VW Polo/Seat Cordoba 1.6 ALM jakohihnan oikea kireys?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

VW Polo/Seat Cordoba 1.6 ALM jakohihnan oikea kireys?

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 11.4.2010 17:46

Otin tänään auki ylemmän jakohihnan kotelon, koska jakopäänpuolelta kuuluu jaksottainen vinkuva ääni tyhjäkäynnillä. Kotelon avattuani jäin miettimään, että missä asennossa kiristin pyörän merkkinuoli kuuluu olla? Kiristimen pohjalevyssä on siis kaksi "haarukkaa". Tällä hetkellä osoitin nuoli on isomman haarukan keskellä, vaikka mielestäni sen ilmeisesti kuuluisi olla pienemmän haarukan keskellä? Olenko väärässä? Jakohihna tuntuu hieman löysähköltä noin näppituntumalla, pitkältä sivulta käännettäessä käntyy melko helposti sen 90 astetta.

Olis kiva tietää, koska viime hihnan vaihto on tehty merkkihuollossa 2 vuotta ja 50tkm sitten.

Sammy86
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.5.2008 10:50

ViestiKirjoittaja Sammy86 » 12.4.2010 14:21

hihnan kun hihnan kuuluu olla sen verran kirellää että max kääntyy näppituntumalla sen 90 astettta, eikä pitäisi vaatia kauheasti voimaa kääntä sitä 90 astetta,

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 12.4.2010 19:09

Kyllä, keturallaan on. Kävin tänään kysäisemässä asennuksen tehneessä liikkeessä, että miten sen kiristimen kuuluu olla. Sen kiristimen osoitintapin kuuluu olla juuri siinä pienemmän haarukan keskellä, ja jos haluaa sen tarkistaa oikeen pelisääntöjen mukaan niin koneen tulee olla kylmä ja YKK-asennossa, kun sitä tarkistaa. No nyt on kuitenkin niin, että se on ja pysyy siinä väärässä paikassa. Epäilenkin että se kiristin on vaan sanonut sopimuksen irti, joten viikonloppuna ajattelin laittaa jakopään kokonaan uusiksi.

Vähän kuitenkin tuntuu häijyltä koska hihna on Daycon valmitetta, kiristin Inan tekele ja vesipumppu OE osa. Ei siinä muuten mitään mutta ei ole siis kysymys mistään ihan pilipali tuotteista ja silti ei toimi.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 16.4.2010 16:49

No niin jakopää on nyt kokonaan uusittu. Ainoa mikä tulikin pienoisena ylätyksenä oli että nokka-akselin hihnapyörä kannattaa ottaa pois jotta vesipumpun saa vaihdettua helpommin. Muistikin oli päässyt pettämään, vesipumppu oli mallia tarvike ja vielä kaikenlisäksi vuotanut juorukellosta. Syy miksi kiristin oli löystynyt niin paljon ei vielä löytynyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa