VOI POISTAA

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

VOI POISTAA

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2010 10:17

Pitäis tuohon käkättimeen tuo remmi vaihattaa mutta mitäs kaikkea sinne nyt sitten vaihetaan?
Ei ole ennen tarvinnut sukkanauhakoneisiin sekaantua :)

Motonet kauppaa jakopään pakettia jossa remmi + rullat, pitääkö jotain pultteja tms vaihdella?
Vesipumppuhan on erillinen, ei ole merkintöjä onko koskaan vaihdettu mutta ei se kyllä vuodakkaan.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JukkaKo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 15.3.2007 20:24

ViestiKirjoittaja JukkaKo » 12.8.2010 10:46

Kone on ilmeisesti bensa 1.8 1-pisteruisku?
Jakopäänhihna ja kiristinrulla, eipä tuossa muuta ole.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.8.2010 10:50

Vesipumppuhan siihen kannattaa vaihtaa samalla, alkaa kuitenkin vuotaa heti hihnan vaihdon jälkeen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2010 14:01

Joo 1.8 55kw ekokonehan tuossa on, vesipumpun saa seuraava omistaja vaihdella....

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 12.8.2010 14:47

Tuossa on sulle jo valmiiksi ohjeet:

<edit Vittuun turhat ohjeet>

Vesipumpulla ja jakohihnalla ei ole paljon yhteistä tekemistä. Kohtuullisesti ajettua vesipumppua on ihan turha vaihtaa motonetista ostettuun romurautaan.

Hihnan laittamisen jälkeen tarkistat/säädät sytytyksen vaihdelaatikon päällä olevasta vihreällä tulpalla olevasta reijästä. Sytytys ei muutu jos et sitä muuta.
Viimeksi muokannut veskola, 11.9.2010 2:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 12.8.2010 22:17

On kai tuossa sellainen virhemahdollisuus kuten kaverilla kävi. Jako laitettiin kohdilleen niin auto ei enään käynnistynyt koska edellinen omistaja ei ollut laittanut virranjakajan pyörää oikealle kohdalle. Sytytys oli säädetty varmaankin kohdilleen virranjakajaa kääntämällä. Nyt piti sitten tehdä sama, mutta vain toistepäin.Tietty ne merkit kannattaa katsoa jo ennenkuin on purkanut jakopään.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 13.8.2010 0:57

Onko 2.0 koneessa apuakselissa jotain painoja? Mulla joku oli pistäny väärin apuakselin ja sitten jakajasta hampaalla siirsin...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 13.8.2010 8:00

Ei.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.8.2010 9:40

En ite ruuvaa, pajalle vien, pääsee helpommalla.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 13.8.2010 10:58

Hihnapyörien pultit voi olla hankalia. Viimeksi kävin kolmeen kertaan avauttamassa niitä lähipajan pulttipyssyllä, vaikka laittoi sormikireyteen, kiristyivät itsekseen paluumatkalla etteivät iskumeisselillä enää auenneet. Muutenhan tuo on helppoa ja siistiä hommaa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 13.8.2010 14:03

Ensin se kyselee täällä ja lopuksi "vien pajalle..." No toivottavasti ohjeista on hyötyä muille.

Tosiaan kuusiokolopultteja ei kannata ilman pulttipyssyä edes yrittää auki ja vaikka selainenkin on niin hitsauskone on hyvä backup.

pajalle kannattaa viedä jos ei ole käytössä moisia. :-o

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 13.8.2010 16:48

Mulla lähti kuusiokolot iha normisti auki, kuhan hakkaa sen hylsyn pohjaan niin varmana lähtee.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.8.2010 17:10

Jopa tunnin urakka mikäli ne kuusiokolot luovuttaa suosiolla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.8.2010 21:42

Laitetaan nyt Veskolalle tiedoksi että minä haen osat ja tuttu vaihtaa, itellä ei ole todellakaan mielenkiintoa / aikaa.
Heti ollaan jostakin stana kitisemässä

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 13.8.2010 22:40

Käsittääkseni kyseltiin osien perään mitä kannattaa vaihtaa eikä vaihto-ohjeita vaikka niitäkin jo tuli.
Eikä nuita ohjeitakaan ikuna liikaa ole.

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 2.9.2010 19:50

Lainaten tätä ketjua kyselsin semmosta asiaa ku eilettäin ostin Golf 2.0 GTI Editionin (-94) ja jakohihnasta en löytänyt vähään aikaan mitään tietoa joten se ois varmaan viisainta vaihtaa. Onko jakohihnan vaihtotyö miten vaativa operaatio ja voiko sen suorittaa tuohon moottoriin perustyökaluilla. Aikasempaa kokemusta löytyy autoista jonkin verran, mutta näin pitkälle en ole mennyt aiemmin huolto rempoissa. Katselin että näitä jahkohihna paketteja sais motonetistä noin 40€ niin se tuntuu pieneltä rahalta jos sen saa itse vaihdettua. Korjaamoon ku veis ja vaihattais niin hintaa tulis ilmeisesti useampi satanen...

Samaten huolto listalla on vaihteistoöljyjen vaihto, jonka olen suorittanut aikasempienki autojen kohdalla.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.9.2010 10:11

Ei tarvii mitään erikoiskaluja ja on helppo homma. 19mm. 12-kanttisen hylsyn tarvii jos meinaa kampuran stefan vaihtaa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 11.9.2010 2:04

Semmosta 8~()

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.9.2010 16:06

Tietty ne merkit kannattaa katsoa jo ennenkuin on purkanut jakopään.
Ja laittaa omat merkit niin säästyy monelta ihmettelyltä kun joku on laittanut apuakselin jaon pieleen ja korjannut virranjakajaa kääntämällä.

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 26.9.2010 20:42

Moro, Jakohihna on jäi vaihtamatta kun avasin kopan ja näytti silmämääräisesti hyvältä, ei halkeilua hihnassa tms. Nytten tullut vähän ajettua niin alkanut kuulumaan jostain hihnasta uliinaa. Elikkä tyhjäkäynillä ja ajossa kuuluuu kokoajan vinkuna/ulina konepuolelta. No avasin konepellin ja paikansi että ääni tulisi jakohihnasta?!? Mikä sielä vois pitää ääntää tai mitkä kannattaisi tarkistaa ennen kuin vie huoltoon auton. Jakohihna remppaa en uskaltanu ruveta tekemään vikojen pelossa:/ Autolla ajettu se 230tk elikkä 50tk sitten ois pitäny vaihtaa hihna (jos hihnanvaihtoväli ole se 90tk).

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 27.9.2010 7:11

Eipä siellä jakohihnan puolella ole kuin yksi laakeri, kiristinlaakeri. Toinen ja kolmas mitkä voivat pitää ääntä on laturi (aika yleinen paljon ajetuissa), Ja jos on moniurahihnankiristin niin, senkin laakeri pettää aiakanaan... Mutta, aika rouheesti on kuitenkin vedetty kilsat yli :)

Onneksi on ns vapaastipyörivä moottori, jos hihna rivahtaa niin ei katkea kuin matka. Siis jos kyseessä 8v moottori.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.9.2010 13:10

Se hihna näyttää aina 90tkm jälkeen hyvältä, mutta kannattaa silti vaihtaa. Tosiaan myös se kiristyspyörä vaihdetaan samalla, sen laakerin kuntoa ei silmämääräisesti näe.

Onneksi on ns vapaastipyörivä moottori, jos hihna rivahtaa niin ei katkea kuin matka. Siis jos kyseessä 8v moottori.
Pitäisi olla, mutta olen kuullut huhuja moottorivaurioista noillakin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2010 14:53

Mun kuulema "tieto" taas kertoo että viimeiset vapaastipyärivät moottorit olisi VAG:llä olleen -70/-80 luvun vaihteessa?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.9.2010 15:21

En sen tarkemmin tiedä, mutta juuri oston jälkeen pamahti aikoinaan kakkakopasta jakohihna sileeksi, eikä siinä vaadittu muuta kuin uuden hihnan asennus. 1.6litrainen 8tappinen perusmotti.

penigue
-
Viestit: 71
Liittynyt: 14.11.2009 15:17

ViestiKirjoittaja penigue » 27.9.2010 22:21

Ainakin mk3 Golffin 1,6 litranen 55kw on ns. vapaasti pyörivä. En tiiä onko 1,8 sitten miten erilainen moottori. Eipä siinä pitäisi pahemmin mitään käydä vapaasti pyörivissä vaikka hihna menis poikki kesken ajon mutta ei se varmaan kovin suositeltavaa ole kuitenkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa