Audi 90, 2.3e ajokiellossa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Vulser
-
Viestit: 6
Liittynyt: 7.10.2009 17:56

Audi 90, 2.3e ajokiellossa

ViestiKirjoittaja Vulser » 7.10.2009 17:59

Moi,

Käytin harrasteautoa ensi kertaa katsastuksessa. Päästöt olivat niin julmat että ajokieltoa pukkas. Mistähän vikaa kannattaisi lähtä hakemaan, ilmeisesti autosta on katti poistettu?
Uutta lamdaa kehiin, ruiskun säätöä, ilmanputsari, katti?

Auto on siis vuosimalli 1987 2.3e quattro 90 10V

Arvot: Joutokäynti , yli 2000 rpm
CO 10.58 , 4.04
HC 997 , 334
Lambda n.0.75 , 0.9
Co2 7.50 , 12.30
O2 1.11 , 0.47

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 7.10.2009 18:46

Eikös normitilanteessa lambda-arvo ole n.1. Eli taitaa ainakin käydä laihalla?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.10.2009 19:11

Helvetin rikkaalla käy kone. Mitä pienempi lambda arvo niin sitä rikkaampi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.10.2009 19:13

Rikkaalla kun ilmakerroin eli λ on alle yhden.

Vulser
-
Viestit: 6
Liittynyt: 7.10.2009 17:56

ViestiKirjoittaja Vulser » 7.10.2009 20:40

Rikkaalla tuo kone tuntuu käyvän. Koneessahan on säädettävä K-Jetin ruisku, mutta saako nuita päästöjä tuonkaan säädöllä kuriin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.10.2009 20:48

Happea ainakin on hillitysti että se ei vääristä tuloksia. Ei muuta kun koittamaan saako säätämällä.

Olettaen että mitään vikaa ei muuten löydy...

Tuntuuko muuten käyvän kuinka hyvin tai huonosti? Jos se jättää välillä sytyttämättä niin se pompsauttaa päästöjä aika hyvin.

Vulser
-
Viestit: 6
Liittynyt: 7.10.2009 17:56

ViestiKirjoittaja Vulser » 7.10.2009 21:15

Sehän tuossa hassua onkin, koska kone tuntuu toimivan tosi hyvin.
Epäilisin että katissa ei ole sisuskalut paikollaan, voiko tuota saada menemään päästöistä läpi ilman toimivaa kattia?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.10.2009 21:18

Co:n perusteella käy todella paksulla. Muutenkin lukujen perusteella en ihan ensimmäiseksi epäilisi sytytyskatkoksia, vaan totaalisen sekaisin olevaa sytytysennakkoa ja seosta.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 8.10.2009 0:56

Ja sinne kattiin kannattaa kurkata. Ei tosin ilman kattiakaan ihan noin korkeat lukemat pitäs olla.

Ruiskua itseään ei pysty säätämään kuin seosta tyhjäkäynnillä. Eli lambdan vaihdolla on hyvä lähteä etenemään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.10.2009 7:42

Heittäkääpäs jotain linkkiä missä olis pakokaasuarvoja ja niiden vikatilanteita selostettu tarkemmin aine-/pitoisuuskohtaisesti?

Aina välillä näitä tarvii ja ei oikein tunne ihan niin hyvin kun olisi hyödyllistä...

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 8.10.2009 19:27

Joo eli rikkaallla :) Kelasinkin että miten päin tuo oli.

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 8.10.2009 20:43

Tarkista tosiaan että katti on kunnossa. Ttiputtaa yleensä kolmannekseen arvot tai ainakin mitä töissä on tavannut. Tietty toi perus sytytyksen tsekkaus on ensimmäisenä mielessä, kuten MikaJ totesi.

H. Jormalainen: Noihin vaan kannattaa ottaa semmoinen yleispätevä sääntö, kun vähän pähkäilet miksi auto ei esim. polta tai miksi se saa liikaa ilmaa tai liian vähän ilmaa suhteessa bensaan.

Eli oli auto mikä tahansa, niin jos on mahdollista niin vikakoodit selville.Jos on pienestä kiinni niin ihan tulppien tarkistus/öljyn vaihto sekä tietty diesel imumoottoreissa ilmansuodatin. Lambdan/ilmamäärä -mittaus on kolmas juttu, jos nämä ovat kunnossa niin sitten voipi melkeinpä tarkistaa, että katissa on sisukset tallessa, jos tämäkään ei auta niin sitten puristus-/ohivuotomittaukseen.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 8.10.2009 21:00

Ja siitä katin uusimisesta ei kannata lähteä liikkeelle. Katin hajoaminen kun tahtoo olla monesti seuraus eikä syy päästöongelmiin.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 9.10.2009 18:45

Ei -87 vuosimallin autoon kannata muutenkaan uusia kattia, riittää kun on kuoret paikoillaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2009 21:08

päästömittauksista päätellen auto on vähäpäästöinen, joten kyllä sinne se katti kannattaa ihan laittaa. Koroteituilla kierroksilla ei ainakaan olisi pitänyt mitata päästöjä mikäli ei ole vähäpäästöinen auto.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 10.10.2009 16:47

KE-jetronic 3.2 on suihkutuslaitteiston tyyppi.
Ei ole juurikaan mitään "säädettävää" tuossa koneessa.
Hyvin tuo tuntuu polttavan koska on älyttömän rikkaalla ja silti palamattomat alle 1000.
Turhaa ruuvaamista välttääkseni mittauttaisin/vaihtaisin lambda-anturin.

Vulser
-
Viestit: 6
Liittynyt: 7.10.2009 17:56

ViestiKirjoittaja Vulser » 13.10.2009 21:38

Päivitystä tilanteeseen.

Vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin koneeseen. Samalla tuli tarkistettua liityntöjä yms ja lambda -anturi oli kokonaan irti liitoskohdasta.
Pitänee käyttää uudestaan päästöjen mittauksessa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa