G60 PG-moottori nakuttaa, vikaa etsimässä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Habba
-

G60 PG-moottori nakuttaa, vikaa etsimässä

ViestiKirjoittaja Habba » 16.3.2010 16:28

"G60 voimaa tarvittais"-topikin puolella ihmettelinkin jo tuota nakutushommaa ja vaihdettiin sitten nostajat koneeseen. Tämä ei vaikuttanut asiaan millään lailla, vaan täysin samanlainen nakutus kuuluu edelleen. Itse sekä parin kaverin kanssa ollaan paikannettu ääntä sen verran, että se kuuluu nelossylinterin kohdalta ja vaikuttaisi tulevan moottorin yläpäästä. Tästä en kuitenkaan voi olla täysin varma.

Nostajia vaihdettaessa kiinnitin huomiota, että juuri nelossylinterin kohdalla vasemmanpuoleisen nostajan "kolo" oli hieman väljä sekä uutta nostajaa siihen asetettaessa se ei tahtonut mennä paikalleen millään, kun muut menivät suoraan tiputtamalla. Siinä neljännen laakeripukin kohdalla (mitä moottorista ei kuitenkaan löydy koska hydrauliset nostajat) näytti olevan tuollainen rosopintainen halkeama(?).

Alla olevaan kuvaan merkkasin nuo paikat mitä ihmeteltiin. Eli A on juuri sen venttiilin paikka mihin ei tahtonut saada asennettua uutta nostajaa ja se tuntui pikkuriikkisen väljältä. B kohdassa olevaa juttua ihmeteltiin myös, eli onko tämä joku anturi vai mikä?
Kohdassa C on kyseinen rosopintainen kohta, mitä pohdittiin että onko tästä haljennut jotain irti ja päätynyt kiertoon?

Kuva

Itse olen sen verran miettinyt, että voisiko koneesta olla vain tietty öljykanava tukossa ja täten tämä yksi nostaja ei saisi tarpeeksi öljyä ja naputtaisi? Forte käsittelyllä ongelmaa ratkomaan?

Loppuviikosta käyn ottamassa videolle kuin tuo auto käy, jospa siitä olisi jotain hyötyä...

Kaikki mahdolliset vinkit ja tieto otetaan kiitollisena vastaan.

Mandeprkl
-

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 16.3.2010 16:37

Olen ymmärtänyt että tuo on ihan normaalia että nostajien kolot kuluu "soikeiksi" ja kun nostajat sielä pyörii niin nakuttaa tietyssä asennossa. Mulla juuri samaa ongelmaa.

Entisessa Mazdassa auttoi kun vaihtoi oikein halvat perusöljyt, niin loppui nakutus. Kokeilin Golffiin samaa mutta ainakaan vielä ei ole muutosta tullut.

Olishan tuo mukava saada loppumaan...

Habba
-

ViestiKirjoittaja Habba » 16.3.2010 16:59

Ääni on kyllä sen verran kova että vaikea uskoa että tuo vanhemmiten olisi täysin normaalia :-/ Tosiaan edestä päin vertikaaliseen suuntaan liikuteltaessa tuntui sellainen pienenpieni välys siinä nostajassa, mutta horisontaalisesti liikuteltaessa ei.

Jos tuo ääni vain tietyissä asennossa ollessa kuuluisi niin eikös sen pitäisi loppua silloin välillä? Kannattaisiko tuota Forten puhdistuskäsittelyä kokeilla vai turha idea?

Slantsix
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.3.2010 17:09

Oletko varma ettei kiertokangen laakerit ole loppu?
Öljypohja on suht helppo ja nopea ottaa pois, sit vaan kkanget auki ja katsomaan mitä löytyy.

Habba
-

ViestiKirjoittaja Habba » 16.3.2010 17:16

Tätä vaihtoehtoa olen myös pohtinut, tuntuu vaan kummalliselta että ääni kuulostaisi tulevan yläosasta moottoria jos kiertokangen laakerit olisivat menossa. Tämä on kai seuraava vaihtoehto tuon forte-käsittelyn jälkeen. Mietin vain sitä että vaikuttaako tuo forte käsittely niin paljon voiteluun että tuo kiertokangen laakeri lopullisesti antaisi periksi jos se on jo nyt menossa? Uskaltaako sitä edes kokeilla?

vitor
-

ViestiKirjoittaja vitor » 16.3.2010 17:34

kannattaa tilata kiertokangen laakerit,tuo kone syö nuita laakereita aika tehokkaasti.

Habba
-

ViestiKirjoittaja Habba » 16.3.2010 17:36

Eli alkaa tuntua että oon tätä vikaa etsinyt alusta alkaen väärästä paikasta...
Seuraavan kerran kun on aikaa niin kai se on tarkistettava nuo kiertokangen laakerit. Postaan tänne kyllä vielä sen videon teidän ihmeteltäväksenne, tuo ääni on kuitenkin sen verran maltillinen. Eikös kiertokangenlaakerivauriossa pitäs kuulua jumalaton kalina?

Mandeprkl
-

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 16.3.2010 19:10

Juu mulla kyllä loppuu välillä tuo ääni että eri paikassa saattaa vika olla.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.3.2010 19:39

Ei ne veivit nyt niin kamalaa kolinaa pidä, ellei ole laakerit hävinneet kokonaan. Semmoinen vähän nostajamainen kalkatus. Ehkä vähän "ontompi" ja matalampi "klak-klak" ääni. Veivien laakereiden kalkatuksen huomaa selviten kakkosvaihteella aivan pintakaasulla vedättäessä ~2500rpm tienoilla. Niin uskomaton vianetsintäkeino kuin onkin, mutta toimii. btdt :)

Habba
-

ViestiKirjoittaja Habba » 16.3.2010 20:19

Selvä, eli tätä Mak383:n poppakonstia on testattava sen videoinnin yhteydessä myös :)
Kiitos kaikille tähänastisesta kiinnostuksesta ongelmaa kohtaan ja vinkeistä, postailen uudestaan jahka saan sen videon otettua ja Forte-käsittely tehty.

Habba
-

ViestiKirjoittaja Habba » 19.3.2010 17:44

Videota ei luvassa sillä ongelma korjaantui forte-käsittelyllä :) Koneesta ei lähde siis enää minkäänlaista naputusta. Halleluja!

Sammy86
-

ViestiKirjoittaja Sammy86 » 25.3.2010 16:15

hmmm.. ihemtyttää toi että tollanen käsittely auttoi, itse tein kone remontin kun mäntä halkes vaihdoin kaikki laakerit ja muut osat mitä nyt konermontissa yleensäkkin, sama "nakutus" jatkuu aina siinä about 2 tonnin kieroksilla ja ylöspäin. öljyt olen vaihtanu aina keväällä ja laittanut aina STP jonkun huuhtelu aineen öljyn sekaan joka iroittaa kaiken paskan, mutta ikinä se ei ole nakutusta hävittänyt koneesta. onko siis tuo FORTE käsittely jokin eri konsti vai tehokkaampi aine, vai mistä kyse?? Onko kenelläkään mitään käsitystä millainen öljy on paras tuolle koneelle? olis kiva saada joskus toi mun "hieno" projekti käymään normisti.

Asensin juuri seos mittarin corradoo ja se on vähän väliä näyttänyt laihaa seosta, esim. tyhjäkäynnillä kun kone lämmin ja pintakaasulla ajettaessa. MIstä siis säädetään seosta kyseisessä moottorissa? vm. -91 1.8L G60 (PG)

Jak3
-

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.3.2010 18:18

Lamdahan sitä säätelee, ja jos nakutukset katoaa Forte-käsittelyllä niin nostimista se ääni on lähtenyt. Muita ei sitten kannata tukkia nuihin ku INA:n valmistamia nostimia (originaaleja).

Sammy86
-

ViestiKirjoittaja Sammy86 » 25.3.2010 20:19

nyt on auto ruvennu tekemään sitä, kun lämpimänä käynnistää niin vähän aikaa käy hyvin sitten rupee bensa haisee ja auto hyytyy, kun käynnistät uudestaa ja polkaset vähän sit taas meno jatkuu ja ku mitää ei olis tapahtunukkaa, missä ihmeessä vika?? saako jostai ilmaa bensaletkuu vai mikä?

gryger
-

Öljynpaine

ViestiKirjoittaja gryger » 28.3.2010 11:15

Tässä tapauksessa puhdistus toimi ja hyvä niin mutta jos vastustaa silti ja nostajat / öljypumppu vaihdettu / tarkistettu/puhdistettu ja alakerran välykset ok mutta äänet ei häviä niin kannattaa mitata apuakselin välys.
Pientä jumppaa tulee mutta vaiva kannattaa jos pienet sivuäänet häiritsee.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”