi vaivaa.
Vaihdoin tuon jäähdytysnesteen lämpötila-anturin uuteen. Mutta se ei ainakaan korjannut tätä tyhjäkäyntivikaa mihinkään, samat viat edelleen.
Välillä kyllä, esim. liikennevaloissa seisoessa, tyhjäkäynti saattaa yhtäkkiä käydäkkin ihan "normaalikierroksilla", siinä 700-800rpm. Mutta tätä iloa ei yleensä kauan kestä, ehkä 5 min, ja sen jälkeen se tippuu tyaas sinne 600rpm. Muutaman kerran se on näin tehnyt.
Ja lisäksi vielä sellainen ongelma, että auto saattaa yhtäkkiä sammua täydessä vauhdissa, ajaessa normaalisti vaikka tasaisesti satasta. Käynnistyy kyllä uudelleen, mutta miks ihmeessä se sammuu ihan yhtäkkiä.. Muutaman kerran se on näinkin tehnyt.
Missähän lie vikaa. Itselle ainakin täysin mystinen juttu..
Välillä kyllä, esim. liikennevaloissa seisoessa, tyhjäkäynti saattaa yhtäkkiä käydäkkin ihan "normaalikierroksilla", siinä 700-800rpm. Mutta tätä iloa ei yleensä kauan kestä, ehkä 5 min, ja sen jälkeen se tippuu tyaas sinne 600rpm. Muutaman kerran se on näin tehnyt.
Ja lisäksi vielä sellainen ongelma, että auto saattaa yhtäkkiä sammua täydessä vauhdissa, ajaessa normaalisti vaikka tasaisesti satasta. Käynnistyy kyllä uudelleen, mutta miks ihmeessä se sammuu ihan yhtäkkiä.. Muutaman kerran se on näinkin tehnyt.
Missähän lie vikaa. Itselle ainakin täysin mystinen juttu..
Itsellä teki viime talvena ja ilmeisesti nyt jälleen tyhjäkäynnin seilaamista kun kone on jo hiukan lämmin. Kylmänä startatessa vetää rikastuksen peliin ja kukkuu sillä ~1200rpm korotetulla tyhjäkäynnillä, mutta kun alkaa lämpeämään niin heittelee 600-1500 välillä täysin satunnaisesti. Ei jää huutamaan tms. mutta vaikuttaa siltä että ei löytäisi haluamaansa tyhjäkäyntiä. Ajossa ei mitään ongelmaa, kuten ei myöskään lämpimällä koneella.
Mistä tuota ongelmaa lähtee selvittelemään. ISV? Luulisi sen oireilevan muutenkin kuin kylmällä ilmalla ja haalealla koneella? Sitä ei oikein pääse edes testaamaan kun käyntihän heti pysyy tasaisena jos sen pitää esim. kaasun kanssa 1000 kierroksessa ja autohan ei tietty ilman tuota ISV:tä järin hyvin käynnissä pysy ilman että itse hoitaa sitä tyhjäkäyntiä?
Mistä tuota ongelmaa lähtee selvittelemään. ISV? Luulisi sen oireilevan muutenkin kuin kylmällä ilmalla ja haalealla koneella? Sitä ei oikein pääse edes testaamaan kun käyntihän heti pysyy tasaisena jos sen pitää esim. kaasun kanssa 1000 kierroksessa ja autohan ei tietty ilman tuota ISV:tä järin hyvin käynnissä pysy ilman että itse hoitaa sitä tyhjäkäyntiä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa