Boran pannun vaihto 1.4 -> 1.6 ?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

Boran pannun vaihto 1.4 -> 1.6 ?

ViestiKirjoittaja T.I.K » 4.4.2010 0:27

1.4mylly vetelee viimeisiään. vm.99 (217tkm)
Tuossa olen alustavasti etsiskellyt uutta (vähemmän ajettua) moottoria ja 1.4 ei nyt hirveesti ole tarjolla..
1.6 kyllä löytyy paljonkin ja monen erihintaista.
Tarviiko jarruja tjms päivittää jos tollasen 1.6myllyn vaihtaa keulille.
Vai kannattaako unohtaa koko juttu.. ?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.4.2010 1:04

1.6 8v versio istahtaa samoilla alustan osilla sinne. Vaan pitää olla tuhottoman täydellinen paketti tuossakin tekniikanvaihdossa, että saat katsastukseen tarvittavat laput vv-autosta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.4.2010 8:17

Nopeasti katsottuna 1.4 16v koneen ja 1.6 16v koneen alustan osat ovat jokseenkin samat esimerkiksi jarrujen ja muun pyöräntuennan osalta. Eli jos nykyinen koneesi on 16v malli, niin 1.6 16v malli lie istahtaa kohtuullisella työmäärällä alustan osien osalta.

Mikä konetyyppi nykyinen koneesi on?

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

ViestiKirjoittaja T.I.K » 4.4.2010 12:51

Konetyyppi on AHW 1.4 16v
Moottorin ohjauksen tietysti joutuu vaihtamaan mutta käykö muilta osin "plug-in"
Mittaristo ?
Virtalukko ?
Onko 1.6:ssa kaasuläppä vaijerilla vai sähköllä ?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.4.2010 14:55

Joudut vaihtamaan ecun ja mittariston, kuten myös kaikki sen koneen saastelaitteetkin että saat tuon todistuksen päästöistä vv-autolta.
8v on vaijerikaasulla ja 16v sähköllä

Mitä alustaan tulee niin 1.4 16v on 256mm jarruilla ja 1.6 16v on 280mm jarruilla. Joten olka-akselit menee ainakin vaihtoon, että saa noi isommat laikat kiinni.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.4.2010 15:54

Kyllä oma 1.6 16v on pikkujarruilla. Sama näyttäisi pätevän myös Boraan. 1.6 16v koneiset ovat samoilla olka-akseleilla ja jarruilla kuin 1.4 16v. Alkupään 8v on eri olka-akseleilla.
Nämä siis minun etkan mukaan, borasta katsottuna.

Helpoin varmaan olisi jos jostain saisit halvalla 1.6 16 venttiilisen keulan mistä vaihtaa kone. Saisit tarvittavat palikat "suoraan" siitä.

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

ViestiKirjoittaja T.I.K » 5.4.2010 18:52

Taitaa olla viisainta joko kunnostaa vanha tai etsiä samallainen mylly tilalle.
Halvalla tästä remontista ei taida selvitä teki sen miten vaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.4.2010 19:43

Jokseenkin samaa mieltä olisin...

Mikä siinä vanhassa sitten loppua enteilee?

T.I.K
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.3.2004 13:13

ViestiKirjoittaja T.I.K » 5.4.2010 22:57

Kyllä se taitaa olla se kaikkien yksnelosten kaveri nimeltä mäntä.
740ekua niin sais 4kpl uusia mäntiä ja kansipahvin.
Mutta miten huonossa kunnossa lohko sitten on..
Hintaa en oo viittinyt lohkolle ees kysyä.. :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa