2.0 FSI koneen jakohihnan vaihtovälistä
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 FSI koneen jakohihnan vaihtovälistä
Lähdin ihan kyselemään, että missä kilometreissä on muut tuohon otsikon mukaiseen moottoriin vaihtaneet jakoremmin + hilut? Itsellä Ocussa siis tuollainen mylly (moottorityyppi BVY) ja vasta teetin 60 tonnin huollon. Lähinnä kyselen siksi, että tietäisin vähän kuinka kallis mälli olisi 90 tonnin huollosta tulossa, jos niin kauan autoa itselläni pidän. Huollossa (ei varsinainen "valtuutettu merkkihuolto", mutta VAGgineisiin kyllä perehtynyt) sanoivat, että 90 tonnin kohdalla vaihtavat remmin. On kuulemma syytä silloin vaihtaa, koska meillä Suomessa sen verran rankat olosuhteet (paljon lämpötilan vaihtelua yms.). Hintaa remontille muistaakseni 495 euroa, ei nyt aivan tolkuton, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Siis pelkälle jakopään rempalle, muu 90 tonnin hoito tuohon vielä päälle.
Huoltokirjassa sanotaan niin epämääräisesti, että 90 tonnin kohdalla hihnan kunnon tarkistus ja sitten aina 30 tonnin välein. Huoltoliikkeessä sanoivat, että mielummin vaihtavat remmin, kun alkavat sitä tarkistelemaan, koska eivät kumminkaan voi täydelliseen takuuseen siitä mennä, että kestää varmasti seuraavaan huoltoon.
Helkama-Autoltakin asiaa tiedustelin. Virallinen "ehdoton" vaihtoväli remmille ja muille hiluille on 180 tonnia / olikohan 6 vuotta. Kaveri sanoi, että jos olisi hänen omasta autostaan kyse niin tekisi rempan kyllä tuota aikaisemmin.
Eli galluppia nyt sitten kanssa autoilijoilta: milloin olette itse remontin tehneet? Mielellään siis kommentteja vastaavanlaisen moottorin omistajilta.
Huoltokirjassa sanotaan niin epämääräisesti, että 90 tonnin kohdalla hihnan kunnon tarkistus ja sitten aina 30 tonnin välein. Huoltoliikkeessä sanoivat, että mielummin vaihtavat remmin, kun alkavat sitä tarkistelemaan, koska eivät kumminkaan voi täydelliseen takuuseen siitä mennä, että kestää varmasti seuraavaan huoltoon.
Helkama-Autoltakin asiaa tiedustelin. Virallinen "ehdoton" vaihtoväli remmille ja muille hiluille on 180 tonnia / olikohan 6 vuotta. Kaveri sanoi, että jos olisi hänen omasta autostaan kyse niin tekisi rempan kyllä tuota aikaisemmin.
Eli galluppia nyt sitten kanssa autoilijoilta: milloin olette itse remontin tehneet? Mielellään siis kommentteja vastaavanlaisen moottorin omistajilta.
Siinä oli taas kaksi todella arvokasta kommenttia, kiitoksia paljon! Teillä ilmeisesti on ollut tuolla myllyllä varustetut autot alla ja olette onnistuneesti niillä tuon 180 tonnia ajanut samalla remmillä?
Jos huolto-ohjelma sanoo, että 90 tonnin kohdalla remmi tarkastetaan ja samaa jatketaan 30 tonnin välein niin ei ihan tunnu siltä, että huoletta voi 180 tonnia päästellä. Plus, että huoltoliike sanoo sen aina vaihtavansa 90 tonnin kohdalla. Tuskin on sen ihan hatusta tempassut. Varsinkin kun tietää VAGin historiikin remmiin vaihtojen kohdalla. Vaihtovälisuosituksiin on tullut kesken kaiken muutoksia ym. ym. Toisaalta eräs kaveri tuossa sanoi, että ennen tuota 180 tonnia melko varmasti alkaa vesipumppu vuotamaan ja samalla kannatta remmikin vaihtaa. Voipi pitää paikkansa.
Rollelle kiitoksia kommentista! Tuota 120 tonnia itsekin ajattelin, että voisi olla hyvä hetki vaihtaa.
Lisää kommentteja 2.0 FSI (BVY) koneen omistajilta otetaan vastaan milloin on konkreettisesti remmi vaihdettu.
Jos huolto-ohjelma sanoo, että 90 tonnin kohdalla remmi tarkastetaan ja samaa jatketaan 30 tonnin välein niin ei ihan tunnu siltä, että huoletta voi 180 tonnia päästellä. Plus, että huoltoliike sanoo sen aina vaihtavansa 90 tonnin kohdalla. Tuskin on sen ihan hatusta tempassut. Varsinkin kun tietää VAGin historiikin remmiin vaihtojen kohdalla. Vaihtovälisuosituksiin on tullut kesken kaiken muutoksia ym. ym. Toisaalta eräs kaveri tuossa sanoi, että ennen tuota 180 tonnia melko varmasti alkaa vesipumppu vuotamaan ja samalla kannatta remmikin vaihtaa. Voipi pitää paikkansa.
Rollelle kiitoksia kommentista! Tuota 120 tonnia itsekin ajattelin, että voisi olla hyvä hetki vaihtaa.
Lisää kommentteja 2.0 FSI (BVY) koneen omistajilta otetaan vastaan milloin on konkreettisesti remmi vaihdettu.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Maahantuojan huoltolomakkeessa sanotaan seuraavaa (jonka siis Helkama-Autolta sain):
Aina 90 000 km:n välein lisäksi:
- Jakohihnan tarkastus 90 000 km kohdalla ja sen jälkeen 30 000 km välien (bensiini-mallit)
- Jakohihnan sekä kiristys- ja kiertorullan vaihto (suositus 1.6 MPI-mallit)
- 180 000 km:n välein: jakohihna 2.0 FSI/TFSI mallit
Eli 180 000 tonnissa pitää remmi viimeistään vaihtaa, jos joku hurja uskaltaa niin pitkään samalla remmillä ajaa. Aikarajaa en tuolta nyt sitten löytänytkään. 6 vuodesta olen kuullut puhuttavan. Muutenhan tuo on ihan selvää pässin lihaa, mutta tuo tarkistelu sekoittaa pakkaa. Plus se, että yhdestä jos toisesta suunnasta kuulee suosituksia vaihtaa remmi aiemmin.
Aina 90 000 km:n välein lisäksi:
- Jakohihnan tarkastus 90 000 km kohdalla ja sen jälkeen 30 000 km välien (bensiini-mallit)
- Jakohihnan sekä kiristys- ja kiertorullan vaihto (suositus 1.6 MPI-mallit)
- 180 000 km:n välein: jakohihna 2.0 FSI/TFSI mallit
Eli 180 000 tonnissa pitää remmi viimeistään vaihtaa, jos joku hurja uskaltaa niin pitkään samalla remmillä ajaa. Aikarajaa en tuolta nyt sitten löytänytkään. 6 vuodesta olen kuullut puhuttavan. Muutenhan tuo on ihan selvää pässin lihaa, mutta tuo tarkistelu sekoittaa pakkaa. Plus se, että yhdestä jos toisesta suunnasta kuulee suosituksia vaihtaa remmi aiemmin.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
onhan noita duunissa vaiheltu siinä 180 tkm paikkeilla,eikä näytä edes paikat kuluneelta,eli jos itellä olis niin vasta siinä vaihtaisin.sama koskee tuota 1.8t 20v konetta.180tkm hihnanvaihtoväli.omassa edellinen omistaja vaihdatti 90 tkm kohdalla.itse vaihdan kun kilsat 270 tkm...sikäli jos helkama-auto antaa vaihtoväliksi 2.0 fsi:hin 180tkm,ja rivahtaa ennen sitä,niin maahantuoja ottaa osaa korjauskuluihin jos huoltohistoria on aukoton...
Niin osallistuu osittain kustannuksiin ja ottaa tosiaan osaa, mutta kokonaan ei remonttia makseta. Esim. jos moottorilla on ajettu esim 150 tkm ja oletetaan että moottorin käyttöikä on 300 tkm, korvataan moottorin korjaamisesta puolet. Se toinen puoli on usein moninkertaisesti jakohihnan vaihdon hinta.
Uskokaa nyt jo se 180thkm, se on maahantuojan kanta. Ei oo juuri koskaan ollut noiden kanssa ongelmia. Merkkiliikkeessä olen töissä joten löytyy oikeaa tietoa. Kyllä nää kestää! Huolto ohjelmassa on tottakai se tarkastus, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Eiköhän insinöörit saksassa osaa paremmin tämänkin määritellä kuin random foorumihuutelijat, ei millään pahalla. Samalla logiikalla vois öljyt vaihtaa tonnin välein ja moottorin 100 000 välein ettei vaan mitään sattuisi!
Ja noista vaihtovälien muutoksista: koskee pääasiassa vain diesel moottoreita, joista ei aina itekkään ota selvää millon vaihdetaan hihnat.
Eiköhän insinöörit saksassa osaa paremmin tämänkin määritellä kuin random foorumihuutelijat, ei millään pahalla. Samalla logiikalla vois öljyt vaihtaa tonnin välein ja moottorin 100 000 välein ettei vaan mitään sattuisi!
Ja noista vaihtovälien muutoksista: koskee pääasiassa vain diesel moottoreita, joista ei aina itekkään ota selvää millon vaihdetaan hihnat.
-tarzi-
Merkkiliikkeessä olen töissä joten löytyy oikeaa tietoa.
joista ei aina itekkään ota selvää millon vaihdetaan hihnat.
:)
Itse aiheesta olisin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa jos asia epäilyttää tai tarkastuksen perusteella on syytä. On se hihnan vaihto kuitenkin paljon halvempaa ja vaivattomampaa kuin katkenneen hihnan aiheuttamat harmit ja korjauskulut.
Esim. 120tkm välein vaihdettu hihna ei monille autoilijoille ihan joka vuotinen tai muutoinkaan liian usein toistuva rasite ole.
Jos maahantuojan edustama korjaamo suosittaa hihnanvaihtoa ennen kuin 180tkm on täynnä mutta asiakas ei sitä teetä, niin paljonkohan maahantuoja tulee vastaan jos remmi katkeaa?
Tutulla syttyi pari kk sitten 2.0FSI:ssä "vaihda hihna"-merkkivalo 117tkm kohdalla, mukana oli myös voimakas "vaihda hihna"-merkkiääni. Uusi hihna tuli kätevästi uuden moottorin mukana..
Sattuuhan noita, vaikkei epidemiaksi asti taida olla. Oli merkkiliike tullut kohtuullisella summalla korjauksissa vastaan sentään kun Laakkosella aina käynyt. Ei sen kanssa kannata pelleillä, sen verran halpaa hihnanvaihto on kuitenkin.
Sattuuhan noita, vaikkei epidemiaksi asti taida olla. Oli merkkiliike tullut kohtuullisella summalla korjauksissa vastaan sentään kun Laakkosella aina käynyt. Ei sen kanssa kannata pelleillä, sen verran halpaa hihnanvaihto on kuitenkin.
Vanhaan aiheeseen,120tkm ja vaihtoon.
Vastikään kuulin tarinan vaikkakaan ei liity remmiin mutta..
liike oli kysynyt että huolletaanko jarruja jos tarvii johon omista sanoi " ei, ne on kunnossa".
Autoa noutaessa ei tullut liikkumisturva leimaa koska liikkeen mielestä jarruja ois pitäny uusia.
Uskon saman pätevän remmi hommissa eli itse sen saa maksaa jos sen vuoksi porsii..
Vastikään kuulin tarinan vaikkakaan ei liity remmiin mutta..
liike oli kysynyt että huolletaanko jarruja jos tarvii johon omista sanoi " ei, ne on kunnossa".
Autoa noutaessa ei tullut liikkumisturva leimaa koska liikkeen mielestä jarruja ois pitäny uusia.
Uskon saman pätevän remmi hommissa eli itse sen saa maksaa jos sen vuoksi porsii..
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Tehdas ei ole suomessa jossa on parhaillaan -40 tai yli pakkasta.
JOku taisi jossain oorumilla, uw tai muualla aikoinaan soitelleensa maahantuojalle tuosta remmi välistä.Sanoi että tehdas suosittaa vähintään 180tkm mutta oli myös sanonut että suomessa hihna on kovemmalla rasituksella..mene ja tiedä.
Jos ajat esim 30tkm vuoteen niin oma talous kestää ainakin sen rempan ..
JOku taisi jossain oorumilla, uw tai muualla aikoinaan soitelleensa maahantuojalle tuosta remmi välistä.Sanoi että tehdas suosittaa vähintään 180tkm mutta oli myös sanonut että suomessa hihna on kovemmalla rasituksella..mene ja tiedä.
Jos ajat esim 30tkm vuoteen niin oma talous kestää ainakin sen rempan ..
Hiljattain näin 1.8t Octavian mihin vaihdettiin jakohihna n. 110tkm / 9 vuoden kohdalla. Jakohihnan vaihdon hinta oli yli 4 000 Euroa. Vaihtokaan ei onnistunut yhden työpäivän puitteissa.
Jos meinaa pitää autoa pitkään, kannattaa noita tehtaan huolto-ohjeita vähän tarkastella kriittisemmin. Autojen kanssa ropanneet tietävät mitä se vaikuttaa, kun noudatetaan kaikkia huolto-ohjeita. Vaihteistoöljyjä ei vaihdeta ikinä. Ohjaustehostimen öljyjä ei vaihdeta ikinä. Moottoriöljyillä ajetaan 30-50tkm. Polttoainesuodatinta ei vaihdeta ikinä....
Noihin automallikohtaisiin huolto-ohjeisiin tulee aina silloin tällöin päivityksiä. Vaikka maailman kaikkeuden viisaimmat insinöörit ovat suuressa viisaudessaan määritelleet noita huoltovälejä, on niitä jouduttu muuttamaan jälkikäteen. On monta automallia, joihin onkin yht'äkkiä ilmestynyt vaihteistoöljyn vaihto. Vielä myöhemmin jopa tihennetty vaihtoväliä. Tihennetty jälkikäteen jakohihnan vaihtoväliä. Lisätty jopa jakopään ketju tietyssä kilometrimäärässä vaihdettavien osien listalle.
Omassa 1.8t koneisessa kulkineessa hihna vaihtui n. 90 tkm / 5 vuotta paikkeilla. Eipähän tartte jännittää hihnan kestoa. Se on ihan oma valinta säästääkö huoltokuluissa ja lisää kulumis-/rikkoutumisriskiä. Vai tekeekö sitten päinvastoin.
Mentiin vähän ohi aiheen. Tämä on ihan oma mielipiteeni. Perustuu noihin autojen kanssa vietettyihin pariin vuosikymmeneen. Jonkun toisen mielipide voi olla aivan toisenlainen. Suotakoon se hänelle. Jokainen tehköön omalle kotterolle niinkuin parhaaksi katsoo.
Ei muuta kuin: Turvallista ja onnellista matkaa!
Jos meinaa pitää autoa pitkään, kannattaa noita tehtaan huolto-ohjeita vähän tarkastella kriittisemmin. Autojen kanssa ropanneet tietävät mitä se vaikuttaa, kun noudatetaan kaikkia huolto-ohjeita. Vaihteistoöljyjä ei vaihdeta ikinä. Ohjaustehostimen öljyjä ei vaihdeta ikinä. Moottoriöljyillä ajetaan 30-50tkm. Polttoainesuodatinta ei vaihdeta ikinä....
Noihin automallikohtaisiin huolto-ohjeisiin tulee aina silloin tällöin päivityksiä. Vaikka maailman kaikkeuden viisaimmat insinöörit ovat suuressa viisaudessaan määritelleet noita huoltovälejä, on niitä jouduttu muuttamaan jälkikäteen. On monta automallia, joihin onkin yht'äkkiä ilmestynyt vaihteistoöljyn vaihto. Vielä myöhemmin jopa tihennetty vaihtoväliä. Tihennetty jälkikäteen jakohihnan vaihtoväliä. Lisätty jopa jakopään ketju tietyssä kilometrimäärässä vaihdettavien osien listalle.
Omassa 1.8t koneisessa kulkineessa hihna vaihtui n. 90 tkm / 5 vuotta paikkeilla. Eipähän tartte jännittää hihnan kestoa. Se on ihan oma valinta säästääkö huoltokuluissa ja lisää kulumis-/rikkoutumisriskiä. Vai tekeekö sitten päinvastoin.
Mentiin vähän ohi aiheen. Tämä on ihan oma mielipiteeni. Perustuu noihin autojen kanssa vietettyihin pariin vuosikymmeneen. Jonkun toisen mielipide voi olla aivan toisenlainen. Suotakoon se hänelle. Jokainen tehköön omalle kotterolle niinkuin parhaaksi katsoo.
Ei muuta kuin: Turvallista ja onnellista matkaa!
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11.12.2012 13:11
Laitetaan vähän rapsaa tänne miten käy kun hihna sitten laukeaa:
Elikkä 07 vm. a4:stä kahden litran turbokoneella katkesi hihna 130tkm kohdalla. Auto kävi audilla huollossa 120tkm kohdalla ohjelman mukaisesti ja hihnaa ei vaihdettu eikä sitä suositeltu koska huoltokirjan mukaan vaihtoväli on 180tkm.
Nyt hihna siis katkesi 10tkm audin huollossa käynnin jälkeen ja rikkoi samalla suurelta osin auto moottorin yläpuoliset osat. Korjausarvio koko rempalle n. 6000-7000€.
Audilta olisi huolto tulossa vastaan 30% varaosista asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi mikä tässä tapauksessa tarkoittaa reilua 1000€ koko potista. Auton myynyt käytettyjen autojen kauppias pääkaupunkiseudulta on pessyt kätensä koko sopasta koska 6kk takuuaika on mennyt ja heidän mielestään myyjäliikkeellä ei täten enää ole vastuuta. Audin maahantuoja ja tehdas pessyt kätensä koko sopasta koska auto siirtynyt toisen myyjäliikkeen vastuulle ns. käyttäjäketjussa. Tätä lakimiesten temppuilua onkin sitten mukava seurata :D
Asia on viety kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja kuulemani mukaan näitä on siellä ihan riesaksi asti, alustavakin arvio käsittelyajasta on noin vuosi. Nyt auto vaan kasaan omalla kustannuksella ja korvauksia haetaan lakimiesten avustuksella. En voi tämän kokemuksen ja kaiken tämän teknisen vian jälkeen lukemani ja kuulemani jälkeen suurin surminkaan suositella VAG-konsernin vehkeitä edes pahimmalle vihamiehelleni.
Elikkä 07 vm. a4:stä kahden litran turbokoneella katkesi hihna 130tkm kohdalla. Auto kävi audilla huollossa 120tkm kohdalla ohjelman mukaisesti ja hihnaa ei vaihdettu eikä sitä suositeltu koska huoltokirjan mukaan vaihtoväli on 180tkm.
Nyt hihna siis katkesi 10tkm audin huollossa käynnin jälkeen ja rikkoi samalla suurelta osin auto moottorin yläpuoliset osat. Korjausarvio koko rempalle n. 6000-7000€.
Audilta olisi huolto tulossa vastaan 30% varaosista asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi mikä tässä tapauksessa tarkoittaa reilua 1000€ koko potista. Auton myynyt käytettyjen autojen kauppias pääkaupunkiseudulta on pessyt kätensä koko sopasta koska 6kk takuuaika on mennyt ja heidän mielestään myyjäliikkeellä ei täten enää ole vastuuta. Audin maahantuoja ja tehdas pessyt kätensä koko sopasta koska auto siirtynyt toisen myyjäliikkeen vastuulle ns. käyttäjäketjussa. Tätä lakimiesten temppuilua onkin sitten mukava seurata :D
Asia on viety kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja kuulemani mukaan näitä on siellä ihan riesaksi asti, alustavakin arvio käsittelyajasta on noin vuosi. Nyt auto vaan kasaan omalla kustannuksella ja korvauksia haetaan lakimiesten avustuksella. En voi tämän kokemuksen ja kaiken tämän teknisen vian jälkeen lukemani ja kuulemani jälkeen suurin surminkaan suositella VAG-konsernin vehkeitä edes pahimmalle vihamiehelleni.
Auto kävi audilla huollossa 120tkm kohdalla ohjelman mukaisesti ja hihnaa ei vaihdettu eikä sitä suositeltu koska huoltokirjan mukaan vaihtoväli on 180tkm.
Outoa toimintaa merkkiliikkeeltä kun eivät edes suositelleet hihnan vaihtoa noilla kilometreillä. Vaihtoväli suositus vuosissakin on 6 vuotta jonka autosi iän puolesta melkein täyttää.
Audin maahantuoja ja tehdas pessyt kätensä koko sopasta koska auto siirtynyt toisen myyjäliikkeen vastuulle ns. käyttäjäketjussa.
Aika naurettavaa toimintaa maahantuojan puolesta. Jos jakohihnaan ei ole koskettu tehtaalta lähdön jälkeen niin miten vastuu siitä voi siirtyä muille tahoille?
Jälkikäteen on helppo tietysti sanoa näin mutta itse vaihtaisin 2.0 FSI/TFSI jakohihnan 90/100 tkm tai 5 vuoden jälkeen oman mielenrauhan takia. Tuo hihna voi kestää 300 tkm tai sen 100 tkm, kuitenkin kumisesta osasta kyse mikä joutuu Suomessa kovalle rasitukselle sääolojen takia.
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11.12.2012 13:11
Tätä itsekkin jälkikäteen kyselin, että jos "näitä silloin tällöin tapahtuu" niin miksi minua ei sitten kehoitettu 120tkm huollossa tuota hihnaa vaihdattamaan - vastaus kuului, että on kiusallinen tilanne meillekkin ja näitä ei kuulemma montaa tapausta vuodessa ole.. Minulla kun on lisäksi ihan kirjallisenakin audin huoltopäälliköltä viesti, jossa hän kertoo näihin samoihin koneisiin hihnoja vaihdetun jo 100tkm tietämissä.
Kuitenkin sen verran yleinen tapaus ilmeisesti sittenkin, etteivät suostuneet autoa alkaa omalla kustannuksellaan laittamaan. Toki valitettavaa tässä aiheessa on, että myyjäliike on kiistänyt lakiin perustuvan vastuunsa kokonaan. Olisin varmasti suostunut jonkunlaiseen kompromissiin jossa kaikki osapuolet olisivat osallistuneet kuluihin. Nyt olin jäämässä yksin maksamaan minimissään 80% koko lystistä, joka tuntui epäoikeudenmukaiselta siihen nähden, että autoa on huollettu koko ajan ohjelman mukaisesti audin liikkeessä ja muutenkin pidetty asianmukaisesti.
Tuo, että ainakin osa vastuusta kuuluisi käytetyn auton myyneelle taholle perustuu ihan lakeihin jota käytettyjen autojen kaupasta on säädetty. En osaa niistä enempää itse luotettavasti kertoa, minkä takia asia lähtikin kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Reklamaatiot aiheesta lähtivät siis huollon laiminlyönnistä Audille ja myyjäliikkeelle lain mukaisesti.
Kuitenkin sen verran yleinen tapaus ilmeisesti sittenkin, etteivät suostuneet autoa alkaa omalla kustannuksellaan laittamaan. Toki valitettavaa tässä aiheessa on, että myyjäliike on kiistänyt lakiin perustuvan vastuunsa kokonaan. Olisin varmasti suostunut jonkunlaiseen kompromissiin jossa kaikki osapuolet olisivat osallistuneet kuluihin. Nyt olin jäämässä yksin maksamaan minimissään 80% koko lystistä, joka tuntui epäoikeudenmukaiselta siihen nähden, että autoa on huollettu koko ajan ohjelman mukaisesti audin liikkeessä ja muutenkin pidetty asianmukaisesti.
Tuo, että ainakin osa vastuusta kuuluisi käytetyn auton myyneelle taholle perustuu ihan lakeihin jota käytettyjen autojen kaupasta on säädetty. En osaa niistä enempää itse luotettavasti kertoa, minkä takia asia lähtikin kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Reklamaatiot aiheesta lähtivät siis huollon laiminlyönnistä Audille ja myyjäliikkeelle lain mukaisesti.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa että pitäisi aika pitkälle huollon tehneen firman piikkiin mennä. 120tkm kohdalla huolto-ohjelmaan kuuluu hihnan tarkastus joka näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaisi sitä että huolto tsekkaa hihnan kunnon ja jos se ei luotettavasti kestä seuraavaan LL-huoltoon niin sitten se vaihdetaan.
Jos huolto olisi ehdottanut hihnan vaihtoa mutta sinä et olisi sitä hyväksynyt niin sitten menisi omaan piikkiin.
Jos huolto olisi ehdottanut hihnan vaihtoa mutta sinä et olisi sitä hyväksynyt niin sitten menisi omaan piikkiin.
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11.12.2012 13:11
Näinhän sitä voisi maalaisjärjellä ajatella, mutta Audin huollon vastaus aiheeseen oli, että hihnan kuntoa on hyvin vaikea ellei mahdoton tarkastaa silmämääräisesti. Tässä nyt herääkin mielenkiintoinen kysymys, että miksi huolto-ohjelmaan kuuluu hihnan tarkastaminen 90tkm jälkeen joka huollossa jos sillä ei kuitenkaan ole mitään virkaa.
Siinä silmämääräisessä tarkastuksessa pystyy katsomaan sen onko hihnassa halkeamia, onko se ajautunut jompaan kumpaan reunaan (kiristyspyörävika) tai onko jakopäässä öljyvuoto. Samoin oikea kireys tarkastetaan Muutoin kuluneisuutta ja käyttöikää on paha arvioida.
Yleensä hihnan katkeamisen aiheuttaa joku ulkopuolinen vika (kiristyspyörän laakeri tms) ja hihna katkeamisen jälkeenkin näyttää ihan hyvältä kaikkista muista kohdista paitsi yhdestä.
Silmämääräisellä tarkastuksella pyritään ennakoimaan, mutta autuaaksi se ei tee.
Yleensä hihnan katkeamisen aiheuttaa joku ulkopuolinen vika (kiristyspyörän laakeri tms) ja hihna katkeamisen jälkeenkin näyttää ihan hyvältä kaikkista muista kohdista paitsi yhdestä.
Silmämääräisellä tarkastuksella pyritään ennakoimaan, mutta autuaaksi se ei tee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa