Onko joku vaihtanut itse otsikonmukaiseen kulkineeseen tai vastaavaan jakohihnaa?
Olisi tarkoitus vaihtaa tuo lähiaikoina ja kaipaisin netti-linkkejä ja hyviä vinkkejä siihen. Ei ilmeisesti ole mikään älyttömän hankala tähän AUQ-koneeseen. Tietysti siellä on ahdasta.
Tarviiko hommata jotain erikoistyökaluja? Kampuran keskipultti taisi olla joku vähän erikoisempi. Tuo tarvitsee saada irti stefan vaihtoa varten.
Onko nokka-akselissa ja kampiakselissa hihnapyörien kiilat? Ford ainakin harrastaa näissä kiilattomia ratkaisuja.
Mitkä ovat pulttien kiristysmomentit?
Ajattelin vaihtaa alla olevat osat. Löytyykö joltakin varaosanumerot alla oleville osille?
Jakohinna, rullat, kiristin, kampuran stefa, nokka-stefa, vesipumppu, termostaatti, termostaatin kotelo, termostaatin ja kotelon tiivisteet, apulaitteiden hihna.
Kannattaisiko uusia samalla apulaitteiden hihnan kiristin ja kiristinrulla?
Löytyykö alkuperäistä ns. kit-sarjaa jakohihnan vaihtoon? Onko Gatesilla kaikki hihnan vaihdossa tarvittavat osat sisältävää vaihtosarjaa? Mistä yleensäkin kannattaisi tilata VAG-osia ulkomailta? Prätkän osat ovat ainakin paljon halvempia ulkomailta tilattaessa. Hondan alkuperäisosat tulevat n. 50% halvemmaksi ulkomailta tilattaessa.
Eli vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita.
Autolla on vaihtohetkellä todennäköisesti ajettu n. 80tkm. Olisi tarkoitus tehdä tuo mahdollisimman huolella, koska tarkoitus on ajaa autolla vielä pitkään.
Seat Leon 20VT FR 1.8t AUQ. Jakohihnan vaihto.
Valvoja: ffp jäsenet
En nyt saanut vastauksia aiheeseen, mutta vastaan itse näihin aiheisiin.
Vaihdoin keväällä jakopäänhihnan + rullat ym. kuluvat osat. Itse vaihdoin Jakopäänhihnan, apulaitteiden hihnan, vesipumpun, rullat (2 kpl), hydraulikiristimen ja kampiakselin stefan.
Hommaa varten pitää varata työskentelytilat, joissa on mahdollista nostaa ja laskea konetta työn aikana. Tämä on tarpeen, että saa irroteettua kaikki pultit. On sen verran ahdasta, että kaikkia osia ei saa irrotettua muuten. Pitää myös selvittää vähintään nokka- ja kampiakselinpulttien sekä moottorinkiinnikkeen kiristysmomentit.
Jakopääremontin yhteydessä tulee varata uudet pultit moottorin kannakkeeseen. Pultit, jotka tulevat kiinni ylhäältä päin koriin ja kiinnikkeeseen. 4 kpl. Jos vaihtaa stefoja, niin kampiakselin ja nokka-akselin keskipultit tulee uusia. Nämä sen takia, että ovat venyviä pultteja.
Hydraulinen kiristin tulee vaihtaa viimeistään, jos siitä on vuotanut öljyä ulos. Kannattaa kuitenkin vaihtaa, jos autolla on ajettu yli 100tkm. Tämä sen takia, että kiristin pysyy kunnossa seuraavan jakohihnan vaihtovälin. Näitä on rikkoontunut jonkin verran.
Jos vaihtaa kampiakselin stefan, tulee olla kampiakselin lukitustyökalu.
Alkuperäisiä stefoja asennettaessa tulee olla erityisen tarkkana. Alkuperäiset teflon-stefojen huulet kääntyvät asennusvaiheessa helpolla kaksinkerroin. Eli asennusvaiheessa on syytä käyttää ohjaimia joilla stefojen huulen saa ylittämään akseleissa olevat reunat. Muuten on vaarana, että stefa jää vuotamaan.
Vaihdoin keväällä jakopäänhihnan + rullat ym. kuluvat osat. Itse vaihdoin Jakopäänhihnan, apulaitteiden hihnan, vesipumpun, rullat (2 kpl), hydraulikiristimen ja kampiakselin stefan.
Hommaa varten pitää varata työskentelytilat, joissa on mahdollista nostaa ja laskea konetta työn aikana. Tämä on tarpeen, että saa irroteettua kaikki pultit. On sen verran ahdasta, että kaikkia osia ei saa irrotettua muuten. Pitää myös selvittää vähintään nokka- ja kampiakselinpulttien sekä moottorinkiinnikkeen kiristysmomentit.
Jakopääremontin yhteydessä tulee varata uudet pultit moottorin kannakkeeseen. Pultit, jotka tulevat kiinni ylhäältä päin koriin ja kiinnikkeeseen. 4 kpl. Jos vaihtaa stefoja, niin kampiakselin ja nokka-akselin keskipultit tulee uusia. Nämä sen takia, että ovat venyviä pultteja.
Hydraulinen kiristin tulee vaihtaa viimeistään, jos siitä on vuotanut öljyä ulos. Kannattaa kuitenkin vaihtaa, jos autolla on ajettu yli 100tkm. Tämä sen takia, että kiristin pysyy kunnossa seuraavan jakohihnan vaihtovälin. Näitä on rikkoontunut jonkin verran.
Jos vaihtaa kampiakselin stefan, tulee olla kampiakselin lukitustyökalu.
Alkuperäisiä stefoja asennettaessa tulee olla erityisen tarkkana. Alkuperäiset teflon-stefojen huulet kääntyvät asennusvaiheessa helpolla kaksinkerroin. Eli asennusvaiheessa on syytä käyttää ohjaimia joilla stefojen huulen saa ylittämään akseleissa olevat reunat. Muuten on vaarana, että stefa jää vuotamaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa